GEN op Wikipedia (en)

Alles over reizigerstreinen in België.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: GEN op Wikipedia (en)

Bericht door jan_olieslagers »

Ah, ok, duidelijk voorbeeld. Niet dat ik het beter zou kunnen want natuurlijk zijn er 't allenkant compromissen nodig - maar met zo'n kromme planning zal het station wel gauw volzitten, ja. Als er echt krapte is in de perronbeschikbaarheid van het station "Luchthaven" dan is het toch daar de plaats om te gaan optimalizeren?

Nogmaals, zonder enige autoriteit te claimen, die trein uit Knokke moet toch kunnen wachten met binnenrijden tot die uit Dinant er is? Ja, de reizigers uit Knokke verliezen dan een paar minuten, ja, zal het daar dan op aankomen als de efficiëntie en misschien zelfs de betrouwbaarheid er kunnen bij winnen? Op L36 kan dat vermoedelijk niet, maar is er geen ruimte tussen het aftakken in Zaventem en het luchthavenstation? Als er die niet is kan ze misschien worden toegevoegd, dmv. overloopwissels, heel wat minder duur dan extra perrons?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: GEN op Wikipedia (en)

Bericht door Shrek »

jan_olieslagers schreef: 14 feb 2018, 14:29 Ah, ok, duidelijk voorbeeld. Niet dat ik het beter zou kunnen want natuurlijk zijn er 't allenkant compromissen nodig - maar met zo'n kromme planning zal het station wel gauw volzitten, ja. Als er echt krapte is in de perronbeschikbaarheid van het station "Luchthaven" dan is het toch daar de plaats om te gaan optimalizeren?

Nogmaals, zonder enige autoriteit te claimen, die trein uit Knokke moet toch kunnen wachten met binnenrijden tot die uit Dinant er is? Ja, de reizigers uit Knokke verliezen dan een paar minuten, ja, zal het daar dan op aankomen als de efficiëntie en misschien zelfs de betrouwbaarheid er kunnen bij winnen? Op L36 kan dat vermoedelijk niet, maar is er geen ruimte tussen het aftakken in Zaventem en het luchthavenstation? Als er die niet is kan ze misschien worden toegevoegd, dmv. overloopwissels, heel wat minder duur dan extra perrons?
Je zou inderdaad kunnen gaan optimaliseren op de Luchthaven, maar dan ga je al de rest van het netwerk, Brusselse NZV incluis, sub-optimaal benutten. Dat kan niet de bedoeling zijn.

Wat je voorstelt zou inderdaad kunnen werken, alleen is daar echt totaal geen ruimte voor. Het stukje spoor waar de Dinant dan zou moeten wachten is enkelsporig en moet meteen erna in de andere richting gebruikte worden. Aan kant L36 zouden overloopwissels helemaal niets helpen, vermits het spoor in de andere richting ook continu gebruikt wordt. Het enige wat dan zoden aan de dijk zou zetten is een 3e spoor in de tunnel, maar dat is dan wel even duur als 2 extra perrons.

Maar ik snap niet goed waarom je niet wil geloven dat je met 3 perrons gelimiteerd bent. Stations met vergelijkbare aantallen treinen zijn Hasselt, Brugge, Mons of Lier. Die hebben allemaal een pak meer perronsporen.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: GEN op Wikipedia (en)

Bericht door jan_olieslagers »

Maar ik snap niet goed waarom je niet wil geloven dat je met 3 perrons gelimiteerd bent. Stations met vergelijkbare aantallen treinen zijn Hasselt, Brugge, Mons of Lier. Die hebben allemaal een pak meer perronsporen.
Tsja, ik vergelijk dan met plaatsen die ik beter ken :) Bordet bv., op werkdagen zeven treinen per uur in elke richting op luttele twee sporen, een in elke richting. Natuurlijk is dat maar een "halte", geen "station" - al wat daar aankomt is op 1-2-3 terug weg. Maar waarom zou dat in het Luchthavenstation niet kunnen? Nu geldt dat als eindstation voor treinen, mischien zelfs ook als "basis" voor treinpersoneel zodat er personeelswissels gebeuren en die vergen hun tijd. Maar is dat echt noodzakelijk? Als ook daar iedere aankomende trein op 1-2-3 terug weg was zou de capaciteit aanmerkelijk toenemen. En dat is reeds het geval voor de doorgaande (Benelux, A'pen-Hasselt, Gent-Landen), waarom kan het niet veralgemeend worden? Toegegeven, optimale benutting van de noord-zuidverbinding moet voorgaan. Maar minstens in Schaarbeek is er toch buffercapaciteit voor een trein die enkele minuten moet wachten? En op L26 is er (een beetje) buffercapaciteit in Evere.

Misschien is het onderliggende probleem dat de huidige structuur/organisatie niet voorzien is op een station waar een trein zijn "terug"dienst kan aanvatten zonder "kopmaken"?

PS mijn hartelijke dank voor uw geduld met deze niet-insider! ;)
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: GEN op Wikipedia (en)

Bericht door Shrek »

jan_olieslagers schreef: 14 feb 2018, 14:58 Tsja, ik vergelijk dan met plaatsen die ik beter ken :) Bordet bv., op werkdagen zeven treinen per uur in elke richting op luttele twee sporen, een in elke richting. Natuurlijk is dat maar een "halte", geen "station" - al wat daar aankomt is op 1-2-3 terug weg. Maar waarom zou dat in het Luchthavenstation niet kunnen?
Wel, één van de redenen dat de treinen in Bordet mooi achter elkaar passen is net omdat ze in de Luchthaven de nodige wachttijd hebben.
De dienstregeling opmaken is echt niet zo eenvoudig dat je simpelweg een trein met 10 minuten kan vervroegen zodat hij geen wachttijd meer heeft op het beginpunt.
jan_olieslagers schreef: 14 feb 2018, 14:58 Nu geldt dat als eindstation voor treinen, mischien zelfs ook als "basis" voor treinpersoneel zodat er personeelswissels gebeuren en die vergen hun tijd. Maar is dat echt noodzakelijk?
Wat zijn de alternatieven? Brussel-Noord ? Bordet? Schuman? Of wil je enkel op de andere eindpunten wisselen? Dan worden de roosters meteen een pak inefficiënter en de hele operatie dus duurder..
jan_olieslagers schreef: 14 feb 2018, 14:58 Toegegeven, optimale benutting van de noord-zuidverbinding moet voorgaan. Maar minstens in Schaarbeek is er toch buffercapaciteit voor een trein die enkele minuten moet wachten? En op L26 is er (een beetje) buffercapaciteit in Evere.
Neen, in Schaarbeek is helemaal geen buffercapaciteit voor treinen die via het noorden de luchthaven moeten binnenrijden. Ook Evere is totaal niet bruikbaar gezien de noodzakelijke kruising met het andere spoor, wat eveneens heel druk bereden is.
Geloof mij maar, moest het allemaal zo eenvoudig zijn was het er al lang geweest :wink:
jan_olieslagers schreef: 14 feb 2018, 14:58 Misschien is het onderliggende probleem dat de huidige structuur/organisatie niet voorzien is op een station waar een trein zijn "terug"dienst kan aanvatten zonder "kopmaken"?
Neen dat denk ik niet, de wachttijden zijn immers heel bewust gekozen om de treinen op de lijnen waar ze naartoe moeten mooi in de cadans te krijgen, dat heeft niets te maken met procedures maar enkel met planning.
Plaats reactie