Brussel -Zuid

Alles over reizigerstreinen in België.
Plaats reactie
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Brussel -Zuid

Bericht door dentheo »

Nog een vraagje van een Belg die ver van de hoofdstad woont.

Gisteren op het vertrekbord een trein, met daaronder de vermelding : vertrek te bevestigen????
Is dat omdat men nog niet zeker is dat het gaat lukken ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5266
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Brussel -Zuid

Bericht door overweg13 »

Ik denk het. Ik heb het zelf al enkele keren gezien (ook in Halle) bij stakingen of grondige verstoringen. Blijkbaar is dat een soort afwachtende houding: komt er een tb, komt er een tbg?
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22504
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Brussel -Zuid

Bericht door Steven »

Als er stakingen naderen of er is een technische storing aan een trein werkt men met deze boodschap. Tot men 100% zeker is en dan past men die status aan.
groentje
Berichten: 7269
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Brussel -Zuid

Bericht door groentje »

Inderdaad om te vermijden dat de rijdende treinen verdrinken in een lijst van onzekere treinen...
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Brussel -Zuid

Bericht door kika »

dentheo schreef: 27 feb 2018, 19:10 Nog een vraagje van een Belg die ver van de hoofdstad woont. … vertrek te bevestigen????[…]
Heb dat ook al in de Antwerpse Middenstatie gezien op zo'n dag met 50% kans op bewolking/een rijdende trein. Vind ik een prima oplossing in zulke situaties.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Brussel -Zuid

Bericht door dentheo »

Alhoewel, de dienstregeling is toch altijd en soort van "verwachting", pas als de trein vertrokken is ben je zeker.... :)
Is mij nog in geen enkel land opgevallen...
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22504
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Brussel -Zuid

Bericht door Steven »

Bij ‘vertrek te bevestigen’ mag je verwachten dat er meer aan de hand is, effe kort omschrijven.
Een staking = met een trein die daar zijn oorsprong heeft en waarbij het ook de eerste rit is voor tb en/of tbg dan wacht men echt af tot deze aanwezig gemeld zijn op hun trein
Bij een zwaar technisch probleem = men weet nog niet of de trein hersteld zal geraken of dat men alsnog vervangmaterieel zal kunnen inzetten.
Bij een ongeval = ook hier durft men dit gebruiken tot men zeker weet wat de toestand ter plaatse is en exact weet of het verkeer al dan niet kan doorgaan.
groentje
Berichten: 7269
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Brussel -Zuid

Bericht door groentje »

Is hier ook pas ingevoerd toen bij een grote staking/verstoring het scherm zo vol stond met treinen in vertraging en afgeschafte treinen, dat de treinen die wél reden, van het scherm waren gevallen.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Brussel -Zuid reizigersbegeleiding

Bericht door dentheo »

groentje schreef: 28 feb 2018, 00:00 Is hier ook pas ingevoerd toen bij een grote staking/verstoring het scherm zo vol stond met treinen in vertraging en afgeschafte treinen, dat de treinen die wél reden, van het scherm waren gevallen.
Maar dat werd hiermee niet opgelost , het koste voor die ene trein maandagavond (16:50) twee lijnen. De melding drukte nog een bijkomende trein van het scherm.
Theo
Groeten vanop de Heide
groentje
Berichten: 7269
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Brussel -Zuid

Bericht door groentje »

Een trein die wellicht niet zal rijden, dan, of slechts met vertraging. Niet de belangrijkste informatie.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Brussel -Zuid

Bericht door dentheo »

Voorstel: zet wat vraagtekens in vertragingskolom, dan toon je duidelijk dat ge het niet weet. Neemt veel minder plaats in beslag.
Theo
Groeten vanop de Heide
joverwimp
Berichten: 497
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: Brussel -Zuid

Bericht door joverwimp »

Een vreemder melding op de aankondigingsborden, waarmee ik al tweemaal geconfronteerd werd: 'vertrek in een ander station'
De eerste keer was in Charleroi-Zuid , waar ik de trein, naar Brussel wilde nemen. Niemand kon zeggen wat dit 'ander station' was, laat staan hoe je daar kon geraken.
Een tweede keer in Brussel-Noord (trein naar Nijvel). Hier kon je wel vermoeden dat het vertrek in Brussel-Zuid zou zijn; maar waarom dit niet vermelden of omroepen ?
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Brussel -Zuid

Bericht door dentheo »

Beetje gek, zeg dan ineens waar...

Gebeurt in Antwerpen ook wel, dat men een trein laat keren in Berchem, maar wat er dan op het bord staat weet ik niet zo direkt.
Theo
Groeten vanop de Heide
Ducktape
Berichten: 438
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: Brussel -Zuid

Bericht door Ducktape »

dentheo schreef: 28 feb 2018, 19:41 Beetje gek, zeg dan ineens waar...

Gebeurt in Antwerpen ook wel, dat men een trein laat keren in Berchem, maar wat er dan op het bord staat weet ik niet zo direkt.
"Vertrekt vanuit Antwerpen-Berchem" of zoiets gelijkaardigs komt er dan op de borden te staan. Er wordt dan ook een trein aangekondigd waarmee je de aansluiting in Berchem haalt.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Brussel -Zuid

Bericht door dentheo »

Dat lijkt mij ok. Het kan dus wel
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie