Ongeval/brand met 449

Alles over reizigerstreinen in België.
HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Ongeval/brand met 449

Bericht door HLE18 »

gysev schreef: 30 nov 2017, 08:51 TC had zeer snel door wat er gaande was, nog voordat de weggelopen trein La Louvière had bereikt. De bestuurder van de IC werd zelfs verwittigd dat hij zo snel mogelijk moest rijden om een botsing te voorkomen. Er was zelfs tijd om B.11 het bevel te geven alle seinen onmiddellijk open te zetten. Dan de spanning van de bovenleiding halen is op zijn minst een vreemd idee.
Toch geraakt de TBG nog zwaar gewond? Zat die dan nog achteraan de trein?
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Ongeval/brand met 449

Bericht door rvdborgt »

Davy schreef: 02 dec 2017, 09:23Nu het weekend wordt de IC Moeskroen - Liers omgeleid tussen La Louvière en Bergen. Zie ik het goed dat deze een stukje spoor aandoet waar je normaalgezien als reiziger niet komt (die verbindingsboog dichtbij 's Gravenbrakel)?
Klopt. In het verleden is die boog nog wel eens bereden op 26 of 31 december als de NMBS dan een zondagsdienst met uitbreidingen (want het zijn wel werkdagen) reed.

Groetjes,
Rian
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Ongeval/brand met 449

Bericht door nighttrain »

LHOON schreef: 02 dec 2017, 11:07
Paul schreef: 29 nov 2017, 15:07 Het is niet zomaar een gallicisme, het is typisch NMBS-'nederfrans' dat je alleen maar in het NMBS-ambtenarees tegenkomt.
Zo zijn of waren er veel. "Personen in het spoor" (van "dans la voie"), "Trein in doorrit" ("train en passage", dat is gelukkig "doorrijdende trein" geworden), "spoorverandering" ("changement de voie"), enzovoorts enzovoorts.
Het is juist dit NMBS-taaltje dat de eigenheid van het bedrijf uitmaakt, de "correcte" alternatieven klinken soms eerder banaal. Wij betreuren nog steeds het verdwijnen van de "trein in doorrit"...
Inderdaad,ik hou van de « huis  stijl «  talen. Het Is ook goed de oorsprong van deze « taal »te kennen. Als treinbestuurder reden we vroeger met veel materiaal die geconstructeerd was In Het buitenland of op basis van buitenlandse locs. Dan hadden we te maken met afkortingen of benamingen van de uitrustingen volgens hun origine. Bv type 62 Amerikaanse motoren dus engels geinspireerde benamingen/afkortingen. De Vapor Clarcson.Den »SAB », de JH. Dat was charmant, en gaf me ook de kans mij te « développeren «  zo spraken veel vlaamse treinbestuurders Frans zonder het te weten.....den DUR, ne DJ enz Dat was exotisch en begrepen elkaar als we zijden om De tractie te couperen.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Ongeval/brand met 449

Bericht door Asterix »

Volgens de Waalse krant La Capitale zou het rapport van het arbeidsauditoraat hebben uitgewezen dat men na de brand geprobeerd heeft om het beschadigde stel los te koppelen van het andere stel. Toen dat niet lukte, heeft men besloten beide stellen weg te slepen. Toen er echter te veel trekkracht op het achterste stel werd uitgeoefend, is dit alsnog ontkoppeld en beginnen bollen. In het verslag zou vooral de NMBS als organisatie met de vinger worden gewezen wegens een tekort aan verschafte opleiding.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Ongeval/brand met 449

Bericht door Dieselfreak »

Komen de 449 en 483 ooit nog terug in dienst? Volgens BFOTO zijn ze nog steeds "in park", dan zijn er reeds 4 Deense Neuzen (449, 454, 483 en 548) die definitief buiten dienst zijn. :(
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Ongeval/brand met 449

Bericht door Asterix »

Voor zover ik weet, ligt er nog altijd beslag op door het parket, net zoals op een deel van de bergingskraan?
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Ongeval/brand met 449

Bericht door LML »

Zouden ze er niet van 4 slechte 2 goeie kunnen herstellen/maken (net zoals bij de MW41'ers het geval is)?
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Plaats reactie