Pagina 4 van 5

Re: Ongeval/brand met 449

Geplaatst: 29 nov 2017, 15:22
door groentje
En toch is het NMBS-Frans ook niet helemaal zuiver. Elke spoorweg is natuurlijk een wereld op zich, en behalve aan de grens hebben ze weinig met elkaar te maken. De NMBS gebruikt dan ook helemaal andere terminologie als de NS, maar ook het SNCBéen is niet zomaar SNCF-Frans.

Re: Ongeval/brand met 449

Geplaatst: 29 nov 2017, 16:44
door Steve
nighttrain schreef: 29 nov 2017, 14:09
Steve schreef: 29 nov 2017, 09:56 Even offtopic, maar kunnen we ajb stoppen met dat afschuwelijke gallicistische "snijden" van de stroom? In het Nederlands onderbreken we ze, schakelen we ze uit, sluiten of koppelen we ze desnoods af, maar stroom is echt niet iets want je kunt snijden. :wink:
Is het niet gallisisme? Het afschuwelijke GALLISISME.
Even opgezocht,dit Is toch correct. De stroom wordt afgesneden. Vroeger sneden we onze tractie af....
Komt van couper le courant.......de traction... Binnenkort zullen we dit meer horen op Vlaamse speelplaatsen......
Gallicisme (met een c) is het substantief, gallicistisch is het bijbehorende adjectief.

Re: Ongeval/brand met 449

Geplaatst: 29 nov 2017, 17:12
door Asterix
Steve schreef: 29 nov 2017, 09:56Even offtopic, maar kunnen we ajb stoppen met dat afschuwelijke gallicistische "snijden" van de stroom?
🙄

Worden 'offtopic', het plaatsen van een komma voor het woord 'maar' en 'ajb' of 'aub' dan ook afgekeurd?

Re: Ongeval/brand met 449

Geplaatst: 29 nov 2017, 17:13
door Asterix
dentheo schreef: 29 nov 2017, 14:26 Kan ik begrijpen, maar dan lagen in dat station ALLE wissels van hiel naar punt verkeerd.....toeval of "rempoging " ?
Zou men dan toch iets geprobeerd hebben ?
Niet alle wissels op het traject werden beschadigd.

Re: Ongeval/brand met 449

Geplaatst: 29 nov 2017, 17:48
door Steve
Asterix schreef: 29 nov 2017, 17:12
Steve schreef: 29 nov 2017, 09:56Even offtopic, maar kunnen we ajb stoppen met dat afschuwelijke gallicistische "snijden" van de stroom?
Worden 'offtopic', het plaatsen van een komma voor het woord 'maar' en 'ajb' of 'aub' dan ook afgekeurd?
Waarom zou dat moeten? Ik zie je punt niet meteen. Het punt van de stroom is nu daarentegen wel gemaakt, dus laten we dat alvast snijden, euh, afsluiten.

Re: Ongeval/brand met 449

Geplaatst: 29 nov 2017, 21:09
door Asterix
Ik zou graag hebben dat je die zaken ook niet meer gebruikt.

Re: Ongeval/brand met 449

Geplaatst: 29 nov 2017, 22:58
door nighttrain
Catenist schreef: 28 nov 2017, 20:08 Stel, ik zeg wel stel, dat er op de gesleepte trein iemand aanwezig is, is het dan vooralsnog technisch mogelijk om dat stel af te remmen wanneer de verbinding met de sleper wegvalt? Ik neem aan dat een ongeremd treinstel op een helling afwaarts snel een behoorlijke snelheid opbouwt en die ook lang aanhoudt? Dus meer een Runaway Train wordt.
Normaal Is dit voorzien in de reglementering. Ongeremde wagons zonder omkadering van geremde spoorweg voertuigen.

Re: Ongeval/brand met 449

Geplaatst: 30 nov 2017, 08:51
door gysev
stefanic schreef: 29 nov 2017, 10:04 Dit artikel geeft de chronologie van de feiten zeer goed weer:
http://plus.lesoir.be/126681/article/20 ... in-fantome
Hieruit blijkt ook de zeer krappe timing om de beslissingen te nemen. Hier wordt ook duidelijk dat pas bij de passage in La Louviere de stroom werd uitgeschakeld, na melding door een TBS in het station. Dus ook logisch dat dit gebeurde op L118. Lijkt me ook logisch dat als je op het seinhuis ineens hoort 'losgeslagen trein op weg naar L118!!!' dat je eerste reactie is 'stroom afzetten'. Als je voor alle beslissingen op een seinhuis een kwartiertje tijd krijgt om te overleggen wat de beste oplossing is, zouden die beslissingen zeker beter effect hebben. Helaas moeten de meeste beslissingen in een seinhuis onmiddellijk worden genomen, en zeker voor een zelden voorkomende situatie als een losgeslagen trein, kan ik me best voorstellen dat een onmiddellijke beslissing niet evident is. Achteraf is het altijd makkelijk om oplossingen te vinden die deze ramp hadden kunnen vermijden.
TC had zeer snel door wat er gaande was, nog voordat de weggelopen trein La Louvière had bereikt. De bestuurder van de IC werd zelfs verwittigd dat hij zo snel mogelijk moest rijden om een botsing te voorkomen. Er was zelfs tijd om B.11 het bevel te geven alle seinen onmiddellijk open te zetten. Dan de spanning van de bovenleiding halen is op zijn minst een vreemd idee.

Re: Ongeval/brand met 449

Geplaatst: 30 nov 2017, 09:01
door dentheo
Houdt de beveiliging in de gaten of er bezetspoor komt waar geen trein verwacht wordt ? soort spooktreintje...
Zo ja wat is dan de reactie van het systeem ?

Re: Ongeval/brand met 449

Geplaatst: 30 nov 2017, 09:35
door gysev
dentheo schreef: 30 nov 2017, 09:01 Houdt de beveiliging in de gaten of er bezetspoor komt waar geen trein verwacht wordt ? soort spooktreintje...
Zo ja wat is dan de reactie van het systeem ?
Ik snap je vraag niet helemaal, maar als je bedoelt wanneer men op de hoogte was: zeer snel want een bediende van Infrabel zag het motorstel passeren vlak voordat het inreed op de spoorarbeiders. Bovendien zie je op een blokpost een onverwachte spoorbezetting die zich verplaatst. Ten laatste aan het eerste bediende sein krijg je dan een alarm van een "ontijdige beweging". Maar in dit geval wist men het dus eerder.

Re: Ongeval/brand met 449

Geplaatst: 30 nov 2017, 09:44
door dentheo
Ik bedoelde niet bij sein voorbijrijden...
Een sectie is ingedeeld in verschillende spoorkringen of frequentiekringen.
Indien daar in één van die kringen een bezetmelding "ontstaat" die niet gepland was, geeft dat dan automatisch alarm ?

Re: Ongeval/brand met 449

Geplaatst: 30 nov 2017, 11:24
door gysev
dentheo schreef: 30 nov 2017, 09:44 Ik bedoelde niet bij sein voorbijrijden...
Een sectie is ingedeeld in verschillende spoorkringen of frequentiekringen.
Indien daar in één van die kringen een bezetmelding "ontstaat" die niet gepland was, geeft dat dan automatisch alarm ?
Geen "alarm", maar het is wel dadelijk zichtbaar op het scherm.

Re: Ongeval/brand met 449

Geplaatst: 30 nov 2017, 17:45
door Asterix
gysev schreef: 30 nov 2017, 08:51TC had zeer snel door wat er gaande was, nog voordat de weggelopen trein La Louvière had bereikt. De bestuurder van de IC werd zelfs verwittigd dat hij zo snel mogelijk moest rijden om een botsing te voorkomen. Er was zelfs tijd om B.11 het bevel te geven alle seinen onmiddellijk open te zetten. Dan de spanning van de bovenleiding halen is op zijn minst een vreemd idee.
Dat lijkt dan eerder op (wederom) een manke samenwerking/communicatie tussen TC en de blokpost. Beiden hebben het beste voor maar de ene begrijpt de bedoelingen van de andere maar half en steekt zo ongewild stokken in de wielen. Eenheid van bevel is er op zo een momenten nodig, geen twee entiteiten (binnen nota bene dezelfde firma) op vele kilometers van mekaar waar de ene tactische beslissingen neemt maar niet aan de knoppen zit en de andere wel maar niet weet wat de ene achter zijn rug aan het bekokstoven is.

Re: Ongeval/brand met 449

Geplaatst: 02 dec 2017, 09:23
door Davy
Nu het weekend wordt de IC Moeskroen - Liers omgeleid tussen La Louvière en Bergen. Zie ik het goed dat deze een stukje spoor aandoet waar je normaalgezien als reiziger niet komt (die verbindingsboog dichtbij 's Gravenbrakel)?

Re: Ongeval/brand met 449

Geplaatst: 02 dec 2017, 11:07
door LHOON
Paul schreef: 29 nov 2017, 15:07 Het is niet zomaar een gallicisme, het is typisch NMBS-'nederfrans' dat je alleen maar in het NMBS-ambtenarees tegenkomt.
Zo zijn of waren er veel. "Personen in het spoor" (van "dans la voie"), "Trein in doorrit" ("train en passage", dat is gelukkig "doorrijdende trein" geworden), "spoorverandering" ("changement de voie"), enzovoorts enzovoorts.
Het is juist dit NMBS-taaltje dat de eigenheid van het bedrijf uitmaakt, de "correcte" alternatieven klinken soms eerder banaal. Wij betreuren nog steeds het verdwijnen van de "trein in doorrit"...