Evolutie reizigersinformatie NMBS

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door Steve »

Toch al een flinke bug: de kaart toont trein 3244, die helemaal niet rijdt in het weekend, met ook nog eens een imaginaire vertraging.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door Asterix »

Steve schreef: 22 sep 2018, 22:17 Toch al een flinke bug: de kaart toont trein 3244, die helemaal niet rijdt in het weekend, met ook nog eens een imaginaire vertraging.
Er is wel een EM3244 die rijdt op zaterdag niet na middernacht van Doornik naar Aat. Daarmee misschien?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door Steve »

Ik heb de kaart gisteren wat uitgebreider in de gaten gehouden, maar ik vrees dat er toch nog wat werk is voor het een volwaardige informatietool wordt.

Belangrijkste pijnpunt is dat de kaart exact dezelfde gegevens lijkt te gebruiken als de app en website voor de lokalisatie van de treinen: hij gaat uit van de bekende vertraging en lijkt op basis daarvan in te schatten waar de trein ongeveer zou moeten zijn. Alleen weten we allemaal dat de aangegeven vertraging vaak niet helemaal klopt / laattijdig bijgewerkt wordt en dan krijg je onjuiste posities: treinen die op de kaart het station al voorbij zijn, terwijl ze er eigenlijk nog moeten aankomen. En dan plots terugspringen als je refresht (en de vertragingsdata intussen bijgewerkt is).

Echt een verrassing is dat natuurlijk niet, maar ik had gehoopt dat men tenminste betrouwbaardere gegevens (zoals gps-lokalisatie) zou gebruiken alvorens deze tool te lanceren. Vooral bij incidenten met moeilijk in te schatten impact zou het een enorme meerwaarde zijn om te kunnen weten waar de trein zich nu écht bevindt. Quod non.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door Shrek »

Steve schreef: 25 sep 2018, 11:32 Echt een verrassing is dat natuurlijk niet, maar ik had gehoopt dat men tenminste betrouwbaardere gegevens (zoals gps-lokalisatie) zou gebruiken alvorens deze tool te lanceren. Quod non.
Die gegevens zitten nergens in een databank dus kan je ze ook niet gebruiken. Daarom lijkt de hele kaart mij een maat voor niets. Dit hadden we 6 jaar geleden met railtime al. Toen werd het afgevoerd, misschien moeten ze nu maar hetzelfde doen.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door Steve »

Intussen begint het nieuws in de pers te verschijnen, en daar wordt wel gesproken over toekomstige verbeteringen waaronder gps-lokalisatie maar zelfs ook informatie over de samenstelling van de treinen. Helaas wordt daarbij geen enkele termijn aangekondigd. Hopelijk duurt het niet te lang, want anders vrees ik ook dat dit een slag in het water wordt.

HLN schrijft:
Met Train Map kan voortaan de positie van de treinen op het Belgische spoornet live worden gevolgd. Bedoeling is de reizigers beter te informeren, zegt de NMBS die de toepassing vandaag heeft gelanceerd.
Op de kaart wordt de positie van alle treinen op het net weergegeven, net als de stations, het wegennet, enzovoort. Je kan er treinen zoeken op route, treintype, station of treinnummer. Eens een trein geselecteerd, verschijnt informatie over de dienstregeling, de eventuele vertraging, de voorziene haltes en de perrons.
“Deze transparantie moet de lees- en zichtbaarheid van het treinverkeer vergroten”, zegt de NMBS in een persbericht. Het is de bedoeling dat Train Map in de toekomst nog meer informatie zal bevatten, zoals bijvoorbeeld over werken aan het spoor. “We zullen de toepassing uitbreiden, ook op basis van wat de reizigers verlangen”, aldus NMBS-woordvoerder Dimitri Temmerman. Zo is het mogelijk informatie toe te voegen over de indeling van de treinen, waar er stopcontacten zijn, in welke wagon je je fiets kan plaatsen...
Ook zullen geolokalisatie en gps-signalen geïntegreerd worden voor de positionering van de treinen. Voorlopig gebeurt dat op basis van meetpunten in het spoor. Train map is beschikbaar op nmbs.be/trainmap.
De hogesnelheidstreinen zijn niet te zien op de kaart.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door Asterix »

Shrek schreef: 25 sep 2018, 11:36
Steve schreef: 25 sep 2018, 11:32 Echt een verrassing is dat natuurlijk niet, maar ik had gehoopt dat men tenminste betrouwbaardere gegevens (zoals gps-lokalisatie) zou gebruiken alvorens deze tool te lanceren. Quod non.
Die gegevens zitten nergens in een databank dus kan je ze ook niet gebruiken. Daarom lijkt de hele kaart mij een maat voor niets. Dit hadden we 6 jaar geleden met railtime al. Toen werd het afgevoerd, misschien moeten ze nu maar hetzelfde doen.
Ik dacht dat NMBS al jaren hun treinen kon volgen met die Alaska-module?
Ducktape
Berichten: 437
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door Ducktape »

In elke GSM-R zit een GPS ingebouwd, dus elk stel en locomotief kan men nu al perfect localiseren eigenlijk.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door jan_olieslagers »

"Alaska" ? In mijn tijd was er een project "Atlas" dat op alle tractiemateriaal een GPS-ontvanger en GSM-module plaatste, en om het kwartier een SMS uitstuurde met de coordinaten en misschien nog enkele andere parameters.

[[off-topic]] Prima herinnering aan de projectleidster, trouwens.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
GregTrainz
Berichten: 27
Lid geworden op: 25 sep 2017, 03:51

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door GregTrainz »

Klopt wat hier gezegd wordt, ik had al een aantal kilometers verschil! De locatie wordt dus eigenlijk gewoon gesimuleerd! Trein is al aan het rijden op de kaart terwijl die in echt nog aan het station staat!
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door jan_olieslagers »

Dat zie je wel meer hoor, bv. flightradar24 doet precies hetzelfde met vliegtuigen. Ttz anticiperen op de vermoede koers, en dan bijsturen ( soms op het belachelijke af) als er een koerswijziging is.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door Steve »

Flightradar is niettemin - en alle proporties in acht genomen - vrij accuraat, zeker in dichtbevolkte gebieden waar veel radars staan (inclusief die van de vele vrijwilligers)... maar het grote verschil is toch dat Flightradar een particulier initiatief is dat het moet redden met de middelen die het heeft, terwijl het hier om een officiële tool gaat die van de vervoerder zelf uitgaat, die bovendien ook over de nodige technologie blijkt te beschikken om de exacte locatie van z'n treinen te kennen maar er kennelijk nog niet in geslaagd is om die ook te laten spreken met z'n informatietools.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door dentheo »

Ik moet nadenken om een situatie te vinden waar ik die kaart zou gebruiken ipv de planner.
Ik vind er niet zo snel één....
Theo
Groeten vanop de Heide
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door profke »

heeel misschien de spotters?
(maar dan zouden ook de goederentreinen erop moeten staan, en de private vervoerders
stekkerz
Berichten: 101
Lid geworden op: 20 sep 2012, 09:40

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door stekkerz »

Al enkele dagen merk ik in het station van Brugge dat bepaalde treinen niet van het voorzien spoor vertrekken zoals aangegeven op de gele affiches in het station. Vreemd genoeg staat de spoorverandering niet aangeduid op de schermen en wordt er ook geen spoorverandering aangekondigd. Iemand een idee hoe dit zou kunnen komen ? Met EMMA zou dit toch automatisch moeten gebeuren ?
Freken
Berichten: 140
Lid geworden op: 17 mar 2018, 21:33
Locatie: FDR

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door Freken »

stekkerz schreef: 04 okt 2018, 22:17 Al enkele dagen merk ik in het station van Brugge dat bepaalde treinen niet van het voorzien spoor vertrekken zoals aangegeven op de gele affiches in het station. Vreemd genoeg staat de spoorverandering niet aangeduid op de schermen en wordt er ook geen spoorverandering aangekondigd. Iemand een idee hoe dit zou kunnen komen ? Met EMMA zou dit toch automatisch moeten gebeuren ?
Als het niet wordt weergegeven als spoorwijziging door EMMA mag je er vanuit gaan dat het planmatig is. Je zegt dat het daar dagelijks gebeurt dus er zal een (tijdelijke?) aanpassing geweest zijn die nog niet opgenomen is in de affiches.
Plaats reactie