Ritje naar Brussel

Alles over reizigerstreinen in België.
Plaats reactie
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Ritje naar Brussel

Bericht door dentheo »

Gisteren een nogal eigenaardig ritje gemaakt naar Batibouw via Brussel-Zuid.
Ik wou de tijden even uit website ophalen, maar dat lukt een dag later niet meer . IC4531.
Lijn 12 had in de knoei gezeten door een goederentrein. IC4531 reed Kalmthout traag binnen tegen rood, veroorzaakt door net doorgereden losse Captrain diesel. IC bestond uit twee trek-duw combinaties 27xx +M6, stuurrijtuigen tegen elkaar. Plaats gekozen in tweede stuurrijtuig.
Vertrek "slepend", ik dacht rijdend op dubbel geel.... ook na Heide... Captrain stond niet op zijspoor Kapellen.
Na Kapellen begon de vreugde pas...verrassend "schokkende" stop een km na Kapellen. Tweede lok in nood ?
LIcht doet eigenaardig..spanningsproblemen ?
Vertraging liep verder op , na diverse "voorzichtige" aanzetpogingen Ekeren. Dan gaat het even vlotter.
Onze verwarming is ondertussen wel "verdwenen", verluchting echter niet, best fris bij -4
Extra stop Luchtbal.Verbaast dat hij met die haperende combinatie ( helft buiten dienst ?) de kelder in mag.
Dan redelijk vlot bergaf de tunnel in.
Enige mededeling "Antw Centraal" u kunt overstappen op IC naar Airport, echter geen kik over vertraging.
Slepend de tunnel uit naar Berchem, daarna tamelijk vlot tot kort voor Mechelen.
Iets voor Mechelen typisch "chemische" reuk van de moderne rempads.
Weer mededeling: u kunt overstappen op IC naar Airport, weer geen kik over vertraging.
Die IC (Benelux ?) trein moet ondertussen al achter ons rijden, of in de file zitten maar een aangepast vertrekuur wordt niet gegeven.
In Mechelen zeer lange stop. TB met boekje (?) en TBG komen naar ons rijtuig gewandeld en bekijken ernstig ons tweede draaistel.
Vertraging ondertussen +25. Rond Vilvoorde weer veel aarzeling.
Uiteindelijk in BruZuid met +25. Zonder "enige " mededeling....over vertraging, terwijl we toch al meer dan een uur aan het prutsen zijn.

Over de techniek:
Kan bovenstaand gedrag resultaat zijn van problemen met de kontakten in de koppeling ?
Is het een truukje om de treinleiding af te schakelen om een lok in leven te houden ?
Wordt tweede combinatie gevoed vanuit de bijhorende lok of toch de lok vooraan ?
Of was hier iets anders aan de hand.

Over de communicatie zullen we maar niets vragen...
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ritje naar Brussel

Bericht door Shrek »

De voorzichtige pogingen waren waarschijnlijk extra stops die de trein moest doen omdat overweg 23 en 24 in alarm gingen door een te lange bezetting.
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Ritje naar Brussel

Bericht door rvdborgt »

dentheo schreef: 27 feb 2018, 14:40Gisteren een nogal eigenaardig ritje gemaakt naar Batibouw via Brussel-Zuid.
Ik wou de tijden even uit website ophalen, maar dat lukt een dag later niet meer . IC4531.
Na een paar uur verdwijnen de vertragingen uit de gewone website maar kun je ze nog steeds via het vertragingsattest vinden (tot een week terug).

Groetjes,
Rian
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Ritje naar Brussel

Bericht door Eimai »

dentheo schreef: 27 feb 2018, 14:40Over de techniek:
Kan bovenstaand gedrag resultaat zijn van problemen met de kontakten in de koppeling ?
Is het een truukje om de treinleiding af te schakelen om een lok in leven te houden ?
Wordt tweede combinatie gevoed vanuit de bijhorende lok of toch de lok vooraan ?
Of was hier iets anders aan de hand.
Over wat exact aan de hand was, geen idee. In elk geval wordt in die "dubbele mux" combinaties de treinverwarming/treinleiding gevoed door de bijhorende loc. De GF-koppeling tussen de twee delen kan namelijk geen hoogspanning doorgeven. Als er ergens in de rijtuigen kortsluiting is dan moet de treinverwarming uiteraard worden afgezet omdat anders de locs helemaal uitvallen en je dus ook geen tractie meer hebt dan, of zelfs de stroom op de bovenleiding wegvalt. Anderzijds, als er ergens een probleem is waardoor de hoofdschakelaar van een loc openvalt (probleem in motoren of met ventilatie bijvoorbeeld) dan valt ook de treinverwarming automatisch uit. Bijkomend probleem met de dubbele mux: die mux zelf geeft soms een storing in de kabel waardoor er al eens een loc uitvalt. Vooral met een stuurrijtuig op kop valt dat vaak voor. Maar er was hier blijkbaar wel iets meer aan de hand dan dat.

Maar nogmaals, wat er exact van defect was, daar kan ik geen antwoord op geven.
Plaats reactie