Pagina 1 van 1

Nieuws over het nieuwe beheerscontract van de NMBS

Geplaatst: 07 feb 2018, 06:43
door groentje
http://www.standaard.be/cnt/dmf20180206_03343166
En de mening van De Standaard http://www.standaard.be/cnt/dmf20180206_03343169

Ik ben het niet helemaal eens met DS in deze. De eis om de reizigers correct te informeren, om compensatie bij vertraging al vanaf 30' te geven... vind ik geen pietluttigheden. En dat de prijsstijgingen de stiptheid helemaal loslaten, ook daar heb ik mijn bedenkingen bij. Men wil ook gaan experimenteren met conducteurloze treinen. Voor mij niet gelaten, maar ik pleit er voor om toch eerst te kijken hoe we de rol van conducteur kunnen herwaarderen en herzien vooraleer we de conducteur afschaffen. Ik ben niet tegen goedkopere tarieven in de daluren, maar wil wel eerst zien hoe dat georganiseerd zal worden. Dat er eindelijk een nieuw beheerscontract zou kunnen komen is op zich goed nieuws, maar het hangt er wel vanaf wat er in gaat staan...

Re: Nieuws over het nieuwe beheerscontract van de NMBS

Geplaatst: 07 feb 2018, 09:07
door AK81
Dit ontwerp gooit een bom op het nu al onderkoelde klimaat tussen het rollend personeel en de NMBS-top. Benieuwd hoe de vakbonden daarop gaan reageren. De optie om met andere vervoersmodi verbindingen te verzekeren is de deur open zetten naar het Franse systeem waarbij in de daluren heel veel TER-treinen worden vervangen door bussen. Boeiende tijden!

Re: Nieuws over het nieuwe beheerscontract van de NMBS

Geplaatst: 07 feb 2018, 09:19
door groentje
Yep, die bussen vond ik ook maar bedenkelijk. Al gaan ze het dan misschien wel wat verstandiger aanpakken dan bij vervangend busvervoer vandaag, waarbij er enorm veel rondjes worden gereden om elk station aan te doen, ook als het soms interessanter is om pakweg een paar 100 m verder te stoppen (mits een goee aanduiding vanop het station, natuulijk).

Re: Nieuws over het nieuwe beheerscontract van de NMBS

Geplaatst: 07 feb 2018, 10:53
door Paul
Als de NMBS echt permanent vervangend busvervoer zal mogen organiseren, dan houd ik mijn hart vast voor wat er ons nog allemaal te wachten staat. Dat is een terugkeer naar de jaren '50 van vorige eeuw. Het enige 'voordeel' is dat er dan wel tariefintegratie zal zijn zoals toen, en dat je met hetzelfde kaartje of abonnement op trein en bus mag...

Re: Nieuws over het nieuwe beheerscontract van de NMBS

Geplaatst: 07 feb 2018, 20:25
door groentje
In sommige beperkte gevallen kan ik er echter wel mee leven. Om nachtvervoer te organiseren, bijvoorbeeld, lees: later dan de huidige laatste treinen, want daar zouden er op de meeste verbindingen liefst nog één of 2 treinen bijkomen, maar om onderhoud en een nachtnet te combineren... Het lijkt me ook logisch om lijnen die we vandaag niet hebben, zoals Brugge-Maldegem-Eeklo of Aalst-Dendermonde(-Puurs) in het 'spoor'net op te nemen, liefst met een relatief snelle verbinding. Voor de bestaande lijnen zie ik echter geen heil in een vervangende busdienst, nee. Dat zou inderdaad wel eens de doodsbel kunnen luiden voor de hele Entre-Sambre-et-Meuse, en grote gaten slaan in de treindienst op heel wat andere lijnen.

Re: Nieuws over het nieuwe beheerscontract van de NMBS

Geplaatst: 11 mar 2018, 20:40
door Asterix
Wat is de stand van zaken betreffende deze beheercontracten?

Re: Nieuws over het nieuwe beheerscontract van de NMBS

Geplaatst: 12 mar 2018, 17:42
door dekooiker
groentje schreef:
07 feb 2018, 20:25
Dat zou inderdaad wel eens de doodsbel kunnen luiden voor de hele Entre-Sambre-et-Meuse, en grote gaten slaan in de treindienst op heel wat andere lijnen.
Net daar waar de TEC de voorbije 5 jaar al zwaar gesnoeid heeft.
Alleen de lijnen Florennes-Charleroi en Mettet-Acoz stellen iets voor, alsook de treindienst op lijnen 132/134.
Maar wat wil je met een liberale regering...

Re: Nieuws over het nieuwe beheerscontract van de NMBS

Geplaatst: 12 mar 2018, 18:56
door overweg13
De dag dat ik de liberalen ga verdedigen kun je gerust de diagnose dementie stellen, maar eerlijkheidshalve moet gezegd dat de afbouw van de busdiensten in Wallonië veelal onder linkse regeringen (zij het vaak met ministers van CdH-signatuur) is gebeurd. Toch is het zo dat de meeste weekenddiensten gesneuveld zijn in de periode Decroo in de jaren 1980, maar latere reorganisaties (zeker bij de TEC-Namur) hebben voor de afbouw van erg veel landelijke lijnen geleid, onder de vorm van een verschrompeling tot super-functionele diensten. Het principe dat uitbreidingen alleen kunnen als elders bespaard wordt, is daar debet aan. Vermits dat sinds de komst van Otto Weyts ook bij De Lijn van toepassing is, valt het ergste ook in Vlaanderen te vrezen.

Re: Nieuws over het nieuwe beheerscontract van de NMBS

Geplaatst: 13 mar 2018, 21:23
door ronny
Er komen nieuwe vierspanningslocomotieven om grensoverschrijdende verbindingen verder te verzekeren.

Re: Nieuws over het nieuwe beheerscontract van de NMBS

Geplaatst: 13 mar 2018, 22:22
door rvdborgt
ronny schreef:
13 mar 2018, 21:23
Er komen nieuwe vierspanningslocomotieven om grensoverschrijdende verbindingen verder te verzekeren.
Is er voor die locomotieven dan al een plan? Zo ja, wat voor plan?

Nieuwsgierig,
Rian

Re: Nieuws over het nieuwe beheerscontract van de NMBS

Geplaatst: 14 mar 2018, 01:29
door Iain Dobson
rvdborgt schreef:
13 mar 2018, 22:22
ronny schreef:
13 mar 2018, 21:23
Er komen nieuwe vierspanningslocomotieven om grensoverschrijdende verbindingen verder te verzekeren.
Is er voor die locomotieven dan al een plan? Zo ja, wat voor plan?

Nieuwsgierig,
Rian
Reeks 17 - Vectrons

Iain

Re: Nieuws over het nieuwe beheerscontract van de NMBS

Geplaatst: 14 mar 2018, 06:37
door rvdborgt
Iain Dobson schreef:
14 mar 2018, 01:29
rvdborgt schreef:
13 mar 2018, 22:22
ronny schreef:
13 mar 2018, 21:23
Er komen nieuwe vierspanningslocomotieven om grensoverschrijdende verbindingen verder te verzekeren.
Is er voor die locomotieven dan al een plan? Zo ja, wat voor plan?
Reeks 17 - Vectrons
Dat wist ik al :)
Ik bedoelde: welke verbindingen ze ermee gaan rijden.

Groetjes,
Rian

Re: Nieuws over het nieuwe beheerscontract van de NMBS

Geplaatst: 14 mar 2018, 07:32
door Asterix
Ergens een officiële bron met die info terug te vinden?