Treininformatie in de verkeersbulletins op de radio

Alles over reizigerstreinen in België.
Plaats reactie
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Treininformatie in de verkeersbulletins op de radio

Bericht door Asterix »

Daarnet was ik nog even naar de radio aan het luisteren (meer bepaald Radio 1) en het viel mij op dat er in het verkeersbulletin gedetailleerde informatie over ons treinnet werd gegeven: geen treinen tussen Boom en Niel en geen treinen tussen Welkenraedt en Eupen. Ik weet dat dit door sommige forumleden (waaronder Vic) vroeger als een gemis werd beschouwd en ik ben dan ook aangenaam verrast dat deze info op de radio wordt gebracht.

Bestaat dit al lang?
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Treininformatie in de verkeersbulletins op de radio

Bericht door overweg13 »

Deze informatie, die enigszins verzuipt in de "gewone" verkeersinformatie, wordt inderdaad al een tijdje doorgegeven. De verstoring moet wel van enige omvang zijn: in feite slaan de meldingen bijna altijd over volledige onderbrekingen van het treinverkeer en daar kan ik inkomen. Als je elk voorvalletje zou moeten melden krijgen de niet-reizigers nog meer de indruk dat het van 's morgens tot 's avonds voortdurend fout gaat, een beetje wat je nu hebt met de informatie over het wegverkeer - waar het inderdaad van 's morgens tot 's avonds verkeerd loopt.
Ook De Lijn communiceert sporadisch, voornamelijk bij zogenaamd spontane stakingen. Van de TEC heb ik nog nooit iets gehoord op de Vlaamse radio en het is vooral dat wat spijtig is. Ik denk dan natuurlijk ook aan mezelf die naar de Ardennen reist en die plots geconfronteerd wordt met voorspelbare problemen, maar het aantal Vlamingen dat langs de taalgrens woont en gebruik maakt van de TEC is waarschijnlijk toch ook groot genoeg om info te verantwoorden.
Natuurlijk staat en valt alles met de doorstroming van de gegevens van de OV-maatschappijen naar de media, al zouden die zelf ook wat actiever mogen worden in het opsporen van problemen, die meestal wel gemeld worden op de websites van de vervoersmaatschappijen.
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie