Onze treinen

Alles over reizigerstreinen in België.
Plaats reactie
jepee

Onze treinen

Bericht door jepee »

Het moet mij van het hart !!!
Onze treinen zijn GRIJZE MUIZEN !!!
Kleurloos,karakterloos,zo opwindend als een pispaal.
Kunnen we echt niet beter dan dit ???
Ik kan alleen maar een ontstellend gebrek aan verbeeldingskracht en fantasie zien.
Als ik vergelijk met het buitenland kan ik alleen maar ontgoocheld zijn.
Ik kan het persoonlijk stukken beter dus ik vraag mij af:waar zijn ze in godsnaam me bezig daar bovenaan in het bestuur !!!!
Kom niet af met kosten als argument want voor andere maatschapijen kost de verf evenveel
Het gaat absoluut om de uitstraling van onze treinen en die is NIET GOED !!!
We kunnen VEEL BETER,dus waarom niet proberen een aantal treinen wat meer uitstraling te geven,wat minder kleurloos,wat meer ambitie mensen !!
:? :P :!:
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Onze treinen

Bericht door Shrek »

De NMBS heeft gekozen voor een functionele buitenschildering van de treinen. De deuren vallen door hun rode kleur meteen op waardoor de reizigers iets sneller de deuren zouden terugvinden.
De vraag lijkt mij ook een beetje: waarom zou je er daar geld in steken? Halen die buitenlandse bedrijven met extravagante schilderingen daar iets van voordeel uit? Wordt de reiziger er beter van?
jepee

Re: Onze treinen

Bericht door jepee »

De trein moet in mijn ogen een bepaalde uitstraling hebben als je wilt concurreren met de wagen op de snelweg !!
De spoorwegen moeten toonaangevend zijn anders nemen de mensen hun auto,zelfs als ze in de fille moeten staan
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Onze treinen

Bericht door jan_olieslagers »

Pfff. Als ik voor de trein kies - of niet - dan heeft dat NIETS te maken met het kleurtje. Wel met prijs, comfort, aanbod, betrouwbaarheid. En het dient gezegd dat de S5-dienst mij best meevalt, op al die punten. Wat niet wil zeggen dat er geen ruimte is voor verbetering; maar als het goed is, dan zeggen we het ook.
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 01 apr 2018, 21:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Onze treinen

Bericht door Shrek »

jepee schreef:De trein moet in mijn ogen een bepaalde uitstraling hebben als je wilt concurreren met de wagen op de snelweg !!
De spoorwegen moeten toonaangevend zijn anders nemen de mensen hun auto,zelfs als ze in de fille moeten staan
Dat is in jouw ogen en die van menig spoorliefhebber waarschijnlijk zo, maar de doorsnee reiziger trekt zich daar echt niets van aan. Die ziet een trein trouwens maar gedurende enkele seconden per dag, op het moment dat hij aan het perron komt gereden. Enkel de mensen hier op dit forum kijken vaker naar treinen maar daarvoor gaat de NMBS geen € meer uitgeven.
wdew
Berichten: 35
Lid geworden op: 14 okt 2017, 11:16
Locatie: Leuven
Contacteer:

Re: Onze treinen

Bericht door wdew »

De deuren in het rood zijn waarschijnlijk bedoeld om een contrast te maken om aan slechtzienden de deuren aan te geven.
De kleur is van minder belang, als het maar contrast is.
Als ik in de trein zit, kan het me niet schelen wat de kleur ervan aan de buitenkant is.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Onze treinen

Bericht door groentje »

Ik heb ook relatief weinig problemen met het exterieur, ook al vind ik de gemoderniseerde versies vaak saaier dan de oudere.
Waar ik je wel in volg is het interieur. Een beetje meer sfeer hoeft echt niet meer te kosten, het kleurloze interieur en (te) felle licht trekken me ook niet erg aan. Zeker als je weet hoe het vroeger was, een niet-gemoderniseerde break zou wellicht ook geen prijs gewonnen hebben voor interieurvormgeving, maar de gemoderniseerde is net een operatiekamer. Zelfs in eerste klasse hebben ze alle kleur weggezogen, het is gewoon triestig. Ik hou mijn hart al vast voor als ze ooit de I11-en en MS96-en gaan moderniseren...
Hoe belangrijk het is, daar kan je over discussiëren, maar zo onbelangrijk als jij het maakt, Schrek, lijkt me toch wat kort door de bocht. Mensen eten ook met hun ogen, en als je niet alleen pendelaars wil trekken die de files willen ontvluchten, maar ook meer vrijetijdsreizigers, wanneer je het meeste capaciteit nog te vullen hebt, dan kan een luxueuzere uitstraling, zeker voor de langere afstand, toch wel helpen.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Onze treinen

Bericht door Dieselfreak »

Ik volg groentje volledig. Het interieur van de trein is natuurlijk niet het allerbelangrijkste, in eerste plaats komen dingen als stiptheid, een goede bediening, enz., maar ik reis ook niet graag in een operatiekamer, en een wat gezelliger interieur met wat meer kleur zou niet (veel) meer hoeven te kosten. Momenteel zijn de MS96 en de I11 bijna het enige materieel waar ik nog graag in zit.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Nadleeh
Berichten: 242
Lid geworden op: 30 nov 2015, 19:54

Re: Onze treinen

Bericht door Nadleeh »

Over smaak valt niet te twisten uiteraard. Wel vind ik de New Look aan de buitenkant erg "braaf" door het vele grijs en het weinige kleurgebruik. De treinen van de NMBS rijden nu erg anoniem rond. In mijn ogen zou de NMBS best mogen laten zien dat ze er "zijn" als vervoerder en dat ze gezien mogen worden in het landschap. Zoiets draagt bij aan je herkenbaarheid van het merk. Dat kan je bereiken met wat fellere kleuren (zoals het geel van de NS en het rood van de DB), maar iets om het simpele grijs te doorbreken zou al veel helpen. Denk bijvoorbeeld aan een smalle band over het treinstel of bepaalde strepen.

Ik vind het dan ook erg jammer om te zien dat bij het ex-CR Klassiekje (zie hier) de kleurstelling weinig inspiratievol is. Het gele vlak lijkt wat plompverloren op de neus gezet, waarbij in de eerste grijze kleurstelling van de Klassiekjes er nog wat speelsheid in zit. Ook het ontbreken van de rode lijn vind ik jammer, dat is juist een ideaal middel om de deuren te verbinden en het geheel een wat compleet aanzicht te geven.

En verder, zoiets hoeft natuurlijk weinig te kosten als je het goed plant, bijvoorbeeld tijdens een revisie waarbij de laklaag vervangen wordt.
Gebruikersavatar
Merijn
Berichten: 477
Lid geworden op: 05 jul 2006, 19:40
Locatie: Haacht

Re: Onze treinen

Bericht door Merijn »

Het exterieur, dat kan inderdaad beter, anders, ... Maar tot daar aan toe.

Inderdaad, het interieur tegenwoordig, doet mij ook steeds aan een operatiezaal denken. Ik begrijp dat men dit doet voor bepaalde redenen, maar kan er aan de wanden dan bv geen mooie B in een (zachte) kleur geplaatst worden.
fietser
Berichten: 21
Lid geworden op: 11 jun 2016, 14:57

Re: Onze treinen

Bericht door fietser »

Ik kijk om mij heen in een Nederlandse trein (gereviseerde VIRM) en zie allerlei vlindermotieven die voor wat speelsheid zorgen zonder dat het meteen te druk wordt. Volgens mij hoeft het niet eens zoveel te kosten om een treininterieur mooi vorm te geven.
Plaats reactie