Evolutie reizigersinformatie NMBS

Alles over reizigerstreinen in België.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door Asterix »

Het valt mij sinds enige tijd op dat de NMBS assertiever communiceert: in het geval van -
bijvoorbeeld - een seinstoring wordt er vermeld 'door een seinstoring bij Infrabel'. Men duidt duidelijker de verantwoordelijke aan.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door rvdborgt »

Asterix schreef: 10 mei 2018, 22:27Het valt mij sinds enige tijd op dat de NMBS assertiever communiceert: in het geval van -
bijvoorbeeld - een seinstoring wordt er vermeld 'door een seinstoring bij Infrabel'. Men duidt duidelijker de verantwoordelijke aan.
Bij "Schade aan de bovenleiding bij Infrabel" is het echter helemaal niet zo vanzelfsprekend dat Infrabel de verantwoordelijke is.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 10 mei 2018, 22:40
Asterix schreef: 10 mei 2018, 22:27Het valt mij sinds enige tijd op dat de NMBS assertiever communiceert: in het geval van -
bijvoorbeeld - een seinstoring wordt er vermeld 'door een seinstoring bij Infrabel'. Men duidt duidelijker de verantwoordelijke aan.
Bij "Schade aan de bovenleiding bij Infrabel" is het echter helemaal niet zo vanzelfsprekend dat Infrabel de verantwoordelijke is.
Doorgaans wordt er pas uren/dagen na een incident definitief vastgelegd wie er nu uiteindelijk verantwoordelijk was voor de minuten vertraging. Op de moment zelf is het dus sowieso gokwerk.
jan_olieslagers
Berichten: 3496
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door jan_olieslagers »

Maar seinen worden toch allemaal beheerd door infrabel? Dus een seinstoring is toch altijd een seinstoring bij Infrabel?
Of het daarom ook de schuld is van Infrabel da's een ander paar mouwen, uiteraard.
Maar het klinkt mij vanwege NMBS toch een beetje kinderachtig om nodeloos een paraplu'tje open te trekken.

Overigens: is het wel NMBS die die omroepen doet? Het zou mij logischer lijken als Infrabel dat deed. Wat gaat dat worden als er ooit andere operatoren actief zijn in het reizigersverkeer? 2025, dacht ik? Ze gaan toch niet elks hun eigen luidsprekers hangen hoop ik? :mrgreen:
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door Asterix »

rvdborgt schreef: 10 mei 2018, 22:40
Asterix schreef: 10 mei 2018, 22:27Het valt mij sinds enige tijd op dat de NMBS assertiever communiceert: in het geval van -
bijvoorbeeld - een seinstoring wordt er vermeld 'door een seinstoring bij Infrabel'. Men duidt duidelijker de verantwoordelijke aan.
Bij "Schade aan de bovenleiding bij Infrabel" is het echter helemaal niet zo vanzelfsprekend dat Infrabel de verantwoordelijke is.

Groetjes,
Rian
Ik ben het enkel nog maar tegengekomen bij een seinstoring.
stekkerz
Berichten: 101
Lid geworden op: 20 sep 2012, 09:40

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door stekkerz »

jan_olieslagers schreef: 10 mei 2018, 23:24 Maar seinen worden toch allemaal beheerd door infrabel? Dus een seinstoring is toch altijd een seinstoring bij Infrabel?
Of het daarom ook de schuld is van Infrabel da's een ander paar mouwen, uiteraard.
Maar het klinkt mij vanwege NMBS toch een beetje kinderachtig om nodeloos een paraplu'tje open te trekken.

Overigens: is het wel NMBS die die omroepen doet? Het zou mij logischer lijken als Infrabel dat deed. Wat gaat dat worden als er ooit andere operatoren actief zijn in het reizigersverkeer? 2025, dacht ik? Ze gaan toch niet elks hun eigen luidsprekers hangen hoop ik? :mrgreen:
Sedert 2014 is de NMBS verantwoordelijk voor de reizigersinformatie. Het systeem EMMA dat gebruikt wordt voor de verspreiding van reizigersinfo in de stations en stopplaatsen is nog steeds eigendom van Infrabel en wordt gehuurd door de NMBS tegen een aanzienlijk bedrag. Bij de aankondigingen wordt er momenteel nog niet specifiek naar infrabel verwezen bij seinstoringen, bovenleidingsbreuken, ... zoals op de NMBS-site, twitter en de app wel al enkele maanden het geval is. Eén van de volgende updates in het EMMA-systeem zal ervoor zorgen dat infrabel hun eigen software laat omroepen dat ze zelf verantwoordelijk zijn voor de vertragingen, afschaffingen, ... :lol:
wbrm
Berichten: 409
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door wbrm »

Nog een klein details dat me opviel:
Op de schermen zag ik dat men "afgeschaft" gebruikt terwijl de omroep "rijdt vandaag niet" gebruikt om dezelfde informatie over te brengen. Wordt dat nog gelijk getrokken? Persoonlijk vind ik "rijdt vandaag niet" net iets mooier klinken/staan dan het platvloerse afgeschaft. Ook al omdat afgeschaft ook wel gebruikt wordt in de context dat de trein nooit meer zal rijden.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door rvdborgt »

wbrm schreef: 15 mei 2018, 20:57Op de schermen zag ik dat men "afgeschaft" gebruikt terwijl de omroep "rijdt vandaag niet" gebruikt om dezelfde informatie over te brengen. Wordt dat nog gelijk getrokken? Persoonlijk vind ik "rijdt vandaag niet" net iets mooier klinken/staan dan het platvloerse afgeschaft. Ook al omdat afgeschaft ook wel gebruikt wordt in de context dat de trein nooit meer zal rijden.
"Afgeschaft" betekent voor mij eigenlijk uitsluitend "rijdt nooit meer"...

Groetjes,
Rian
jan_olieslagers
Berichten: 3496
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door jan_olieslagers »

't Zal wel weer een ongelukkige vertaling zijn zeker? :(
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door overweg13 »

Van Dale zet tijdelijk tussen haakjes: dus al dan niet definitief. Er wordt wel bij vermeld dat het Belgisch Nederlands is. Ik hoor al 50 jaar afgeschaft en kan beter met de term dan met de realiteit die erachter zit leven...
Met vriendelijke groet

overweg13
Matthias
Berichten: 224
Lid geworden op: 10 okt 2012, 15:13

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door Matthias »

groentje schreef: 03 apr 2018, 21:32 Ik kan alleen maar aandringen om de website niet te zwaar te maken. Ja, ze mag er wel gelikt uitzien,maar als ze je browser laat vastlopen, of je computer, omdat je met een ondergedimensioneerd toestel zit, dan helpt het natuurlijk niet. Zeker voor de mobiele site is dat belangrijk, je zal maar een buitenlander zijn die even iets wil opzoeken met z'n dure roaming aan, en een 'leuk' filmpje soepeert je halve maandbudget op...
Voor wat het waard is, ik heb gisteren deelgenomen aan een onderzoek van Klant-Centraal over de nieuwe website en heb dit punt vermeld als één van de belangrijkere zaken wat betreft de nieuwe website en in het testontwerp dat ik te zien kreeg hebben ze daar effectief wel rekening mee gehouden.
trainlovertje schreef: Blijkbaar is men af aan het stappen van de affiches bij onderbrekingen of aanpassingen aan het treinverkeer door infrastructuurwerken bij Infrabel. Bij de werfinfo op de site van NMBS (http://www.belgianrail.be/jp/sncb-nmbs- ... r=custom1&) kan je niet altijd meer doorklikken naar de affiches. En de weinige affiches die nu verschijnen hebben een nieuwe lay out, maar omschrijven enkel welke treinrelaties aangepast worden (met bijhorend plan) en verwijzen verder enkel naar de routeplanner.
Dat vind ik persoonlijk toch wel heel jammer... en ik hoop vooral dat dat geen aanzet is tot het afschaffen van alle overige dienstregelingenbrochures.
Ook dit punt heb ik vermeld en algemener gekaderd dat de routeplanner een goede tool is voor gelegenheidsreizigers maar dat gebundelde info voor vaste pendelaars in pdf's zeker iets is dat behouden moet blijven. Ik heb dan verwezen naar de werfinfo waar altijd het vage 'sommige' treinen staat waarvan de dienstregeling aangepast wordt, maar niet concreet welke en het leek mij wel een punt van feedback wat ze zeker gingen doorgeven...
thejay
Berichten: 448
Lid geworden op: 11 dec 2006, 21:38
Locatie: Waasland
Contacteer:

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door thejay »

Het kan aan mij liggen, maar de info op de werf-pagina is weer eens uiterst verwarrend:
L12: Werken tussen Essen en Roosendaal 02.06.18, 01:55 - 03.06.18, 23:59 Brussels Airport - Zaventem - Antwerpen-Centraal
Door werken op het Nederlandse net op 2 en 3 rijden de IC Nederland tussen Brussel-Zuid en Breda via Roosendaal.
L12: Werken tussen Noorderkempen en Antwerpen-Centraal 02.06.18, 01:55 - 03.06.18, 23:59 Antwerpen-Centraal - Noorderkempen
Door werken op het Nederlandse net op 2 en 3 rijden de IC Nederland slechts tussen Brussel-Zuid en Roosendaal. Reizigers met bestemming Noorderkempen kunnen gebruik maken van de IC Antwerpen-Centraal - Noorderkempen. Er rijden vervangbussen tussen Noorderkempen en Breda (in beide richtingen).
L12: Werken tussen Essen en Roosendaal 02.06.18, 01:55 - 03.06.18, 23:59 Puurs - Essen
Door werken op het Nederlandse net op 2 en 3 juni vervangt een bus de L-trein Puurs-Roosendaal tussen Essen en Roosendaal in beide richtingen.
Rijdt de Benelux nu wel of niet naar Roosendaal danwel Breda? En als de Benelux dan toch rijdt, waarom kan de stoptrein dan niet rijden?
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door Asterix »

Ook wel jammer...
C’est la fin des grands panneaux d’affichage dans les gares

Depuis quelques semaines, de nombreux navetteurs de la SNCB se sont plaints sur Twitter (voir capture écran) du manque de visibilité des informations présentes sur des petits écrans en gare venus remplacer les grands panneaux d’affichage historiques avec la fameuse police jaune sur fond noir.

Dans le jargon ferroviaire, on nomme ces panneaux d’affichage les annonceurs de hall, ils servent à indiquer l’horaire des trains, les différentes destinations, les voies, le numéro des trains ainsi que les potentiels retards. Et les informations relatives aux trains et présentes sur les nouveaux écrans ont visiblement posé problème en gare de Namur, d’Ottignies et de Tournai, où le remplacement s’est opéré il y a peu. La semaine passée, Alex en a fait les frais à la gare de Tournai. “Les nouveaux écrans ont été placés contre des fenêtres, ce qui fait que quand il y a du soleil, c’est impossible de lire l’écran ! Les anciens panneaux d’affichage étaient plus lisibles et peu importe où on était dans la gare, on pouvait lire l’info”, regrette-t-il. Et l’association des navetteurs confirme cette tendance. “Nous avons reçu de nombreux témoignages de personnes qui se plaignaient du manque de visibilité de ces nouveaux écrans. J’avais posé les questions à la SNCB sur Twitter, où ils répondent assez vite en général, mais je n’ai pas encore eu de réponse”, s’étonne Gianni Tabbone, président et porte-parole de l’ASBL navetteurs.be.

Contacté par nos soins, la SNCB précise que le remplacement de ces panneaux d’affichage par des écrans de télévision se fait dans le cadre de la modernisation des gares et ils seront tous progressivement remplacés.
“C’est également parce que la production des pièces nécessaires à leur fabrication a été arrêtée et que cette technologique commence à dater. Sur les nouveaux écrans, il y aura le même nombre de trains affichés et des informations supplémentaires comme les trains en approche et les changements de quai ” détaille Elisa Roux, porte-parole de la SNCB. Autre amélioration, les nouveaux écrans de télé seront couplés à des annonces en gare, comme quand il y a un changement de quai par exemple.
La compagnie ferroviaire explique aussi que la technologie actuelle est dépassée et que le retrait des panneaux d’affichage permettra de rendre les gares plus lumineuses, car ces derniers masquaient la lumière. “On ne peut pas reprocher à la SNCB d’aller dans le bon sens, celui de l’uniformisation de l’information dans les gares. Après, il est vrai que tout changement est difficile à intégrer de suite donc il faudra un peu de temps avant de s’y faire”, ajoute Gianni Tabbone.

La nouvelle technologie, qui communiquera les informations via une écriture blanche sur un fond bleu a d’ailleurs fait l’objet d’une étude avant d’être installée. “Et si les voyageurs font part de leurs feed-back négatifs auprès de la SNCB, elle peut toujours réagir en améliorant la visibilité des informations en gare. En tout cas, la diffusion de la même information par tous les canaux est une bonne chose, c’est ce qu’on demande depuis des années.”
La DH
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door dentheo »

Matthias schreef: 23 mei 2018, 10:40
Voor wat het waard is, ik heb gisteren deelgenomen aan een onderzoek van Klant-Centraal over de nieuwe website .
Collega (nr7) :) .

Ik heb ook nog aangehaald de discussie rond "verboden" route met 2x voorbijrijden van stations.
En inderdaad de werf-info en de meerwaarde van een pdf, omdat een "pendelaar" anders moet simuleren voor alle dagen van de week.
Ik vind persoonlijk ook dat iemand die Kalmthout-Brussel opvraagt, geen alarm moet krijgen omdat er werken zijn tussen Mechelen en Leuven...
Anderzijds heb ik ook opgemerkt dat het automatisch doorsturen naar de Thalys site incl. persoonlijke gegevens , bepaalde interessante aanbiedingen kan verbergen.
Ik vergeet mogelijk nog wel iets.

Kleine verrassing, ik had mijn iPad bij, of zij konden uitvogelen welk systeem ik minimaal moet draaien om hun app te gebruiken...die doet het niet meer en app wil niet herinstalleren.
Zij hadden geen idee wie mij kon helpen in dat grote gebouw :( :(
Wat vond jij van de koffie ?
Theo
Groeten vanop de Heide
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door dentheo »

C’est la fin des grands panneaux d’affichage dans les gares

Depuis quelques semaines, de nombreux navetteurs de la SNCB se sont plaints sur Twitter (voir capture écran) du manque de visibilité des informations présentes sur des petits écrans en gare venus remplacer les grands panneaux d’affichage historiques avec la fameuse police jaune sur fond noir.
...
La DH

Groot gelijk, is ook een tendens in Nederland, volgens mij zijn de schermen te klein....volgens geruchten wordt het daar nu teruggedraaid.
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie