Volgens bepaalde media ging het om twee gekoppelde MR96'en en is de breuk aan de koppeling van beiden ontstaan.Stijn82 schreef: ↑28 nov 2017, 20:18 Volgens de VRT verslaggeving, is niet de volledige trein losgekomen, maar slechts een deel.
Zou dit kloppen? En gaat het dan om een samenstelling van meerdere AM96 waarbij er één stel is losgekomen, of is er gewoon één of twee rijtuigen losgeraakt?
Ik heb nog geen foto's gezien van de aanrijding met de passagierstrein.. daar zou toch veel uit af te moeten leiden zijn.
Ongeval/brand met 449
Re: Ongeval/brand met 449
Re: Ongeval/brand met 449
De aanrijding in de ochtend had zich voorgedaan op lijn 112, opwaarts van de Y. Mariemont, daar komt de lijn 108 uit Binche erbij. Eenmaal de trein begon te bollen, was de enige uitwijkmogelijkheid de bundels van La Louvière-Sud of een vrij perronspoor aldaar maar dan moet je al zeer snel zijn om de situatie te doorgronden en de wissels te draaien (hooguit 1 à 2 minuten de tijd).trainlovertje schreef: ↑28 nov 2017, 01:10 die spooktrein zou pas in het station van La Louvière-Sud tot stilstand gekomen te zijn door te botsen op een andere trein, waarbij een tiental gewonden vielen. dan ben ik eens benieuwd naar foto's uit La Louvière, want dat moet (naast die gewonden) ook heel wat materiële schade met zich meebrengen lijkt mij.
Vervolgens kan je niet meer weg tenzij je aan de Y. Sint-Vaast richting La Louvière-Centre gaat. De trein is echter rechtdoor gebold en aan de Y. La Paix op de lijn 118 op E940 gebotst die stil stond wegens het snijden van de stroom.
Re: Ongeval/brand met 449
Dus kan je stellen dat men door het snijden van de stroom onbewust de botsing met de E940 heeft doen plaatsvinden. Is misschien een simpele redenering maar is niet totaal onmogelijk?Asterix schreef: ↑28 nov 2017, 23:42De aanrijding in de ochtend had zich voorgedaan op lijn 112, opwaarts van de Y. Mariemont, daar komt de lijn 108 uit Binche erbij. Eenmaal de trein begon te bollen, was de enige uitwijkmogelijkheid de bundels van La Louvière-Sud of een vrij perronspoor aldaar maar dan moet je al zeer snel zijn om de situatie te doorgronden en de wissels te draaien (hooguit 1 à 2 minuten de tijd).trainlovertje schreef: ↑28 nov 2017, 01:10 die spooktrein zou pas in het station van La Louvière-Sud tot stilstand gekomen te zijn door te botsen op een andere trein, waarbij een tiental gewonden vielen. dan ben ik eens benieuwd naar foto's uit La Louvière, want dat moet (naast die gewonden) ook heel wat materiële schade met zich meebrengen lijkt mij.
Vervolgens kan je niet meer weg tenzij je aan de Y. Sint-Vaast richting La Louvière-Centre gaat. De trein is echter rechtdoor gebold en aan de Y. La Paix op de lijn 118 op E940 gebotst die stil stond wegens het snijden van de stroom.
-
- Berichten: 2348
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Ongeval/brand met 449
Zou ik zeker niet zo direct stellen. Als je ervan uitgaat dat E940 in het station van La Louvière-Sud op een zijspoor had moeten worden gezet, had dat nog moeten gebeuren vóór de doorkomst van de spooktrein. En blijkbaar was die spooktrein zelf al zo snel in het station, dat je dus onmogelijk kan verwachten dat je het rijpad van E940 nog kan instellen/aanpassen dat die op een zijspoor terecht komt. Maar door de stroom van de bovenleiding te halen, is die trein tot stilstand gekomen en is de impact van de botsing wel sterk verlaagd. En als hij niet op E940 gebotst zou zijn, hoe zou hij dan wel tot stilstand gekomen zijn? Misschien door op de volgende doorkomende trein te knallen? Achja, we zullen het nooit te weten komen natuurlijk.
Re: Ongeval/brand met 449
Klopt niet: de stilgevallen IC reed in dezelfde richting als de "spooktrein" (richting Mons), het is dus geen frontale botsing. Zonder het snijden van de stroom zou die IC gewoon veilig doorgereden zijn. Trouwens: indien een trein "ontsnapt" op lijn 112, waarom wordt dan de stroom op L118 gesneden? Nog afgezien van het feit dat een afgesleepte defecte trein niet in dienst staat en het snijden van de stroom dus geen enkel effect heeft.trainlovertje schreef: ↑29 nov 2017, 01:32 Zou ik zeker niet zo direct stellen. Als je ervan uitgaat dat E940 in het station van La Louvière-Sud op een zijspoor had moeten worden gezet, had dat nog moeten gebeuren vóór de doorkomst van de spooktrein. En blijkbaar was die spooktrein zelf al zo snel in het station, dat je dus onmogelijk kan verwachten dat je het rijpad van E940 nog kan instellen/aanpassen dat die op een zijspoor terecht komt. Maar door de stroom van de bovenleiding te halen, is die trein tot stilstand gekomen en is de impact van de botsing wel sterk verlaagd. En als hij niet op E940 gebotst zou zijn, hoe zou hij dan wel tot stilstand gekomen zijn? Misschien door op de volgende doorkomende trein te knallen? Achja, we zullen het nooit te weten komen natuurlijk.
Re: Ongeval/brand met 449
Ik ben blij dat je een omweg van enkele honderden meters voor trage weggebruikers geen alternatief vindt en tegelijkertijd pleit voor het radicale 'allemaal weg.´ Lijn 112 is grotendeels 140km/h. En voor een wijsneus komt met 'er zijn secundaire wegen waar je 120 mag!' of een 'er zijn wegen in Duitsland zonder snelheidsbegrenzing met gelijkvloerse kruising!'; het bestaan van zulke dingen uit het verleden heeft ons geleerd dat dat géén goede ideeën waren, deels zijn we tot dat inzicht gekomen door kleinere aanpassingen (snellere wagens bvb.) en deels door pijnlijke verliezen van collega's, vrienden of familie. Als je het mij vraagt is het een kwestie van prioriteiten; welke overwegen pakken we eerst aan.overweg13 schreef: ↑28 nov 2017, 20:47Akkoord, maar je kunt spoorlijnen waarop 120 mag gereden worden en andere waar 130, 140 en 160 gereden wordt ook niet meteen vergelijken met secundaire wegen waar de snelheid vaak 70, 50 of 30 per uur bedraagt. In het geval van deze OW is de bouw van een brug niet eens moeilijk omdat de kruisende weg daalt naar de spoorweg toe. Ik blijf er bij: ze moeten allemaal weg.
Weer een triestig ongeval
Re: Ongeval/brand met 449
Even offtopic, maar kunnen we ajb stoppen met dat afschuwelijke gallicistische "snijden" van de stroom? In het Nederlands onderbreken we ze, schakelen we ze uit, sluiten of koppelen we ze desnoods af, maar stroom is echt niet iets want je kunt snijden.
Re: Ongeval/brand met 449
Dit artikel geeft de chronologie van de feiten zeer goed weer:gysev schreef: ↑29 nov 2017, 08:00Klopt niet: de stilgevallen IC reed in dezelfde richting als de "spooktrein" (richting Mons), het is dus geen frontale botsing. Zonder het snijden van de stroom zou die IC gewoon veilig doorgereden zijn. Trouwens: indien een trein "ontsnapt" op lijn 112, waarom wordt dan de stroom op L118 gesneden? Nog afgezien van het feit dat een afgesleepte defecte trein niet in dienst staat en het snijden van de stroom dus geen enkel effect heeft.trainlovertje schreef: ↑29 nov 2017, 01:32 Zou ik zeker niet zo direct stellen. Als je ervan uitgaat dat E940 in het station van La Louvière-Sud op een zijspoor had moeten worden gezet, had dat nog moeten gebeuren vóór de doorkomst van de spooktrein. En blijkbaar was die spooktrein zelf al zo snel in het station, dat je dus onmogelijk kan verwachten dat je het rijpad van E940 nog kan instellen/aanpassen dat die op een zijspoor terecht komt. Maar door de stroom van de bovenleiding te halen, is die trein tot stilstand gekomen en is de impact van de botsing wel sterk verlaagd. En als hij niet op E940 gebotst zou zijn, hoe zou hij dan wel tot stilstand gekomen zijn? Misschien door op de volgende doorkomende trein te knallen? Achja, we zullen het nooit te weten komen natuurlijk.
http://plus.lesoir.be/126681/article/20 ... in-fantome
Hieruit blijkt ook de zeer krappe timing om de beslissingen te nemen. Hier wordt ook duidelijk dat pas bij de passage in La Louviere de stroom werd uitgeschakeld, na melding door een TBS in het station. Dus ook logisch dat dit gebeurde op L118. Lijkt me ook logisch dat als je op het seinhuis ineens hoort 'losgeslagen trein op weg naar L118!!!' dat je eerste reactie is 'stroom afzetten'. Als je voor alle beslissingen op een seinhuis een kwartiertje tijd krijgt om te overleggen wat de beste oplossing is, zouden die beslissingen zeker beter effect hebben. Helaas moeten de meeste beslissingen in een seinhuis onmiddellijk worden genomen, en zeker voor een zelden voorkomende situatie als een losgeslagen trein, kan ik me best voorstellen dat een onmiddellijke beslissing niet evident is. Achteraf is het altijd makkelijk om oplossingen te vinden die deze ramp hadden kunnen vermijden.
spoorwegrealist
Re: Ongeval/brand met 449
Ik heb nog wel een paar vraagjes.
1)Het ongeval met het brandje was 's morgens gebeurd.
Was er dan iets mechanisch stuk dat maakte dat het afslepen pas 10 uur later kon ?
Stond het voorste draaistel dan op rolschaatsen ?
2)Hoe zijn er in het station LL-S, VIJF wissels stuk gegaan ?
Door te grote snelheid ?
Wat gaat er dan stuk zonder dat trein ontspoort vgl. Leuven
1)Het ongeval met het brandje was 's morgens gebeurd.
Was er dan iets mechanisch stuk dat maakte dat het afslepen pas 10 uur later kon ?
Stond het voorste draaistel dan op rolschaatsen ?
2)Hoe zijn er in het station LL-S, VIJF wissels stuk gegaan ?
Door te grote snelheid ?
Wat gaat er dan stuk zonder dat trein ontspoort vgl. Leuven
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
-
- Berichten: 2547
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Ongeval/brand met 449
Is het niet gallisisme? Het afschuwelijke GALLISISME.
Even opgezocht,dit Is toch correct. De stroom wordt afgesneden. Vroeger sneden we onze tractie af....
Komt van couper le courant.......de traction... Binnenkort zullen we dit meer horen op Vlaamse speelplaatsen......
-
- Berichten: 3515
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Ongeval/brand met 449
afsnijden kan dan misschien nog net, maar snijden is toch echt al te letterlijk uit de taal van Moliere overgenomen. Een gallicisme, wel degelijk. Sic.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
-
- Berichten: 2547
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Ongeval/brand met 449
De bedienig van de wissel. Motoren,de bedienigsstaven,electrische kontakten. Openrijden van de wissel,dus vanop’ de hiel en niet de punt.dentheo schreef: ↑29 nov 2017, 13:31 Ik heb nog wel een paar vraagjes.
1)Het ongeval met het brandje was 's morgens gebeurd.
Was er dan iets mechanisch stuk dat maakte dat het afslepen pas 10 uur later kon ?
Stond het voorste draaistel dan op rolschaatsen ?
2)Hoe zijn er in het station LL-S, VIJF wissels stuk gegaan ?
Door te grote snelheid ?
Wat gaat er dan stuk zonder dat trein ontspoort vgl. Leuven
Re: Ongeval/brand met 449
Kan ik begrijpen, maar dan lagen in dat station ALLE wissels van hiel naar punt verkeerd.....toeval of "rempoging " ?
Zou men dan toch iets geprobeerd hebben ?
Zou men dan toch iets geprobeerd hebben ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Ongeval/brand met 449
Het is niet zomaar een gallicisme, het is typisch NMBS-'nederfrans' dat je alleen maar in het NMBS-ambtenarees tegenkomt.
Zo zijn of waren er veel. "Personen in het spoor" (van "dans la voie"), "Trein in doorrit" ("train en passage", dat is gelukkig "doorrijdende trein" geworden), "spoorverandering" ("changement de voie"), enzovoorts enzovoorts.