Evolutie reizigersinformatie NMBS

Alles over reizigerstreinen in België.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door jan_olieslagers »

Zonder persoonlijk te willen worden - integendeel, herhaalde dank voor de inzet! - maar het komt toch keer op keer over alsof alles opzettelijk ingewikkeld wordt gemaakt. Dan is het weer zus en dan is het weer zo en als men dan aandringt dan is het plotseling zus en zo. Mot dat nou echt??
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door Shrek »

jan_olieslagers schreef: 03 jun 2018, 23:44 Zonder persoonlijk te willen worden - integendeel, herhaalde dank voor de inzet! - maar het komt toch keer op keer over alsof alles opzettelijk ingewikkeld wordt gemaakt. Dan is het weer zus en dan is het weer zo en als men dan aandringt dan is het plotseling zus en zo. Mot dat nou echt??
Sorry dat ik probeer uit te leggen hoe het echt in mekaar zit. Als dat te ingewikkeld is kan je het natuurlijk vereenvoudigen tot: alles is EBP...
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door groentje »

Ik wou vooral duidelijk maken dat de informatie niet van de trein komt. Maar idd, EBP is de interface. De reisweginformatie komt uit New TMS, dat al dan niet met ARS automatisch de seinen aanstuurt in EBP, of in zones zonder ARS een reisweg voorstelt aan de bedienaar die ze goedkeurt en soms aanmaakt (bij last-minute wijzigingen). Denk aan een trein die als leeg materieel rijdt door te grote vertraging of andere overbrengingsritten). In enkele versies terug had je wel een intern reisweggeheugen, geloof ik, maar dat was niet compatibel met latere versies, waarna het de dagelijks opgeladen gegevens uit Artemis werden. En nu dus New TMS.
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door profke »

ongeacht WAAR het gebeurd:
mijn punt blijft:

laat de TB of TBG invullen in een schermpje "dit is trein IC1234" of "dit is trein L1234" ; en stop daar. laat de computer al de rest doen.
geen gedoe met "als ik code X intyp krijg ik realtime en anders niet".
geen gedoe met "ik moet manueel nog haltes aanpassen"
geen gedoe tout court.

en: volgens mij moet een van beiden nu reeds invullen dat het gaat over de rit IC1234 of L1234 of P1234. al was het maar om daarna zichzelf "aan te melden" als verantwoordelijke.
Waarom dat dan nog op x-en-tachtig systemen met andere interfaces erbij intypen.?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door Shrek »

profke schreef: 04 jun 2018, 08:51 ongeacht WAAR het gebeurd:
mijn punt blijft:

laat de TB of TBG invullen in een schermpje "dit is trein IC1234" of "dit is trein L1234" ; en stop daar. laat de computer al de rest doen.
geen gedoe met "als ik code X intyp krijg ik realtime en anders niet".
geen gedoe met "ik moet manueel nog haltes aanpassen"
geen gedoe tout court.

en: volgens mij moet een van beiden nu reeds invullen dat het gaat over de rit IC1234 of L1234 of P1234. al was het maar om daarna zichzelf "aan te melden" als verantwoordelijke.
Waarom dat dan nog op x-en-tachtig systemen met andere interfaces erbij intypen.?
De bestuurder moet inderdaad zijn treinnummer ingeven in het boordsysteem (voor o.a. ETCS en GSM-R). Dit gaat echter om een gehomologeerd veiligheidssysteem. Om de veiligheid te kunnen garanderen heeft dit geen koppeling met andere systemen zoals de reizigersinfo. Je moet dus altijd ergens een tweede maal het nummer ingeven.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door jan_olieslagers »

Maar het een is een taak van de treinbestuurder, het ander van de begeleider. Of anders gezegd, het een gaat over Infrabel, het ander over NMBS. Inderdaad niks met elkaar te maken.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door profke »

nog steeds hetzelfde: gewoon "nummerke ingeven, klaar".
geen draaiboek van "en als dit niet lukt doe je zus, en als dat niet ukt doe je zo", etc... Gewoon 1 input, en de rest aan de pc laten
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door Asterix »

jan_olieslagers schreef: 04 jun 2018, 17:45 Maar het een is een taak van de treinbestuurder, het ander van de begeleider. Of anders gezegd, het een gaat over Infrabel, het ander over NMBS. Inderdaad niks met elkaar te maken.
Beiden zijn NMBS, hoor.
Zwoopaman
Berichten: 222
Lid geworden op: 23 dec 2014, 03:31

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door Zwoopaman »

In een desiro is die code gewoon de treinnummer. Dit is standaard de realtime versie. Als die niet werkt wegens bvb geen verbinding om realtime info door te krijgen kan je de letter A ervoor zetten. Dan krijg je de versie zonder realtime. Een moeilijke code is het dus niet.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door Steve »

En hoe wordt dan het verschil gemaakt tussen de week- en weekendvariant van eenzelfde treinnummer?
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door profke »

Zwoopaman schreef: 04 jun 2018, 22:59 In een desiro is die code gewoon de treinnummer. Dit is standaard de realtime versie. Als die niet werkt wegens bvb geen verbinding om realtime info door te krijgen kan je de letter A ervoor zetten. Dan krijg je de versie zonder realtime. Een moeilijke code is het dus niet.
Ik geloof wat je schrijft, maar: wat het had moeten zijn, als de programmeurs eens vanuit gebruikersstandpunt werkten: (vet is hetgeen ik aangepast heb.)
In een desiro is die code gewoon de treinnummer. Dit is standaard de realtime versie. Als die niet werkt wegens bvb geen verbinding om realtime info door te krijgen schakelt de computer automatisch (tijdelijk) om naar de versie zonder realtime.vanzodra er terug ontvangst is wordt automatisch terug de realtime versie getoond
Zwoopaman
Berichten: 222
Lid geworden op: 23 dec 2014, 03:31

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door Zwoopaman »

Steve schreef: 04 jun 2018, 23:19 En hoe wordt dan het verschil gemaakt tussen de week- en weekendvariant van eenzelfde treinnummer?
Normaal weet een Desiro de datum en neemt dus automatisch de week of weekendregeling. Ik vermoed dat in het voorgaande geval iets fout was geprogrammeerd.
profke schreef: 05 jun 2018, 08:49 Ik geloof wat je schrijft, maar: wat het had moeten zijn, als de programmeurs eens vanuit gebruikersstandpunt werkten: (vet is hetgeen ik aangepast heb.)
Dat zou inderdaad veel beter zijn.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door Asterix »

Er zou vanaf september organisatorisch heel wat veranderen met het oog op het verbeteren van de informatie naar de reiziger toe. Zaken die de ronde doen:

- het onderbrengen van alle reizigersinfo (online en in de stations via de verkeersinfobedienden) bij een nieuwe directie binnen de NMBS
- het centraliseren van deze diensten (bijvoorbeeld geen verkeersinfobedienden meer op B.14 Hasselt maar net deze mensen gaan samen zetten te Antwerpen)
- het EMMA-systeem (oorspronkelijk van Infrabel) overboord gooien en een nieuw IT-platform uitrollen
- ...

Heeft iemand aanvullende info?
Jan-Mark
Berichten: 376
Lid geworden op: 08 feb 2017, 11:12

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door Jan-Mark »

Jammer dat alle reisinfo gecentraliseerd wordt, wat wil men hiermee bereiken eigenlijk? Kostenbesparing, of...?
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door trainlovertje »

Jan-Mark schreef: 17 aug 2018, 22:54 Jammer dat alle reisinfo gecentraliseerd wordt, wat wil men hiermee bereiken eigenlijk? Kostenbesparing, of...?
Waarom is dat jammer? En neen, een kostenbesparing zal het volgens mij ook niet zijn. Volgens mij hebben ze begrepen dat de ze de communicatie naar de reiziger moeten verbeteren en willen ze er net in investeren.
Plaats reactie