Pagina 18 van 21

reisplanner na 1 juli

Geplaatst: 27 jun 2023, 10:33
door joverwimp
De planner van de NMBS kan ook gebruikt worden om bestemmingen met een bus te bereiken. Vind ik gebruiksvriendelijker dan die van De Lijn.
Vanaf 1 juli voert De Lijn 'basisbereikbaarheid' in en dat betekent heel wat wijzigingen. Blijkbaar zijn die niet doorgegeven aan de NMBS want hun planner geeft 'Geen resulaten, Je zoektocht is te restrictief. Klik op 'Personaliseer mijn reis' om andere vervoersmiddelen (bus, tram, metro) te selecteren.
Een bestemming in combinatie met de TEC of MIVB wordt wel weergegeven.

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Geplaatst: 27 jun 2023, 15:15
door thejay
De gegevens zijn zeker wel aangeleverd door De Lijn. De routeplanner van de TEC geeft zeker al een week of twee de resultaten en ook de planner van AVV sinds einde vorige week. Men gebruikt allemaal dezelfde dataset.

Edit - check: bij de MIVB is het ook in orde.

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Geplaatst: 04 jul 2023, 19:40
door Steve
Vandaag een rare situatie met IC 3216: er werd omgeroepen dat die uit slechts twee rijtuigen zou bestaan. Ik ging al bijna denken dat ze een klassiekje of Sprinter hadden uitgestuurd, maar nee: het was wel degelijk de intussen gebruikelijke stam van 6 M7's. Via de NMBS-chatbot wordt gesproken over 2 M7's. Iemand een idee hoe dit kan komen? De treinbegeleider riep af dat een aantal deuren buiten dienst waren als waarschuwing bij het uitstappen, zou dat op een of andere manier een impact gehad hebben op de doorgegeven samenstelling? Alle rijtuigen waren overigens gewoon toegankelijk.

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Geplaatst: 04 jul 2023, 20:19
door trainfreak
De chatbot gaf voor de 3230 ook een rare samenstelling:
Dit is wat ik kon vinden voor trein IC 3230 van Sint-Niklaas naar Kortrijk op 04-07-2023. 🚆

De trein bestaat uit 8 rijtuigen (M6). Er zijn uitzonderlijk geen eersteklasplaatsen. 💺

Deze trein heeft geen fietsrijtuig. Je kan aan je treinbegeleider vragen waar je je fiets het best plaatst. 🚳

Er zijn uitzonderlijk geen toiletten aan boord van de trein. Deze trein heeft helaas geen airco.
De eerste klasse bevond zich in rijtuig 3 of 5 (afhankelijk hoe je de rijrichting bekijkt), aan jullie om de andere fouten te ontdekken 🙄

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Geplaatst: 04 jul 2023, 20:38
door Wout912
Steve schreef: 04 jul 2023, 19:40 Vandaag een rare situatie met IC 3216: er werd omgeroepen dat die uit slechts twee rijtuigen zou bestaan. Ik ging al bijna denken dat ze een klassiekje of Sprinter hadden uitgestuurd, maar nee: het was wel degelijk de intussen gebruikelijke stam van 6 M7's. Via de NMBS-chatbot wordt gesproken over 2 M7's. Iemand een idee hoe dit kan komen? De treinbegeleider riep af dat een aantal deuren buiten dienst waren als waarschuwing bij het uitstappen, zou dat op een of andere manier een impact gehad hebben op de doorgegeven samenstelling? Alle rijtuigen waren overigens gewoon toegankelijk.
Geen idee of dit er iets mee te maken heeft, maar ik heb vandaag exact hetzelfde meegemaakt op de IC4537 (Antwerpen - Charleroi-Centraal). Ook hier werd er omgeroepen dat de trein uit slechts twee rijtuigen zou bestaan. In de praktijk reed hij gelukkig met negen M6'en, terwijl ik ook al vreesde voor een klassiekje. Op de Haltelink-tracker wordt er gesproken over twee M6- rijtuigen, dus ook hier is er bij het doorgeven van de samenstelling iets misgelopen. Is wel lastig vermits de verkorte samenstelling in ieder station wordt aangekondigd.

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Geplaatst: 05 jul 2023, 11:10
door Reuel
Ook eens gehad op de 529 enkele weken geleden, drie aangekondigde rijtuigen in plaats van de gebruikelijk 9 à 10. Maar toen deze GSTP inreed, niks aan het handje. Oef.

Een vrolijke noot:

Gisteren werden we op de IC 529 getrakteerd op aankondingen in Darth Vader - Star Wars stijl, op de tonen van de Imperial March :lol:

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Geplaatst: 05 jul 2023, 12:43
door Spoor92
Wout912 schreef: 04 jul 2023, 20:38
Steve schreef: 04 jul 2023, 19:40 Vandaag een rare situatie met IC 3216: er werd omgeroepen dat die uit slechts twee rijtuigen zou bestaan. Ik ging al bijna denken dat ze een klassiekje of Sprinter hadden uitgestuurd, maar nee: het was wel degelijk de intussen gebruikelijke stam van 6 M7's. Via de NMBS-chatbot wordt gesproken over 2 M7's. Iemand een idee hoe dit kan komen? De treinbegeleider riep af dat een aantal deuren buiten dienst waren als waarschuwing bij het uitstappen, zou dat op een of andere manier een impact gehad hebben op de doorgegeven samenstelling? Alle rijtuigen waren overigens gewoon toegankelijk.
Geen idee of dit er iets mee te maken heeft, maar ik heb vandaag exact hetzelfde meegemaakt op de IC4537 (Antwerpen - Charleroi-Centraal). Ook hier werd er omgeroepen dat de trein uit slechts twee rijtuigen zou bestaan. In de praktijk reed hij gelukkig met negen M6'en, terwijl ik ook al vreesde voor een klassiekje. Op de Haltelink-tracker wordt er gesproken over twee M6- rijtuigen, dus ook hier is er bij het doorgeven van de samenstelling iets misgelopen. Is wel lastig vermits de verkorte samenstelling in ieder station wordt aangekondigd.
Zelfde ervaring gisteren met de IC2215 Gent-Tongeren gisteren in Brussel-Zuid. Zogezegd 5 rijtuigen ipv 10, het waren gewoon. 10 M7'en

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Geplaatst: 05 jul 2023, 23:44
door groentje
Er zitten duidelijk nog wat kinderziektes in, maar toch al blij dat ze schijnbaar de reële samenstelling al communiceren, en niet zomaar de theoretische.

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Geplaatst: 21 jul 2023, 21:33
door joverwimp
thejay schreef: 27 jun 2023, 15:15 De gegevens zijn zeker wel aangeleverd door De Lijn. De routeplanner van de TEC geeft zeker al een week of twee de resultaten en ook de planner van AVV sinds einde vorige week. Men gebruikt allemaal dezelfde dataset.

Edit - check: bij de MIVB is het ook in orde.
Al ruim een maand kan je met de routeplanner van de NMBS geen bestemming van De Lijn vinden.
(bestemmingen van de TEC en MIVB zijn o.k.; dat heb ik nooit ontkend).

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Geplaatst: 31 jul 2023, 18:45
door thejay
We komen aan in Goebelsmühle:
https://www.gva.be/cnt/dmf20230731_94931251

En Melsele wordt omgeroepen als "Leman" in een Break, weet ik uit eigen ondervinding.

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Geplaatst: 31 jul 2023, 20:24
door Paul
De telegrafische code van Booischot is GB.
En dat is blijkbaar ook de afkorting van Goebelsmühle - een mooie plek om te wandelen trouwens - in Luxemburg...

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Geplaatst: 31 jul 2023, 21:11
door Portbou
Op de varkensneuzen hoorde ik ook al enkele keren een soort van “Libourg” in plaats van Antwerpen-Luchtbal.

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Geplaatst: 31 jul 2023, 21:24
door thejay
Ik was naar de UIC stationscodes aan het zien, maar de 8200129 van Goebelsmühle heeft toch niet direct een link met 8821857 van Booischot.
Dat GB ook de afkorting voor Goebelsmühle is, klopt natuurlijk maar dan moet er eigenlijk "XL" aan vooraf gaan om aan te duiden dat het in het buitenland ligt, met name Luxemburg.

Een soortgelijk verband tussen Melsele (telegrafisch LM, UIC 8894755) en Leman (telegrafisch MAN, UIC 8843224) is er niet en kan voor mij enkel verklaard worden dat iemand foutief dacht dat LM de juiste afkorting voor Leman is.

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Geplaatst: 31 jul 2023, 22:09
door ovspotter_be
Waar is er een station genaamd "Leman" dat bediend wordt door NMBS, of is de stem aan boord van de trein ééntje die computergegenereerd is en alles kan zeggen?

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Geplaatst: 31 jul 2023, 22:10
door Klassiekje
ovspotter_be schreef: 31 jul 2023, 22:09 Waar is er een station genaamd "Leman" dat bediend wordt door NMBS, of is de stem aan boord van de trein ééntje die computergegenereerd is en alles kan zeggen?
Op de lijn 125.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Station_Leman