Evolutie reizigersinformatie NMBS

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5306
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door Steve »

Tiens tiens, mij vertelden ze deze middag dat de vorige deelnemer uit Kalmthout kwam en blijkbaar dezelfde vraag als ik gesteld had over het inruilen van de waardebonnen in tijden van loketsluitingen... :mrgreen:
Jan-Mark
Berichten: 376
Lid geworden op: 08 feb 2017, 11:12

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door Jan-Mark »

thejay schreef: 23 mei 2018, 19:05 Het kan aan mij liggen, maar de info op de werf-pagina is weer eens uiterst verwarrend:
L12: Werken tussen Essen en Roosendaal 02.06.18, 01:55 - 03.06.18, 23:59 Brussels Airport - Zaventem - Antwerpen-Centraal
Door werken op het Nederlandse net op 2 en 3 rijden de IC Nederland tussen Brussel-Zuid en Breda via Roosendaal.
L12: Werken tussen Noorderkempen en Antwerpen-Centraal 02.06.18, 01:55 - 03.06.18, 23:59 Antwerpen-Centraal - Noorderkempen
Door werken op het Nederlandse net op 2 en 3 rijden de IC Nederland slechts tussen Brussel-Zuid en Roosendaal. Reizigers met bestemming Noorderkempen kunnen gebruik maken van de IC Antwerpen-Centraal - Noorderkempen. Er rijden vervangbussen tussen Noorderkempen en Breda (in beide richtingen).
L12: Werken tussen Essen en Roosendaal 02.06.18, 01:55 - 03.06.18, 23:59 Puurs - Essen
Door werken op het Nederlandse net op 2 en 3 juni vervangt een bus de L-trein Puurs-Roosendaal tussen Essen en Roosendaal in beide richtingen.
Rijdt de Benelux nu wel of niet naar Roosendaal danwel Breda? En als de Benelux dan toch rijdt, waarom kan de stoptrein dan niet rijden?
In de NS-reisplanner staat ook dat de BNL via Roosendaal wordt omgeleid, dus die rijdt weer eens de klassieke route. Tussen Breda en Rotterdam rijden ook helemaal geen HSL-treinen.
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door stefanic »

tja:
op 2-3 juni wordt gewerkt op de HSL, en wordt dxe Benelux omgeleid via Roosendaal naar Breda (terminus!)
Bovendien wordt in Roosendaal gewerkt aan spoor 1A, het enige spoor waar de stoptrein nog mag ontvangen worden. Daarom is de pendeltrein Essen-Roosendaal (die rijdt vanaf 26/5) dat weekend ook afgeschaft en vervangen door een busdienst

En ineens maar meegeven:
Op 9-10 juni is het weer werken in Roosendaal, en wordt de pendel dus weer vervangen door een bus
Bovendien wordt dan een fietstunnel gestoken onder L12 en daardoor is er een totale lijnonderbreking tussen Noorderdokken en Kapellen.
Antwerpen-Rsd wordt dat weekend dus trein tot Noorderdokken, bus tot Kapellen, trein tot Essen (die van 1u later dan degene die je nam in Antwerpen) en weer bus tot Roosendaal (...). Het is sneller via Breda dat weekend...
spoorwegrealist
Matthias
Berichten: 224
Lid geworden op: 10 okt 2012, 15:13

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door Matthias »

dentheo schreef: 23 mei 2018, 21:09
Matthias schreef: 23 mei 2018, 10:40
Voor wat het waard is, ik heb gisteren deelgenomen aan een onderzoek van Klant-Centraal over de nieuwe website .
Collega (nr7) :) .

Ik heb ook nog aangehaald de discussie rond "verboden" route met 2x voorbijrijden van stations.
En inderdaad de werf-info en de meerwaarde van een pdf, omdat een "pendelaar" anders moet simuleren voor alle dagen van de week.
Ik vind persoonlijk ook dat iemand die Kalmthout-Brussel opvraagt, geen alarm moet krijgen omdat er werken zijn tussen Mechelen en Leuven...
Anderzijds heb ik ook opgemerkt dat het automatisch doorsturen naar de Thalys site incl. persoonlijke gegevens , bepaalde interessante aanbiedingen kan verbergen.
Ik vergeet mogelijk nog wel iets.

Kleine verrassing, ik had mijn iPad bij, of zij konden uitvogelen welk systeem ik minimaal moet draaien om hun app te gebruiken...die doet het niet meer en app wil niet herinstalleren.
Zij hadden geen idee wie mij kon helpen in dat grote gebouw :( :(
Wat vond jij van de koffie ?
Haha, kijk eens, ik was nummer 5 :)! Jammer genoeg wel geen koffie gekregen... Maar niet slecht dan dat dezelfde punten zijn teruggekomen, is er toch een grotere kans dat er naar gehandeld wordt. En hoe dan ook blijft heel het klant-centraal-systeem al een positieve evolutie op zich.
fietser
Berichten: 21
Lid geworden op: 11 jun 2016, 14:57

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door fietser »

dentheo schreef: 23 mei 2018, 21:12
C’est la fin des grands panneaux d’affichage dans les gares

Depuis quelques semaines, de nombreux navetteurs de la SNCB se sont plaints sur Twitter (voir capture écran) du manque de visibilité des informations présentes sur des petits écrans en gare venus remplacer les grands panneaux d’affichage historiques avec la fameuse police jaune sur fond noir.
...
La DH

Groot gelijk, is ook een tendens in Nederland, volgens mij zijn de schermen te klein....volgens geruchten wordt het daar nu teruggedraaid.
Op vier Nederlandse stations moeten inderdaad weer grote borden met vertrekinformatie komen, maar men is nog op zoek naar een goede vervanging van de oude klapperborden, aldus een nieuwsbericht van de NS.
Freken
Berichten: 140
Lid geworden op: 17 mar 2018, 21:33
Locatie: FDR

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door Freken »

De uniformisering van de reizigersinformatie tussen alle kanalen (EMMA, website, ...) is ondertussen al verschoven van 2018 naar begin 2019 door "organisatorische moeilijkheden bij de IT-afdeling".

De nieuwe website zou volgens de planning eind juni volledig operationeel moeten zijn en in het derde trimester zullen ook de schermen in de Desiro's informatie verkondigen over storingen en werkzaamheden. De precieze treinsamenstellingen zullen tegen dan ook in een gemeenschappelijke databank zitten die voor de reiziger toegankelijk wordt.
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door profke »

Freken schreef: en in het derde trimester zullen ook de schermen in de Desiro's informatie verkondigen over storingen en werkzaamheden
STEEDS? of enkel als de TBG zich de moeite getroost om de juiste code in te typen? als in "de code voor als je wil toegeven dat er vertraging is"; en niet "de code waarmee je de vertraging niet van de schermen kan aflezen", alias de "standby code" of "fallback voor als realtime niet werkt"..
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door CursorX »

profke schreef: 03 jun 2018, 20:52
Freken schreef: en in het derde trimester zullen ook de schermen in de Desiro's informatie verkondigen over storingen en werkzaamheden
STEEDS? of enkel als de TBG zich de moeite getroost om de juiste code in te typen? als in "de code voor als je wil toegeven dat er vertraging is"; en niet "de code waarmee je de vertraging niet van de schermen kan aflezen", alias de "standby code" of "fallback voor als realtime niet werkt"..
Wil dit niet altijd op de tbg afschuiven, echt heel vaak werkt de realtime code gewoon niet wanneer ze deze invoeren.
BlackEagle
Berichten: 317
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door BlackEagle »

Ik zat vandaag op de 2591 waarbij het scherm in de Desiro de weekstops afficheerde ipv de weekendstops, dus ik kan getuigen dat het vaker gebeurt en volgens mij echt een zwak punt in de procedure is.
Freken
Berichten: 140
Lid geworden op: 17 mar 2018, 21:33
Locatie: FDR

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door Freken »

CursorX schreef: 03 jun 2018, 21:39 Wil dit niet altijd op de tbg afschuiven, echt heel vaak werkt de realtime code gewoon niet wanneer ze deze invoeren.
Ik meen dat er hier ooit eens ergens een discussie over gevoerd is maar ook niet alle treinbegeleiders zijn even technologisch bekwaam, en dat heeft niet noodzakelijk iets met leeftijd te maken. De real-time code deed er bij de vorige software-versie vaak enorm lang over om in te laden en dan werd er bij een korte keertijd maar de code met enkel de theoretische dienstregeling gebruikt.
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door CursorX »

Freken schreef: 03 jun 2018, 21:57
CursorX schreef: 03 jun 2018, 21:39 Wil dit niet altijd op de tbg afschuiven, echt heel vaak werkt de realtime code gewoon niet wanneer ze deze invoeren.
Ik meen dat er hier ooit eens ergens een discussie over gevoerd is maar ook niet alle treinbegeleiders zijn even technologisch bekwaam, en dat heeft niet noodzakelijk iets met leeftijd te maken. De real-time code deed er bij de vorige software-versie vaak enorm lang over om in te laden en dan werd er bij een korte keertijd maar de code met enkel de theoretische dienstregeling gebruikt.
Klopt, ik ben die discussie trouwens gestart.
Maar die mensen kunnen er ook niet aandoen dat ze niet technologisch bekwaam zijn. Ik denk niet dat het hun taak is zichzelf op te leiden.
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door profke »

eventjes freewheelen:

blijkbaar heeft "iets" in de trein reeds een idee van welke trein het is. (dat wordt namelijk gebruikt om de wissels juist te leggen; althans zo blijkt uit de incidenten met miszending).

als de TBG of de TB dat moet intypen, dan is dat zo, maar volgens mij zou de persoon die het moet doen zich moeten beperken tot IC 1234; of L1234.
Al de rest (ophalen stops, tijden, beslissing realtime of terug vallen op de gecachete versie, of ....) moet je aan "de computer" overlaten.

En alle argumenten van "ja maar. soms moet je x of y aanpassen.." ==> laat ook die over aan de computer. er is netwerkdekking voldoende naast het spoor
groentje
Berichten: 7270
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door groentje »

Het Is niet de trein, maar EBP die de wissels en seinen aansturen. Daar heeft het systeem alleen een treinnummer voor nodig en een reisweg. Dat wordt manueel, dan wel (steeds vaker) met New TMS gecreëerd.
jan_olieslagers
Berichten: 3504
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door jan_olieslagers »

?? eerder werd hier gemeld dat EBP juist niks aanstuurt? zou enkel een "interface" zijn met het ding dat wel de besturing doet, en bv. ook de info van de assentellers binnenkrijgt??? (de exacte term ontgaat me nu even)
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door Shrek »

jan_olieslagers schreef: 03 jun 2018, 23:24 ?? eerder werd hier gemeld dat EBP juist niks aanstuurt? zou enkel een "interface" zijn met het ding dat wel de besturing doet, en bv. ook de info van de assentellers binnenkrijgt??? (de exacte term ontgaat me nu even)
De EBP stuurt de PLP computer aan. Vervolgens zal de PLP de wissels aansturen, spoorstroomkringen en dergelijke uitlezen en uiteindelijk als alles veilig is het sein open zetten.
Maar de hele bediening verloopt wel via de EBP, al staat er tegenwoordig nog een software-laag boven (TMS) die de EBP grotendeels automatiseert.

Voor de gebruiker van EBP ziet het er echter uit alsof de EBP alles doet, het is enkel achter de schermen dat het allemaal nog wat ingewikkelder is.
Plaats reactie