Puurs-Roosendaal wordt Puurs-Essen

Alles over reizigerstreinen in België.
stefanic
Berichten: 831
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Puurs-Roosendaal wordt Puurs-Essen

Bericht door stefanic » 21 apr 2018, 12:21

BlackEagle schreef:
21 apr 2018, 10:11
Lichtjes gerelateerd aan deze kwestie:

Waarom heeft men er met de omschakeling van de Benelux niet voor gekozen om het stoppatroon van de Puurs-Roosendaal (L-32, reeks 450) en de Puurs-Essen (L-22, reeks 2550) niet gelijk te trekken? Nu worden de kleinere stations Sint-Mariaburg, Kijkuit en Wildert enkel tijdens de spits bediend door de Puurs-Essen, terwijl er met het verdwijnen van de Benelux ruimte genoeg is om ze allebei overal te laten stoppen. Het reistijdverschil is 9 minuten, maar dat komt voornamelijk door de inzet van snellere Desiro's ipv Varkensneuzen. Ook het aantal omlopen zou gelijk zijn, en het effect op de stiptheid lijkt me ook verwaarloosbaar.

Het zou toch wel een groot voordeel zijn om in elk station van lijn 12 een mooie halfuurdienst naar Antwerpen te kunnen bieden, zoals ook het geval is op lijnen 27 en 52. Dat zou de dienstregeling ook veel leesbaar maken.
Toch even een reactie hier: Het is uiteraard het streefdoel van NMBS om beide stoptreinen overal te laten stoppen (al vanaf december 2017...). De ontbrekende stops op één van de L-relaties heeft echter 2 redenen. De eerste reden is de Benelux die voor extra drukte op de lijn zorgde, maar die is nu -eindelijk- weg.
De 2e reden is dat op lijn 12 rond bv. Kijkuit meerdere haltes kort bij elkaar liggen, en dit in combinatie met meerdere overwegen. Gevolg is bv. dat de overweg aan een station al sluit, op het moment dat de trein nog maar aankomt in het vorige station. Dit wordt dan nog gecombineerd met het feit dat stoptreinen elkaar in dezelfde zone ook nog eens kruisen. Dit resulteert in zeer lange sluitingstijd voor de overwegen, wat zeer regelmatig als gevolg heeft dat een overweg in groot alarm gaat (indien langer dan 10min sluiting).
Een analyse van Infrabel van de verkeersafwikkeling sinds de Benelux weg is, zal bepalen of NMBS de stops vanaf juni inderdaad zal krijgen...


stefanic
Berichten: 831
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Puurs-Roosendaal wordt Puurs-Essen

Bericht door stefanic » 21 apr 2018, 12:28

Terminus schreef:
21 apr 2018, 12:14
1) Een "shuttletrein" in aansluiting op de IC leek me voor de reizigers een betere keuze...

2) Waar worden de nodige Desiro's gehaald? Of hebben we tegenwoordig een pool van reservematerieel?
1) technisch niet mogelijk. Zou resulteren in zeer lange kering van de shuttle in hoofdspoor, en bovendien met krappe 5min. overstaptijd komende van de IC (die van Charleroi komt...); niet aanvaardbaar voor Infrabel, en te grote kans dat aansluiting foutloopt
2) deze komen van diverse relaties waar al een mix van materieel op reed

En om te anticiperen op de vraag die mogelijk ook nog komt: 2x pendelen per uur kan ook niet. 7min rittijd en 8min keertijd -> 4x pendelen = 60min. Dit zou dus NET gaan, zonder enige reserve, en dit een hele dag lang. Helaas moet de shuttle in Essen 1x (voorziene pendel) op bezet spoor ontvangen worden: totale rittijd 9min ipv 7min -> 62min voor 4x pendel -> helemaal onmogelijk.

Zwoopaman
Berichten: 50
Lid geworden op: 23 dec 2014, 03:31

Re: Puurs-Roosendaal wordt Puurs-Essen

Bericht door Zwoopaman » 21 apr 2018, 12:59

stefanic schreef:
21 apr 2018, 12:28
En om te anticiperen op de vraag die mogelijk ook nog komt: 2x pendelen per uur kan ook niet. 7min rittijd en 8min keertijd -> 4x pendelen = 60min. Dit zou dus NET gaan, zonder enige reserve, en dit een hele dag lang. Helaas moet de shuttle in Essen 1x (voorziene pendel) op bezet spoor ontvangen worden: totale rittijd 9min ipv 7min -> 62min voor 4x pendel -> helemaal onmogelijk.
Grappig, want het is toch lange tijd geweest dat men van Roosendaal leeg naar Essen moest om te koppelen / ontkoppelen en dan terug leeg naar Roosendaal. Dit werd toch ook op ongeveer een uur gedaan. Moet er dan wel bij zeggen dat dit vaak fout afliep.

Is er trouwens al bekend welk type materiaal er dan wordt ingezet tussen Essen en Puurs?

rvdborgt
Berichten: 2937
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Puurs-Roosendaal wordt Puurs-Essen

Bericht door rvdborgt » 21 apr 2018, 14:06

stefanic schreef:
21 apr 2018, 12:28
Helaas moet de shuttle in Essen 1x (voorziene pendel) op bezet spoor ontvangen worden: totale rittijd 9min ipv 7min -> 62min voor 4x pendel -> helemaal onmogelijk.
Is er nog een specieke reden waarom die pendel Essen - Roosendaal asymmetrisch gaat rijden?

ma-vr:
Roosendaal a. :14 v. :50
Essen a. :59 v. :07

weekend:
Roosendaal a. :45 v. :21
Essen a. :30 v. :38

Dat is toch nog iets "schever" dan alleen door 2 minuten rijtijdverschil.

Groetjes,
Rian

stefanic
Berichten: 831
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Puurs-Roosendaal wordt Puurs-Essen

Bericht door stefanic » 21 apr 2018, 14:15

Aankomst is '59 in Essen, omdat aankomst L-trein in Essen om '54 ligt. Het risico moet zoveel mogelijk vermeden worden dat beide treinen gelijktijdig het station binnenrijden, naar elkaar toe op hetzelfde spoor.
Idem tijdens het weekend: aankomst L om '25. Aankomst pendel om '30

Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 4069
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Puurs-Roosendaal wordt Puurs-Essen

Bericht door Steve » 21 apr 2018, 22:32

stefanic schreef:
21 apr 2018, 12:28
2) deze komen van diverse relaties waar al een mix van materieel op reed
Welke verschuivingen vallen dan elders te verwachten? Waar zullen de MS75 die nu van Essen - Puurs weggehaald worden (waarom eigenlijk, tot Essen kan toch prima?) dan wel opduiken?

dentheo
Berichten: 7669
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Puurs-Roosendaal wordt Puurs-Essen

Bericht door dentheo » 21 apr 2018, 22:48

Steve schreef:
21 apr 2018, 22:32
Welke verschuivingen vallen dan elders te verwachten? Waar zullen de MS75 die nu van Essen - Puurs weggehaald worden (waarom eigenlijk, tot Essen kan toch prima?) dan wel opduiken?

In de strip en ombouw atelier neem ik aan ?
Theo
Groeten vanop de Heide

FLV-FGSP
Berichten: 1473
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Puurs-Roosendaal wordt Puurs-Essen

Bericht door FLV-FGSP » 24 apr 2018, 09:37

De hierboven aangekondigde knip is uitgesteld. Wel zijn er op sommige dagen aanpassingen wegens werkzaamheden.

dentheo
Berichten: 7669
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Puurs-Roosendaal wordt Puurs-Essen

Bericht door dentheo » 24 apr 2018, 12:18

In het draadje over renovatie werd er gezegd dat het tempo opgedreven werd, was tot nog toe drie per jaar...
Er werden er wel meer binnen genomen, maar komen er nu al meer buiten ?
Misschien heeft de werkelijkheid de wens ingehaald en kan men het binnen nemen rustig "temporiseren" tot na het jaarverlof.
Theo
Groeten vanop de Heide

Terminus
Berichten: 792
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Puurs-Roosendaal wordt Puurs-Essen

Bericht door Terminus » 26 apr 2018, 22:30

Stefanic, allereerst mijn (onze?) dank voor je toelichting.

Ik blijf echter met mijn vraag zitten waar we plots het extra materieel halen. Ok, de Desiro's worden van andere verbindingen genomen, maar dan moeten deze op hun beurt ook vervangen worden voor die treinen...

En hopelijk halen jullie de nodige Desiro's van enkele IC-treinen... :)

rvdborgt
Berichten: 2937
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Puurs-Roosendaal wordt Puurs-Essen

Bericht door rvdborgt » 26 apr 2018, 22:41

FLV-FGSP schreef:
24 apr 2018, 09:37
De hierboven aangekondigde knip is uitgesteld.
Tot 26 mei blijkbaar:
http://www.belgianrail.be/nl/nieuws/l-t ... ndaal.aspx

Groetjes,
Rian

ostbahnhof
Berichten: 547
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: Puurs-Roosendaal wordt Puurs-Essen

Bericht door ostbahnhof » 26 apr 2018, 22:58

zijn er dan nog zo weining niet gerenoveerde stellen in dienst?

dentheo
Berichten: 7669
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Puurs-Roosendaal wordt Puurs-Essen

Bericht door dentheo » 27 apr 2018, 11:01

Heeft er iemand een idee waar al die stelletjes zitten ?
Staan er zoveel buiten dienst te wachten op "actie" van de werkplaats ?
Theo
Groeten vanop de Heide

Ducktape
Berichten: 118
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: Puurs-Roosendaal wordt Puurs-Essen

Bericht door Ducktape » 27 apr 2018, 13:00

In de werkplaats van Gentbrugge staan er telkens een stuk of 5 te wachten op de verwijdering van de verflaag (reeds volledig gestript tot op de kast), in Schaarbeek staan er ook een stuk of 3 zag ik deze week, in de CW van Mechelen zelf zullen er ook wel een aantal staan en dan zal er landelijk ook hier en daar nog wel ergens een staan. Zo kom je al snel aan 10-15 stuks, wetende dat er maar 44 zijn en dat er al een stuk of 6 vernieuwd zijn schieten er dus niet veel meer over.

dentheo
Berichten: 7669
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Puurs-Roosendaal wordt Puurs-Essen

Bericht door dentheo » 27 apr 2018, 14:29

Tot nog toe staat het gemiddelde op 4 renovaties per jaar.
Dus hebben ze nu een werkvoorraad voor drie a vier jaar...lijkt mij wel genoeg om het uit dienst nemen even te temporiseren.
Een werkvoorraad van vijf a zes jaar is ook niet erg nuttig.
Theo
Groeten vanop de Heide

Plaats reactie