Pagina 5 van 5

Re: Ongeval/brand met 449

Geplaatst: 02 dec 2017, 11:59
door HLE18
gysev schreef: 30 nov 2017, 08:51 TC had zeer snel door wat er gaande was, nog voordat de weggelopen trein La Louvière had bereikt. De bestuurder van de IC werd zelfs verwittigd dat hij zo snel mogelijk moest rijden om een botsing te voorkomen. Er was zelfs tijd om B.11 het bevel te geven alle seinen onmiddellijk open te zetten. Dan de spanning van de bovenleiding halen is op zijn minst een vreemd idee.
Toch geraakt de TBG nog zwaar gewond? Zat die dan nog achteraan de trein?

Re: Ongeval/brand met 449

Geplaatst: 02 dec 2017, 19:33
door rvdborgt
Davy schreef: 02 dec 2017, 09:23Nu het weekend wordt de IC Moeskroen - Liers omgeleid tussen La Louvière en Bergen. Zie ik het goed dat deze een stukje spoor aandoet waar je normaalgezien als reiziger niet komt (die verbindingsboog dichtbij 's Gravenbrakel)?
Klopt. In het verleden is die boog nog wel eens bereden op 26 of 31 december als de NMBS dan een zondagsdienst met uitbreidingen (want het zijn wel werkdagen) reed.

Groetjes,
Rian

Re: Ongeval/brand met 449

Geplaatst: 03 dec 2017, 19:21
door nighttrain
LHOON schreef: 02 dec 2017, 11:07
Paul schreef: 29 nov 2017, 15:07 Het is niet zomaar een gallicisme, het is typisch NMBS-'nederfrans' dat je alleen maar in het NMBS-ambtenarees tegenkomt.
Zo zijn of waren er veel. "Personen in het spoor" (van "dans la voie"), "Trein in doorrit" ("train en passage", dat is gelukkig "doorrijdende trein" geworden), "spoorverandering" ("changement de voie"), enzovoorts enzovoorts.
Het is juist dit NMBS-taaltje dat de eigenheid van het bedrijf uitmaakt, de "correcte" alternatieven klinken soms eerder banaal. Wij betreuren nog steeds het verdwijnen van de "trein in doorrit"...
Inderdaad,ik hou van de « huis  stijl «  talen. Het Is ook goed de oorsprong van deze « taal »te kennen. Als treinbestuurder reden we vroeger met veel materiaal die geconstructeerd was In Het buitenland of op basis van buitenlandse locs. Dan hadden we te maken met afkortingen of benamingen van de uitrustingen volgens hun origine. Bv type 62 Amerikaanse motoren dus engels geinspireerde benamingen/afkortingen. De Vapor Clarcson.Den »SAB », de JH. Dat was charmant, en gaf me ook de kans mij te « développeren «  zo spraken veel vlaamse treinbestuurders Frans zonder het te weten.....den DUR, ne DJ enz Dat was exotisch en begrepen elkaar als we zijden om De tractie te couperen.

Re: Ongeval/brand met 449

Geplaatst: 20 jul 2018, 18:02
door Asterix
Volgens de Waalse krant La Capitale zou het rapport van het arbeidsauditoraat hebben uitgewezen dat men na de brand geprobeerd heeft om het beschadigde stel los te koppelen van het andere stel. Toen dat niet lukte, heeft men besloten beide stellen weg te slepen. Toen er echter te veel trekkracht op het achterste stel werd uitgeoefend, is dit alsnog ontkoppeld en beginnen bollen. In het verslag zou vooral de NMBS als organisatie met de vinger worden gewezen wegens een tekort aan verschafte opleiding.

Re: Ongeval/brand met 449

Geplaatst: 20 jul 2018, 21:56
door Dieselfreak
Komen de 449 en 483 ooit nog terug in dienst? Volgens BFOTO zijn ze nog steeds "in park", dan zijn er reeds 4 Deense Neuzen (449, 454, 483 en 548) die definitief buiten dienst zijn. :(

Re: Ongeval/brand met 449

Geplaatst: 21 jul 2018, 01:29
door Asterix
Voor zover ik weet, ligt er nog altijd beslag op door het parket, net zoals op een deel van de bergingskraan?

Re: Ongeval/brand met 449

Geplaatst: 21 jul 2018, 10:53
door LML
Zouden ze er niet van 4 slechte 2 goeie kunnen herstellen/maken (net zoals bij de MW41'ers het geval is)?