Pagina 17 van 21

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Geplaatst: 23 jun 2023, 10:40
door Steve
De treincategorie prominenter maken (i.e. vóór de bestemming tonen) is inderdaad veruit het belangrijkste, maar ook het treinnummer kan zeer nuttig zijn in veel situaties. Dat nummer komt ook terug in de app en diverse routeplanners en vaak is het zelfs het enige voor de hand liggende toegangspunt om informatie te krijgen bij NMBS-kanalen, denk maar aan de chatbot (Messenger, WhatsApp) en de vertragingsattestpagina.

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Geplaatst: 23 jun 2023, 13:22
door jan_olieslagers
Voor wie het zich afvraagt: de kreet "UX" staat wellicht voor "User Experience" en kan dus redelijk letterlijk vervangen worden door "gebruiksgemak". Het is dat dat zogezegd wordt geholpen door al die cookies die iedereen maar op onze PC's en telefoons wil plaatsen, zogezegd om het aanbod te verbeteren, maar toch ook, misschien zelfs vooral, om ons de pieren uit onze neus te halen over ons surfgedrag.

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Geplaatst: 23 jun 2023, 21:05
door Steven
Zolang hier geen binnenlands treinen zijn met tickets waarop treingebonden voorwaarden zijn, zie ik niet snel treinnummers verschijnen.

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Geplaatst: 23 jun 2023, 23:46
door groentje
Toch zou het de communicatie erg veel kunnen vergemakkelijken. Hoe leg je uit dat trein 434, 2212, etc geblokkeerd staan door een ongeval in één algemene melding op de website? Niemand gaat denk ik voorstellen dat alle haltes met hun vertrekuur wordt weergegeven, neem ik aan?

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Geplaatst: 23 jun 2023, 23:48
door TimJ36
Voorbeeld van een vertrekscherm in Montpellier Sud de France (Frankrijk) waarbij het treinnummer wordt weergegeven. Gemakkelijk als pendelaar om direct je 'vaste' trein terug te vinden of om het juiste spoor te achterhalen als je iemand opwacht van een aankomende trein.
Montpellier-Sud-de-France_vertrekscherm_2018 (1).jpg
Montpellier-Sud-de-France_vertrekscherm_2018 (1).jpg (72.13 KiB) 5270 keer bekeken

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Geplaatst: 24 jun 2023, 14:50
door Portbou
TimJ36 schreef: 23 jun 2023, 23:48 Voorbeeld van een vertrekscherm in Montpellier Sud de France (Frankrijk)
Wat een ongelofelijke miskleunen zijn dat toch die suikerbietenstations Nimes-Pont du Gard en Montpellier-Sud de France.
Miljoenen geïnvesteerd in infrastructuur en dat voor 1 trein iedere 3 uur.

Sorry voor het off-topic.

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Geplaatst: 24 jun 2023, 19:02
door ovspotter_be
Dat zal later wel beter worden eens de HSL tussen Montpellier en Perpignan wordt geopend.

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Geplaatst: 24 jun 2023, 21:48
door jan_olieslagers
(hm, sorry, effe cynisch)
Ja, dan wordt het gegarandeerd een trein elke twee uur. Broeva! Haro!

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Geplaatst: 24 jun 2023, 21:57
door Portbou
ovspotter_be schreef: 24 jun 2023, 19:02 Dat zal later wel beter worden eens de HSL tussen Montpellier en Perpignan wordt geopend.
In welke zin gaat het dan beter worden ?
Gaan er dan meer treinen in deze bieten-stations stoppen en minder in Nîmes-Ville en Montpellier-St-Roch ?
Dat is hoegenaamd geen verbetering want de reistijd van en naar Nîmes en Montpellier wordt veel langer en oncomfortabeler via die stations.

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Geplaatst: 25 jun 2023, 00:21
door TimJ36
Portbou schreef: 24 jun 2023, 21:57
ovspotter_be schreef: 24 jun 2023, 19:02 Dat zal later wel beter worden eens de HSL tussen Montpellier en Perpignan wordt geopend.
In welke zin gaat het dan beter worden ?
Gaan er dan meer treinen in deze bieten-stations stoppen en minder in Nîmes-Ville en Montpellier-St-Roch ?
Dat is hoegenaamd geen verbetering want de reistijd van en naar Nîmes en Montpellier wordt veel langer en oncomfortabeler via die stations.
Het is beter de vraag te stellen of daar een hogensnelheidslijn moet liggen (ja of neen), want dat is dan ook de reden waarom die stations daar zijn gebouwd: als corridor voor het verkeer tussen Parijs - Barcelona en anderzijds Italië / Zwitserland naar Spanje.

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Geplaatst: 25 jun 2023, 00:40
door Portbou
TimJ36 schreef: 25 jun 2023, 00:21 Het is beter de vraag te stellen of daar een hogensnelheidslijn moet liggen (ja of neen), want dat is dan ook de reden waarom die stations daar zijn gebouwd: als corridor voor het verkeer tussen Parijs - Barcelona en anderzijds Italië / Zwitserland naar Spanje.
Prima wat mij betreft dat daar een hogesnelheidslijn ligt. Maar gebruik hem dan ook als een hogesnelheidslijn, als corridor voor doorgaande treinen die Nîmes en Montpellier niet bedienen. En bouw er dus geen stations.

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Geplaatst: 25 jun 2023, 00:47
door TimJ36
Portbou schreef: 25 jun 2023, 00:40
TimJ36 schreef: 25 jun 2023, 00:21 Het is beter de vraag te stellen of daar een hogensnelheidslijn moet liggen (ja of neen), want dat is dan ook de reden waarom die stations daar zijn gebouwd: als corridor voor het verkeer tussen Parijs - Barcelona en anderzijds Italië / Zwitserland naar Spanje.
Prima wat mij betreft dat daar een hogesnelheidslijn ligt. Maar gebruik hem dan ook als een hogesnelheidslijn, als corridor voor doorgaande treinen die Nîmes en Montpellier niet bedienen. En bouw er dus geen stations.
Bij de voltooiing van de hogesnelheidslijn naar Perpignan zullen er minder TGV's richting Spanje halt houden in Montpellier Saint Roch of Nîmes Centre aangezien dan volledig gebruik gemaakt kan worden van het snelle stuk spoor. Het ontlast bovendien de klassieke lijn van het toenemende aantal hogensnelheidstreinen.

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Geplaatst: 26 jun 2023, 19:29
door wbrm
Kan dit stuk off-topic afgesplitst worden? Interessant maar het hoort hier niet thuis :)

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Geplaatst: 26 jun 2023, 21:01
door KB
Om het weer over reizigersinformatie te hebben: zo te zien zit de busdienstregeling (van De Lijn toch) voor juli (nog?) niet in de planner op de NMBS-website. Het plannen van een route waarin ook een deeltraject met een bus (van De Lijn) afgelegd moet worden, geeft telkens de melding "Geen resultaten. Je zoektocht is te restrictief. Klik op 'Personaliseer mijn reis' om andere vervoersmiddelen (bus, tram, metro) te selecteren." (En ja, de andere vervoersmiddelen zijn geselecteerd.) Tot en met 30/06 lukt het wel om een dergelijke route op te zoeken.

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Geplaatst: 26 jun 2023, 21:05
door overweg13
Dat zal wel te maken hebben met de (gedeeltelijke) invoering van de basisbereikbaarheid bij De Lijn die in bepaalde gevallen verregaande gevolgen heeft voor de dienstregeling. De Lijn lijkt op het eerste gezicht klaar met de invoering, maar vermoedelijk zijn de gegevens nog niet doorgespeeld.