Ongeval/brand met 449

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Ongeval/brand met 449

Bericht door Steve »

Ik hoop ook dat de splitsing NMBS / Infrabel geen enkele rol gespeeld heeft in een eventueel gebrek aan (tijdige) communicatie, aangezien beide bedrijven hier actief aan de slag waren... de aangereden reizigerstrein was de NMBS, de spoorarbeiders bij Morlanwelz Infrabel en voor afslepende trein is het me niet helemaal duidelijk.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Ongeval/brand met 449

Bericht door dentheo »

Steve schreef: 28 nov 2017, 11:17 Ik hoop ook dat de splitsing NMBS / Infrabel geen enkele rol gespeeld heeft in een eventueel gebrek aan (tijdige) communicatie, aangezien beide bedrijven hier actief aan de slag waren... de aangereden reizigerstrein was de NMBS, de spoorarbeiders bij Morlanwelz Infrabel en voor afslepende trein is het me niet helemaal duidelijk.
In zo'n situatie is communicatie altijd een probleem.
Je moet ook uitkomen bij een ervaren iemand die actie durft nemen, niet iemand die in procedures begint te praten, dan is het te laat.
Dat geldt ook "binnen" één bedrijf, door de informatica zijn de "menselijke afstanden" tussen het personeel gegroeid.
Vertrouwen hebben om "iets" te doen buiten procedure wordt dan moeilijker.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ongeval/brand met 449

Bericht door Steven »

De stroom snijden had weinig zin, die mr96 was defect en dus niet in dienst.
Marcad
Berichten: 521
Lid geworden op: 03 feb 2009, 10:40

Re: Ongeval/brand met 449

Bericht door Marcad »

Steven schreef: 28 nov 2017, 14:22 De stroom snijden had weinig zin, die mr96 was defect en dus niet in dienst.
En die andere trein lijk wel op een MR41... heeft geen stoom nodig.

http://www.lesoir.be/126619/article/201 ... accidentes
traxie
Berichten: 266
Lid geworden op: 27 apr 2015, 06:38
Locatie: Gent

Re: Ongeval/brand met 449

Bericht door traxie »

dentheo schreef:
Steve schreef: 28 nov 2017, 11:17 Ik hoop ook dat de splitsing NMBS / Infrabel geen enkele rol gespeeld heeft in een eventueel gebrek aan (tijdige) communicatie, aangezien beide bedrijven hier actief aan de slag waren... de aangereden reizigerstrein was de NMBS, de spoorarbeiders bij Morlanwelz Infrabel en voor afslepende trein is het me niet helemaal duidelijk.
In zo'n situatie is communicatie altijd een probleem.
Je moet ook uitkomen bij een ervaren iemand die actie durft nemen, niet iemand die in procedures begint te praten, dan is het te laat.
Dat geldt ook "binnen" één bedrijf, door de informatica zijn de "menselijke afstanden" tussen het personeel gegroeid.
Vertrouwen hebben om "iets" te doen buiten procedure wordt dan moeilijker.
Idd men houdt best sterk vast aan de procedures. Dat men de stroom heeft gesneden duidt aan dat men geen inzicht had in de situatie of dat men de reglementering strikt heeft toegepast? Ik weet niet wat het meest de wenkbrauwen fronst.
In elk geval lijkt het alsof er tijd mee is verloren.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ongeval/brand met 449

Bericht door Steven »

Marcad schreef: 28 nov 2017, 15:08
Steven schreef: 28 nov 2017, 14:22 De stroom snijden had weinig zin, die mr96 was defect en dus niet in dienst.
En die andere trein lijk wel op een MR41... heeft geen stoom nodig.

http://www.lesoir.be/126619/article/201 ... accidentes
Ik zie enkel maar rijtuigen van een mr96. Dus ik neem aan dat beide treinen van hetzelfde type zijn.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ongeval/brand met 449

Bericht door Steven »

Op de fb pagina van Infrabel is duidelijk dat het telkens om een mr96 gaat. In beide gevallen zijn de stellen zwaar beschadigd door de impact. Zeker de 449 die na een brand nog wat extra structurele schade opliep. Zal deze nog hersteld worden? Weinig waarschijnlijk nu het B rijtuig zijn chassis geplooid is. Ook het andere motorstel heeft op 1 rijtuig een zware klap verwerkt, nr voorlopig onbekend.
260689
Berichten: 3301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Ongeval/brand met 449

Bericht door 260689 »

AM 483 is het andere slachtoffer.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Ongeval/brand met 449

Bericht door overweg13 »

Hoe je het ook draait of keert, het is weer een incident aan een overweg dat hier mensenlevens eist. Afschaffen dus, allemaal. Er zijn ook geen kruispunten op snelwegen. In die zin zijn al die actiegroepen die uit louter en denkbeeldig eigenbelang het sluiten van overwegen proberen te verhinderen ronduit misdadig. Natuurlijk moeten er wel alternatieven zijn voor voetgangers en fietsers en omwegen van enkele honderden meters zijn dat niet.
Met vriendelijke groet

overweg13
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Ongeval/brand met 449

Bericht door Asterix »

overweg13 schreef: 28 nov 2017, 18:25Er zijn ook geen kruispunten op snelwegen. In die zin zijn al die actiegroepen die uit louter en denkbeeldig eigenbelang het sluiten van overwegen proberen te verhinderen ronduit misdadig. Natuurlijk moeten er wel alternatieven zijn voor voetgangers en fietsers en omwegen van enkele honderden meters zijn dat niet.
Er zijn ook geen overwegen op hogesnelheidslijnen, net zoals je wél kruispunten hebt op secundaire wegen die dorpskernen bedienen. En dus overwegen op klassieke spoorlijnen. Men zou m.i. beter harder optreden tegen roodrijders alsook vanaf een bepaalde leeftijd bestuurders medisch controleren.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Ongeval/brand met 449

Bericht door Asterix »

Steve schreef: 28 nov 2017, 11:17 Ik hoop ook dat de splitsing NMBS / Infrabel geen enkele rol gespeeld heeft in een eventueel gebrek aan (tijdige) communicatie, aangezien beide bedrijven hier actief aan de slag waren... de aangereden reizigerstrein was de NMBS, de spoorarbeiders bij Morlanwelz Infrabel en voor afslepende trein is het me niet helemaal duidelijk.
De mensen van de hersporingstrein zijn ook NMBS.
Catenist
Berichten: 101
Lid geworden op: 16 jun 2014, 11:23

Re: Ongeval/brand met 449

Bericht door Catenist »

Stel, ik zeg wel stel, dat er op de gesleepte trein iemand aanwezig is, is het dan vooralsnog technisch mogelijk om dat stel af te remmen wanneer de verbinding met de sleper wegvalt? Ik neem aan dat een ongeremd treinstel op een helling afwaarts snel een behoorlijke snelheid opbouwt en die ook lang aanhoudt? Dus meer een Runaway Train wordt.
HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Ongeval/brand met 449

Bericht door HLE18 »

Met de handrem?
Stijn82
Berichten: 201
Lid geworden op: 23 sep 2006, 17:17

Re: Ongeval/brand met 449

Bericht door Stijn82 »

Volgens de VRT verslaggeving, is niet de volledige trein losgekomen, maar slechts een deel.
Zou dit kloppen? En gaat het dan om een samenstelling van meerdere AM96 waarbij er één stel is losgekomen, of is er gewoon één of twee rijtuigen losgeraakt?
Ik heb nog geen foto's gezien van de aanrijding met de passagierstrein.. daar zou toch veel uit af te moeten leiden zijn.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Ongeval/brand met 449

Bericht door overweg13 »

Asterix schreef: 28 nov 2017, 19:55
overweg13 schreef: 28 nov 2017, 18:25Er zijn ook geen kruispunten op snelwegen. In die zin zijn al die actiegroepen die uit louter en denkbeeldig eigenbelang het sluiten van overwegen proberen te verhinderen ronduit misdadig. Natuurlijk moeten er wel alternatieven zijn voor voetgangers en fietsers en omwegen van enkele honderden meters zijn dat niet.
Er zijn ook geen overwegen op hogesnelheidslijnen, net zoals je wél kruispunten hebt op secundaire wegen die dorpskernen bedienen. En dus overwegen op klassieke spoorlijnen. Men zou m.i. beter harder optreden tegen roodrijders alsook vanaf een bepaalde leeftijd bestuurders medisch controleren.
Akkoord, maar je kunt spoorlijnen waarop 120 mag gereden worden en andere waar 130, 140 en 160 gereden wordt ook niet meteen vergelijken met secundaire wegen waar de snelheid vaak 70, 50 of 30 per uur bedraagt. In het geval van deze OW is de bouw van een brug niet eens moeilijk omdat de kruisende weg daalt naar de spoorweg toe. Ik blijf er bij: ze moeten allemaal weg.
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie