Petitie multifunctioneel rijtuig lijn Oostende - Eupen

Alles over reizigerstreinen in België.
260689
Berichten: 3301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Petitie multifunctioneel rijtuig lijn Oostende - Eupen

Bericht door 260689 »

Er staan 2 stammen te Welkenreadt, 3 te Kortrijk. Ze zijn samengesteld uit 3xB-1xBD-1xA-3xB kop/staart T18. Ik vraag me dus inderdaad ook af waarom m’n die niet gebruikt voor in het weekend.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Petitie multifunctioneel rijtuig lijn Oostende - Eupen

Bericht door overweg13 »

Vermoedelijk omdat de I11'en comfortabeler zijn. Overigens zie ik het probleem niet: er rijdt toch een rijtuig met bagageafdeling mee in die I11-stellen? Doordat het om stuurstandrijtuigen gaat, hangen die misschien niet ideaal, maar er is meestal wel plaats zat en het fietsje is lekker dichtbij...
Met vriendelijke groet

overweg13
Larch
Berichten: 72
Lid geworden op: 12 sep 2015, 09:52

Re: Petitie multifunctioneel rijtuig lijn Oostende - Eupen

Bericht door Larch »

Het probleem zou voor een deel al eenvoudigweg opgelost zijn mocht er omgeroepen worden in de stations waar het bagagerijtuig is. Nu is het voor fietsers gokken, helemaal vooraan of helemaal achteraan. Als je verkeerd staat is het ruim 275 meter stappen naar het juiste rijtuig.

Ook voor de positie van de eerste klasse zou het beter zijn als er met zones gewerkt wordt. De informatie dat de eerste klasse in het 3de rijtuig is, zegt niet veel als je niet weet hoe lang de trein is.
Svenovitch

Re: Petitie multifunctioneel rijtuig lijn Oostende - Eupen

Bericht door Svenovitch »

'Geen of weinig ervaring met de praktijk', besluit ik na zo'n opmerking...
overweg13 schreef: 19 feb 2018, 19:17 Vermoedelijk omdat de I11'en comfortabeler zijn. Overigens zie ik het probleem niet: er rijdt toch een rijtuig met bagageafdeling mee in die I11-stellen? Doordat het om stuurstandrijtuigen gaat, hangen die misschien niet ideaal, maar er is meestal wel plaats zat en het fietsje is lekker dichtbij...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Petitie multifunctioneel rijtuig lijn Oostende - Eupen

Bericht door Shrek »

overweg13 schreef:Vermoedelijk omdat de I11'en comfortabeler zijn. Overigens zie ik het probleem niet: er rijdt toch een rijtuig met bagageafdeling mee in die I11-stellen? Doordat het om stuurstandrijtuigen gaat, hangen die misschien niet ideaal, maar er is meestal wel plaats zat en het fietsje is lekker dichtbij...
Een echt multifunctioneel gedeelte zoals in een desiro is wel een pak makkelijker als je je fiets wil meenemen: geen TBG nodig, snelle en handige instap, meer plaatsen voor fietsen. Maar voor die ocharme 2 jaartjes dat het nog duurt zijn de I11 inderdaad nog wel tolereerbaar.
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: Petitie multifunctioneel rijtuig lijn Oostende - Eupen

Bericht door CursorX »

Larch schreef: 19 feb 2018, 20:16 Het probleem zou voor een deel al eenvoudigweg opgelost zijn mocht er omgeroepen worden in de stations waar het bagagerijtuig is. Nu is het voor fietsers gokken, helemaal vooraan of helemaal achteraan. Als je verkeerd staat is het ruim 275 meter stappen naar het juiste rijtuig.

Ook voor de positie van de eerste klasse zou het beter zijn als er met zones gewerkt wordt. De informatie dat de eerste klasse in het 3de rijtuig is, zegt niet veel als je niet weet hoe lang de trein is.
Een beetje ervaring kan hierbij helpen: bagagerijtuig en stuurrijtuig bevindt zich op de relatie naar Eupen ALTIJD aan de kant van Eupen, dus kant binnenland, de locomotief aan kant Oostende. En de trein is ALTIJD 12 rijtuigen lang...
Gebruikersavatar
Merijn
Berichten: 477
Lid geworden op: 05 jul 2006, 19:40
Locatie: Haacht

Re: Petitie multifunctioneel rijtuig lijn Oostende - Eupen

Bericht door Merijn »

Een ander idee: tegenwoordig kun je toch zowat overal een fiets huren? Dan hoeft men de fiets zelfs niet op de trein te hijsen.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Petitie multifunctioneel rijtuig lijn Oostende - Eupen

Bericht door overweg13 »

Svenovitch schreef: 19 feb 2018, 20:26 'Geen of weinig ervaring met de praktijk', besluit ik na zo'n opmerking...
overweg13 schreef: 19 feb 2018, 19:17 Vermoedelijk omdat de I11'en comfortabeler zijn. Overigens zie ik het probleem niet: er rijdt toch een rijtuig met bagageafdeling mee in die I11-stellen? Doordat het om stuurstandrijtuigen gaat, hangen die misschien niet ideaal, maar er is meestal wel plaats zat en het fietsje is lekker dichtbij...
Ja, dat kun je me wel verwijten. Ik leg tenslotte maar een 10.000 treinkilometer per jaar af in mijn vrije tijd en dat al meer dan 40 jaar lang. Ik ken echt niks van treinen...
Met vriendelijke groet

overweg13
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Petitie multifunctioneel rijtuig lijn Oostende - Eupen

Bericht door groentje »

Ik moest ook even glimlachen, toen ik dat las, overweg13. Al neem je wel bijna nooit de fiets mee de trein op. Daar heb ik bijvoorbeeld meer ervaring mee, en ik moet toch zeggen dat de voorziene ruimte voor fietsen wel heel erg beperkt is. Een kleine groepsuitstap met de fiets mag je bijvoorbeeld vergeten, omdat er reglementair maar 2 fietsen in de pakwagen mee mogen. Dat kan al eens uitgebreid worden tot pakweg 3, zelfs 4 als de bestuurder aan de andere kant zit (anders is het moeilijk voor hem/haar om weg te raken), maar meer wordt moeilijk, en ook het personeel is zelden dicht bij de deur om te komen open doen.
Terzelfdertijd is een afgesloten pakwagen wel interessant om geen zorgen te hebben om je fiets mee te nemen, hij staat er veilig. Regelmatig genoeg wordt de pakwagen echter niet meer open gemaakt, of zit ik op een Desiro of een gemoderniseerde break, en ben ik verplicht om zelf bij mijn fiets te blijven. Het is dat ik zelf niet moet betalen voor een fietskaartje, maar da's toch maar flauw voor een betalende service...
Larch
Berichten: 72
Lid geworden op: 12 sep 2015, 09:52

Re: Petitie multifunctioneel rijtuig lijn Oostende - Eupen

Bericht door Larch »

@CursorX
Ervaring zou geen vereiste mogen zijn...
Annduiding (in zones) is altijd duidelijker
Je mag en kan niet verwachten dat een klant de lengte van de trein per relatie kent.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Petitie multifunctioneel rijtuig lijn Oostende - Eupen

Bericht door Shrek »

260689 schreef: 19 feb 2018, 18:31 Er staan 2 stammen te Welkenreadt, 3 te Kortrijk. Ze zijn samengesteld uit 3xB-1xBD-1xA-3xB kop/staart T18. Ik vraag me dus inderdaad ook af waarom m’n die niet gebruikt voor in het weekend.
Kortrijk ligt natuurlijk niet op de route van de Eupen-Oostende. Maar die 2 stammen uit Welkenraedt inzetten zou effectief moeten kunnen.
Dat is in ieder geval veel realistischer dan ombouwingen aan rijtuigen te gaan eisen.
Svenovitch

Re: Petitie multifunctioneel rijtuig lijn Oostende - Eupen

Bericht door Svenovitch »

Toch iemand met ervaring. En met gebrek aan ervaring bedoelde ik ervaring met trein + fiets op de bewuste lijn. Ik beweeg mij ook regelmatig in het verkeer als automobilist, fietser, voetganger en motorrijder. Maakt mij dat bekwaam om uitspraken te doen over deelname als persoon met een handicap, vrachtwagenbestuurder, wattman op de tram? Ik dacht van niet. Als het aan de nay-sayers op dit forum zou liggen waren ook de multifunctionele afdelingen die er momenteel zijn vast nooit gekomen, gelukkig zijn ze niet aan zet als er daadwerkelijk beslist moet worden ;-). Meer tijd ga ik er hier niet aan besteden. Wie vindt dat mijn petitie steek houdt kan ze tekenen, de rest laat ze links liggen. Wie vanuit het grote eeuwig onveranderlijke gelijk meent azijn te moeten pissen, ga ervoor. Ik zal er geen getuige van zijn.
groentje schreef: 19 feb 2018, 21:09 Ik moest ook even glimlachen, toen ik dat las, overweg13. Al neem je wel bijna nooit de fiets mee de trein op. Daar heb ik bijvoorbeeld meer ervaring mee, en ik moet toch zeggen dat de voorziene ruimte voor fietsen wel heel erg beperkt is. Een kleine groepsuitstap met de fiets mag je bijvoorbeeld vergeten, omdat er reglementair maar 2 fietsen in de pakwagen mee mogen. Dat kan al eens uitgebreid worden tot pakweg 3, zelfs 4 als de bestuurder aan de andere kant zit (anders is het moeilijk voor hem/haar om weg te raken), maar meer wordt moeilijk, en ook het personeel is zelden dicht bij de deur om te komen open doen.
Terzelfdertijd is een afgesloten pakwagen wel interessant om geen zorgen te hebben om je fiets mee te nemen, hij staat er veilig. Regelmatig genoeg wordt de pakwagen echter niet meer open gemaakt, of zit ik op een Desiro of een gemoderniseerde break, en ben ik verplicht om zelf bij mijn fiets te blijven. Het is dat ik zelf niet moet betalen voor een fietskaartje, maar da's toch maar flauw voor een betalende service...
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Petitie multifunctioneel rijtuig lijn Oostende - Eupen

Bericht door Paul »

overweg13 schreef: 19 feb 2018, 19:17 Vermoedelijk omdat de I11'en comfortabeler zijn. Overigens zie ik het probleem niet: er rijdt toch een rijtuig met bagageafdeling mee in die I11-stellen? Doordat het om stuurstandrijtuigen gaat, hangen die misschien niet ideaal, maar er is meestal wel plaats zat en het fietsje is lekker dichtbij...
De I11-rijtuigen zijn inderdaad de comfortabelste die momenteel op ons spoorwegnet rijden en het is dus volkomen terecht dat die op de langste IC-verbinding van ons land worden ingezet. Ik zit echt niet te wachten op M6 of godbetert op Desiro's op die verbinding. Hopelijk kan er een oplossing gevonden worden voor de terechte vraag van de fietsers mét behoud van de I11-stammen.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Petitie multifunctioneel rijtuig lijn Oostende - Eupen

Bericht door Shrek »

Paul schreef: 20 feb 2018, 08:56 De I11-rijtuigen zijn inderdaad de comfortabelste die momenteel op ons spoorwegnet rijden en het is dus volkomen terecht dat die op de langste IC-verbinding van ons land worden ingezet. Ik zit echt niet te wachten op M6 of godbetert op Desiro's op die verbinding. Hopelijk kan er een oplossing gevonden worden voor de terechte vraag van de fietsers mét behoud van de I11-stammen.
De I11 gaan er sowieso weg over 2 jaar, ze hebben nu eenmaal te weinig capaciteit.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Petitie multifunctioneel rijtuig lijn Oostende - Eupen

Bericht door Shrek »

Svenovitch schreef: 20 feb 2018, 08:51 Als het aan de nay-sayers op dit forum zou liggen waren ook de multifunctionele afdelingen die er momenteel zijn vast nooit gekomen, gelukkig zijn ze niet aan zet als er daadwerkelijk beslist moet worden ;-). Meer tijd ga ik er hier niet aan besteden. Wie vindt dat mijn petitie steek houdt kan ze tekenen, de rest laat ze links liggen. Wie vanuit het grote eeuwig onveranderlijke gelijk meent azijn te moeten pissen, ga ervoor. Ik zal er geen getuige van zijn.
Je doet wel erg negatief over het forum hier. We hebben immers al heel constructief meegedacht en zelfs een veel makkelijker en sneller toepasbaar voorstel geformuleerd dan wat je initieel voorstelde.

Dat de mensen hier aanwezig niet aan zet zijn is misschien wel wat kort door de bocht, er zitten hier mensen die effectief wel iets te zeggen hebben binnen de spoorwereld hoor :wink:
Plaats reactie