Evolutie reizigersinformatie NMBS

Alles over reizigerstreinen in België.
kika
Berichten: 2858
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door kika »

Dat omroepsysteem, daar valt aan te sleutelen. Het ging me vooral om:
a. je kan nooit voor iedereen goed doen, dan praat emma de godganse dag. Waarschijnlijk wil je zeggen welke trein knooppunt XYZ eerst zal bereiken bij snellere treinen en welke stoptrein eerst naar/via PQR zal rijden. Geen individuele adviezen zoals in mijn anecdote, waar alternerend in een stadje met 70 en 105k inwoners wordt gestopt.
b. discrepantie tussen affichage, omroep en internet.

Als je niet weet hoe lang/of die volgende komt, is het niet gek dat mensen iets denken als: 'die is er nu al, die neem ik dan ook, wie weet hoe lang die volgende alsnog op zich laat wachten!'

Ik wil graag geloven dat jij vaak al ongeveer weet welke treinen waar zullen komen, maar het is onrealistisch te verwachten dat jij iedere Belg een persoonlijk reisadvies levert :mrgreen: Ook keuzes als die tweede trein die Vic graag zou willen nemen, kan in sommige gevallen misschien toch vóór de vertraagde overvolle gelaten worden, maar dat is een zeer heikel punt: 1 overvolle trein met vertraging nog eens +3 geven zodat een andere trein geen vertraging oploopt? Met bussen is dat een vaak beproefd (en soms mislopend) concept. Waardering van de mensen in de vertraagde trein is waarschijnlijk beperkt.
JPV
Berichten: 50
Lid geworden op: 13 apr 2018, 07:04

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door JPV »

nog iets ambetant:

de trein vanuit Antwerpen richting Poperinge had eergisteren 's avonds laat een half uur vertraging. Die stond aan de infoschermen aangekondigd als vertraagd, in de app als afgeschaft als ik bestemming Poperinge ingaf. Klopte, maar toch interessant om aan te geven dat hij toch wel nog doorreed naar Kortrijk.

Misschien moet ben bij een niet-volledige afschaffing niet de term "afschaffing" gebruiken, maar "beperkt". Dat klinkt ook wat beter en is correcter. Dan kan je als reiziger kijken of je een alternatief hebt om van Kortrijk naar Ieper te geraken (wat in het geval van ieper mss niet interessant is, maar in het geval van Wevelgem of Bissegem wel degelijk een mogelijkheid is).

Zeker bij treinen die maar 1 keer per uur rijden maakt dat een verschil.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door dentheo »

JPV schreef: 14 mar 2019, 08:54 nog iets ambetant:

de trein vanuit Antwerpen richting Poperinge had eergisteren 's avonds laat een half uur vertraging. Die stond aan de infoschermen aangekondigd als vertraagd, in de app als afgeschaft als ik bestemming Poperinge ingaf. Klopte, maar toch interessant om aan te geven dat hij toch wel nog doorreed naar Kortrijk.

Misschien moet ben bij een niet-volledige afschaffing niet de term "afschaffing" gebruiken, maar "beperkt". Dat klinkt ook wat beter en is correcter.
Iets dergelijks gebeurt hIer op de verbinding Antwerpen-Nederland, dat kan via HSL en L12.
Wanneer de trein van HSL naar L12 verlegd wordt, worden er twee haltes afgeschaft, maar de trein rijdt wel de rest van het traject.
Maar soms krijgt dan de trein ook de status afgeschaft, waardoor hij ook nog uit de planner verdwijnt, maar toch rijdt.
Ik heb er in een ander draadje al over gesproken...

Er blijft werk aan de winkel....
Theo
Groeten vanop de Heide
mervyn
Berichten: 60
Lid geworden op: 15 nov 2010, 18:58

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door mervyn »

Gisteren iets eigenaardigs meegemaakt met S9 3265 Eigenbrakel-Landen

Trein vertrekt op tijd in Eigenbrakel maar op de app wordt er plots vanaf Etterbeek een vertraging van +16 minuten aangegeven.
Ook op de schermen in Etterbeek staat er die vertraging aangeduid.

Echter in Etterbeek komt de trein zonder vertraging toe en vertrekt ook zonder vertraging.
byter
Berichten: 158
Lid geworden op: 31 jul 2013, 20:53

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door byter »

Er was een volgorde bepaald op een andere trein (2536?) aan een bepaalde locatie. Die andere trein vertrok of reed echter niet (of te veel vertraging) maar het systeem bleef dan de ingevoerde volgorde respecteren tot die ongedaan werd gemaakt.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door Asterix »

De reeks 3250 naar Leuven moet bijna altijd wachten aan de inrit van Etterbeek (lijn 26/4) op de reeks 2500 van Dinant naar de luchthaven. Die moet er normaal gezien absoluut voor omdat ie anders achter de 3250 op lijn 26 zit te sukkelen met alle gevolgen van dien voor de aansluiting op de lijn 36 en de herbenuttiging in de luchthaven. Dit wordt dan ook vaak zo al geprogrammeerd in de treinregelingsoftware.

De reeks 2500 loopt echter ook vaak fikse vertraging op op de lijn 161. Van zodra een bepaalde drempel wordt overschreden, mag de reeks 3250 toch Etterbeek binnen rijden en wordt ofwel de 2500 verder via de lijn 161 naar Brussel-Luxemburg gestuurd om er daar nog voor de 3250 te vertrekken, dan wel rijdt hij toch achter de S-trein of wordt hij beperkt te Brussel-Luxemburg.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5259
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door overweg13 »

Ik heb de laatste tijd nogal eens problemen met de website van de NMBS: bepaalde delen van de site kan ik alleen met IE bereiken, niet met Firefox of Chrome. Onderaan lees ik dan: Gegevens overbrengen van www.facebook.com. Wat moet ik me hierbij voorstellen?
Met vriendelijke groet

overweg13
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door rvdborgt »

overweg13 schreef: 02 mei 2019, 19:29 Ik heb de laatste tijd nogal eens problemen met de website van de NMBS: bepaalde delen van de site kan ik alleen met IE bereiken, niet met Firefox of Chrome. Onderaan lees ik dan: Gegevens overbrengen van www.facebook.com. Wat moet ik me hierbij voorstellen?
Dat ze een plug-in voor Facebook gebruiken.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5259
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door overweg13 »

En wat als je een facebookallergie hebt?
Met vriendelijke groet

overweg13
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door rvdborgt »

overweg13 schreef: 02 mei 2019, 19:59 En wat als je een facebookallergie hebt?
Als je geen Facebook-account hebt, dan zullen ze er niet veel mee kunnen...

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5259
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door overweg13 »

Ik heb een facebookaccount die ik alleen gebruik om naar het NGI te gaan, echt. Ik heb geen vrienden...
Met vriendelijke groet

overweg13
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door trainlovertje »

overweg13 schreef: 02 mei 2019, 19:29 Ik heb de laatste tijd nogal eens problemen met de website van de NMBS: bepaalde delen van de site kan ik alleen met IE bereiken, niet met Firefox of Chrome. Onderaan lees ik dan: Gegevens overbrengen van www.facebook.com. Wat moet ik me hierbij voorstellen?
Over welke delen van de website heb je het dan? Heb dat nog niet meegemaakt, hoewel ik vaak met Firefox de hele website doorzoek.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5259
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door overweg13 »

Vandaag o.a. de lijnfolders. Soms raakt de reisplannen vast, in Firefox én in Chrome.
Met vriendelijke groet

overweg13
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door Glodenox »

Ik weet nog niet meteen waar of waarom, maar ze maken blijkbaar gebruik van de dienst "Facebook Connect". Handig voor Facebook, dan kunnen ze meteen alle gebruikers traceren...
Als die pagina bij Facebook er lang over doet om in te laden of geblokkeerd wordt door de browser (wat hier volgens mij het probleem gaat zijn) zou een slecht geschreven stuk code op de website voor problemen kunnen zorgen. Waarschijnlijk zal je in Firefox of Chrome eerst het laden van die dienst (jammer genoeg) moeten toestaan. Maar dat dit probleem zich ook zou voor doen op Chrome vind ik wel wat onverwacht omdat die meestal veel minder privacy-maatregelen nemen.

Firefox: https://support.mozilla.org/en-US/kb/content-blocking
Chrome: https://support.google.com/chrome/answe ... ktop&hl=en
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door Paul »

Sinds 9 mei is er geen treinverkeer mogelijk tussen Sint-Niklaas en Lokeren, wegens de ontsporing van een goederentrein in Belsele-Sinaai.
Op de info die de NMBS sindsdien verspreidt over de alternatieve treindienst, staat te lezen dat de NMBS een vervangende busdienst organiseert tussen Sint-Niklaas en Lokeren, met bediening van de stations Belsele en Sinaai.
Er is evenwel nergens enige info te vinden over die busdienst, noch op de app van de NMBS, noch in het station van Sint-Niklaas.
Als je op de routeplanner van de NMBS de verbinding Sint-Niklaas - Lokeren opvraagt, krijg je uitsluitend voorstellen om met de trein te reizen via Antwerpen en Mechelen of Brussel, waarbij je langer dan twee en een half uur onderweg bent - te voet gaat het sneller.
En als je Sint-Niklaas - Sinaai opvraagt, krijg je de lakonieke mededeling: "Er zijn geen resultaten voor uw aanvraag".
De eerste uren na het ongeval zou ik zoiets kunnen begrijpen. Maar dat drie dagen later de reiziger nog zo in de kou wordt gelaten, dat is bedroevend en onaanvaardbaar.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Plaats reactie