Ongeval/brand met 449

Alles over reizigerstreinen in België.
Marcad
Berichten: 521
Lid geworden op: 03 feb 2009, 10:40

Ongeval/brand met 449

Bericht door Marcad »

260689
Berichten: 3302
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Ongeval/brand met 449

Bericht door 260689 »

Hier in foto in vuur en vlam.
Bijlagen
82C9B1A6-BD12-42E2-AEF1-9B0BC3E727A3.png
treinzot
Berichten: 196
Lid geworden op: 07 aug 2007, 09:13
Locatie: Kortrijk

Re: Ongeval/brand met 449

Bericht door treinzot »

Cabine is volledig uitgebrand!!!
Zou dat nog te herstellen zijn?
Zulke automobilisten moeten ze toch echt van de baan houden,een gevaar voor hun eigen en anderen!!

Grt.
HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Ongeval/brand met 449

Bericht door HLE18 »

Weer een AM96 minder :cry:
Kan die niet onder een niet gemoderniseerde break ofzo rijden.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ongeval/brand met 449

Bericht door Steven »

Dat kan nog wel hersteld worden. Men moet de stuurtafel van de mr96 toch aanpassen voor etcs. Wie weet krijgt deze nu versneld zijn aanpassing. Alles hangt mee af hoe vlot de verzekeringen deze zaak afwerken.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Ongeval/brand met 449

Bericht door overweg13 »

Hersteld kan het waarschijnlijk wel worden. Nogal off-topic: ik lees in Op de Baan dat de 2719 in Schaarbeek het slachtoffer is geworden van een botsing met de 7754. Opvallend is dat de 7754 nauwelijks een schram heeft terwijl van de 2719 de stuurpost toch wel naar onder geplooid is. Nu is de 2719 niet aan zijn eerste ongeval toe: er is er een geweest in Brussel-Zuid in 1996 en een in Beert toen een vrachtwagen vastraakte op overweg 11 op 15.12.2005. Is het helemaal denkbeeldig dat de sterkte van een loc ondanks weinig uiterlijke schade toch wat gekraakt is door een of door beide ongevallen? Al vermoed ik dat dit toch eerst uitgetest wordt.
En terug on topic: de uitgebrande stuurpost van de 449 zal toch ook wel wat aan veerkracht ingeboet hebben door de brand. Vermoedelijk moet ook hier dus meer gebeuren dan nieuwe inkleding en een laagje verf.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ongeval/brand met 449

Bericht door Steven »

De 27 is in het bewuste ongeval slachtoffer omdat de 77 zijn zwaartepunt anders ligt. Bijgevolg hebben de krachten bij het botsen zich weggewerkt via de 27 zijn chassis.
Nadleeh
Berichten: 242
Lid geworden op: 30 nov 2015, 19:54

Re: Ongeval/brand met 449

Bericht door Nadleeh »

In de nasleep van het ongeval van vanochtend heeft zich een nieuw ongeluk voorgedaan met mogelijk dodelijke afloop: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/11/27/treinongeval/

Edit: jammerlijk genoeg zijn er twee spoorwegarbeiders om het leven gekomen en is een derde nog vermist.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Ongeval/brand met 449

Bericht door dentheo »

Begrijp ik hieruit dat het treinstel weggesleept werd, waarschijnlijk onberemd, en dan losgeraakt is ?

Waarschijnlijk bergaf achteruit eerst langs de arbeiders , dan tegen de volgende trein ?
Theo
Groeten vanop de Heide
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Ongeval/brand met 449

Bericht door trainlovertje »

die spooktrein zou pas in het station van La Louvière-Sud tot stilstand gekomen te zijn door te botsen op een andere trein, waarbij een tiental gewonden vielen. dan ben ik eens benieuwd naar foto's uit La Louvière, want dat moet (naast die gewonden) ook heel wat materiële schade met zich meebrengen lijkt mij.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Ongeval/brand met 449

Bericht door dentheo »

Laten botsen op een bezette trein, was dat een "doordachte" keuze ?
Op de plannetjes die ik heb zijn daar nog wat zijsporen beschikbaar om hem in het zand te zetten.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Ongeval/brand met 449

Bericht door Steve »

Op Google Maps zie ik alvast geen enkel zijspoor tussen Piéton (voorbij de afsplitsing van lijn 113) en La Louvière (daar waar lijn 108 erbij komt, en eigenlijk tot zelfs aan het station)... ik denk dat het dus helemaal geen keuze was om die trein te laten botsen op een andere maar wel iets wat in de gegeven situatie onvermijdelijk was geworden. Twee vragen die ik me wel stel:

- Als die trein inderdaad zo'n 14 kilometer (!) gerold zou hebben (dus dat moet dan al een eindje voorbij Piéton geweest zijn) en men op een gegeven moment duidelijk bewust was van de situatie (de stroom zou zelfs van de bovenleiding gehaald zijn), was er dan echt geen gelegenheid om het personeel van de betrokken reizigerstrein te waarschuwen, zodat iedereen tenminste van boord kon? Over de arbeiders op het spoor spreek ik dan nog niet eens, zij stonden natuurlijk een stuk dichter.

- Is het überhaupt mogelijk dat een trein 14 kilometer uit zichzelf rolt in zo'n heuvelachtige omgeving (lijkt me daar bepaald geen mooie continue daling)?
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Ongeval/brand met 449

Bericht door dentheo »

Steve schreef: 28 nov 2017, 10:36 Op Google Maps zie ik alvast geen enkel zijspoor tussen Piéton (voorbij de afsplitsing van lijn 113) en La Louvière (daar waar lijn 108 erbij komt, en eigenlijk tot zelfs aan het station)...
Op mijn plannetje van "La Louvière-Sud" staan er wel in het station.....ganse goederenbundel met reeks kopsporen...

Maar mijn plannetje is niet van gisteren en zonder opgave van hellingen....dus misschien is de situatie nu anders.
Theo
Groeten vanop de Heide
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Ongeval/brand met 449

Bericht door dentheo »

We wachten het ongevalverslag af.
Voor dit soort gebeurtenissen moet je eigenlijk op voorhand al eens een "denkoefening" gemaakt hebben en het terrein goed kennen om goed te reageren.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Ongeval/brand met 449

Bericht door Steve »

dentheo schreef: 28 nov 2017, 10:44
Steve schreef: 28 nov 2017, 10:36 Op Google Maps zie ik alvast geen enkel zijspoor tussen Piéton (voorbij de afsplitsing van lijn 113) en La Louvière (daar waar lijn 108 erbij komt, en eigenlijk tot zelfs aan het station)...
Op mijn plannetje van "La Louvière-Sud" staan er wel in het station.....ganse goederenbundel met reeks kopsporen...

Maar mijn plannetje is niet van gisteren en zonder opgave van hellingen....dus misschien is de situatie nu anders.
In het station zelf wel, inderdaad, maar in de pers wordt gesproken over een botsing "nabij La Louvière"... wat doet vermoeden dat die trein het station nog niet bereikt had. Als dat wel het geval is, klinkt m'n bovenstaande vraag natuurlijk nog veel luider.
Plaats reactie