Pagina 8 van 21

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Geplaatst: 05 nov 2018, 16:00
door Asterix
Geen idee. Wij hebben geen zicht op wat er nu precies aan de reizigers wordt gecommuniceerd. Wij werken met interne documenten waarop staat dat het die dag die regeling is. Zonder meer.

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Geplaatst: 05 nov 2018, 16:15
door Steve
De informatie was inderdaad beneden alle peil. Dit weekend waren er bovendien ook grote vertragingen (tot 30-40 minuten!) doordat ter hoogte van Bockstael blijkbaar slechts 1 spoor beschikbaar was, ik vermoed door de werkzaamheden aan het oude station van Laken? Niet erg slim om dat toe te staan als uitgerekend op die sporen een extra trein moet rijden vanwege een omleiding, en wetende dat de treinen op L50/L60 in het weekend sowieso allemaal in een vrij korte tijdspanne passeren.

Laten we hopen dat het verkeer rond Y Pannenhuis na deze werkzaamheden tenminste vlotter verloopt, want het ging daar inderdaad steeds erg stroef. Van Y Bockstael tot station Thurn & Taxis ging het daardoor altijd met een slakkengangetje. Ook tussen Brussel-Zuid en Brussel-West vind ik trouwens dat het steeds tergend traag gaat.

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Geplaatst: 05 nov 2018, 16:27
door Asterix
Steve schreef: 05 nov 2018, 16:15 De informatie was inderdaad beneden alle peil. Dit weekend waren er bovendien ook grote vertragingen (tot 30-40 minuten!) doordat ter hoogte van Bockstael blijkbaar slechts 1 spoor beschikbaar was, ik vermoed door de werkzaamheden aan het oude station van Laken? Niet erg slim om dat toe te staan als uitgerekend op die sporen een extra trein moet rijden vanwege een omleiding, en wetende dat de treinen op L50/L60 in het weekend sowieso allemaal in een vrij korte tijdspanne passeren.
Dit weekend werd er inderdaad weer gewerkt aan het gebouw van het oude station van Laken. Het zou me echter sterk verbazen dat een trein hierdoor 30 tot 40 minuten vertraging heeft oplopen. Het was maar een kort stuk op enkelspoor, zelfs met een halte in Bockstael is de zone dan snel terug vrijgemaakt. Vermoedelijk was er dus een ander probleem. Ik heb er alvast weinig problemen ondervonden.
Steve schreef: 05 nov 2018, 16:15Laten we hopen dat het verkeer rond Y Pannenhuis na deze werkzaamheden tenminste vlotter verloopt, want het ging daar inderdaad steeds erg stroef. Van Y Bockstael tot station Thurn & Taxis ging het daardoor altijd met een slakkengangetje. Ook tussen Brussel-Zuid en Brussel-West vind ik trouwens dat het steeds tergend traag gaat.
Meestal rijden de treinen daar met open seinen maar in de wissels gaat het nu eenmaal langzaam en de lijn is ook niet van de nieuwste. Er zouden blijkbaar ook problemen zijn met de brug over het kanaal Brussel-Charleroi.

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Geplaatst: 05 nov 2018, 16:42
door Steve
Gelukkig hadden niet alle treinen zulke grote vertragingen (het zou er nog aan moeten ontbreken...), maar er waren er meerdere en ik ben er persoonlijk slachtoffer van geworden. 30 à 40 minuten is er misschien wat over, maar 20+ was bepaald geen uitzondering.

Het schema is zo strak met de slechte spreiding van de treinen dat dat stuk enkelspoor wel degelijk tot zulke vertragingen geleid heeft bij wijze van sneeuwbaleffect, vooral omdat de S10-treinen twee keer kort na elkaar door dat stuk moesten.

Bekijk via de vertragingsattesten (http://www.belgianrail.be/nl/klantendie ... ttest.aspx) bijvoorbeeld eens de 38xx- en 20xx-treinen op 03/11: 3881 +20, 3882 +10, 3883 +22. Uitschieter was 2064 met +25 en beperking tot Denderleeuw ipv Aalst, en dat op een zaterdag.

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Geplaatst: 05 nov 2018, 16:52
door Asterix
Steve, ik heb de vertragingen eens bekeken. Wat de reden is, kan ik van thuis uit niet achterhalen maar uit de puntingen blijkt toch dat de doortocht te Bockstael vlot is verlopen? Wel typisch aan die 'weekendtreinen' is dat ze op verschillende plaatsen vertraging oplopen en die dan de ganse dag meeslepen. De reeks 1950 via de lijn 124 is daarvoor ook gekend.

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Geplaatst: 06 dec 2018, 16:10
door overweg13
Ik ben daarnet even heel gelukkig geweest, want het nieuwe spoorboekje en de lijnfolders zijn beschikbaar... dacht ik. Als je een folder of het volledige boekje aanklikt, komt er Object moved to here te voorschijn, met ogenschijnlijk een link onder here. Als je die aanklikt, kom je bij Oeps, we zijn het spoor even kwijt... Daar loopt het spoor inderdaad dood. Hopelijk is dit niet opnieuw een aanzet tot een spoorboekjessaga zoals we die de laatste jaren zo goed als altijd hebben meegemaakt.

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Geplaatst: 14 dec 2018, 12:05
door Paul
Ik vind de dienstregeling van de nieuwe treinen uit Mons resp. Namen en Charleroi naar Aulnoye of Maubeuge vv. nergens terug in de dienstregelingstabellen (lijnfolders of spoorboekje). Je kan ze ook niet opvragen via de reisplanner binnenland; je wordt doorverwezen naar b-europe.
Als men die treinen zo goed verstopt, moet men ook niet verbaasd zijn als er nauwelijks klanten voor zijn...
Ze zouden toch op dezelfde manier behandeld moeten worden als de treinen naar Roosendaal, Maastricht, Aachen en Lille?

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Geplaatst: 14 dec 2018, 15:38
door Paul
En ik vind het des te onbegrijpelijker omdat met name de treinen Namur-Maubeuge vv. ook interessant kunnen zijn voor binnenlandse reizigers tussen Namur en Charleroi.

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Geplaatst: 14 dec 2018, 15:43
door Shrek
Paul schreef: 14 dec 2018, 15:38 En ik vind het des te onbegrijpelijker omdat met name de treinen Namur-Maubeuge vv. ook interessant kunnen zijn voor binnenlandse reizigers tussen Namur en Charleroi.
Niet echt he, tussen Namur en Charleroi wordt de int ingehaald door de IC. In een normale situatie zal die dus nooit interessant zijn.

Edit: de treinen zitten wel gewoon in de planner, zoek maar eens op Namen-Charleroi in het weekend, dan zie je hem zo staan.
In de week zal hij gewoon niet verschijnen wegens niet interessant voor binnenlandse reizigers.

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Geplaatst: 14 dec 2018, 18:00
door Paul
Shrek schreef: 14 dec 2018, 15:43
Paul schreef: 14 dec 2018, 15:38 En ik vind het des te onbegrijpelijker omdat met name de treinen Namur-Maubeuge vv. ook interessant kunnen zijn voor binnenlandse reizigers tussen Namur en Charleroi.
Niet echt he, tussen Namur en Charleroi wordt de int ingehaald door de IC. In een normale situatie zal die dus nooit interessant zijn.
In twee van de vier gevallen is het waar wat je zegt, in de twee andere niet. De vroege trein Namen-Maubeuge is de snelste verbinding tussen Namen en Charleroi, bij de late trein Maubeuge-Namen is dat in omgekeerde richting het geval.
Edit: de treinen zitten wel gewoon in de planner, zoek maar eens op Namen-Charleroi in het weekend, dan zie je hem zo staan.
In de week zal hij gewoon niet verschijnen wegens niet interessant voor binnenlandse reizigers.
In de week verschijnt hij ook in de twee gevallen die ik vermeldde.

Maar mijn vraag was: waarom staan die treinen niet in de lijnfolders / spoorboekje?
En waarom zijn de vlak-over-de-grens-liggende stations Aulnoye en Maubeuge niet opgenomen in de binnenlandse planner, zoals Roosendaal, Maastricht en Aachen?

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Geplaatst: 18 dec 2018, 01:16
door stekkerz
Vandaag opgemerkt in Gent St. Pieters : een afgeschafte trein wordt op de schermen niet meer weergegeven als ' afgeschaft ' maar krijgt de vermelding ' rijdt niet ' . Vind ik persoonlijk wel een verbetering. Eveneens een aankondiging gehoord over een vertraging ' door een wisselstoring bij infrabel ' of iets dergelijks. Vind het vreemd dat Infrabel opeens openlijk als ' schuldige ' wordt omgeroepen bij de aankondigingen . De schermen met werfinfo kregen ook een update , deze vind ik er wel strak uitzien alleen jammer dat enkel de basisinfo over de werken vermeld wordt, voor meer info wordt je weer doorverwezen naar de app of de site. De affiches met werfinfo die je hier en daar nog vindt in de stations zijn ook veranderd en bevatten enkel info over de vervangbussen waar je tot voor kort ook alle treinen nog op kon terugvinden. Ook hier word je richting de app en website geduwd.

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Geplaatst: 18 dec 2018, 13:28
door thejay
Paul schreef: 14 dec 2018, 12:05 Ik vind de dienstregeling van de nieuwe treinen uit Mons resp. Namen en Charleroi naar Aulnoye of Maubeuge vv. nergens terug in de dienstregelingstabellen (lijnfolders of spoorboekje). Je kan ze ook niet opvragen via de reisplanner binnenland; je wordt doorverwezen naar b-europe.
Als men die treinen zo goed verstopt, moet men ook niet verbaasd zijn als er nauwelijks klanten voor zijn...
Ze zouden toch op dezelfde manier behandeld moeten worden als de treinen naar Roosendaal, Maastricht, Aachen en Lille?
Voor een PDF-dienstregeling kun je het beste op de website van de SNCF TER Hauts de France kijken:

https://cdn.ter.sncf.com/medias/PDF/hau ... 11747.pdf

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Geplaatst: 19 dec 2018, 14:19
door wbrm
stekkerz schreef: 18 dec 2018, 01:16 Vandaag opgemerkt in Gent St. Pieters : een afgeschafte trein wordt op de schermen niet meer weergegeven als ' afgeschaft ' maar krijgt de vermelding ' rijdt niet ' . Vind ik persoonlijk wel een verbetering.
Zelf nog niet gezien maar inderdaad een mooie verbetering. Ook beter in lijn met de omroep.

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Geplaatst: 19 dec 2018, 14:25
door overweg13
Ik vind dat absoluut geen verbetering. Voor de reiziger komt het op precies hetzelfde neer: dezelfde soms huizenhoge problemen met aansluitingen, onvoldoende zitcapaciteit e.d. Overigens is ook het trucje om de vertraging voor het vertrek te vervangen door "komt aan", "aan perron" vooral een middel om te voorkomen dat de aankondigers soms al te rood kleuren.

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Geplaatst: 19 dec 2018, 17:40
door Paul
Taalkundig is het wel een verbetering, Vic.
"De trein is afgeschaft" betekent dat hij nooit meer rijdt, ook de volgende dagen niet.
"Trein x rijdt vandaag niet" is correcter, me dunkt.