Evolutie reizigersinformatie NMBS

Alles over reizigerstreinen in België.
joverwimp
Berichten: 498
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

reisplanner na 1 juli

Bericht door joverwimp »

De planner van de NMBS kan ook gebruikt worden om bestemmingen met een bus te bereiken. Vind ik gebruiksvriendelijker dan die van De Lijn.
Vanaf 1 juli voert De Lijn 'basisbereikbaarheid' in en dat betekent heel wat wijzigingen. Blijkbaar zijn die niet doorgegeven aan de NMBS want hun planner geeft 'Geen resulaten, Je zoektocht is te restrictief. Klik op 'Personaliseer mijn reis' om andere vervoersmiddelen (bus, tram, metro) te selecteren.
Een bestemming in combinatie met de TEC of MIVB wordt wel weergegeven.
thejay
Berichten: 448
Lid geworden op: 11 dec 2006, 21:38
Locatie: Waasland
Contacteer:

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door thejay »

De gegevens zijn zeker wel aangeleverd door De Lijn. De routeplanner van de TEC geeft zeker al een week of twee de resultaten en ook de planner van AVV sinds einde vorige week. Men gebruikt allemaal dezelfde dataset.

Edit - check: bij de MIVB is het ook in orde.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5319
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door Steve »

Vandaag een rare situatie met IC 3216: er werd omgeroepen dat die uit slechts twee rijtuigen zou bestaan. Ik ging al bijna denken dat ze een klassiekje of Sprinter hadden uitgestuurd, maar nee: het was wel degelijk de intussen gebruikelijke stam van 6 M7's. Via de NMBS-chatbot wordt gesproken over 2 M7's. Iemand een idee hoe dit kan komen? De treinbegeleider riep af dat een aantal deuren buiten dienst waren als waarschuwing bij het uitstappen, zou dat op een of andere manier een impact gehad hebben op de doorgegeven samenstelling? Alle rijtuigen waren overigens gewoon toegankelijk.
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2627
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door trainfreak »

De chatbot gaf voor de 3230 ook een rare samenstelling:
Dit is wat ik kon vinden voor trein IC 3230 van Sint-Niklaas naar Kortrijk op 04-07-2023. 🚆

De trein bestaat uit 8 rijtuigen (M6). Er zijn uitzonderlijk geen eersteklasplaatsen. 💺

Deze trein heeft geen fietsrijtuig. Je kan aan je treinbegeleider vragen waar je je fiets het best plaatst. 🚳

Er zijn uitzonderlijk geen toiletten aan boord van de trein. Deze trein heeft helaas geen airco.
De eerste klasse bevond zich in rijtuig 3 of 5 (afhankelijk hoe je de rijrichting bekijkt), aan jullie om de andere fouten te ontdekken 🙄
Wout912
Berichten: 171
Lid geworden op: 26 feb 2019, 20:01
Locatie: Melsele (lijn 59)
Contacteer:

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door Wout912 »

Steve schreef: 04 jul 2023, 19:40 Vandaag een rare situatie met IC 3216: er werd omgeroepen dat die uit slechts twee rijtuigen zou bestaan. Ik ging al bijna denken dat ze een klassiekje of Sprinter hadden uitgestuurd, maar nee: het was wel degelijk de intussen gebruikelijke stam van 6 M7's. Via de NMBS-chatbot wordt gesproken over 2 M7's. Iemand een idee hoe dit kan komen? De treinbegeleider riep af dat een aantal deuren buiten dienst waren als waarschuwing bij het uitstappen, zou dat op een of andere manier een impact gehad hebben op de doorgegeven samenstelling? Alle rijtuigen waren overigens gewoon toegankelijk.
Geen idee of dit er iets mee te maken heeft, maar ik heb vandaag exact hetzelfde meegemaakt op de IC4537 (Antwerpen - Charleroi-Centraal). Ook hier werd er omgeroepen dat de trein uit slechts twee rijtuigen zou bestaan. In de praktijk reed hij gelukkig met negen M6'en, terwijl ik ook al vreesde voor een klassiekje. Op de Haltelink-tracker wordt er gesproken over twee M6- rijtuigen, dus ook hier is er bij het doorgeven van de samenstelling iets misgelopen. Is wel lastig vermits de verkorte samenstelling in ieder station wordt aangekondigd.
Reuel
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 apr 2021, 15:30

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door Reuel »

Ook eens gehad op de 529 enkele weken geleden, drie aangekondigde rijtuigen in plaats van de gebruikelijk 9 à 10. Maar toen deze GSTP inreed, niks aan het handje. Oef.

Een vrolijke noot:

Gisteren werden we op de IC 529 getrakteerd op aankondingen in Darth Vader - Star Wars stijl, op de tonen van de Imperial March :lol:
Spoor92
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 feb 2023, 08:19

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door Spoor92 »

Wout912 schreef: 04 jul 2023, 20:38
Steve schreef: 04 jul 2023, 19:40 Vandaag een rare situatie met IC 3216: er werd omgeroepen dat die uit slechts twee rijtuigen zou bestaan. Ik ging al bijna denken dat ze een klassiekje of Sprinter hadden uitgestuurd, maar nee: het was wel degelijk de intussen gebruikelijke stam van 6 M7's. Via de NMBS-chatbot wordt gesproken over 2 M7's. Iemand een idee hoe dit kan komen? De treinbegeleider riep af dat een aantal deuren buiten dienst waren als waarschuwing bij het uitstappen, zou dat op een of andere manier een impact gehad hebben op de doorgegeven samenstelling? Alle rijtuigen waren overigens gewoon toegankelijk.
Geen idee of dit er iets mee te maken heeft, maar ik heb vandaag exact hetzelfde meegemaakt op de IC4537 (Antwerpen - Charleroi-Centraal). Ook hier werd er omgeroepen dat de trein uit slechts twee rijtuigen zou bestaan. In de praktijk reed hij gelukkig met negen M6'en, terwijl ik ook al vreesde voor een klassiekje. Op de Haltelink-tracker wordt er gesproken over twee M6- rijtuigen, dus ook hier is er bij het doorgeven van de samenstelling iets misgelopen. Is wel lastig vermits de verkorte samenstelling in ieder station wordt aangekondigd.
Zelfde ervaring gisteren met de IC2215 Gent-Tongeren gisteren in Brussel-Zuid. Zogezegd 5 rijtuigen ipv 10, het waren gewoon. 10 M7'en
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door groentje »

Er zitten duidelijk nog wat kinderziektes in, maar toch al blij dat ze schijnbaar de reële samenstelling al communiceren, en niet zomaar de theoretische.
joverwimp
Berichten: 498
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door joverwimp »

thejay schreef: 27 jun 2023, 15:15 De gegevens zijn zeker wel aangeleverd door De Lijn. De routeplanner van de TEC geeft zeker al een week of twee de resultaten en ook de planner van AVV sinds einde vorige week. Men gebruikt allemaal dezelfde dataset.

Edit - check: bij de MIVB is het ook in orde.
Al ruim een maand kan je met de routeplanner van de NMBS geen bestemming van De Lijn vinden.
(bestemmingen van de TEC en MIVB zijn o.k.; dat heb ik nooit ontkend).
thejay
Berichten: 448
Lid geworden op: 11 dec 2006, 21:38
Locatie: Waasland
Contacteer:

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door thejay »

We komen aan in Goebelsmühle:
https://www.gva.be/cnt/dmf20230731_94931251

En Melsele wordt omgeroepen als "Leman" in een Break, weet ik uit eigen ondervinding.
Paul
Berichten: 1288
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door Paul »

De telegrafische code van Booischot is GB.
En dat is blijkbaar ook de afkorting van Goebelsmühle - een mooie plek om te wandelen trouwens - in Luxemburg...
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door Portbou »

Op de varkensneuzen hoorde ik ook al enkele keren een soort van “Libourg” in plaats van Antwerpen-Luchtbal.
thejay
Berichten: 448
Lid geworden op: 11 dec 2006, 21:38
Locatie: Waasland
Contacteer:

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door thejay »

Ik was naar de UIC stationscodes aan het zien, maar de 8200129 van Goebelsmühle heeft toch niet direct een link met 8821857 van Booischot.
Dat GB ook de afkorting voor Goebelsmühle is, klopt natuurlijk maar dan moet er eigenlijk "XL" aan vooraf gaan om aan te duiden dat het in het buitenland ligt, met name Luxemburg.

Een soortgelijk verband tussen Melsele (telegrafisch LM, UIC 8894755) en Leman (telegrafisch MAN, UIC 8843224) is er niet en kan voor mij enkel verklaard worden dat iemand foutief dacht dat LM de juiste afkorting voor Leman is.
ovspotter_be
Berichten: 722
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door ovspotter_be »

Waar is er een station genaamd "Leman" dat bediend wordt door NMBS, of is de stem aan boord van de trein ééntje die computergegenereerd is en alles kan zeggen?
Klassiekje
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door Klassiekje »

ovspotter_be schreef: 31 jul 2023, 22:09 Waar is er een station genaamd "Leman" dat bediend wordt door NMBS, of is de stem aan boord van de trein ééntje die computergegenereerd is en alles kan zeggen?
Op de lijn 125.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Station_Leman
Plaats reactie