Pagina 2 van 5

Re: Puurs-Roosendaal wordt Puurs-Essen

Geplaatst: 21 apr 2018, 12:21
door stefanic
BlackEagle schreef: 21 apr 2018, 10:11 Lichtjes gerelateerd aan deze kwestie:

Waarom heeft men er met de omschakeling van de Benelux niet voor gekozen om het stoppatroon van de Puurs-Roosendaal (L-32, reeks 450) en de Puurs-Essen (L-22, reeks 2550) niet gelijk te trekken? Nu worden de kleinere stations Sint-Mariaburg, Kijkuit en Wildert enkel tijdens de spits bediend door de Puurs-Essen, terwijl er met het verdwijnen van de Benelux ruimte genoeg is om ze allebei overal te laten stoppen. Het reistijdverschil is 9 minuten, maar dat komt voornamelijk door de inzet van snellere Desiro's ipv Varkensneuzen. Ook het aantal omlopen zou gelijk zijn, en het effect op de stiptheid lijkt me ook verwaarloosbaar.

Het zou toch wel een groot voordeel zijn om in elk station van lijn 12 een mooie halfuurdienst naar Antwerpen te kunnen bieden, zoals ook het geval is op lijnen 27 en 52. Dat zou de dienstregeling ook veel leesbaar maken.
Toch even een reactie hier: Het is uiteraard het streefdoel van NMBS om beide stoptreinen overal te laten stoppen (al vanaf december 2017...). De ontbrekende stops op één van de L-relaties heeft echter 2 redenen. De eerste reden is de Benelux die voor extra drukte op de lijn zorgde, maar die is nu -eindelijk- weg.
De 2e reden is dat op lijn 12 rond bv. Kijkuit meerdere haltes kort bij elkaar liggen, en dit in combinatie met meerdere overwegen. Gevolg is bv. dat de overweg aan een station al sluit, op het moment dat de trein nog maar aankomt in het vorige station. Dit wordt dan nog gecombineerd met het feit dat stoptreinen elkaar in dezelfde zone ook nog eens kruisen. Dit resulteert in zeer lange sluitingstijd voor de overwegen, wat zeer regelmatig als gevolg heeft dat een overweg in groot alarm gaat (indien langer dan 10min sluiting).
Een analyse van Infrabel van de verkeersafwikkeling sinds de Benelux weg is, zal bepalen of NMBS de stops vanaf juni inderdaad zal krijgen...

Re: Puurs-Roosendaal wordt Puurs-Essen

Geplaatst: 21 apr 2018, 12:28
door stefanic
Terminus schreef: 21 apr 2018, 12:14 1) Een "shuttletrein" in aansluiting op de IC leek me voor de reizigers een betere keuze...

2) Waar worden de nodige Desiro's gehaald? Of hebben we tegenwoordig een pool van reservematerieel?
1) technisch niet mogelijk. Zou resulteren in zeer lange kering van de shuttle in hoofdspoor, en bovendien met krappe 5min. overstaptijd komende van de IC (die van Charleroi komt...); niet aanvaardbaar voor Infrabel, en te grote kans dat aansluiting foutloopt
2) deze komen van diverse relaties waar al een mix van materieel op reed

En om te anticiperen op de vraag die mogelijk ook nog komt: 2x pendelen per uur kan ook niet. 7min rittijd en 8min keertijd -> 4x pendelen = 60min. Dit zou dus NET gaan, zonder enige reserve, en dit een hele dag lang. Helaas moet de shuttle in Essen 1x (voorziene pendel) op bezet spoor ontvangen worden: totale rittijd 9min ipv 7min -> 62min voor 4x pendel -> helemaal onmogelijk.

Re: Puurs-Roosendaal wordt Puurs-Essen

Geplaatst: 21 apr 2018, 12:59
door Zwoopaman
stefanic schreef: 21 apr 2018, 12:28 En om te anticiperen op de vraag die mogelijk ook nog komt: 2x pendelen per uur kan ook niet. 7min rittijd en 8min keertijd -> 4x pendelen = 60min. Dit zou dus NET gaan, zonder enige reserve, en dit een hele dag lang. Helaas moet de shuttle in Essen 1x (voorziene pendel) op bezet spoor ontvangen worden: totale rittijd 9min ipv 7min -> 62min voor 4x pendel -> helemaal onmogelijk.
Grappig, want het is toch lange tijd geweest dat men van Roosendaal leeg naar Essen moest om te koppelen / ontkoppelen en dan terug leeg naar Roosendaal. Dit werd toch ook op ongeveer een uur gedaan. Moet er dan wel bij zeggen dat dit vaak fout afliep.

Is er trouwens al bekend welk type materiaal er dan wordt ingezet tussen Essen en Puurs?

Re: Puurs-Roosendaal wordt Puurs-Essen

Geplaatst: 21 apr 2018, 14:06
door rvdborgt
stefanic schreef: 21 apr 2018, 12:28Helaas moet de shuttle in Essen 1x (voorziene pendel) op bezet spoor ontvangen worden: totale rittijd 9min ipv 7min -> 62min voor 4x pendel -> helemaal onmogelijk.
Is er nog een specieke reden waarom die pendel Essen - Roosendaal asymmetrisch gaat rijden?

ma-vr:
Roosendaal a. :14 v. :50
Essen a. :59 v. :07

weekend:
Roosendaal a. :45 v. :21
Essen a. :30 v. :38

Dat is toch nog iets "schever" dan alleen door 2 minuten rijtijdverschil.

Groetjes,
Rian

Re: Puurs-Roosendaal wordt Puurs-Essen

Geplaatst: 21 apr 2018, 14:15
door stefanic
Aankomst is '59 in Essen, omdat aankomst L-trein in Essen om '54 ligt. Het risico moet zoveel mogelijk vermeden worden dat beide treinen gelijktijdig het station binnenrijden, naar elkaar toe op hetzelfde spoor.
Idem tijdens het weekend: aankomst L om '25. Aankomst pendel om '30

Re: Puurs-Roosendaal wordt Puurs-Essen

Geplaatst: 21 apr 2018, 22:32
door Steve
stefanic schreef: 21 apr 2018, 12:28 2) deze komen van diverse relaties waar al een mix van materieel op reed
Welke verschuivingen vallen dan elders te verwachten? Waar zullen de MS75 die nu van Essen - Puurs weggehaald worden (waarom eigenlijk, tot Essen kan toch prima?) dan wel opduiken?

Re: Puurs-Roosendaal wordt Puurs-Essen

Geplaatst: 21 apr 2018, 22:48
door dentheo
Steve schreef: 21 apr 2018, 22:32 Welke verschuivingen vallen dan elders te verwachten? Waar zullen de MS75 die nu van Essen - Puurs weggehaald worden (waarom eigenlijk, tot Essen kan toch prima?) dan wel opduiken?

In de strip en ombouw atelier neem ik aan ?

Re: Puurs-Roosendaal wordt Puurs-Essen

Geplaatst: 24 apr 2018, 09:37
door FLV-FGSP
De hierboven aangekondigde knip is uitgesteld. Wel zijn er op sommige dagen aanpassingen wegens werkzaamheden.

Re: Puurs-Roosendaal wordt Puurs-Essen

Geplaatst: 24 apr 2018, 12:18
door dentheo
In het draadje over renovatie werd er gezegd dat het tempo opgedreven werd, was tot nog toe drie per jaar...
Er werden er wel meer binnen genomen, maar komen er nu al meer buiten ?
Misschien heeft de werkelijkheid de wens ingehaald en kan men het binnen nemen rustig "temporiseren" tot na het jaarverlof.

Re: Puurs-Roosendaal wordt Puurs-Essen

Geplaatst: 26 apr 2018, 22:30
door Terminus
Stefanic, allereerst mijn (onze?) dank voor je toelichting.

Ik blijf echter met mijn vraag zitten waar we plots het extra materieel halen. Ok, de Desiro's worden van andere verbindingen genomen, maar dan moeten deze op hun beurt ook vervangen worden voor die treinen...

En hopelijk halen jullie de nodige Desiro's van enkele IC-treinen... :)

Re: Puurs-Roosendaal wordt Puurs-Essen

Geplaatst: 26 apr 2018, 22:41
door rvdborgt
FLV-FGSP schreef: 24 apr 2018, 09:37De hierboven aangekondigde knip is uitgesteld.
Tot 26 mei blijkbaar:
http://www.belgianrail.be/nl/nieuws/l-t ... ndaal.aspx

Groetjes,
Rian

Re: Puurs-Roosendaal wordt Puurs-Essen

Geplaatst: 26 apr 2018, 22:58
door ostbahnhof
zijn er dan nog zo weining niet gerenoveerde stellen in dienst?

Re: Puurs-Roosendaal wordt Puurs-Essen

Geplaatst: 27 apr 2018, 11:01
door dentheo
Heeft er iemand een idee waar al die stelletjes zitten ?
Staan er zoveel buiten dienst te wachten op "actie" van de werkplaats ?

Re: Puurs-Roosendaal wordt Puurs-Essen

Geplaatst: 27 apr 2018, 13:00
door Ducktape
In de werkplaats van Gentbrugge staan er telkens een stuk of 5 te wachten op de verwijdering van de verflaag (reeds volledig gestript tot op de kast), in Schaarbeek staan er ook een stuk of 3 zag ik deze week, in de CW van Mechelen zelf zullen er ook wel een aantal staan en dan zal er landelijk ook hier en daar nog wel ergens een staan. Zo kom je al snel aan 10-15 stuks, wetende dat er maar 44 zijn en dat er al een stuk of 6 vernieuwd zijn schieten er dus niet veel meer over.

Re: Puurs-Roosendaal wordt Puurs-Essen

Geplaatst: 27 apr 2018, 14:29
door dentheo
Tot nog toe staat het gemiddelde op 4 renovaties per jaar.
Dus hebben ze nu een werkvoorraad voor drie a vier jaar...lijkt mij wel genoeg om het uit dienst nemen even te temporiseren.
Een werkvoorraad van vijf a zes jaar is ook niet erg nuttig.