Evolutie reizigersinformatie NMBS

Alles over reizigerstreinen in België.
jan_olieslagers
Berichten: 3519
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door jan_olieslagers »

thejay schreef: 31 jul 2023, 21:24 Ik was naar de UIC stationscodes aan het zien, maar de 8200129 van Goebelsmühle heeft toch niet direct een link met 8821857 van Booischot.
Dat GB ook de afkorting voor Goebelsmühle is, klopt natuurlijk maar dan moet er eigenlijk "XL" aan vooraf gaan om aan te duiden dat het in het buitenland ligt, met name Luxemburg.

Een soortgelijk verband tussen Melsele (telegrafisch LM, UIC 8894755) en Leman (telegrafisch MAN, UIC 8843224) is er niet en kan voor mij enkel verklaard worden dat iemand foutief dacht dat LM de juiste afkorting voor Leman is.
Tsja, dat ruikt naar alweer een heel straf staaltje van niet bijster competente programmatie of misschien juister gezegd van "analyse van data-architectuur": blijkbaar heeft iemand het voldoende geacht om in de database te zoeken naar "GB" zonder erbij stil te staan dat er wel eens meerdere zouden kunnen zijn, in dit geval eentje in BE en een ander in het Groothertogdom. Leren programmeren met een Assimilleke, zeker ;) ?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5283
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door overweg13 »

Tot 1979 was het trouwens Rue Général Leman.
Met vriendelijke groet

overweg13
Olivier_Doorne
Berichten: 63
Lid geworden op: 20 aug 2014, 09:22
Contacteer:

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door Olivier_Doorne »

Gisteren was de piekuurtrein van Schaarbeek naar Gent en De Panne afgeschaft ( geen tussenstop tussen Brussel Zuid en Gent) met een normaal voorzien vertrek in Brussel-Noord om 16u34.
In Brussel-Noord kondigde de automatische stem aan dat mensen die Gent als bestemming hadden de IC trein naar Aalst en Gent konden nemen om 16u39.
Terwijl dit absoluut niet de trein was die eerst in Gent zou aankomen.
Dat was namelijk de IC trein naar Gent en Blankenberg van 16u40.
Voor andere stations leek het me dat er niet voor de snelste verbinding met een een overstap in Gent werd gekozen maar wel voor een latere rechtstreekse trein bvb via Oudenaarde en Kortrijk.
Vooral voor mensen die weinig reizen toch wel jammer dat men er niet in slaagt om juiste info te geven.
joverwimp
Berichten: 498
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door joverwimp »

joverwimp schreef: 21 jul 2023, 21:33
thejay schreef: 27 jun 2023, 15:15 De gegevens zijn zeker wel aangeleverd door De Lijn. De routeplanner van de TEC geeft zeker al een week of twee de resultaten en ook de planner van AVV sinds einde vorige week. Men gebruikt allemaal dezelfde dataset.

Edit - check: bij de MIVB is het ook in orde.
Al ruim een maand kan je met de routeplanner van de NMBS geen bestemming van De Lijn vinden.
(bestemmingen van de TEC en MIVB zijn o.k.; dat heb ik nooit ontkend).
Eindelijk herkent de routeplanner van de NMBS weer bestemmingen van De Lijn.
260689
Berichten: 3327
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door 260689 »

In Brussel-Luxemburg is nu ook de nieuwe layout op de vertrekschermen toonbaar.
Gebruikersavatar
trainfan03
Berichten: 274
Lid geworden op: 05 aug 2022, 22:55

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door trainfan03 »

Sinds enige tijd; sinds de "via-stations" op de RIS-schermen van de Desiro's getoond worden, merk ik dat er toch vaak fouten in het systeem sluipen. Onder andere de schermen die soms op hun hoofd gaan staan of de S34 en IC-02 die als via-station plots Lier hebben staan. Is dit een gekende bug?

Enkele foto's:
IMG_6884.jpg
IMG_0365.jpg
IMG_0001.jpg
Olivier_Doorne
Berichten: 63
Lid geworden op: 20 aug 2014, 09:22
Contacteer:

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door Olivier_Doorne »

Woensdagvoormiddag middag deed er zich een staaltje voor van heel gebrekkige communicatie en dat op een moment wanneer reizigers er een grote nood aan heeft: verstoord treinverkeer.
Woensdagochtend draaide het treinverkeer in Oost-en West-Vlaanderen (en wellicht ook in de rest van Vlaanderen) door meerdere aanrijdingen.
Rond 10u45-11u stonden er slechts 4 treinen op de vetrekschermen van het station Gent Sint-Pieters.

Op spoor 12 stond een trein (bestaande uit 2 breaks) richting West-Vlaanderen maar die stond niet op de borden.
Op de vertrekschermen en op de schermen op het perron van spoor 11 stond de trein van 11u00 naar Brussel en de Luchthaven aangekondigd op perron 11 met een vertraging van 8 minuten.
Een beetje na 11u rolt een trein met M6'en uit de richting Brussel binnen op spoor 11 waarop op de zijkanten te zien is dat deze trein naar Oostende rijdt.
Waarop natuurlijk verwarring ontstaat want heel wat reizigers stappen op in de veronderstelling dat deze trein naar Brussel zal rijden.
Gelukkig heeft de treinbegeleider het door en roept ze in de trein om dat deze trein naar Oostende rijdt en niet naar Brussel en de luchthaven zoals op het perron staat.
Nadat deze trein vertrokken was roept de automatische aankondiging om dat op spoor 11 de trein naar de Luchthaven zal toekomen. En wat later vertrekt ook de trein op spoor 12 richting West-Vlaanderen.

Dus er zijn 2 treinen richting West-Vlaanderen (wellicht alle 2 richting Brugge) vertrokken zonder dat dit ergens in het station te zien was of aangekondigd werd en de volgende trein stond al op het perron aangekondigd terwijl de voorgaande trein nog moest binnenrijden en vertrekken. Enkel de treinbegeleidster had de helderheid om dit op haar trein om te roepen. Er werd in het station ook niet ingegrepen door een manuele omroep.

Dat het verkeer in de soep draait door 2 aanrijdingen voor 8 u in West-Vlaanderen en door een aanrijding (na 10u?) tussen Gent Dampoort en Gent Sint-Pieters is begrijpbaar.
Maar dat men er niet slaagt om de juiste info te tonen en mee te delen in dergelijke omstandigheden is en blijf toch wel heel problematisch.
dovaere
Berichten: 314
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door dovaere »

De NMBS-website toont nu ook (net zoals de NMBS Lab-app) de (vermoedelijke) treinsamenstelling,tot een tweetal dagen vooraf, wat je voorheen enkel in andere apps zoals HyperRail/Haltelink (en dan enkel terwijl de trein reed) zag:
Treinsamenstelling
Beschikbaar vanaf midden april 2024 op de NMBS-website

"Waar is het rijtuig voor de fietsen? Waar is de 1e klas? Heeft mijn trein airco?" Veel vragen die onze reizigers stellen en die we nu kunnen beantwoorden. Sinds half april 2024 is het mogelijk om de samenstelling van je trein te vinden op de NMBS-website voordat je instapt.
  • Hoeveel rijtuigen hun trein heeft
  • Waar de 1e klas, het fietscompartiment en het aangepaste rijtuig voor personen met beperkte mobiliteit zich bevinden
  • Of de trein airconditioning heeft
https://www.belgiantrain.be/nl/about-sn ... omposition
Ik weet het, het is dezelfde info die niet altijd juist is, maar ik vind het een serieuze stap vooruit.
trainlovertje
Berichten: 2349
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door trainlovertje »

Blijkbaar zou men binnenkort ook starten met een proefproject in Brussel Noord om aan te duiden waar op het perron de trein exact zal stoppen. Vooral daar ben ik benieuwd naar, hoe men dat gaat aanpakken.
jan_olieslagers
Berichten: 3519
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door jan_olieslagers »

Zoals in Japan zeker? Dat zijn toch de grote kampioenen terzake?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
ovspotter_be
Berichten: 722
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door ovspotter_be »

trainlovertje schreef: 19 apr 2024, 17:21 Blijkbaar zou men binnenkort ook starten met een proefproject in Brussel Noord om aan te duiden waar op het perron de trein exact zal stoppen. Vooral daar ben ik benieuwd naar, hoe men dat gaat aanpakken.
Ik hoop dat men dan daar dan eerst de oude schermen op het perron gaat vervangen door die nieuwe tv-achtige schermen.
jpvdveer
Berichten: 280
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door jpvdveer »

Olivier_Doorne schreef: 19 apr 2024, 12:58 Er werd in het station ook niet ingegrepen door een manuele omroep.
Daar heb ik mij ook al heel wat keren over verbaasd. De automatische omroepberichten werken prima zolang alles volgens het boekje verloopt. Maar bij momenten van grote verstoringen op grote stations is het m.i. beter om de automatische omroepberichten geheel uit te schakelen en over te gaan op manueel omroepen, niet op volledigheid gericht maar op de kernboodschappen. Pas in Framkrijk nog een heel sterk staaltje van meegemaakt. Dat kan in België ook.
pmuy
Berichten: 121
Lid geworden op: 20 mar 2021, 11:59

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door pmuy »

jpvdveer schreef: 19 apr 2024, 18:11
Olivier_Doorne schreef: 19 apr 2024, 12:58 Er werd in het station ook niet ingegrepen door een manuele omroep.
Daar heb ik mij ook al heel wat keren over verbaasd. De automatische omroepberichten werken prima zolang alles volgens het boekje verloopt. Maar bij momenten van grote verstoringen op grote stations is het m.i. beter om de automatische omroepberichten geheel uit te schakelen en over te gaan op manueel omroepen, niet op volledigheid gericht maar op de kernboodschappen. Pas in Framkrijk nog een heel sterk staaltje van meegemaakt. Dat kan in België ook.
In deze situatie leek het probleem eerder te zijn dat men overgeschakeld is naar de modus "enkel treinen tonen waarvan we zeker zijn dat die zullen rijden". Het is al enkel jaren geleden dat ik die modus gezien heb, maar die wordt/werd typisch gebruikt bij grote verstoringen of stakingen. In die modus dient de verkeersleiding (?) treinen uiteraard correct te markeren als zijnde "zal rijden". Wanneer men dit had gedaan, was er in dit geval geen probleem.

Over het algemeen ben ik het er wel mee eens dat manuele aankondigingen met algemene informatie nuttig zijn bij grote verstoringen.
jpvdveer
Berichten: 280
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door jpvdveer »

Ik denk dat er op zo'n moment een onderscheid gemaakt moet worden tussen schermen en omroepen.

De informatieschermen moeten de feitelijke en zo volledig mogelijke informatie tonen - hier geen discussie.

Maar als het treinverkeer richting Brussel met grote massa's mensen op het perron in de soep loopt heeft een automatisch omroepbericht dat de trein naar Eeklo over enkele minuten zal vertrekken geen enkele meerwaarde meer - integendeel. Op zo'n moment is er een menselijke stem nodig die zich alleen nog maar richt op die massa mensen op het perron.
Wout912
Berichten: 171
Lid geworden op: 26 feb 2019, 20:01
Locatie: Melsele (lijn 59)
Contacteer:

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door Wout912 »

dovaere schreef: 19 apr 2024, 15:23 De NMBS-website toont nu ook (net zoals de NMBS Lab-app) de (vermoedelijke) treinsamenstelling,tot een tweetal dagen vooraf, wat je voorheen enkel in andere apps zoals HyperRail/Haltelink (en dan enkel terwijl de trein reed) zag:
Treinsamenstelling
Beschikbaar vanaf midden april 2024 op de NMBS-website

"Waar is het rijtuig voor de fietsen? Waar is de 1e klas? Heeft mijn trein airco?" Veel vragen die onze reizigers stellen en die we nu kunnen beantwoorden. Sinds half april 2024 is het mogelijk om de samenstelling van je trein te vinden op de NMBS-website voordat je instapt.
  • Hoeveel rijtuigen hun trein heeft
  • Waar de 1e klas, het fietscompartiment en het aangepaste rijtuig voor personen met beperkte mobiliteit zich bevinden
  • Of de trein airconditioning heeft
https://www.belgiantrain.be/nl/about-sn ... omposition
Ik weet het, het is dezelfde info die niet altijd juist is, maar ik vind het een serieuze stap vooruit.
Iets wat dan weer een stap achteruit is, is dat de TrainMap van NMBS in alle stilte is gestopt met werken. Ik gebruikte die pagina zeer regelmatig om de samenstelling van treinen te raadplegen.
En ik ben, denk ik, niet alleen: ook applicaties als Hyperrail en Haltelink tonen sinds vandaag geen informatie meer over samenstellingen. Ik gok dus dat ook zij hun informatie daarover uit de TrainMap haalden...
Plaats reactie