Pagina 9 van 19

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Geplaatst: 19 dec 2018, 17:51
door Steven
Klopt, ook bij de NS geeft men het zo weer.

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Geplaatst: 19 dec 2018, 17:58
door overweg13
Paul schreef: 19 dec 2018, 17:40 Taalkundig is het wel een verbetering, Vic.
"De trein is afgeschaft" betekent dat hij nooit meer rijdt, ook de volgende dagen niet.
"Trein x rijdt vandaag niet" is correcter, me dunkt.
Afschaffen kan in België ook gewoon betekenen dat trein of bus één keer of tijdens een bepaalde periode niet rijdt. Overigens heb ik de neiging om nogal emotioneel te reageren op treinen die niet rijden. Ik kan me doodergeren aan de manier waarop dit nu al dan niet elektronisch omgeroepen wordt, als een weetje tussendoor waar je niet te zwaar aan moet tillen. Terwijl elke afgeschafte trein een schandvlek is op het blazoen van NMBS of Infrabel. Ik zou trouwens zelf niet weten hoe het anders moet, want met die obligate excuses heb ik het al even moeilijk.

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Geplaatst: 20 dec 2018, 00:14
door profke
ik zou allang blij zijn dat men meldt "trein X van xxuxx rijdt vandaag niet, reizigers met bestemming A : eerstvolgende vertrek met trein zzz, bestemming B"

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Geplaatst: 20 dec 2018, 03:05
door GregTrainz
Inderdaad geuniformiseerd met EMMA zoals wbrm al zei, een EMMA-aankondiging gaat al lang immers zo:

"Spoor x(x): Door [reden], rijdt de IC/L/P/Sxx -trein naar [station] van xx uur (xx) vandaag niet."

NMBS doet de kleinste dingen om klanten toch tevreden te stellen. Zeker nadat 3 weken geleden bekend werd dat te tevredenheid van de NMBS-klanten op een historisch dieptepunt zit. "Rijdt niet" klinkt volgens mij iets aangenamer dan "afgeschaft". De NMBS denkt waarschijnlijk dat dat een zeer kleine fractie meer reizigers opbrengt. En inderdaad denk ik ook eerder dat "afgeschaft" betekent dat het niet alleen over nu gaat maar ook over de toekomst. Nu moet nog de app/website volgen.

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Geplaatst: 23 dec 2018, 02:46
door Asterix
Wat ik nog altijd mis, is een structurele oplossing voor het probleem dat de eerste trein die zich in een station aanbiedt niet noodzakelijk de snelste ter bestemming zal zijn. Dit omdat, bijvoorbeeld, de trein onderweg zal worden voorbijgestoken door een achteropkomende trein.

Er wordt in het station al wel eens omgeroepen 'Dit is de eerste trein naar...' maar dit zegt eigenlijk niets.

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Geplaatst: 12 mar 2019, 20:02
door trein92
Ik merkte vandaag een verwarrende situatie op in het station van Aarschot. Ik kwam aan in het station vanuit Leuven met een Desiro. De schermen aan boord gaven een aansluiting aan naar Genk, wat ik heel vreemd vond aangezien je vanuit Aarschot normaal nooit rechtstreeks naar Genk kan.

In het station zag ik inderdaad een L trein naar Genk op de gele affiches. Bleek het te gaan om de L2465 naar Hasselt, die daarna doorgaat als P8366 naar Genk. Maar op de infoschermen in het station was er dan van Genk weer geen sprake en werd het als de gewone L trein naar Hasselt aangekondigd. Weet nu niet hoe het werd omgeroepen, was toen al weg.

Verwarrende situatie niet? Is het dan niet eenvoudiger om dit aan te duiden als 'Hasselt Genk' op de infoschermen?
Gebeurt het nog dat treinen die doorrijden en van treinnummer wisselen op verschillende manieren worden weergegeven?

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Geplaatst: 13 mar 2019, 07:54
door Wout912
trein92 schreef: 12 mar 2019, 20:02
Verwarrende situatie niet? Is het dan niet eenvoudiger om dit aan te duiden als 'Hasselt Genk' op de infoschermen?
Gebeurt het nog dat treinen die doorrijden en van treinnummer wisselen op verschillende manieren worden weergegeven?
Ja, dit is bij bijna alle treinen die doorrijden als een andere trein het geval.
Bijvoorbeeld: Op de website van de NMBS wordt in Turnhout om 15u:22 een IC-trein naar Dendermonde aangegeven. Het gaat hier om een IC-trein naar Antwerpen-Centraal die daarna als S-34 trein doorrijdt naar Dendermonde. In het station van Turnhout wordt enkel Antwerpen-Centraal omgeroepen en ook op de trein wordt enkel Antwerpen-Centraal weergegeven. Pas na de aankomst in Antwerpen wordt er aangekondigd op de schermen dat de trein verderrijdt naar Dendermonde.

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Geplaatst: 13 mar 2019, 09:25
door kika
Asterix schreef: 23 dec 2018, 02:46 Wat ik nog altijd mis, is een structurele oplossing voor het probleem dat de eerste trein die zich in een station aanbiedt niet noodzakelijk de snelste ter bestemming zal zijn. Dit omdat, bijvoorbeeld, de trein onderweg zal worden voorbijgestoken door een achteropkomende trein.

Er wordt in het station al wel eens omgeroepen 'Dit is de eerste trein naar...' maar dit zegt eigenlijk niets.
Ik zou het erg fijn vinden als die informatie er wel zou zijn, maar hoe makkelijk is dat? Heb al meegemaakt dat mijn geplande trein +65 had en nog niet in het station, dus zat ik in een volgende. Die had geen identieke haltes maar wel grotendeels dezelfde. Hoe realistisch is dat er dan wordt omgeroepen: "Stap niet in, die met +65 zal je met +55 thuis afleveren, diegene die op tijd rijdt moet je nog overstappen en dan ben je thuis met +95." In o.a. Oostenrijk al wel vaker gehad dat er inderdaad van het volgende grote station wordt omgeroepen dat trein B direct is en sneller zal arriveren. Voor de grote steden en verbindingen kan dat werken, maar zeker niet voor alle S- of persoonlijke verbindingen. De discrepantie tussen omroep en internet is soms ook zo groot, dat je geen flauw benul hebt wat je moet geloven.

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Geplaatst: 13 mar 2019, 10:26
door Davy
Wout912 schreef:
trein92 schreef: 12 mar 2019, 20:02
Verwarrende situatie niet? Is het dan niet eenvoudiger om dit aan te duiden als 'Hasselt Genk' op de infoschermen?
Gebeurt het nog dat treinen die doorrijden en van treinnummer wisselen op verschillende manieren worden weergegeven?
Ja, dit is bij bijna alle treinen die doorrijden als een andere trein het geval.
Bijvoorbeeld: Op de website van de NMBS wordt in Turnhout om 15u:22 een IC-trein naar Dendermonde aangegeven. Het gaat hier om een IC-trein naar Antwerpen-Centraal die daarna als S-34 trein doorrijdt naar Dendermonde. In het station van Turnhout wordt enkel Antwerpen-Centraal omgeroepen en ook op de trein wordt enkel Antwerpen-Centraal weergegeven. Pas na de aankomst in Antwerpen wordt er aangekondigd op de schermen dat de trein verderrijdt naar Dendermonde.
Persoonlijk denk ik dat het voor de eenduidigheid van deze serie het beste is dat er gewoon Antwerpen-Centraal staat. Voor minder bekende treinreizigers kan het anders namelijk wel verwarring veroorzaken als de trein die ze willen nemen naar Antwerpen maar er op de borden Dendermonde staat...
Ik zie meer in een extra toevoeging dat deze trein daarna nog doorrijdt richting Dendermonde.

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Geplaatst: 13 mar 2019, 10:59
door Paul
Davy schreef: 13 mar 2019, 10:26
Wout912 schreef:
trein92 schreef: 12 mar 2019, 20:02
Verwarrende situatie niet? Is het dan niet eenvoudiger om dit aan te duiden als 'Hasselt Genk' op de infoschermen?
Gebeurt het nog dat treinen die doorrijden en van treinnummer wisselen op verschillende manieren worden weergegeven?
Ja, dit is bij bijna alle treinen die doorrijden als een andere trein het geval.
Bijvoorbeeld: Op de website van de NMBS wordt in Turnhout om 15u:22 een IC-trein naar Dendermonde aangegeven. Het gaat hier om een IC-trein naar Antwerpen-Centraal die daarna als S-34 trein doorrijdt naar Dendermonde. In het station van Turnhout wordt enkel Antwerpen-Centraal omgeroepen en ook op de trein wordt enkel Antwerpen-Centraal weergegeven. Pas na de aankomst in Antwerpen wordt er aangekondigd op de schermen dat de trein verderrijdt naar Dendermonde.
Persoonlijk denk ik dat het voor de eenduidigheid van deze serie het beste is dat er gewoon Antwerpen-Centraal staat. Voor minder bekende treinreizigers kan het anders namelijk wel verwarring veroorzaken als de trein die ze willen nemen naar Antwerpen maar er op de borden Dendermonde staat...
Ik zie meer in een extra toevoeging dat deze trein daarna nog doorrijdt richting Dendermonde.
Het is wel belangrijk dat overal hetzelfde wordt meegedeeld. Onlangs had ik het ook, bij een reis van Sint-Truiden naar Sint-Niklaas. Vertrek om 16u16 met P8336 "richting Antwerpen-Centraal" volgens de NMBS-app en zo ook aangekondigd op de schermen in Sint-Truiden. In feite is dit de P8336 Genk - Leuven die in Leuven onmiddellijk, na een stop van slechts 2 minuten, verder rijdt als L2888 Leuven - Antwerpen ("Hier draait hij naar Antwerpen-Centraal" - gelukkig hebben ze in Leuven nog een draaischijf liggen :) . Maar in de trein werd hij door de Tbg voortdurend aangekondigd als trein naar Leuven, en zelfs "We komen aan in Leuven, eindstation. Gelieve bij het verlaten van de trein goed na te gaan of u niets of niemand vergeten bent..." Terwijl een reiziger van pakweg Tienen naar Aarschot toch rustig mag blijven zitten!?

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Geplaatst: 13 mar 2019, 11:30
door Steve
Ook op de lusvormige S10 Dendermonde - Jette - Brussel-Zuid - Brussel-Noord - Jette - Aalst is dat problematisch. Het ene kanaal (ik denk de bestemmingsaanduiding van de Desiro's zelf) kondigt de bestemming "Brussel-Zuid" aan, het andere (app, aankondiging via de luisprekers, schermen...) toont consequent de eindbestemming, waardoor je in bijvoorbeeld Jette een trein naar Aalst hebt op spoor 4 die eerst een lange omweg via Brussel-centrum maakt, en iets later dezelfde trein naar Aalst hebt op spoor 1.

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Geplaatst: 13 mar 2019, 12:27
door Larch
Bij de desiro kan je eigenlijk kiezen. Geef je de real time code in dan geven de schermen van de desiro dezelfde info als de app, geef je de Offline code in dan tonen de schermen dezelfde info als op het perron. Realtime S10 is dus Aalst-Dendermonde, Offline is Aalst-Brussel Zuid. Wat meer eenduidigheid zou inderdaad welkom zijn.

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Geplaatst: 13 mar 2019, 13:50
door overweg13
Ik heb de indruk dat het een probleem is van overinformatie: vanaf wanneer is de extra informatie eerder storend dan nuttig? Als men die grens precies zou kunnen trekken, is het probleem opgelost. Quod non...
Het is ook niet eenvoudig. Neem nu de IC Sint-Niklaas - Kortrijk via Doornik. Dan moet je al precies kunnen bepalen vanaf wanneer je deze trein als IC naar Kortrijk moet aanduiden? Vanaf Brussel-Noord lijkt op het eerste gezicht aangewezen, maar de verbindingen via Zottegem en Gent zijn sneller. Eigenlijk bestaat er pas vanaf Halle weinig twijfel dat je de treinen 32xx als IC naar Kortrijk moet aanduiden. Voor de verbinding via lijn 89 komt daar nog bij dat die doorrijden naar Brugge en Oostende. Dat wordt wijselijk niet gemeld omdat kustreizigers ongetwijfeld dwaas genoeg zijn om in de eerste de beste trein naar Oostende te stappen.
Dat er naar oplossingen per geval gezocht wordt is dus niet eens zo dwaas: één bijkomende P-trein kan bijvoorbeeld een vermelding betwistbaar maken.

In een ideale wereld zou je kunnen zeggen dat de treinen met hun feitelijke eindbestemming aangeduid worden. De vermelding van de tussenstops in het papieren spoorboekje, op de gele affiches, de omroepen en de tv-schermen in de stations zouden dan moeten volstaan als informatie. Maar ik maak me geen illusies: zelfs dan zullen reizigers de verkeerde keuze maken.

Ik wil hier wel op de bijdragen van kika en asterix wijzen: ik vind het persoonlijk ook veel belangrijker dat men zegt welke trein het eerst zal vertrekken bij vertraging van een andere. Dat gebeurt nu te weinig en het NMBS-personeel op het perron weet het ook niet (meer). Al moet ik toegeven dat ik dan waarschijnlijk voor de tweede trein kies, als dat enigszins doenbaar is... die rijdt meestal toch leeg nadat de eerste alles weggebezemd heeft.

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Geplaatst: 13 mar 2019, 15:15
door Steve
Trouwens, nog zoiets rond de S10: de variant richting Dendermonde wordt in de stations van de NZV aangekondigd als "Thurn & Taxis - Dendermonde". Het minst gebruikte station van heel Brussel wordt dus plots gebombardeerd tot referentie voor een niet-ingewijde reiziger die de juiste trein zoekt. Voorheen stond er "Brussel-West - Dendermonde": nog steeds geen extreem druk station maar tenminste een duidelijke geografische referentie.

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Geplaatst: 14 mar 2019, 01:57
door Asterix
kika schreef: 13 mar 2019, 09:25
Asterix schreef: 23 dec 2018, 02:46 Wat ik nog altijd mis, is een structurele oplossing voor het probleem dat de eerste trein die zich in een station aanbiedt niet noodzakelijk de snelste ter bestemming zal zijn. Dit omdat, bijvoorbeeld, de trein onderweg zal worden voorbijgestoken door een achteropkomende trein.

Er wordt in het station al wel eens omgeroepen 'Dit is de eerste trein naar...' maar dit zegt eigenlijk niets.
Ik zou het erg fijn vinden als die informatie er wel zou zijn, maar hoe makkelijk is dat? Heb al meegemaakt dat mijn geplande trein +65 had en nog niet in het station, dus zat ik in een volgende. Die had geen identieke haltes maar wel grotendeels dezelfde. Hoe realistisch is dat er dan wordt omgeroepen: "Stap niet in, die met +65 zal je met +55 thuis afleveren, diegene die op tijd rijdt moet je nog overstappen en dan ben je thuis met +95." In o.a. Oostenrijk al wel vaker gehad dat er inderdaad van het volgende grote station wordt omgeroepen dat trein B direct is en sneller zal arriveren. Voor de grote steden en verbindingen kan dat werken, maar zeker niet voor alle S- of persoonlijke verbindingen. De discrepantie tussen omroep en internet is soms ook zo groot, dat je geen flauw benul hebt wat je moet geloven.
Een verkeersleider die wat vooruit kijkt, kan u dit met wat hulp van de informatica en na overleg met de lijnregelaar op Traffic Control voorspellen. Alleen:

- het omroepsysteem EMMA kan blijkbaar niet zeggen 'Dit is NIET de eerste trein naar...'

- het risico bestaat dat men een kwartier later alweer van gedacht is veranderd en de reizigers er dus aan zijn voor de moeite

- het is moeilijk om mensen van de prikkel af te helpen dat ze - uit een soort overlevingsdrang - de eerste, de beste trein nemen. Begrijpelijk met het vorige punt in het achterhoofd.

En toch is het mogelijk om zeker 20 minuten op voorhand al te weten waar je precies je treinen gaat zetten en in welke volgorde. Toegegeven, met wat geluk dat externe factoren niet opeens helemaal veranderen.