Luchthaven draait goed

Alles over reizigerstreinen in België.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Luchthaven draait goed

Bericht door Asterix »

Shrek schreef: 10 apr 2018, 10:40Sterker nog: vanuit Vilvoorde is er geen trein naar de luchthaven dus moeten ze wel de bus nemen.
Of ze nemen de trein naar Brussel-Noord en stappen daar over he. Ook niet iedereen in Haacht neemt de 272 naar de Noord he 😉
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Luchthaven draait goed

Bericht door Portbou »

Asterix schreef: 10 apr 2018, 16:48
Shrek schreef: 10 apr 2018, 10:40Sterker nog: vanuit Vilvoorde is er geen trein naar de luchthaven dus moeten ze wel de bus nemen.
Of ze nemen de trein naar Brussel-Noord en stappen daar over he. Ook niet iedereen in Haacht neemt de 272 naar de Noord he 😉
Luchthaven-Vilvoorde gaat met de bus rechtstreeks in 16 minuten. Wie dan de trein via Brussel Noord neemt is een onvoorwaardelijke treinfan met teveel geld...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Luchthaven draait goed

Bericht door Shrek »

Asterix schreef: 10 apr 2018, 16:48
Shrek schreef: 10 apr 2018, 10:40Sterker nog: vanuit Vilvoorde is er geen trein naar de luchthaven dus moeten ze wel de bus nemen.
Of ze nemen de trein naar Brussel-Noord en stappen daar over he. Ook niet iedereen in Haacht neemt de 272 naar de Noord he 😉
Voor een traject als Vilvoorde-Brussels Airport moet je je durven afvragen of je die reizigers wel persé op de trein wil hebben. Het traject is 4x korter met de bus, er is een goede busfrequentie en de treinen tussen Vilvoorde en Brussel zitten al goed vol.
De trein moet vooral concurreren met de auto, niet met de bus.
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: Luchthaven draait goed

Bericht door Glodenox »

Ik zou in principe met de trein kunnen gaan vanuit Mechelen, maar omwille van de Diabolotoeslag kies ik er voor om met de wagen door iemand afgezet te worden aan de drop-off in Brucargo en van daar gratis met de bus tot de luchthaven te gaan. Ik vind het zelf zeer jammer, maar anders wordt het gewoonweg te duur.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Luchthaven draait goed

Bericht door kika »

Glodenox schreef: 11 apr 2018, 09:30 Ik zou in principe met de trein kunnen gaan vanuit Mechelen, maar omwille van de Diabolotoeslag kies ik er voor om met de wagen door iemand afgezet te worden aan de drop-off in Brucargo en van daar gratis met de bus tot de luchthaven te gaan. Ik vind het zelf zeer jammer, maar anders wordt het gewoonweg te duur.
Ben al regelmatig met de trein gereisd naar Brussel en verder i.p.v. het vliegtuig te nemen, de tijdswinst vanuit Brussel is beperkt zeker als je moet overstappen en het is meestal duurder dan met de trein. In Brussel is het net geen 6 euro toeslag(!), Barcelona 10 om naar de stad te gaan, waar ik woon tussen de 4,80 en 3,60; 4,90€ voor Frankfurt naar het stadscentrum, Schiphol €4,30, München is net als Barcelona wat duurder/verder dus tussen de 10,60 en 11,60€ (13€ voor een dagticket op het hele MVV-net). Dan zit Brussel met haar 9€ toch in de hogere regionen ondanks dat het vlakbij is.

Maar wat ik nog niet helemaal begrijp is waar Glodenox zijn chauffeur haalt die voor minder 4,20€ Mechelen-Luchthaven pendelt (benzine: 4,40€ vs. trein: 8,60€ ). :mrgreen:
JPL107
Berichten: 126
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:48
Locatie: Lier
Contacteer:

Re: Luchthaven draait goed

Bericht door JPL107 »

Inderdaad, die Diabolotoeslag leidt toch tot licht absurde toestanden. Ik moest vandaag gaan solliciteren op de luchthaven en nam een ticket mét 50 % verminderingskaart heen en terug van Leuven tot de luchthaven. € 15,60 is dan toch écht niet meer redelijk te noemen voor een ritje van twee keer tien minuten zonder zitplaats..
Je kan altijd de trein nemen tot Zaventem (dorp) en van daar een paar kilometer te voet wandelen naar de luchthaven.
Langs de andere kant is de trein nog altijd goedkoop en gemakkelijk om op de luchthaven te geraken en als je een vlucht kan boeken dan valt die Diabolotoeslag wel mee :) .
Ik het afgelopen jaar verschillende keren de trein van Brussel-Schuman naar de luchthaven genomen en op minder dan een kwartier sta je in de luchthaven.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Luchthaven draait goed

Bericht door Shrek »

Op het totale traject van bij je thuis tot aan je hotel in een tropisch land is de diabolotoeslag inderdaad verwaarloosbaar. Maar de toeslag zorgt er wèl voor dat de luchthaven niet uitgroeit tot multimodaal vervoersknooppunt wat het wèl zou kunnen zijn.
Er zijn talloze busverbindingen naar de luchthaven die zouden kunnen dienen als feeders voor mensen die verder de trein nemen richting Gent, Hasselt, Namen of eender waar. Maar dat gebeurt vandaag niet door de hoge prijzen. Jammer, want met de goede treinverbindingen zou het luchthavenstation nog veel meer volk kunnen aantrekken.
Ik denk ook aan bijvoorbeeld deelfietsen waarmee de nabijgelegen bedrijvenparken bereikt kunnen worden of omgekeerd: een goede fietsenstalling voor mensen uit de omliggende dorpen die de trein nemen in de luchthaven. Dat is door de diabolotaks allemaal onmogelijk.
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: Luchthaven draait goed

Bericht door Glodenox »

kika schreef: 11 apr 2018, 11:33Maar wat ik nog niet helemaal begrijp is waar Glodenox zijn chauffeur haalt die voor minder 4,20€ Mechelen-Luchthaven pendelt (benzine: 4,40€ vs. trein: 8,60€ ). :mrgreen:
Om tot station Mechelen te geraken moet ik ook met de auto vervoerd worden, anders geraak ik daar niet. Het traject naar Mechelen duurt ~8 minuten, naar de drop-off van de luchthaven in Brucargo rijden duurt ~16 minuten. Het is dus niet alleen goedkoper voor mij, maar ook sneller. En de chauffeur is familie ;)

Maar dat is mijn situatie. Voor mensen die verder van de luchthaven wonen is dat helemaal anders.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Luchthaven draait goed

Bericht door Portbou »

Hieronder een overzicht van vertragingen >= 15 minuten en afschaffingen op de lijn Antwerpen - Mechelen - Luchthaven en vv.
Dit over de eerste werkweek na Pasen.

Antwerpen is de belangrijkste stad van Vlaanderen.
Mechelen is de 5de stad van Vlaanderen.

Hoe lang nog gaan we één van de twee verbindingen per uur laten afhangen van de onbetrouwbare Benelux-trein ?
Ook Noorderkempen verdient beter dan dit.


Afbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Luchthaven draait goed

Bericht door Steven »

Dat ligt dan niet aan mij. Vier dagen op rij 9251/9268 gedaan en ik had in het slechtste geval 5 min vertraging DOOR andere treinen die niet stipt waren. Gevoelige stations zijn telkens Mechelen en Antwerpen centraal.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Luchthaven draait goed

Bericht door Portbou »

Steven schreef: 30 apr 2019, 02:22 Dat ligt dan niet aan mij.
Dat wou ik ook zeker niet beweren...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Luchthaven draait goed

Bericht door Steven »

Hehe :wink: niet al te serieus opvatten. Gewoon onthouden dat ik mijn best deed om hem wel normaal te laten rijden.
Wouterh12
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 dec 2014, 22:23

Re: Luchthaven draait goed

Bericht door Wouterh12 »

Steven schreef: 30 apr 2019, 02:22 Dat ligt dan niet aan mij. Vier dagen op rij 9251/9268 gedaan en ik had in het slechtste geval 5 min vertraging DOOR andere treinen die niet stipt waren. Gevoelige stations zijn telkens Mechelen en Antwerpen centraal.
Tegen eind 2020 zou de bypass in Mechelen operationeel moeten zijn, dat zou al moeten helpen?
Als de werken in de rest van het station dan geen roet in het eten gooien, tenminste. Ik veronderstel dat heel wat regulier verkeer Antwerpen-Brussel dan tijdelijk ook via de nieuwe sporen 11 en 12 zal moeten rijden.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Luchthaven draait goed

Bericht door Shrek »

Wouterh12 schreef: 04 jul 2019, 22:13 Tegen eind 2020 zou de bypass in Mechelen operationeel moeten zijn, dat zou al moeten helpen?
Als de werken in de rest van het station dan geen roet in het eten gooien, tenminste. Ik veronderstel dat heel wat regulier verkeer Antwerpen-Brussel dan tijdelijk ook via de nieuwe sporen 11 en 12 zal moeten rijden.
De eerste fase van die werken zal niet veel verschil maken. Perrons 9 en 10 gaan dan immers buiten dienst waardoor er niet meer capaciteit is.
De grootste hinderpaal, de snijdende bewegingen, zullen ten slotte pas vermeden worden als ook de vertakking Otterbeek heraangelegd wordt en dat is pas voorzien tegen het einde van de werken in Mechelen. Dus veel beterschap is er niet meteen op komst.
Wouterh12
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 dec 2014, 22:23

Re: Luchthaven draait goed

Bericht door Wouterh12 »

Shrek schreef: 05 jul 2019, 00:05
Wouterh12 schreef: 04 jul 2019, 22:13 Tegen eind 2020 zou de bypass in Mechelen operationeel moeten zijn, dat zou al moeten helpen?
Als de werken in de rest van het station dan geen roet in het eten gooien, tenminste. Ik veronderstel dat heel wat regulier verkeer Antwerpen-Brussel dan tijdelijk ook via de nieuwe sporen 11 en 12 zal moeten rijden.
De eerste fase van die werken zal niet veel verschil maken. Perrons 9 en 10 gaan dan immers buiten dienst waardoor er niet meer capaciteit is.
De grootste hinderpaal, de snijdende bewegingen, zullen ten slotte pas vermeden worden als ook de vertakking Otterbeek heraangelegd wordt en dat is pas voorzien tegen het einde van de werken in Mechelen. Dus veel beterschap is er niet meteen op komst.
"Het einde van de werken", dat zou dan pas ergens over een 10-tal jaren zijn?
Plaats reactie