Petitie multifunctioneel rijtuig lijn Oostende - Eupen

Alles over reizigerstreinen in België.
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Petitie multifunctioneel rijtuig lijn Oostende - Eupen

Bericht door groentje »

...en die vanuit professionele hoek of waarmee ze bezig zijn in hun vrije tijd niet zo onwetend zijn als Svenovitch denkt. Ik ben het eens dat er te weinig plaats is voor fietsen in de I11-stammen, maar nu herbouwen heeft inderdaad weinig zin, ook al omdat we niet meteen stammen op overschot hebben, lijkt me. Bij de instroom van de nieuwe M7 is het volgens mij wel een goed idee om een renovatie voor te stellen, en daarbij moet aandacht gaan naar meer dan alleen maar een beperkte opfrissing van het interieur. Mijn model voor een ideale IC is nog altijd het Zwitserse IC-concept, al zal er hier niet gauw een restauratierijtuig meer meerijden, zeker in een binnenlandse trein.
Catenist
Berichten: 101
Lid geworden op: 16 jun 2014, 11:23

Re: Petitie multifunctioneel rijtuig lijn Oostende - Eupen

Bericht door Catenist »

Gelukkig is er enkel de lijn Oostende - Eupen.
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Petitie multifunctioneel rijtuig lijn Oostende - Eupen

Bericht door groentje »

Op de andere lijnen is het probleem inderdaad minder prangend, omwille van het materieel. Alle stelletjes hebben bergruimtes of een multifunctionele ruimte (bij de Desiro), ook de M6 heeft een zee van ruimte, dus op een trein van gelijke lengte is er veel meer ruimte beschikbaar.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Petitie multifunctioneel rijtuig lijn Oostende - Eupen

Bericht door Shrek »

groentje schreef: 20 feb 2018, 10:27 ...en die vanuit professionele hoek of waarmee ze bezig zijn in hun vrije tijd niet zo onwetend zijn als Svenovitch denkt. Ik ben het eens dat er te weinig plaats is voor fietsen in de I11-stammen, maar nu herbouwen heeft inderdaad weinig zin, ook al omdat we niet meteen stammen op overschot hebben, lijkt me. Bij de instroom van de nieuwe M7 is het volgens mij wel een goed idee om een renovatie voor te stellen, en daarbij moet aandacht gaan naar meer dan alleen maar een beperkte opfrissing van het interieur. Mijn model voor een ideale IC is nog altijd het Zwitserse IC-concept, al zal er hier niet gauw een restauratierijtuig meer meerijden, zeker in een binnenlandse trein.
Als de I11 binnen enkele jaren naar de IC Brussel-Luxemburg verhuizen is het inderdaad een goeie gelegenheid om iets aan te passen.
Maar gezien daar de capaciteit veel minder een rol speelt dan op de drukke Oostende-Eupen kan je daar eventueel wel denken aan het inzetten van een I6 met fietscompartiment in de samenstelling.
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Petitie multifunctioneel rijtuig lijn Oostende - Eupen

Bericht door groentje »

Wordt het ook niet gewoon langzamerhand tijd voor hun mid-life renovatie? Ze gaan zo toch al een twintig jaar mee, da's het gebruikelijke moment om ze een grote verjoning te geven. Al ben ik terzelfdertijd wel bang dat het resultaat opnieuw een kleurloos palet in grijstinten zal zijn..
260689
Berichten: 3302
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Petitie multifunctioneel rijtuig lijn Oostende - Eupen

Bericht door 260689 »

Er zijn testen aan de gang voor met dezelfde schermen zoals desirote werken, ook zijn ze bezig met camera’s te installeren. Dit op 1I11A en 1I11B.
bartolomew
Berichten: 63
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:39
Locatie: Turnhout

Re: Petitie multifunctioneel rijtuig lijn Oostende - Eupen

Bericht door bartolomew »

Ter info: http://www.dekamer.be/kvvcr/showpage.cf ... 605467.xml
..
Bulletin nr : B052 - Schriftelijke vraag en antwoord nr : 0821 - Zittingsperiode : 54

Auteur Sabien Lahaye-Battheu, Open Vld
Departement Minister van Mobiliteit, belast met Belgocontrol en de Nationale Maatschappij der Belgische spoorwegen
Sub-departement Mobiliteit, Belgocontrol en NMBS
Titel NMBS. - Multifunctionele rijtuigen.
Datum indiening 16/10/2015
Taal N
Publicatie vraag B052
Publicatiedatum 30/11/2015, 20152016
Status vraag Antwoorden ontvangen
Termijndatum 24/11/2015


Vraag

Bij de aankoop en renovatie van rijtuigen en motorstellen wordt terecht de nodige aandacht besteed aan personen met een beperkte mobiliteit en het vervoer van fietsen. In de rijtuigen van het type M5m, M6 en de motorstellen AM08, AM80m werd er dan ook een multifunctionele ruimte voorzien die zowel geschikt is voor rolstoelgebruikers als fietsers en zich ongeveer halverwege de trein bevindt. Bij de rijtuigen van het type M4m en I11 zijn deze functionaliteiten niet beschikbaar. In de rijtuigen M4m is er wel een ruimte voor het vervoer van fietsen beschikbaar aan de stuurpost, maar aangezien die zich aan één uiteinde van de trein bevindt en enkel mits hulp van de treinbegeleider kan worden gebruikt, zorgt dit voor het nodige ongemak en oponthoud bij het op- en afstappen. In de rijtuigen I11 is het aantal plaatsen voor fietsers simpelweg ontoereikend. Vaak moeten de fietsen dan ook op de overlopen van de trein worden geplaatst, wat de interne circulatie en de veiligheid niet ten goede komt. Het toevoegen van een multifunctioneel rijtuig (voorzien van aangepaste sanitaire voorzieningen) halverwege, bij treinen samengesteld uit rijtuigen van het type M4m of I11, zou zowel voor reizigers met een beperkte mobiliteit als voor reizigers met een fiets een enorme comfortverbetering opleveren en het zou bovendien de tijdverlies tijdens de haltes verminderen. 1. Hoeveel plaatsen voor fietsen zijn er voorzien op een standaardtrein bestaande uit M4- (9 rijtuigen en 1 stuurstand) of I11-rijtuigen (11 rijtuigen en 1 stuurstand)? 2. a) Hoeveel klachten werden er de afgelopen vijf jaar, jaarlijks, ontvangen van reizigers die geen toelating kregen om hun fiets mee op de trein te nemen? b) Bij welke rijtuigen of motorstellen komt dit het vaakst voor? 3. a) Bent u van oordeel dat treinen samengesteld uit M4- of I11-rijtuigen voldoen voor het vervoer van personen met een beperkte mobiliteit of reizigers met fiets? b) Welke aandachtspunten werden door reizigers of personeel hierrond reeds gesignaleerd? 4. Welke maatregelen zullen er genomen worden om treinen samengesteld uit M4- of I11-rijtuigen beter toegankelijk te maken voor personen met een beperkte mobiliteit en reizigers met fiets? Wordt de aankoop van of ombouw tot multifunctionele rijtuigen overwogen?


Status 1 réponse normale - normaal antwoord - Gepubliceerd antwoord
Publicatie antwoord B068
Publicatiedatum 04/04/2016, 20152016
Antwoord

Eén van de topprioriteiten van de NMBS is het verbeteren van de stiptheid. Het laden van fietsen op de trein leidt per definitie tot extra handelingen. Hoe meer handelingen, hoe meer de stiptheid eronder dreigt te lijden. Door het inzetten van nieuw materieel en de renovatie van bestaand materieel werd ondertussen meer ruimte gecreëerd voor de fiets in de trein. De capaciteit verschilt echter van lijn tot lijn. Met de komst van producten als Blue-Bike, Villo, enz. worden er bovendien steeds meer aantrekkelijke alternatieven aangeboden voor het meenemen van de fiets op de trein. 1. Er is op een bagageafdeling van bepaalde M4 rijtuigen plaats voor vier fietsen per rijtuig. Het gaat om 98 rijtuigen op een totaal van 573 rijtuigen. In deze rijtuigen M4 is er één platform geschikt voor een rolwagen of fiets. In een trein die is samengesteld uit M4 rijtuigen gaat het over ongeveer 15 gewone fietsen per trein. Bij een trein die is samengesteld uit I11 rijtuigen kunnen vier fietsen in de bagage-afdeling. 2. a), b) en 3. b) De NMBS heeft slechts één klacht gekregen over het vervoer van fietsen op de trein. De NMBS houdt hierbij niet bij om welk soort treinstel het gaat. 3. Per trein die is samengesteld uit I11 rijtuigen is er één rijtuig dat is geschikt voor reizigers met beperkte mobiliteit. Dit rijtuig heeft een bagageruimte met een brede deur die toelaat fietsen te ontvangen. Elk eerste klasse rijtuig (36 van de 161 rijtuigen) heeft ook twee aanpasbare zetels waarvan de zitting kan opgeklapt worden om plaats te maken voor een rolstoel. Voor de M4-rijtuigen is de situatie gelijkaardig, behalve voor het toilet voor de reiziger met beperkte mobiliteit. 4. De ombouw van I11 en M4 rijtuigen is niet gepland. De instroom van de M7 rijtuigen zal de NMBS meer mogelijkheden geven op dit vlak.
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Petitie multifunctioneel rijtuig lijn Oostende - Eupen

Bericht door groentje »

Als je wil beginnen moderniseren vanaf dat er voldoende M7 is, en liefst vooraleer de M4 uit dienst gaat, begin je nochtans best nu al te plannen... Een beetje teleurgesteld dus in fit antwoord. De NMBS is duidelijk niet geïnteresseerd in fietsvervoer. Nochtans ben ik niet overtuigd dat Bluebike volstaat als alternatief. Daar zijn de fietsen te generalistisch voor.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Petitie multifunctioneel rijtuig lijn Oostende - Eupen

Bericht door kika »

Shrek schreef: 19 feb 2018, 13:53Qua kabels en koppelingen zou dat moeten passen. Ik vrees eerder voor de stabiliteit wanneer je één rijtuig hebt dat letterlijk alle wind vangt. De M6 aan 200 km/h zijn al maar kantje boordje. Als je gaat mengen met andere soorten rijtuigen zal het helemaal wiebelen worden denk ik.
Vrezen is niet voldoende als antwoord, maar de argwaan is terecht, het zou getest etc. moeten worden. Zelfs als één of andere student morgen besluit om theoretische windtunneltests te doen ben je minstens een half jaar verder. En als het in de theorie werkt, moet je het nog in de praktijk testen, inplannen voor nog een half jaar later en pas bij succes ga je enkele maanden later eventueel zaken veranderen :? Dus deze mosterd na de maaltijd kan je het ook per direct afvoeren, tenzij nu al bekend zou zijn dat de M7 2 jaar vertraging oploopt.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Petitie multifunctioneel rijtuig lijn Oostende - Eupen

Bericht door overweg13 »

En dat allemaal voor zero zero zero... fietsen per trein. Kom nou. Al zal de redenering wel zijn: als de accommodatie beter aangepast wordt, zal het gebruik meteen stijgen. Ja, dat zien we bij De Lijn waar de inrichting van bussen en trams ook aangepast is aan het vervoer van rolstoelen. En daar zit je met hetzelfde zero zero... ook al is het aangepast!
Mij allemaal niet gelaten, hoor, maar soms neemt het allemaal de allures aan van politiek correcte prietpraat.
Maar omdat ik toch ook positief wil blijven: de problemen voor de fietsers ontstaan blijkbaar door de lange rijtuigenstellen I11 en door de positie van de bagageafdelingen helemaal aan het begin of het einde van de trein. De goedkoopste oplossing is vermoedelijk toch dat het stationspersoneel (aanwezig in alle stations waar de IC Oostende - Eupen stopt) een oogje in het zeil houdt en de eventueel aanwezige fietsers op de hoogte brengt van de positie van de bagageafdeling. In al die jaren heb ik nog nooit geweten dat het stel gekeerd zou zijn, dus die positief ligt voor zo goed als 100% vast.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Petitie multifunctioneel rijtuig lijn Oostende - Eupen

Bericht door Shrek »

overweg13 schreef: 20 feb 2018, 19:51 En dat allemaal voor zero zero zero... fietsen per trein. Kom nou. Al zal de redenering wel zijn: als de accommodatie beter aangepast wordt, zal het gebruik meteen stijgen. Ja, dat zien we bij De Lijn waar de inrichting van bussen en trams ook aangepast is aan het vervoer van rolstoelen. En daar zit je met hetzelfde zero zero... ook al is het aangepast!
Sorry overweg13, maar daar vergis je je toch hoor. Ik trek er ook af en toe op uit met de fiets op de trein en moet zeggen dat ik zelden de enige ben.
Fietsers hangen natuurlijk wel vooral rond naast de toiletten in Desiro's, op het benedenverdiep van de M6 met 3 deuren of in de middenbak van de breaks. Dat zijn misschien toevallig plekken waar jij minder vaak zit :wink:
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Petitie multifunctioneel rijtuig lijn Oostende - Eupen

Bericht door overweg13 »

Je hoort me niet beweren dat er nooit fietsers zijn en als ze er zijn spot ik ze wel, terwijl ik gewoon rondkijk naar wat er aan treinen in het station staat. En die drie puntjes na de zero staan dus voor een decimaal, zoals bij die Spaanse coureur.
Met vriendelijke groet

overweg13
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Petitie multifunctioneel rijtuig lijn Oostende - Eupen

Bericht door kika »

overweg13 schreef: 20 feb 2018, 19:51 En dat allemaal voor zero zero zero... fietsen per trein. Kom nou. Al zal de redenering wel zijn: als de accommodatie beter aangepast wordt, zal het gebruik meteen stijgen. Ja, dat zien we bij De Lijn waar de inrichting van bussen en trams ook aangepast is aan het vervoer van rolstoelen. En daar zit je met hetzelfde zero zero... ook al is het aangepast!
Ik zie toch heel wat meer kinderwagens en rollators dan in die bussen met oranje stoelen waar ze überhaupt niet in pasten. Het gaat er voor een stuk om hoe je omgaat met je medemensen, langs de ene kant roeptoeteren over besparen op zorg, belangrijk dat mensen zo lang mogelijk zelfstandig kunnen blijven wonen… en daar dan vervolgens geen rekening mee houden in je openbaar vervoer of andere infrastructuur schiet natuurlijk niets op. Ik betwijfel sterk dat het gebruik meteen zal stijgen. Net zoals het (her)openen van één of ander buslijntje op zondagmiddag ergens nabij een mooi wandelpunt voor jou ook geen massa's zal trekken. Het is een beetje gelijkaardig met het standpunt dat de lijnen naar Brussel mogen blijven bestaan tijdens de spits, maar daarbuiten of naar andere gebieden, daar is de trein beter af te schaffen want er zitten toch maar een paar dozijn mensen op. 'k Heb zo'n vermoeden dat je ook inziet dat die redenering op niet veel trekt.
overweg13 schreef: 20 feb 2018, 19:51Mij allemaal niet gelaten, hoor, maar soms neemt het allemaal de allures aan van politiek correcte prietpraat. Maar omdat ik toch ook positief wil blijven: de problemen voor de fietsers ontstaan blijkbaar door de lange rijtuigenstellen I11 en door de positie van de bagageafdelingen helemaal aan het begin of het einde van de trein. De goedkoopste oplossing is vermoedelijk toch dat het stationspersoneel (aanwezig in alle stations waar de IC Oostende - Eupen stopt) een oogje in het zeil houdt en de eventueel aanwezige fietsers op de hoogte brengt van de positie van de bagageafdeling. In al die jaren heb ik nog nooit geweten dat het stel gekeerd zou zijn, dus die positief ligt voor zo goed als 100% vast.
Voor deze relatie wel, andere treinen is het weer anders. Als je echt positief wilt blijven, mag het dan ook iets ambitieuzer? Fatsoenlijke rijtuigaanduidingen, overal, altijd en standaard. Begin maar met de grotere stations. Niet alleen voor fietsers, maar ook met indicatie waar er nog veel zitplaatsen zijn bvb. En het afsluiten van de bagageafdeling, het niet kunnen vinden van TBG, die aan de andere kant staat… zijn de dagelijkse ergernissen van reizen met bagage, als fietser, andersvalide of met kinderwagens. Gezien dat al zo 'soepel' loopt, heb ik er niet veel vertrouwen in dat het stationspersoneel pro-actief steeds weer gaat kijken of er misschien eventueel een fietser aan de verkeerde kant staat. 't Is ook niet alsof ze geen andere taken hebben.

In het kader van af en toe een bel aan de kat te binden is het geen slecht idee. De verwoording op de petitie is ook niets mis mee, waarbij er gewoon gevraagd wordt om iets meer. Zonder klagen en vragen bestaan er geen problemen voor ons aller NMBS. En ja de realiteitszin zegt dat er geen z*k zal veranderen voor december 2020. Mijn 2 ellipsen.
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Petitie multifunctioneel rijtuig lijn Oostende - Eupen

Bericht door groentje »

In het buitenland is zo'n fietsrijtuig anders behoorlijk populair, overweg13. Denemarken heeft natuurlijk een sterke fietstraditie, maar ik zag daar, zelfs op de daluren, nooit een trein zonder fiets, en in de spits soms enkele tientallen per trein. Dat kan daar ook, de S-tog rond Kopenhagen heeft een ruim fietsrijtuig mee, en vlotte toegankelijkheid.
De gemiddelde Belg wordt er ook niet gezonder op, de leeftijd neemt toe, en daarmee de fysieke ongemakken, mensen nemen de trein naar de luchthaven, gepakt en gezakt, en inderdaad, de kinderwagens zijn er alleen maar volumineuzer op geworden. Hoe vlotter ze zelfstandig op en af kunnen stappen, hoe beter voor iedereen. Ook voor wie wel goed te been is, is het veel comfortabeler om niet eerst de trein te moeten opklauteren, zoals in de M4 op een perron zoals in Dendermonde, maar voor mijn grootmoeder, destijds, was het gewoon onmogelijk zonder een helpende hand. Een multifunctioneel rijtuig met aangepaste deuren, misschien zelfs een lift zoals in Tsjechië, zou daar wel aan kunnen verhelpen. Niet de hele trein moet toegankelijk, het volstaan om minstens één rijtuig aan te passen. De non-oplossing in de M7 is natuurlijk een voorbeeld van hoe het niet moet (de deur halverwege 75 en 55 cm...)
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Petitie multifunctioneel rijtuig lijn Oostende - Eupen

Bericht door overweg13 »

Uiteraard wist ik dat mijn standpunt (heftige) reacties los zou weken, maar ik denk dat ik tenminste de verdienste heb dat ik de discussie op het niveau van het algemeen belang heb getild en dat we het niveau van één individueel probleem op één specifieke verbinding naar een hogere en beter te waarderen doelstelling heb gebracht, ook door de reacties die erop kwamen. Dat is ook de houding die treintrambus altijd aanneemt en ik kan me niet herinneren dat we ooit aandacht hebben besteed aan strikt particuliere problemen, in de aard van: ik begin te werken om 7:30 en mijn trein arriveert pas om 7:25.
Het is altijd mijn bedoeling om voor een globaal beter OV te pleiten. Het voorbeeld met de zondagse bus die mij in staat zou stellen om ergens in een godvergeten boerengat te gaan wandelen, raakt me dan ook niet. Vaak komen we daar maar één keer en het zou dus van veel aanstellerigheid getuigen als ik daarvoor (liefst dan nog vooraf) voor een zondagse bus zou pleiten. Als ik dat soms toch doe, dan past dat in een globale visie op OV, niet in een strikt individuele. Ik dacht dat dit na tig bijdragen op allerlei forums en in mijn blog toch stilaan duidelijk zou mogen zijn.
Maar uiteraard zijn er problemen die opgelost moeten worden. Groentje geeft als voorbeeld de moeilijk toegankelijke M4-rijtuigen in Dendermonde. Maar zelfs in een station met iets hogere perrons als dat van Halle, is het een hele klus voor oudere mensen om zich naar boven te hijsen. Nu is het uiteraard de taak van de NMBS om daar een oplossing voor te bedenken, maar we mogen ons ook niet blind staren op een natuurlijke evolutie: je wordt ouder, papa, je wil er alles aan doen maar je weet niet hoe. Zelf gebruiken we eigenlijk vaker de bus dan de trein en na iets meer dan 15 jaar lijn 155 hebben we het door: je ziet mensen geleidelijk achteruitgaan tot er een moment komt dat ze afhaken, omdat de bus voor hen onbereikbaar is geworden. Mijn eigen schoonmoeder is een echte busfan (geworden) maar het wordt moeilijk: ze wordt binnenkort 90 en mag zich op die leeftijd waarschijnlijk gelukkig prijzen dat ze met assistentie toch nog af en toe eens de bus kan nemen. Maar ik vind niet dat er nu plots allerlei maatregelen getroffen moeten worden om haar (en haar lotgenoten) toch nog tegen beter weten in op de bus te helpen. Als zestiger ben ik er me terdege van bewust dat ook ons verhaal stilaan in een eindfase treedt.
En om terug te gaan naar de aanleiding van dit topic: het voorstellen alsof de NMBS helemaal geen inspanningen doet om het lot van de fietsers te verbeteren, gaat wel erg ver. Ik kan me niet voorstellen dat een tbg nu nog een groep van 10 fietsers laat staan omdat er maximum vier fietsen mee mogen. Ik heb dat zelf meegemaakt. Als men binnen de perken van het redelijke en zonder al te veel hinder voor de fietslozen de toestand voor de fietsers kan verbeteren, graag.
Laatst gewijzigd door overweg13 op 21 feb 2018, 10:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie