Evolutie reizigersinformatie NMBS

Alles over reizigerstreinen in België.
Steven

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door Steven » 19 dec 2018, 17:51

Klopt, ook bij de NS geeft men het zo weer.

overweg13

Bericht door overweg13 » 19 dec 2018, 17:58

Paul schreef:
19 dec 2018, 17:40
Taalkundig is het wel een verbetering, Vic.
"De trein is afgeschaft" betekent dat hij nooit meer rijdt, ook de volgende dagen niet.
"Trein x rijdt vandaag niet" is correcter, me dunkt.
Afschaffen kan in België ook gewoon betekenen dat trein of bus één keer of tijdens een bepaalde periode niet rijdt. Overigens heb ik de neiging om nogal emotioneel te reageren op treinen die niet rijden. Ik kan me doodergeren aan de manier waarop dit nu al dan niet elektronisch omgeroepen wordt, als een weetje tussendoor waar je niet te zwaar aan moet tillen. Terwijl elke afgeschafte trein een schandvlek is op het blazoen van NMBS of Infrabel. Ik zou trouwens zelf niet weten hoe het anders moet, want met die obligate excuses heb ik het al even moeilijk.
Met vriendelijke groet

overweg13

profke

Bericht door profke » 20 dec 2018, 00:14

ik zou allang blij zijn dat men meldt "trein X van xxuxx rijdt vandaag niet, reizigers met bestemming A : eerstvolgende vertrek met trein zzz, bestemming B"

GregTrainz

Bericht door GregTrainz » 20 dec 2018, 03:05

Inderdaad geuniformiseerd met EMMA zoals wbrm al zei, een EMMA-aankondiging gaat al lang immers zo:

"Spoor x(x): Door [reden], rijdt de IC/L/P/Sxx -trein naar [station] van xx uur (xx) vandaag niet."

NMBS doet de kleinste dingen om klanten toch tevreden te stellen. Zeker nadat 3 weken geleden bekend werd dat te tevredenheid van de NMBS-klanten op een historisch dieptepunt zit. "Rijdt niet" klinkt volgens mij iets aangenamer dan "afgeschaft". De NMBS denkt waarschijnlijk dat dat een zeer kleine fractie meer reizigers opbrengt. En inderdaad denk ik ook eerder dat "afgeschaft" betekent dat het niet alleen over nu gaat maar ook over de toekomst. Nu moet nog de app/website volgen.

Asterix

Bericht door Asterix » 23 dec 2018, 02:46

Wat ik nog altijd mis, is een structurele oplossing voor het probleem dat de eerste trein die zich in een station aanbiedt niet noodzakelijk de snelste ter bestemming zal zijn. Dit omdat, bijvoorbeeld, de trein onderweg zal worden voorbijgestoken door een achteropkomende trein.

Er wordt in het station al wel eens omgeroepen 'Dit is de eerste trein naar...' maar dit zegt eigenlijk niets.

Plaats reactie