Agressie op IC Luxemburg-Brussel

Alles over reizigerstreinen in België.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Agressie op IC Luxemburg-Brussel

Bericht door Asterix »

Steven schreef: 07 nov 2017, 10:07 Natuurlijk hebben wij richtlijnen betreffende de NBA, die moet dagelijks getest worden. Als deze niet werkt mag je niet op de hsl. ....
Ik bedoel eerder: richtlijnen met concrete situaties waarbij je de noodremming overbrugt en verder blijft rijden. Lijkt mij niet onbelangrijk qua aansprakelijkheid.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Agressie op IC Luxemburg-Brussel

Bericht door Steven »

Op plaatsen zoals jezelf reeds hebt aangehaald. Dus bruggen, tunnels en plaatsen moeilijk bereikbaar voor hulpdiensten. Zoals middenin een bos.
Horatio
Berichten: 140
Lid geworden op: 22 apr 2011, 22:14

Re: Agressie op IC Luxemburg-Brussel

Bericht door Horatio »

Steven schreef: 07 nov 2017, 13:57 Op plaatsen zoals jezelf reeds hebt aangehaald. Dus bruggen, tunnels en plaatsen moeilijk bereikbaar voor hulpdiensten. Zoals middenin een bos.
Dat is het gezond verstand.
Maar om concreet op Asterix zijn vraag te antwoorden, moet je zeggen: Nee, er bestaat daar geen reglementering over.
Hoelang mag je bijvoorbeeld blijven rijden na de noodremoverbrugging gebruikt te hebben???
Wat is allemaal een slechte plaats? Midden in een wei zonder wegen langs het spoor ook? ...Een steile spoorwegberm ook? ...
Allemaal afhankelijk van de situatie natuurlijk, maar er zijn van onze werkgever uit geen richtlijnen verspreid.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Agressie op IC Luxemburg-Brussel

Bericht door Asterix »

Je ziet zo dat dat miserie gaat geven, Horatio. De beslissing komt nu bij de bestuurder te liggen en vooral bij medische urgenties zal er discussie zijn.
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Agressie op IC Luxemburg-Brussel

Bericht door AlexNL »

Een treinbestuurder heeft echter wel baanvakkennis en kan daardoor beoordelen wat een absoluut ongeschikte plek is om een trein tot stilstand te brengen, rekening houdend met evacuatiemogelijkheden en bereikbaarheid voor hulpdiensten.

Bij een medische noodsituatie wil je niet midden in een tunnel tot stilstand komen omdat ambulances (indien nodig) daar niet kunnen komen, terwijl er na de tunnel vaak wel een mogelijkheid voor is.
Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: Agressie op IC Luxemburg-Brussel

Bericht door Davy »

Toch denk ik dat je zelfs bij medische urgentie je net tijd wint als je je trein pas stilzet op een goed bereikbare plek dan meteen stilstand in the middle of nowwhere zoals bijvoorbeeld tussen Jemelle en Libramont met ontoegankelijk bos. Desnoods laat je de ambulance naar het eerstvolgende station komen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Agressie op IC Luxemburg-Brussel

Bericht door Steven »

Inderdaad als treinbestuurder kies je veel betere plaatsen om tussenkomsten te voorzien dan dat een willekeurige reiziger dat doet. Zeker ook omdat we in contact kunnen komen met traffic control/treindienstleider (in NL).
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Agressie op IC Luxemburg-Brussel

Bericht door kika »

Automatische metro van Nuremberg gaat ook pas stilstaan aan de volgende halte. Precieze implementatie ken ik niet, maar dat is wat ik al eens heb meegemaakt. Bij een metro heb je natuurlijk heel veel dichtbij elkaar gelegen haltes, wat het net wat anders maakt. Asterix: dat er eens een keer discussies zullen zijn: vast. Maar de hoeveelheid 'persoon onwel geworden' lijkt me vaker voor te komen, dan een technische reden, en dan is een noodarts sneller aan het volgende station dan in een of ander weiland. Om nog maar te zwijgen van baldadigheden. Bestuurders worden toch ook getest op gezond verstand? :mrgreen: Ik vind dit een typisch geval waar, in 2017, mensen meer en beter te vertrouwen zijn om te weten of/waar ze de trein stilzetten dan een vooraf ingeprogrammeerde bedrijfslogica waar bij missende elementen je 10 jaar + een ongeluk moet afwachten voor er verandering komt.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Agressie op IC Luxemburg-Brussel

Bericht door Asterix »

Ander voorbeeld: er begint iemand in de trein te vuren. Veel succes als je pas 20 minuten later uit de weilanden en in een station bent.

Het systeem kan zeker verdienstelijk zijn in tunnels of op bruggen maar zou altijd gepaard moeten gaan met een intercom-systeem naar de bestuurder toe en duidelijke procedures. Beiden lijken mij hier te ontbreken.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Agressie op IC Luxemburg-Brussel

Bericht door Asterix »

kika schreef: 07 nov 2017, 19:54Bestuurders worden toch ook getest op gezond verstand? :mrgreen: Ik vind dit een typisch geval waar, in 2017, mensen meer en beter te vertrouwen zijn om te weten of/waar ze de trein stilzetten dan een vooraf ingeprogrammeerde bedrijfslogica waar bij missende elementen je 10 jaar + een ongeluk moet afwachten voor er verandering komt.
Ja maar dan moeten die bestuurders eerst over alle relevante informatie beschikken om vervolgens een overwoge beslissing te kunnen nemen. Nu is het gokken en dat heeft niets met gezond verstand te maken. Zie immers mijn voorbeeld met een vurende reiziger waarbij de prioriteiten inzake evacuatie anders liggen dan bij rookontwikkeling in een tunnel.
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Agressie op IC Luxemburg-Brussel

Bericht door AlexNL »

Maar een bestuurder zal niet twintig minuten blijven doorrijden hè! Er zal zo spoedig mogelijk op een geschikte plek worden gestopt.

Als er herhaaldelijk aan de noodrem wordt getrokken zal er ook wel gestopt worden op een minder geschikte plek (al is er dan hopelijk al wel contact geweest tussen TB en TBG).
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: Agressie op IC Luxemburg-Brussel

Bericht door Glodenox »

Op de Desiro zijn er toch camera's die de treinbestuurder kan bekijken? Deze staan dacht ik wel alleen gericht op de deuren, maar het was dacht ik ook daar dat de hendels voor noodremmen zich bevinden. Het zou me zelfs niet verbazen dat men het systeem zo kan maken dat onmiddellijk de juiste camera getoond wordt bij het gebruik van die rem. Maar dat is dan alleen voor de Desiro, natuurlijk.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Agressie op IC Luxemburg-Brussel

Bericht door kika »

Asterix schreef: 07 nov 2017, 21:12Het systeem […] zou altijd gepaard moeten gaan met een intercom-systeem naar de bestuurder toe[…]
Oeps, die intercomsystemen bij noodrem bestaan uiteraard, zoals in m'n voorbeeld met de Nurembergse metro (meldkamer), maar je hebt volkomen gelijk dat dat een kleine maar zeer waardevolle extra is. Ik was uit het oog verloren dat dat er misschien niet is op het Belgische materieel.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Agressie op IC Luxemburg-Brussel

Bericht door Steven »

Glodenox schreef: 07 nov 2017, 23:05 Op de Desiro zijn er toch camera's die de treinbestuurder kan bekijken? Deze staan dacht ik wel alleen gericht op de deuren, maar het was dacht ik ook daar dat de hendels voor noodremmen zich bevinden. Het zou me zelfs niet verbazen dat men het systeem zo kan maken dat onmiddellijk de juiste camera getoond wordt bij het gebruik van die rem. Maar dat is dan alleen voor de Desiro, natuurlijk.
In de desiro filmt elke camera het interieur, niet de deuren zelf, de bestuurder kan de beelden niet bezien, ze zitten in de bakken bovenaan elk platform verwerkt.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Agressie op IC Luxemburg-Brussel

Bericht door Steven »

Ter info, zoveel noodseinen bediend men niet hoor, zoek het dus aub niet te ver. Er zijn meer noodremmingen door andere oorzaken zoals aanrijdingen, technische storingen in de stuurpost, verstrooidheid van de bestuurder (vergeten bedienen van de waakinrichting), .. .
Plaats reactie