Evolutie reizigersinformatie NMBS

Alles over reizigerstreinen in België.
kika
Berichten: 2623
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door kika » 14 mar 2019, 08:46

Dat omroepsysteem, daar valt aan te sleutelen. Het ging me vooral om:
a. je kan nooit voor iedereen goed doen, dan praat emma de godganse dag. Waarschijnlijk wil je zeggen welke trein knooppunt XYZ eerst zal bereiken bij snellere treinen en welke stoptrein eerst naar/via PQR zal rijden. Geen individuele adviezen zoals in mijn anecdote, waar alternerend in een stadje met 70 en 105k inwoners wordt gestopt.
b. discrepantie tussen affichage, omroep en internet.

Als je niet weet hoe lang/of die volgende komt, is het niet gek dat mensen iets denken als: 'die is er nu al, die neem ik dan ook, wie weet hoe lang die volgende alsnog op zich laat wachten!'

Ik wil graag geloven dat jij vaak al ongeveer weet welke treinen waar zullen komen, maar het is onrealistisch te verwachten dat jij iedere Belg een persoonlijk reisadvies levert :mrgreen: Ook keuzes als die tweede trein die Vic graag zou willen nemen, kan in sommige gevallen misschien toch vóór de vertraagde overvolle gelaten worden, maar dat is een zeer heikel punt: 1 overvolle trein met vertraging nog eens +3 geven zodat een andere trein geen vertraging oploopt? Met bussen is dat een vaak beproefd (en soms mislopend) concept. Waardering van de mensen in de vertraagde trein is waarschijnlijk beperkt.


JPV
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 apr 2018, 07:04

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door JPV » 14 mar 2019, 08:54

nog iets ambetant:

de trein vanuit Antwerpen richting Poperinge had eergisteren 's avonds laat een half uur vertraging. Die stond aan de infoschermen aangekondigd als vertraagd, in de app als afgeschaft als ik bestemming Poperinge ingaf. Klopte, maar toch interessant om aan te geven dat hij toch wel nog doorreed naar Kortrijk.

Misschien moet ben bij een niet-volledige afschaffing niet de term "afschaffing" gebruiken, maar "beperkt". Dat klinkt ook wat beter en is correcter. Dan kan je als reiziger kijken of je een alternatief hebt om van Kortrijk naar Ieper te geraken (wat in het geval van ieper mss niet interessant is, maar in het geval van Wevelgem of Bissegem wel degelijk een mogelijkheid is).

Zeker bij treinen die maar 1 keer per uur rijden maakt dat een verschil.

dentheo
Berichten: 7655
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door dentheo » 14 mar 2019, 13:30

JPV schreef:
14 mar 2019, 08:54
nog iets ambetant:

de trein vanuit Antwerpen richting Poperinge had eergisteren 's avonds laat een half uur vertraging. Die stond aan de infoschermen aangekondigd als vertraagd, in de app als afgeschaft als ik bestemming Poperinge ingaf. Klopte, maar toch interessant om aan te geven dat hij toch wel nog doorreed naar Kortrijk.

Misschien moet ben bij een niet-volledige afschaffing niet de term "afschaffing" gebruiken, maar "beperkt". Dat klinkt ook wat beter en is correcter.
Iets dergelijks gebeurt hIer op de verbinding Antwerpen-Nederland, dat kan via HSL en L12.
Wanneer de trein van HSL naar L12 verlegd wordt, worden er twee haltes afgeschaft, maar de trein rijdt wel de rest van het traject.
Maar soms krijgt dan de trein ook de status afgeschaft, waardoor hij ook nog uit de planner verdwijnt, maar toch rijdt.
Ik heb er in een ander draadje al over gesproken...

Er blijft werk aan de winkel....
Theo
Groeten vanop de Heide

mervyn
Berichten: 58
Lid geworden op: 15 nov 2010, 18:58

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door mervyn » 20 mar 2019, 10:51

Gisteren iets eigenaardigs meegemaakt met S9 3265 Eigenbrakel-Landen

Trein vertrekt op tijd in Eigenbrakel maar op de app wordt er plots vanaf Etterbeek een vertraging van +16 minuten aangegeven.
Ook op de schermen in Etterbeek staat er die vertraging aangeduid.

Echter in Etterbeek komt de trein zonder vertraging toe en vertrekt ook zonder vertraging.

byter
Berichten: 102
Lid geworden op: 31 jul 2013, 20:53

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door byter » 20 mar 2019, 12:46

Er was een volgorde bepaald op een andere trein (2536?) aan een bepaalde locatie. Die andere trein vertrok of reed echter niet (of te veel vertraging) maar het systeem bleef dan de ingevoerde volgorde respecteren tot die ongedaan werd gemaakt.

Gebruikersavatar
Asterix
Berichten: 3649
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door Asterix » 21 mar 2019, 07:28

De reeks 3250 naar Leuven moet bijna altijd wachten aan de inrit van Etterbeek (lijn 26/4) op de reeks 2500 van Dinant naar de luchthaven. Die moet er normaal gezien absoluut voor omdat ie anders achter de 3250 op lijn 26 zit te sukkelen met alle gevolgen van dien voor de aansluiting op de lijn 36 en de herbenuttiging in de luchthaven. Dit wordt dan ook vaak zo al geprogrammeerd in de treinregelingsoftware.

De reeks 2500 loopt echter ook vaak fikse vertraging op op de lijn 161. Van zodra een bepaalde drempel wordt overschreden, mag de reeks 3250 toch Etterbeek binnen rijden en wordt ofwel de 2500 verder via de lijn 161 naar Brussel-Luxemburg gestuurd om er daar nog voor de 3250 te vertrekken, dan wel rijdt hij toch achter de S-trein of wordt hij beperkt te Brussel-Luxemburg.

Plaats reactie