Evolutie reizigersinformatie NMBS

Alles over reizigerstreinen in België.
Freken
Berichten: 140
Lid geworden op: 17 mar 2018, 21:33
Locatie: FDR

Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door Freken »

Om de komende evoluties i.v.m. reizigersinformatie bij de NMBS even te groeperen dacht ik dat het wel handig zou zijn om hier een nieuw draadje te openen. Deze vooruitgang (elk kwartaal een verbetering van de reizigersinformatie) is al een tijdje bezig maar het "echte" startschot werd gegeven met de nieuwe versie van de informatieschermen in de Desiro's. Binnenkort zouden ook de volgende stappen van het project zichtbaar moeten worden.

De nieuwe en gebruiksvriendelijkere NMBS-website is al geruime tijd in ontwikkeling en zal hopelijk nog in het tweede kwartaal beschikbaar zijn voor het publiek. Als je de nieuwe vormgeving en functionaliteit al eens wil testen kan je terecht op http://www.belgiantrain.be. Vooralsnog is de dienstregeling niet beschikbaar maar kunnen er via het hoofdmenu bovenaan wel al biljetten aangekocht worden.

Tegen eind mei zou er dan eindelijk een nieuwe versie van de NMBS-applicatie beschikbaar moeten zijn waarbij ook met Bancontact en Paypal betaald kan worden. In 2016 zou deze betalingsoptie al in ontwikkeling geweest zijn maar door herhaaldelijke vertragingen (bij de toeleverancier?) werd deze nieuwe versie keer op keer uitgesteld.

Als ik mij goed de voorstelling van mevrouw Dutordoir voor de geest haal zou dit jaar ook de live trainmap terugkomen waarbij elke reizigerstrein in real-time op het net wordt weergegeven. Het project om de informatie tussen de website, de applicatie en de borden in het station te uniformiseren (beiden gebruiken nu verschillende gegevensbronnen) zou ook nog lopen maar hierover heb ik verder niets meer vernomen.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door groentje »

Ik kan alleen maar aandringen om de website niet te zwaar te maken. Ja, ze mag er wel gelikt uitzien,maar als ze je browser laat vastlopen, of je computer, omdat je met een ondergedimensioneerd toestel zit, dan helpt het natuurlijk niet. Zeker voor de mobiele site is dat belangrijk, je zal maar een buitenlander zijn die even iets wil opzoeken met z'n dure roaming aan, en een 'leuk' filmpje soepeert je halve maandbudget op...
Nadleeh
Berichten: 242
Lid geworden op: 30 nov 2015, 19:54

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door Nadleeh »

Meer open data kan ik alleen maar toejuichen. Ik kan mij herinneren dat een minister enkele jaren terug al een speerpunt van maakte maar sindsdien is het aardig stil gebleven.
ToMiKoN
Berichten: 121
Lid geworden op: 07 nov 2009, 21:13
Locatie: Blankenberge

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door ToMiKoN »

Mooie vooruitgangen!

Is het nieuwe geluidje voor de aankondigingen van Emma in Gent-SInt-Pieters hier ook een onderdeel van? Ik vind het een goed idee op zich. AL is het geluidje wat kort en de stilte erna wat lang. De SNCF en MIVB doen het daar net wat beter naar mijn gevoel.
Freken
Berichten: 140
Lid geworden op: 17 mar 2018, 21:33
Locatie: FDR

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door Freken »

groentje schreef: 03 apr 2018, 21:32 Ik kan alleen maar aandringen om de website niet te zwaar te maken. Ja, ze mag er wel gelikt uitzien,maar als ze je browser laat vastlopen, of je computer, omdat je met een ondergedimensioneerd toestel zit, dan helpt het natuurlijk niet.
Ook al ben ik niet rechtstreeks betrokken bij de ontwikkeling denk ik dat een van de vooropgestelde punten was om een performant en makkelijk te onderhouden systeem uit te bouwen. Veel IT-projecten bij de NMBS hebben het probleem dat ze werken met een enorme back-end om het even in IT-jargon te zeggen, denk maar aan de real-time informatie die om de zoveel tijd de geest geeft en de huidige ticketingmodule die heel complex is om te onderhouden. Het zal voor de reiziger ook veel makkelijker worden om informatie over hun reis en de dienstverlening op te zoeken, vaak zie je nu door het bos de bomen niet meer als het gaat over de verschillende biljetten en vervoersvoorwaarden.
Nadleeh schreef: 04 apr 2018, 08:09 Meer open data kan ik alleen maar toejuichen. Ik kan mij herinneren dat een minister enkele jaren terug al een speerpunt van maakte maar sindsdien is het aardig stil gebleven.
De publieke gegevens van de NMBS zijn intussen al enige tijd Open Data zoals minister De Croo dat ook gevraagd had. Ze worden echter nog niet vaak gebruikt en het blijft vooralsnog beperkt tot enkele kleine applicaties van onafhankelijke ontwikkelaars en grote spelers zoals Google Maps. Zo worden de real-time gegevens, de geplande dienstregeling en perrons ook weergegeven in hun toepassingen.
ToMiKoN schreef: 04 apr 2018, 13:02 Is het nieuwe geluidje voor de aankondigingen van Emma in Gent-SInt-Pieters hier ook een onderdeel van? Ik vind het een goed idee op zich. AL is het geluidje wat kort en de stilte erna wat lang. De SNCF en MIVB doen het daar net wat beter naar mijn gevoel.
Ik had hier persoonlijk tot gisteren ook nog niet van gehoord maar er blijkt een proefperiode te lopen tot eind deze maand in zo'n 5-tal stations waaronder FGSP en FLV. Naar wat ik van collega's heb vernomen blijkt het deuntje niet zo populair te zijn bij de reizigers en buurtbewoners, het is vele malen luider dan de aankondigingen van EMMA en niet aangenaam om (herhaald) naar te luisteren. To be continued.. :roll:
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door dentheo »

...
Laatst gewijzigd door dentheo op 04 apr 2018, 22:12, 4 keer totaal gewijzigd.
Theo
Groeten vanop de Heide
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door rvdborgt »

Freken schreef: 04 apr 2018, 14:07
ToMiKoN schreef: 04 apr 2018, 13:02Is het nieuwe geluidje voor de aankondigingen van Emma in Gent-SInt-Pieters hier ook een onderdeel van? Ik vind het een goed idee op zich. AL is het geluidje wat kort en de stilte erna wat lang. De SNCF en MIVB doen het daar net wat beter naar mijn gevoel.
Ik had hier persoonlijk tot gisteren ook nog niet van gehoord maar er blijkt een proefperiode te lopen tot eind deze maand in zo'n 5-tal stations waaronder FGSP en FLV. Naar wat ik van collega's heb vernomen blijkt het deuntje niet zo populair te zijn bij de reizigers en buurtbewoners, het is vele malen luider dan de aankondigingen van EMMA en niet aangenaam om (herhaald) naar te luisteren. To be continued.. :roll:
Ik hoor dat geluidje sinds deze week, inderdaad in FLV en FGSP. Ik ben er ook niet echt kapot van; dat moet toch beter kunnen.

Groetjes,
Rian
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door trainlovertje »

op klant centraal twee weken geleden hebben ze onze mening gevraagd over die jingle voor elke EMMA-aankondiging. onze meningen waren niet echt positief om dat bij elke aankondiging af te spelen, dus hopelijk zullen ze ook daar naar ons luisteren :wink:
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door rvdborgt »

trainlovertje schreef: 10 apr 2018, 10:54op klant centraal twee weken geleden hebben ze onze mening gevraagd over die jingle voor elke EMMA-aankondiging. onze meningen waren niet echt positief om dat bij elke aankondiging af te spelen, dus hopelijk zullen ze ook daar naar ons luisteren :wink:
Naar mijn eigen waarneming is het geluidje alweer een aantal dagen weg.

Groetjes,
Rian
Freken
Berichten: 140
Lid geworden op: 17 mar 2018, 21:33
Locatie: FDR

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door Freken »

rvdborgt schreef: 10 apr 2018, 10:56
trainlovertje schreef: 10 apr 2018, 10:54op klant centraal twee weken geleden hebben ze onze mening gevraagd over die jingle voor elke EMMA-aankondiging. onze meningen waren niet echt positief om dat bij elke aankondiging af te spelen, dus hopelijk zullen ze ook daar naar ons luisteren :wink:
Naar mijn eigen waarneming is het geluidje alweer een aantal dagen weg.
De ombudsdienst zal een paar mails te veel gekregen hebben van boze buurtbewoners die het deuntje ook niet zo leuk vonden, het proefproject is naar ik vernomen heb (voorlopig) stopgezet. Ik blijf het wel een goed idee vinden maar het moet inderdaad niet bij elke aankondiging afgespeeld worden.

Aan de informatieschermen in de Desiro's wordt er nog hard gesleuteld en gewerkt aan nieuwe functionaliteit getuige volgende foto. Het praktisch nut lijkt mij hier beperkt maar in de toekomst zou er wel degelijk veel meer informatie weergegeven moeten worden. Denk maar aan verstoringen op het traject van de trein en eventuele toekomstige werven maar hopelijk ook de real-time informatie van De Lijn (als die ooit eens op punt staat met het hele RETIBO-debacle :roll:), MIVB en TEC.

Afbeelding
wbrm
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door wbrm »

Vanmorgen zag ik het "overzicht van het treinstel" ook passeren. Het kan zeker handig zijn (waar is de WC? En voor de M7, hoeveel WC's zijn er voor als er eentje dienst weigert? Andere coupé 1e klas als de ene volzit). De symbolen zijn ruim klein om de info iedereen te laten bereiken maar het scherm is maar zo groot natuurlijk. De info over fiets/rolstoelplaatsen heb je liever op het perron al. Eens al op de trein verliest die info veel toegevoegde waarde.
Volgens mij is er voor de achtergrond nu ook een donkerder blauw gebruikt. Ik vind het een verbetering.
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door CursorX »

Er wordt echt werk van gemaakt en het lijkt me de goede richting uit te gaan. Moesten de makers meelezen een praktische tips: zet alstublieft ook een kinderwagen logo naast die van de rolstoel! Zo kruipen ze daar met die wagens. Nu zijn de hele gangen bezet als er 1 kinderwagen staat, vind ik echt een ramp bij desiro... Zo zou het wel opgelost kunnen worden.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door rdv »

CursorX schreef:Er wordt echt werk van gemaakt en het lijkt me de goede richting uit te gaan. Moesten de makers meelezen een praktische tips: zet alstublieft ook een kinderwagen logo naast die van de rolstoel! Zo kruipen ze daar met die wagens. Nu zijn de hele gangen bezet als er 1 kinderwagen staat, vind ik echt een ramp bij desiro... Zo zou het wel opgelost kunnen worden.
Net als bij fietsen, is de info waar je een kinderwagen kwijt kan, nodig op het perron. Je kan met de meeste kinderwagens niet door het gangpad van de meeste treinin.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door trainlovertje »

Blijkbaar is men af aan het stappen van de affiches bij onderbrekingen of aanpassingen aan het treinverkeer door infrastructuurwerken bij Infrabel. Bij de werfinfo op de site van NMBS (http://www.belgianrail.be/jp/sncb-nmbs- ... r=custom1&) kan je niet altijd meer doorklikken naar de affiches. En de weinige affiches die nu verschijnen hebben een nieuwe lay out, maar omschrijven enkel welke treinrelaties aangepast worden (met bijhorend plan) en verwijzen verder enkel naar de routeplanner.
Dat vind ik persoonlijk toch wel heel jammer... en ik hoop vooral dat dat geen aanzet is tot het afschaffen van alle overige dienstregelingenbrochures.
LRDArdo

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door LRDArdo »

alles over het geluidje

Ben niet echt fan van het "deuntje" niet als reiziger en al zeker niet als buurtbewoner. Het volume van de aankondigingen staat sowieso al redelijk luid, ik ken ze allemaal uit mijn hoofd :D grappig als je ze opzegt terwijl je door de tunnel van FGSP, het draagt eigenlijk weinig bij tot de aankondiging. Het is te kort om de aandacht te trekken en te "vervelend" om er een goed gevoel bij te hebben. Ikzelf zie het niet als een fijn extraatje.

Dat geldt trouwens ook voor het sncf-muziekje, dat is dan wel weer leuk, na 5 min wandelen in het station Lille-Flandres wil je het liever niet meer horen.

Voor de aankondigingen geldt volgens mij: juist luidsprekers + juiste plaatsing om het echoën te verminderen, duidelijke stem en aangenaam tempo, en laat EMMA of hoe "ze" ook heet op dat laatste toch wel redelijk goed zijn geslaagd.
Plaats reactie