Petitie multifunctioneel rijtuig lijn Oostende - Eupen

Alles over reizigerstreinen in België.
Svenovitch

Petitie multifunctioneel rijtuig lijn Oostende - Eupen

Bericht door Svenovitch »

Beste forumgebruikers,

als regelmatig gebruiker (met en zonder fiets) van de lijn Oostende - Eupen viel mij op dat het triestig gesteld is qua infrastructuur voor fietsers en rolstoelgebruikers op de I11-rijtuigen, dit terwijl er op andere materieeltypes de laatste jaren toch een serieuze verbetering merkbaar is.

Heb de moeite gedaan om bij het Twitter en Facebook-account van de NMBS na te vragen of er verbetering te verwachten valt maar een kort 'neen' was al wat er daar mijn richting uitkwam.

Daarom maar een petitie opgestart:

https://www.petities24.com/for_an_easil ... elos_facil

Deze wordt nog vertaald in de andere landstalen door enkele kennissen die de taal beter beheersen dan ikzelf.

Enkele belangenorganisaties zoals de Fietsersbond zijn al aangeschreven om evt mee op de kar te springen

Ik nodig ieder van u uit de petitie te tekenen als u er zich in kan terugvinden

Ook alle contactinformatie ivm andere belangenorganisaties,personen binnen de NMBS die ik zou kunnen aanschrijven als er wat meer handtekeningen zijn, evt data ivm revisietermijnen voor de I11
worden erg door mij op prijs gesteld.

Vriendelijke groeten, Sven
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Petitie multifunctioneel rijtuig lijn Oostende - Eupen

Bericht door Steve »

Het gekke is dat men destijds heel wat moeite gedaan heeft in de omgeving Verviers-Eupen om M6-stammen te kunnen laten rijden op dat traject en er hebben dan ook M6-stammen gereden tussen Oostende en Eupen, maar in de dienstregeling-2014 zijn die allemaal eruit gegaan en aan de nieuwe verbinding Kortrijk - Welkenraedt toegewezen.

Ik kan maar moeilijk begrijpen waarom er dan tenminste in het weekend geen M6-stammen ingezet worden, wanneer de Kortrijk - Welkenraedt niet rijdt en er ongetwijfeld heel wat werkloze M6-stammen te vinden zijn langsheen de lijn.

Een troost (en vermoedelijk NMBS-antwoord op de petitie) is wel dat Oostende - Eupen meer dan waarschijnlijk opnieuw dubbeldekkers zal krijgen als de nieuwe M7 er zijn, maar dat zal nog wel een poos duren.
Svenovitch

Re: Petitie multifunctioneel rijtuig lijn Oostende - Eupen

Bericht door Svenovitch »

Idd ja, ik keer zondagavond regelmatig terug van een wandeling/fietstochtje in de Ardennen en dan komen daar die krappe I11 aan in Luik Guillemins. Propvol studenten die naar hun kot terugkeren met hun grote bagages en dan dikwijls nog met 2 afgesloten rijtuigen zodat ons aller TBGs niet teveel moeten wandelen. Een TBG collega die alles open laat zegt trouwens dat dit compleet 'illegaal' is.

Verleden week nog kwam de trein van 19u in Guillemins aan met ettelijke minuten na vertraging (zat achter Tant'Thalys) en nog 2 a 3 min vertraging bijgemaakt omdat het volk er maar niet op geraakte. Onderweg tussen Leuven en Luik werd dan ineens omgeroepen dat er vooraan 'nog veel plaats' was. Dus dan onderweg die twee eerste rijtuigen dan toch maar in dienst gesteld? Daar ga ik ook nog eens een petitie voor beginnen denk ik, of Madame Dutordoir eens aan hare gilet proberen te trekken als het haar menens is de vertragingen weg te werken.
Steve schreef: 19 feb 2018, 12:52 Het gekke is dat men destijds heel wat moeite gedaan heeft in de omgeving Verviers-Eupen om M6-stammen te kunnen laten rijden op dat traject en er hebben dan ook M6-stammen gereden tussen Oostende en Eupen, maar in de dienstregeling-2014 zijn die allemaal eruit gegaan en aan de nieuwe verbinding Kortrijk - Welkenraedt toegewezen.

Ik kan maar moeilijk begrijpen waarom er dan tenminste in het weekend geen M6-stammen ingezet worden, wanneer de Kortrijk - Welkenraedt niet rijdt en er ongetwijfeld heel wat werkloze M6-stammen te vinden zijn langsheen de lijn.

Een troost (en vermoedelijk NMBS-antwoord op de petitie) is wel dat Oostende - Eupen meer dan waarschijnlijk opnieuw dubbeldekkers zal krijgen als de nieuwe M7 er zijn, maar dat zal nog wel een poos duren.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Petitie multifunctioneel rijtuig lijn Oostende - Eupen

Bericht door Shrek »

Ik snap het probleem wel, maar de petitie is compleet nutteloos.
Eens de M7 er zijn zal Eupen-Oostende één van de eerste verbindingen zijn waarop die gaan rijden, dan is het fietsenprobleem meteen opgelost.
Tot het over 2 jaar zover is gaan ze zeker geen dure aanpassingen doen aan de I11. Het zou ook een verpilling van middelen zijn om dat nu te doen (er zouden wel eens mensen petities kunnen opstarten tegen dat wegsmijten van geld :wink: ).
Dus: nog 2 jaartjes volhouden...
Svenovitch

Re: Petitie multifunctioneel rijtuig lijn Oostende - Eupen

Bericht door Svenovitch »

Je zou denken dat met enkele 100'en M6'en op de baan die ook al lang verankerd zouden zijn op Oostende - Eupen, toch zeker in het weekend. Maar kijk. Die I11 gaan dan uiteindelijk toch nog ergens anders rijden als wat je zegt waar is. Op de trein Liers - Luxemburg is het probleem wel degelijk aangepakt: door 12 stoelen op te offeren in 1 rijtuig I6 of I10. Zelfs geen klapstoeltjes in de plaats. Wel plaats zat nu voor fietsen en/of (studenten)bagage. Het kan dus heel eenvoudig en zonder grote kosten als de juiste persoon er zich achter zet. En 'negative Nancy' reacties als de jouwe helpen daar niet bij :-p
Shrek schreef: 19 feb 2018, 13:13 Ik snap het probleem wel, maar de petitie is compleet nutteloos.
Eens de M7 er zijn zal Eupen-Oostende één van de eerste verbindingen zijn waarop die gaan rijden, dan is het fietsenprobleem meteen opgelost.
Tot het over 2 jaar zover is gaan ze zeker geen dure aanpassingen doen aan de I11. Het zou ook een verpilling van middelen zijn om dat nu te doen (er zouden wel eens mensen petities kunnen opstarten tegen dat wegsmijten van geld :wink: ).
Dus: nog 2 jaartjes volhouden...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Petitie multifunctioneel rijtuig lijn Oostende - Eupen

Bericht door Shrek »

Svenovitch schreef: 19 feb 2018, 13:20 Je zou denken dat met enkele 100'en M6'en op de baan die ook al lang verankerd zouden zijn op Oostende - Eupen, toch zeker in het weekend. Maar kijk. Die I11 gaan dan uiteindelijk toch nog ergens anders rijden als wat je zegt waar is. Op de trein Liers - Luxemburg is het probleem wel degelijk aangepakt: door 12 stoelen op te offeren in 1 rijtuig I6 of I10. Zelfs geen klapstoeltjes in de plaats. Wel plaats zat nu voor fietsen en/of (studenten)bagage. Het kan dus heel eenvoudig als de juiste persoon er zich achter zet.
Probleem van de M6 is dat de stuurstanden geen 200km/h mogen rijden, je kan dus geen complete stam maken die Eupen-Oostende kan rijden. Bij de M7 is hier gelukkig wel aan gedacht.
Wat je zegt klopt inderdaad: je kan in de I10 stoelen opofferen om fietsplaatsen te winnen. Alleen zijn zitplaatsen op de Oostende-Eupen op meerdere delen van het traject en op meerdere momenten van de dag al schaars, daar wil je zeker niet op beknibbelen (daarom ook dat er over 2 jaar dubbeldekkers komen). Nu dus nog meer mensen laten rechtstaan om enkele fietsen mee te kunnen nemen zou ook niet getuigen van veel klantvriendelijkheid.
kika
Berichten: 2858
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Petitie multifunctioneel rijtuig lijn Oostende - Eupen

Bericht door kika »

Ik stel de vraag maar die vroeg of laat zal opduiken: past er geen M6 rijtuig ergens in het midden? (Ik dacht het niet, ivm koppeling en kabels, maar een goed antwoord laat ik over aan iemand met meer kennis ter zake).
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Petitie multifunctioneel rijtuig lijn Oostende - Eupen

Bericht door Shrek »

Svenovitch schreef: 19 feb 2018, 13:20 En 'negative Nancy' reacties als de jouwe helpen daar niet bij :-p
Ik zie niet in wat er negatief is aan mijn reactie. Ik heb niet anders gezegd dan dat al jouw gebeden aanhoord zijn en dat je probleem over 2 jaar volledig opgelost zal zijn. En dat zelfs zonder één handtekening :wink:
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Petitie multifunctioneel rijtuig lijn Oostende - Eupen

Bericht door Shrek »

kika schreef: 19 feb 2018, 13:42 Ik stel de vraag maar die vroeg of laat zal opduiken: past er geen M6 rijtuig ergens in het midden? (Ik dacht het niet, ivm koppeling en kabels, maar een goed antwoord laat ik over aan iemand met meer kennis ter zake).
Qua kabels en koppelingen zou dat moeten passen. Ik vrees eerder voor de stabiliteit wanneer je één rijtuig hebt dat letterlijk alle wind vangt. De M6 aan 200 km/h zijn al maar kantje boordje. Als je gaat mengen met andere soorten rijtuigen zal het helemaal wiebelen worden denk ik.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Petitie multifunctioneel rijtuig lijn Oostende - Eupen

Bericht door Shrek »

Nog een bedenking: Een I10 of I11 zal door zijn hoge instap en smalle deuren altijd een lastige trein blijven voor fietsers en rolstoelgebruikers, eender hoe je de binneninrichting aanpakt.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Petitie multifunctioneel rijtuig lijn Oostende - Eupen

Bericht door Steve »

Ik heb wel nog steeds geen echt antwoord gelezen op de vraag waarom Oostende - Eupen minstens in het weekend niet opnieuw een paar M6-stammen kan krijgen. De ongebruikte stammen van de Kortrijk - Welkenraedt staan ongetwijfeld ergens in de omgeving klaar (Kortrijk, Gent, Brussel, Luik, Welkenraedt?) dus met een beetje goede wil zou je toch minstens een deel van de treinen moeten kunnen verzekeren zonder al te veel lege kilometers te hoeven doen.

Ten westen van Brussel is de situatie nu verbeterd doordat er ook in het weekend steeds 3 IC's rijden tot Brugge, maar naar het oosten en zeker naar Luik en Verviers hangt alles af van die ene IC Oostende - Eupen en z'n I11.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Petitie multifunctioneel rijtuig lijn Oostende - Eupen

Bericht door Shrek »

Steve schreef: 19 feb 2018, 14:08 Ik heb wel nog steeds geen echt antwoord gelezen op de vraag waarom Oostende - Eupen minstens in het weekend niet opnieuw een paar M6-stammen kan krijgen. De ongebruikte stammen van de Kortrijk - Welkenraedt staan ongetwijfeld ergens in de omgeving klaar (Kortrijk, Gent, Brussel, Luik, Welkenraedt?) dus met een beetje goede wil zou je toch minstens een deel van de treinen moeten kunnen verzekeren zonder al te veel lege kilometers te hoeven doen.

Ten westen van Brussel is de situatie nu verbeterd doordat er ook in het weekend steeds 3 IC's rijden tot Brugge, maar naar het oosten en zeker naar Luik en Verviers hangt alles af van die ene IC Oostende - Eupen en z'n I11.
2 locs 18 kosten nog altijd een pak meer dan 1loc + stuurstand.
ToMiKoN
Berichten: 121
Lid geworden op: 07 nov 2009, 21:13
Locatie: Blankenberge

Re: Petitie multifunctioneel rijtuig lijn Oostende - Eupen

Bericht door ToMiKoN »

Zoals je op dit filmpje kan zien, heeft ne M6 200 in 2014 nog gereden op de lijn Eupen-Oostende. ZIe de opschriften. Het was in de spits zeker een verademing naar plaats toe en op gebied van toegankelijkheid is het ook een vooruitgang.

Maar volgens berichten die ik toen las, waren er op het traject waar de trein 200 km/u reed stabiliteitsproblemen en is deze weer snel afgevoerd.

https://www.youtube.com/watch?v=H7izWJB-YYw

Ik vrees dus dat men de M6 niet meer op dit traject zal inzetten en je zult moeten wachten op de M7.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Petitie multifunctioneel rijtuig lijn Oostende - Eupen

Bericht door Shrek »

ToMiKoN schreef: 19 feb 2018, 14:38 Zoals je op dit filmpje kan zien, heeft ne M6 200 in 2014 nog gereden op de lijn Eupen-Oostende. ZIe de opschriften. Het was in de spits zeker een verademing naar plaats toe en op gebied van toegankelijkheid is het ook een vooruitgang.

Maar volgens berichten die ik toen las, waren er op het traject waar de trein 200 km/u reed stabiliteitsproblemen en is deze weer snel afgevoerd.

https://www.youtube.com/watch?v=H7izWJB-YYw

Ik vrees dus dat men de M6 niet meer op dit traject zal inzetten en je zult moeten wachten op de M7.
Vandaag rijden er op de Kortrijk-Welkenraedt wel M6, en die deelt het grootste deel van het traject. Technisch kan het dus wel hoor :wink:
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Petitie multifunctioneel rijtuig lijn Oostende - Eupen

Bericht door Steve »

Shrek schreef: 19 feb 2018, 14:33
Steve schreef: 19 feb 2018, 14:08 Ik heb wel nog steeds geen echt antwoord gelezen op de vraag waarom Oostende - Eupen minstens in het weekend niet opnieuw een paar M6-stammen kan krijgen. De ongebruikte stammen van de Kortrijk - Welkenraedt staan ongetwijfeld ergens in de omgeving klaar (Kortrijk, Gent, Brussel, Luik, Welkenraedt?) dus met een beetje goede wil zou je toch minstens een deel van de treinen moeten kunnen verzekeren zonder al te veel lege kilometers te hoeven doen.

Ten westen van Brussel is de situatie nu verbeterd doordat er ook in het weekend steeds 3 IC's rijden tot Brugge, maar naar het oosten en zeker naar Luik en Verviers hangt alles af van die ene IC Oostende - Eupen en z'n I11.
2 locs 18 kosten nog altijd een pak meer dan 1loc + stuurstand.
Lijkt me een zeer flauw argument op het moment dat de Blankenberge - Genk dag in dag uit met 2 locs én 2 stuurstanden blijft rijden, ondanks het wegvallen van de splitsing...
Plaats reactie