Evolutie reizigersinformatie NMBS

Alles over reizigerstreinen in België.
ovspotter_be
Berichten: 722
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door ovspotter_be »

Treinnummers voor binnenlandse treinen zijn niet echt nodig naar mijn mening, en voor treinen waar deze wel van belang zijn (THALYS, Eurostar, ...) worden deze wel netjes getoond op de schermen.
TimJ36
Berichten: 378
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door TimJ36 »

Als ik mijn trein snel wil opzoeken is dit wel handig. Om dezelfde reden is het handig dat de S-treinen aangeduid zijn met hun nummer: onmiddellijke herkenbaarheid.
Merk op dat er op de displays van de Desiro het treinnummer wél wordt geafficheerd.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5283
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door overweg13 »

Ja, die treinnummers. Ik vrees dat ze op een bepaald moment helemaal verdwijnen uit de reizigersinformatie. Nochtans gebruik ik ze stelselmatig als ik wat wil opzoeken, terwijl ik aan al dat gedoe met ICxx en Sxx helemaal geen boodschap heb. Misschien is dat interessant als je maar een verbinding gebruikt, maar als je overal komt, is het onbegonnen werk om in die reeks zonder enige logica uit het hoofd te kennen. Vier cijfers intikken gaat nu eenmaal snel en misschien vragen sommigen zich nu af waar de logica in die treinnummers dan zit, maar die is er wel degelijk.
Met vriendelijke groet

overweg13
wbrm
Berichten: 409
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door wbrm »

De kolom met het treintype zou ik links van de bestemming zetten. Denk in Leuven bijvoorbeeld maar aan de IC en L Antwerpen met identieke via's (naast IC met andere via's). Ik ben fan van die via's, al zullen de omroep en schermen op het perron dit vermoedelijk niet overnemen? Zou goed zijn voor de consistentie.
Vertraging zal waarschijnlijk niet anders dan vandaag worden weergegeven. De melding 'Komt aan' en 'Aan perron' overschrijft immers vertragingsinfo dus er is ruimte zat voor +x' met weergave van nieuwe vertrektijd.
Afwachten hoe men een spoorwijziging weergeeft.
TimJ36
Berichten: 378
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door TimJ36 »

Ook in ons buurland Frankrijk gaat de SNCF de lay-out van de vertrekschermen vernieuwen. Ik heb dit altijd zeer overzichtelijke vertrek- en aankomstschermen gevonden. In bijgevoegde afbeelding zie je een voorsmaakje van de nieuwe vertrekschermen. De kleuren (blauw voor vertrek en groen voor aankomst) zullen behouden blijven.
Ecrans départ SNCF 2023.jpg
TKR
Berichten: 195
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door TKR »

Geen idee of de oude vertrekschermen aan vervanging toe waren. Mijn inziens waren die zeer vlot te lezen.

Kijken de ontwikkelaars hier soms op het forum mee? Wissel de achtergrond tint van de rijen af met lichte en donkere blauwe kleuren voor extra leesbaarheid. ;)
desirootje
Berichten: 654
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door desirootje »

iemand enig idee hoelang het zal duren voor ze allemaal zijn omgezet, Aalst, Denderleeuw en Gent Sint Pieters hebben het nog niet... Of is dit een soort proefproject van het nieuwe design in Dendermonde?
Klassiekje
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door Klassiekje »

desirootje schreef: 21 jun 2023, 19:12 iemand enig idee hoelang het zal duren voor ze allemaal zijn omgezet, Aalst, Denderleeuw en Gent Sint Pieters hebben het nog niet... Of is dit een soort proefproject van het nieuwe design in Dendermonde?
De testversie beperkt zich voorlopig tot Dendermonde en Nijvel.
Spoor92
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 feb 2023, 08:19

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door Spoor92 »

desirootje schreef: 21 jun 2023, 19:12 iemand enig idee hoelang het zal duren voor ze allemaal zijn omgezet, Aalst, Denderleeuw en Gent Sint Pieters hebben het nog niet... Of is dit een soort proefproject van het nieuwe design in Dendermonde?
Volgens de communicatie van de NMBS vandaag, zou het in het najaar overal uitgerold worden. Ze spreken over de herfst.
Kevin
Berichten: 93
Lid geworden op: 30 mar 2017, 01:09

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door Kevin »

Spoor92 schreef: 22 jun 2023, 10:57
desirootje schreef: 21 jun 2023, 19:12 iemand enig idee hoelang het zal duren voor ze allemaal zijn omgezet, Aalst, Denderleeuw en Gent Sint Pieters hebben het nog niet... Of is dit een soort proefproject van het nieuwe design in Dendermonde?
Volgens de communicatie van de NMBS vandaag, zou het in het najaar overal uitgerold worden. Ze spreken over de herfst.
Als ik die foto's van de NMBS bekijk, valt het toch wat tegen.... Sommige tekst lijkt wel heel erg klein
260689
Berichten: 3327
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door 260689 »

Lettertype is veel te klein. Maar de aankondiging op het perron van de trein ziet er wel goed uit. En dat hebben ze van Nederland gezien om de volgende trein al deels op het bord vanonder te zetten. Buiten het lettertype ben ik wel redelijk fan. Wel is waar het scherm met alle treinen erop mag wel wat veranderen. Spoornummers staan veel te ver van de bestemmingen.
Bijlagen
IMG_20230622_152338~2.jpg
Lukas
Berichten: 1670
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door Lukas »

Hoi,

Ik vind dit ontwerp niet zo slecht maar ik vind het wel onhandig dat grotere stationsnamen er niet volledig opstaan...

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
JPV
Berichten: 50
Lid geworden op: 13 apr 2018, 07:04

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door JPV »

jan_olieslagers schreef: 20 jun 2023, 19:52 @TimJ36: treinnummers lijkt men te beschouwen als "bedrijfsinterne informatie" waarmee de reiziger/eindgebruiker/klootjesvolk niets te zien heeft. Reeds lang wordt die informatie weggestopt, zoveel als maar enigszins mogelijk.
ik zou vanuit een UX standpunt geen voorstander zijn om cijfers a la "728" prominent in beeld te brengen. Kan teveel verwarring geven ivm uren. 728 of 7u28 kan gemakkelijk, hé. En er zijn toch veel nummers tussen de 0000/000 en 2359/959.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5283
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door overweg13 »

[quote=JPV post_id=276985 time=1687504545 user_id
ik zou vanuit een UX standpunt geen voorstander zijn om cijfers a la "728" prominent in beeld te brengen. Kan teveel verwarring geven ivm uren. 728 of 7u28 kan gemakkelijk, hé. En er zijn toch veel nummers tussen de 0000/000 en 2359/959.
[/quote]

Dat is gemakkelijk op te lossen door het treinnummer vooraf te laten gaan door de treincategorie. Die wordt sowieso vermeld, dus waarom niet combineren met het treinnummer?
Met vriendelijke groet

overweg13
AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door AlexNL »

Voor de reizigersinformatie voegt een treinnummer naar mijn mening helemaal niets toe, met uitzondering van treinen waarvoor je moet reserveren.

Als je al iets meer unieke informatie zou willen geven zou je het lijnnummer kunnen tonen.
Plaats reactie