Petitie multifunctioneel rijtuig lijn Oostende - Eupen

Alles over reizigerstreinen in België.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Petitie multifunctioneel rijtuig lijn Oostende - Eupen

Bericht door rdv »

Ik kan het standpunt toch bijtreden dat de NMBS op dat vlak meer ambitie aan de dag zou moeten leggen. Als we echt naar een modal shift willen, gaat de combinatie trein+fiets een belangrijk onderdeel daar van zijn. Op dit moment is het NMBS-beleid rond fietsen op de trein niet echt stimulerend:
- Ontbreken van liften of roltrappen in veel stations
- Een gok waar het fietscompartiment/pakwagen zich zal bevinden (sterk materieel-afhankelijk, soms wel/soms niet aangeduid, etc.)
- Een gok hoeveel fietsplaatsen er zullen zijn (en ik heb al fietsen geweigerd geweten, zelfs na voorafgaande melding aan de NMBS)
- Personeel dat niet happig is om fietsers te helpen
- ...

Voor vouwfietsen is het eerder een gedoog- en aanvaardingsbeleid dan een positief beleid. Akkoord, vouwfietsen mogen gratis mee op de trein, maar het meeste - zelfs vernieuwd materieel - heeft te weinig plaats om je vouwfiets kwijt te kunnen (behalve de multifunctionele ruimte in Desiro, M6 en vernieuwde breaks). De ruimte tussen de zetels (rug-tegen-rug) in de vernieuwde breaks en in de M6 is net te klein om een Brompton tussen te plaatsen, dus de vouwfiets moet tussen de zetels of in het gangpad, waar die in de weg staat.

Een fietsrijtuig op de I11-stammen zou niet enkel tegemoetkomen aan de vraag van plaats voor "echte" fietsen, maar zou ook handig zijn om een deel van de vouwfietsen te ontvangen (in de spits tientallen per stam), maar ook voor mensen met kinderwagens of grote bagage.

Wat ik nu regelmatig zie in een I11 (maar ook ander materieel), is dat er fietsen op de platforms staan. Soms door onwetenheid of onwillendheid van de reizigers, maar soms ook door toedoen van de TBGs (die ofwel geen zin hebben om vertraging te maken om samen met de reiziger tot de pakwagen te lopen, deze te openen, fiets te laden, pakwagen weer te sluiten; ofwel de fietser niet zien staan - bewust of onbewust; ofwel fietsers de instructie geven om de fiets op het platform te plaatsen). Een aankondiging van de locatie van de multifunctionele ruimte en/of pakwagen (visueel, auditief, of door het stationspersoneel) kan helpen, maar obv mijn ervaring met de aankondiging van de locatie van de 1e klasse heb ik er niet zo veel vertrouwen in dat dit goed zal verlopen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Petitie multifunctioneel rijtuig lijn Oostende - Eupen

Bericht door Shrek »

rdv schreef: 21 feb 2018, 10:10 Voor vouwfietsen is het eerder een gedoog- en aanvaardingsbeleid dan een positief beleid. Akkoord, vouwfietsen mogen gratis mee op de trein, maar het meeste - zelfs vernieuwd materieel - heeft te weinig plaats om je vouwfiets kwijt te kunnen (behalve de multifunctionele ruimte in Desiro, M6 en vernieuwde breaks).
Breaks, M6 en Desiro. Dat is dus al het materiaal waarin de laatste 10 jaar in geïnvesteerd is. Je kan het dus ook omkeren en zeggen dat er tegenwoordig bij aankoop en renovatie wel op voldoende plaatsen voor fietsers, bagage, ... gelet wordt. Eens de M7 er zal zijn zal het overgrote deel van het materiaal tiptop in orde zijn.

De toestand is redelijk goed en verbetert nog, kan je nog meer gaan verwachten op dit vlak?
260689
Berichten: 3302
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Petitie multifunctioneel rijtuig lijn Oostende - Eupen

Bericht door 260689 »

Shrek schreef: 21 feb 2018, 13:33
rdv schreef: 21 feb 2018, 10:10 Voor vouwfietsen is het eerder een gedoog- en aanvaardingsbeleid dan een positief beleid. Akkoord, vouwfietsen mogen gratis mee op de trein, maar het meeste - zelfs vernieuwd materieel - heeft te weinig plaats om je vouwfiets kwijt te kunnen (behalve de multifunctionele ruimte in Desiro, M6 en vernieuwde breaks).
Breaks, M6 en Desiro. Dat is dus al het materiaal waarin de laatste 10 jaar in geïnvesteerd is. Je kan het dus ook omkeren en zeggen dat er tegenwoordig bij aankoop en renovatie wel op voldoende plaatsen voor fietsers, bagage, ... gelet wordt. Eens de M7 er zal zijn zal het overgrote deel van het materiaal tiptop in orde zijn.

De toestand is redelijk goed en verbetert nog, kan je nog meer gaan verwachten op dit vlak?
Vernieuwde 800 heeft ook fietsplaatsen gekregen naast de gehandicapte WC.
Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: Petitie multifunctioneel rijtuig lijn Oostende - Eupen

Bericht door Davy »

Reis trouwens in fietsland Nederland maar eens met de trein, sommige materieelsoorten hebben daar ook maar karige fietsvoorzieningen, ik denk dan aan vooral de Koploper maar ook VIRM.
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Petitie multifunctioneel rijtuig lijn Oostende - Eupen

Bericht door groentje »

In Nederland wordt inderdaad eerder op de OV-fiets ingezet, die dan ook aan menig station beschikbaar is.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Petitie multifunctioneel rijtuig lijn Oostende - Eupen

Bericht door Steven »

Een virm in NL vind ik slecht voor fietsen, rolstoel en kinderwagens en dat is dan jong materieel. Dus het gras is niet altijd groener ...
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Petitie multifunctioneel rijtuig lijn Oostende - Eupen

Bericht door rdv »

Shrek schreef: 21 feb 2018, 13:33
rdv schreef: 21 feb 2018, 10:10 Voor vouwfietsen is het eerder een gedoog- en aanvaardingsbeleid dan een positief beleid. Akkoord, vouwfietsen mogen gratis mee op de trein, maar het meeste - zelfs vernieuwd materieel - heeft te weinig plaats om je vouwfiets kwijt te kunnen (behalve de multifunctionele ruimte in Desiro, M6 en vernieuwde breaks).
Breaks, M6 en Desiro. Dat is dus al het materiaal waarin de laatste 10 jaar in geïnvesteerd is. Je kan het dus ook omkeren en zeggen dat er tegenwoordig bij aankoop en renovatie wel op voldoende plaatsen voor fietsers, bagage, ... gelet wordt. Eens de M7 er zal zijn zal het overgrote deel van het materiaal tiptop in orde zijn.

De toestand is redelijk goed en verbetert nog, kan je nog meer gaan verwachten op dit vlak?
Het is dubbel: de multifunctionele ruimtes zijn een grote verbetering, maar in de andere delen van de trein lukt het minder goed dan bij het oude materieel. In de oude breaks kan je nog net een vouwfiets tussen 2 zetels (rug-tegen-rug) krijgen, bij de nieuwe gaat het net niet meer. Idem voor bepaalde Samsonite-valiezen. Bij de klassiekjes kan je een vouwfiets (of valies) onder de zetels kwijt, bij een Desiro gaat dat niet meer (doordat alle zitjes in dezelfde richting staan). De multifunctionele ruimtes in de Desiro zijn ook vrij klein: één gewone fiets en één kinderwagen, en het staat zo min of meer vol (wil je niet de doorgang naast het toilet versperren).

Los van fietsen, zijn de bagagerekken in de MS08, M6 en vernieuwde breaks ook te klein om iets grotere bagage kwijt te kunnen. Zelfs een goed gevulde dagrugzak krijg je er niet tussen.
Nadleeh
Berichten: 242
Lid geworden op: 30 nov 2015, 19:54

Re: Petitie multifunctioneel rijtuig lijn Oostende - Eupen

Bericht door Nadleeh »

Steven schreef: 21 feb 2018, 16:47 Een virm in NL vind ik slecht voor fietsen, rolstoel en kinderwagens en dat is dan jong materieel. Dus het gras is niet altijd groener ...
Zeker. Voor een land dat zo bekend staat als fietsland, vind ik de voorzieningen in de intercity's vaak slecht. Het is krap en hoop gedoe om een fiets kwijt te kunnen, zeker in de zomermaanden. Dat terwijl er vroeger gewoon fietsrijtuigen meegingen... Het stoptreinmaterieel daarentegen (zeker de SLT en FLIRT) hebben genoeg ruimte. Wel heb je zoals gezegd een uitgebreid net van OV-fietsen maar dat zijn fietsen waar je nou niet mee kilometers door de bossen gaat crossen bijvoorbeeld.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Petitie multifunctioneel rijtuig lijn Oostende - Eupen

Bericht door kika »

overweg13 schreef: 21 feb 2018, 08:29 Uiteraard wist ik dat mijn standpunt (heftige) reacties los zou weken, maar ik denk dat ik tenminste de verdienste heb dat ik de discussie op het niveau van het algemeen belang heb getild en dat we het niveau van één individueel probleem op één specifieke verbinding naar een hogere en beter te waarderen doelstelling heb gebracht, ook door de reacties die erop kwamen.Dat is ook de houding die treintrambus altijd aanneemt en ik kan me niet herinneren dat we ooit aandacht hebben besteed aan strikt particuliere problemen, in de aard van: ik begin te werken om 7:30 en mijn trein arriveert pas om 7:25.
Soms mag het wel een aanleiding zijn tot. Lijn 12 met de scholen in Ekeren(?) als voorbeeld enkele jaren terug. En het helpt, zelf onderweg zijn op krukken, met kinderwagens of vouwfietsen, om vanalles op te merken dat je anders niet of anders zou ervaren.
overweg13 schreef: 21 feb 2018, 08:29Het is altijd mijn bedoeling om voor een globaal beter OV te pleiten. Het voorbeeld met de zondagse bus die mij in staat zou stellen om ergens in een godvergeten boerengat te gaan wandelen, raakt me dan ook niet. Vaak komen we daar maar één keer en het zou dus van veel aanstellerigheid getuigen als ik daarvoor (liefst dan nog vooraf) voor een zondagse bus zou pleiten. Als ik dat soms toch doe, dan past dat in een globale visie op OV, niet in een strikt individuele. Ik dacht dat dit na tig bijdragen op allerlei forums en in mijn blog toch stilaan duidelijk zou mogen zijn.
Zoals je weet, leest iedereen dat wat gelezen wilt worden. Of dat wat ze willen lezen. Niet per sé dat wat je schrijft. Ik kon me niet van de indruk ontdoen dat je de initiatiefnemer zulk aanstellerig gedrag toedichtte, of op z'n minst hem ervan verdacht. Het voorbeeld van je middagse bus was om precies het punt te maken dat een persoonlijke ervaring een aanleiding kan zijn om bepaalde problemen in te zien. Hij had het in dit draadje ook over de grote groepen studenten in de zondagavondspits bijvoorbeeld. Heb mijn punt duidelijk niet goed opgeschreven als het anders overkwam :wink: Je hebt overschot van gelijk wanneer je zegt dat het zelden een goed idee is om te focussen op die enkele verbinding op dat ene specifieke moment.
overweg13 schreef: 21 feb 2018, 08:29Maar uiteraard zijn er problemen die opgelost moeten worden. Groentje geeft als voorbeeld de moeilijk toegankelijke M4-rijtuigen in Dendermonde. Maar zelfs in een station met iets hogere perrons als dat van Halle, is het een hele klus voor oudere mensen om zich naar boven te hijsen. Nu is het uiteraard de taak van de NMBS om daar een oplossing voor te bedenken, maar we mogen ons ook niet blind staren op een natuurlijke evolutie: je wordt ouder, papa, je wil er alles aan doen maar je weet niet hoe. Zelf gebruiken we eigenlijk vaker de bus dan de trein en na iets meer dan 15 jaar lijn 155 hebben we het door: je ziet mensen geleidelijk achteruitgaan tot er een moment komt dat ze afhaken, omdat de bus voor hen onbereikbaar is geworden. Mijn eigen schoonmoeder is een echte busfan (geworden) maar het wordt moeilijk: ze wordt binnenkort 90 en mag zich op die leeftijd waarschijnlijk gelukkig prijzen dat ze met assistentie toch nog af en toe eens de bus kan nemen. Maar ik vind niet dat er nu plots allerlei maatregelen getroffen moeten worden om haar (en haar lotgenoten) toch nog tegen beter weten in op de bus te helpen. Als zestiger ben ik er me terdege van bewust dat ook ons verhaal stilaan in een eindfase treedt.
Ik stelde niet voor om bedlegerige patiënten per openbaar vervoer uitstapjes te laten maken :mrgreen: Bij dat langzame achteruitgaan komt ook een moment dat velen inzien dat een eigen wagen, zeker wat verderweg, meer een last dan een lust is. Of wanneer de autorijder van een koppel het niet meer kan, of er niet meer is, wilt dat toch niet zeggen dat de ander thuis moet blijven zitten? Zo'n achteruitgang gaat vaak geleidelijk, voor niet weinig mensen zijn dat al gauw 10-20 jaar dat ze bij toegankelijk openbaar vervoer heel wat mobieler kunnen zijn. En zoals reeds opgemerkt, het gaat niet enkel om vastgeroeste ledematen om van een laag perron je door een smalle hoge deur te wringen; net zo om een studententrein of groep met net teveel bagage, 50-ers die hun zware elektrische fiets niet zo goed kunnen tillen of een jonge familie met kinderwagen.
overweg13 schreef: 21 feb 2018, 08:29En om terug te gaan naar de aanleiding van dit topic: het voorstellen alsof de NMBS helemaal geen inspanningen doet om het lot van de fietsers te verbeteren, gaat wel erg ver. Ik kan me niet voorstellen dat een tbg nu nog een groep van 10 fietsers laat staan omdat er maximum vier fietsen mee mogen. Ik heb dat zelf meegemaakt. Als men binnen de perken van het redelijke en zonder al te veel hinder voor de fietslozen de toestand voor de fietsers kan verbeteren, graag.
Oh dat gebeurd nog wel degelijk. Ik ben niet meer zo vaak in België, nog net vaak genoeg om droog te kunnen beweren dat dat van de individuele tbg afhangt. Net zoals in het autoverkeer is de ene hoffelijk, ziet een ander z'n fouten door de vingers en is de andere betweterig en gaat lopen toeteren wanneer hem iets niet zint. Geloof niet dat iemand hier tegen redelijke verbeteringen is, dat spreekt.

En wat rdv opmerkt: zelfs bij MS08 en de vernieuwde breaks is de bagagevoorziening wel erg beperkt. Gemiste kans. Bij dubbeldeksmaterieel heb ik er meer begrip voor. Af en toe net dat tikkeltje beterer rug-rug combinatie zou al een flinke verbetering zijn. Of zo'n klein hoekje voor tassen (genre Thalys, ICE,…) zinvol is op de gemiddelde Belgische verbinding kan ik niet goed inschatten.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Petitie multifunctioneel rijtuig lijn Oostende - Eupen

Bericht door kika »

Steven schreef: 21 feb 2018, 16:47 Een virm in NL vind ik slecht voor fietsen, rolstoel en kinderwagens en dat is dan jong materieel. Dus het gras is niet altijd groener ...
't Is achteruit gegaan, deels door de grotere mensenmassa's in de randstad, ze zijn ook veel strikter op het niet mogen meenemen van je fiets, zelfs in vakantieperiodes wanneer je uit zou stappen om 16:32 kan je de pech hebben eruit gegooid te worden. Dat groene gras is er wel, maar niet bij alle buren 8)
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Petitie multifunctioneel rijtuig lijn Oostende - Eupen

Bericht door groentje »

Een betere toegankelijkheid is een vooruitgang voor iedereen, overweg13. Al was het maar door minder gehannes en tijdverlies bij het instappen. En vandaag zijn er heel wat mensen die eropuit trekken met de fiets... de wagen op. Net omdat de trein geen alternatief blijkt. Het gebeurt misschien niet vaak, maar ik heb toch al mensen weten geweigerd worden met hun fiets. En zoals kika zegt, er is nog een heel verschil tussen een stok nodig hebben om te gaan wandelen, en een rollator nodig hebben om de post te gaan halen. Ik zou vandaag mijn grootmoeder niet meer de trein op dwingen in Dendermonde, zelfs als daar tegenwoordig vooral Desiro's rijden, misschien wel in Lebbeke of een ander station op lijn 60 met hoge perrons richting Brussel, maar dan nog. Dat heb ik 10 jaar geleden wel nog gedaan, en dat was toen nog goed te doen (al was het veiliger dat ze niet meer achter het stuur kroop). Verval is onvermijdelijk, slechts wie jong sterft, wordt niet ouder. Maar het gebeurt wel geleidelijk, doorgaans. De vergrijzing zorgt alleen maar voor een steeds groter aandeel aan mensen die wat last hebben, en tesamen met de gehandicapten, die we graag meer zelfstandigheid gunnen, is hun aandeel in de (potentiële) reizigers niet te onderschatten. Idem voor fietsers, het is de vraag van de kip of het ei, maar ik vermoed toch dat een grotere zekerheid dat je fiets veilig en correct meekan, meer reizigers zal aantrekken.
Plaats reactie