Pagina 6 van 20

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Geplaatst: 22 sep 2018, 22:17
door Steve
Toch al een flinke bug: de kaart toont trein 3244, die helemaal niet rijdt in het weekend, met ook nog eens een imaginaire vertraging.

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Geplaatst: 23 sep 2018, 02:28
door Asterix
Steve schreef: 22 sep 2018, 22:17 Toch al een flinke bug: de kaart toont trein 3244, die helemaal niet rijdt in het weekend, met ook nog eens een imaginaire vertraging.
Er is wel een EM3244 die rijdt op zaterdag niet na middernacht van Doornik naar Aat. Daarmee misschien?

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Geplaatst: 25 sep 2018, 11:32
door Steve
Ik heb de kaart gisteren wat uitgebreider in de gaten gehouden, maar ik vrees dat er toch nog wat werk is voor het een volwaardige informatietool wordt.

Belangrijkste pijnpunt is dat de kaart exact dezelfde gegevens lijkt te gebruiken als de app en website voor de lokalisatie van de treinen: hij gaat uit van de bekende vertraging en lijkt op basis daarvan in te schatten waar de trein ongeveer zou moeten zijn. Alleen weten we allemaal dat de aangegeven vertraging vaak niet helemaal klopt / laattijdig bijgewerkt wordt en dan krijg je onjuiste posities: treinen die op de kaart het station al voorbij zijn, terwijl ze er eigenlijk nog moeten aankomen. En dan plots terugspringen als je refresht (en de vertragingsdata intussen bijgewerkt is).

Echt een verrassing is dat natuurlijk niet, maar ik had gehoopt dat men tenminste betrouwbaardere gegevens (zoals gps-lokalisatie) zou gebruiken alvorens deze tool te lanceren. Vooral bij incidenten met moeilijk in te schatten impact zou het een enorme meerwaarde zijn om te kunnen weten waar de trein zich nu écht bevindt. Quod non.

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Geplaatst: 25 sep 2018, 11:36
door Shrek
Steve schreef: 25 sep 2018, 11:32 Echt een verrassing is dat natuurlijk niet, maar ik had gehoopt dat men tenminste betrouwbaardere gegevens (zoals gps-lokalisatie) zou gebruiken alvorens deze tool te lanceren. Quod non.
Die gegevens zitten nergens in een databank dus kan je ze ook niet gebruiken. Daarom lijkt de hele kaart mij een maat voor niets. Dit hadden we 6 jaar geleden met railtime al. Toen werd het afgevoerd, misschien moeten ze nu maar hetzelfde doen.

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Geplaatst: 25 sep 2018, 11:44
door Steve
Intussen begint het nieuws in de pers te verschijnen, en daar wordt wel gesproken over toekomstige verbeteringen waaronder gps-lokalisatie maar zelfs ook informatie over de samenstelling van de treinen. Helaas wordt daarbij geen enkele termijn aangekondigd. Hopelijk duurt het niet te lang, want anders vrees ik ook dat dit een slag in het water wordt.

HLN schrijft:
Met Train Map kan voortaan de positie van de treinen op het Belgische spoornet live worden gevolgd. Bedoeling is de reizigers beter te informeren, zegt de NMBS die de toepassing vandaag heeft gelanceerd.
Op de kaart wordt de positie van alle treinen op het net weergegeven, net als de stations, het wegennet, enzovoort. Je kan er treinen zoeken op route, treintype, station of treinnummer. Eens een trein geselecteerd, verschijnt informatie over de dienstregeling, de eventuele vertraging, de voorziene haltes en de perrons.
“Deze transparantie moet de lees- en zichtbaarheid van het treinverkeer vergroten”, zegt de NMBS in een persbericht. Het is de bedoeling dat Train Map in de toekomst nog meer informatie zal bevatten, zoals bijvoorbeeld over werken aan het spoor. “We zullen de toepassing uitbreiden, ook op basis van wat de reizigers verlangen”, aldus NMBS-woordvoerder Dimitri Temmerman. Zo is het mogelijk informatie toe te voegen over de indeling van de treinen, waar er stopcontacten zijn, in welke wagon je je fiets kan plaatsen...
Ook zullen geolokalisatie en gps-signalen geïntegreerd worden voor de positionering van de treinen. Voorlopig gebeurt dat op basis van meetpunten in het spoor. Train map is beschikbaar op nmbs.be/trainmap.
De hogesnelheidstreinen zijn niet te zien op de kaart.

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Geplaatst: 25 sep 2018, 12:59
door Asterix
Shrek schreef: 25 sep 2018, 11:36
Steve schreef: 25 sep 2018, 11:32 Echt een verrassing is dat natuurlijk niet, maar ik had gehoopt dat men tenminste betrouwbaardere gegevens (zoals gps-lokalisatie) zou gebruiken alvorens deze tool te lanceren. Quod non.
Die gegevens zitten nergens in een databank dus kan je ze ook niet gebruiken. Daarom lijkt de hele kaart mij een maat voor niets. Dit hadden we 6 jaar geleden met railtime al. Toen werd het afgevoerd, misschien moeten ze nu maar hetzelfde doen.
Ik dacht dat NMBS al jaren hun treinen kon volgen met die Alaska-module?

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Geplaatst: 25 sep 2018, 14:23
door Ducktape
In elke GSM-R zit een GPS ingebouwd, dus elk stel en locomotief kan men nu al perfect localiseren eigenlijk.

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Geplaatst: 25 sep 2018, 14:38
door jan_olieslagers
"Alaska" ? In mijn tijd was er een project "Atlas" dat op alle tractiemateriaal een GPS-ontvanger en GSM-module plaatste, en om het kwartier een SMS uitstuurde met de coordinaten en misschien nog enkele andere parameters.

[[off-topic]] Prima herinnering aan de projectleidster, trouwens.

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Geplaatst: 25 sep 2018, 15:52
door GregTrainz
Klopt wat hier gezegd wordt, ik had al een aantal kilometers verschil! De locatie wordt dus eigenlijk gewoon gesimuleerd! Trein is al aan het rijden op de kaart terwijl die in echt nog aan het station staat!

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Geplaatst: 25 sep 2018, 16:56
door jan_olieslagers
Dat zie je wel meer hoor, bv. flightradar24 doet precies hetzelfde met vliegtuigen. Ttz anticiperen op de vermoede koers, en dan bijsturen ( soms op het belachelijke af) als er een koerswijziging is.

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Geplaatst: 25 sep 2018, 17:18
door Steve
Flightradar is niettemin - en alle proporties in acht genomen - vrij accuraat, zeker in dichtbevolkte gebieden waar veel radars staan (inclusief die van de vele vrijwilligers)... maar het grote verschil is toch dat Flightradar een particulier initiatief is dat het moet redden met de middelen die het heeft, terwijl het hier om een officiële tool gaat die van de vervoerder zelf uitgaat, die bovendien ook over de nodige technologie blijkt te beschikken om de exacte locatie van z'n treinen te kennen maar er kennelijk nog niet in geslaagd is om die ook te laten spreken met z'n informatietools.

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Geplaatst: 25 sep 2018, 20:27
door dentheo
Ik moet nadenken om een situatie te vinden waar ik die kaart zou gebruiken ipv de planner.
Ik vind er niet zo snel één....

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Geplaatst: 30 sep 2018, 21:14
door profke
heeel misschien de spotters?
(maar dan zouden ook de goederentreinen erop moeten staan, en de private vervoerders

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Geplaatst: 04 okt 2018, 22:17
door stekkerz
Al enkele dagen merk ik in het station van Brugge dat bepaalde treinen niet van het voorzien spoor vertrekken zoals aangegeven op de gele affiches in het station. Vreemd genoeg staat de spoorverandering niet aangeduid op de schermen en wordt er ook geen spoorverandering aangekondigd. Iemand een idee hoe dit zou kunnen komen ? Met EMMA zou dit toch automatisch moeten gebeuren ?

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Geplaatst: 04 okt 2018, 22:26
door Freken
stekkerz schreef: 04 okt 2018, 22:17 Al enkele dagen merk ik in het station van Brugge dat bepaalde treinen niet van het voorzien spoor vertrekken zoals aangegeven op de gele affiches in het station. Vreemd genoeg staat de spoorverandering niet aangeduid op de schermen en wordt er ook geen spoorverandering aangekondigd. Iemand een idee hoe dit zou kunnen komen ? Met EMMA zou dit toch automatisch moeten gebeuren ?
Als het niet wordt weergegeven als spoorwijziging door EMMA mag je er vanuit gaan dat het planmatig is. Je zegt dat het daar dagelijks gebeurt dus er zal een (tijdelijke?) aanpassing geweest zijn die nog niet opgenomen is in de affiches.