Pagina 4 van 5

Re: Puurs-Roosendaal wordt Puurs-Essen

Geplaatst: 07 mei 2018, 15:25
door AlexNL
Die zouden dan mogelijk via de bundel gestuurd kunnen worden, als sporen 2 en 3 bezet zijn?

Aannemende dat niet de hele bundel vol staat. :D

Re: Puurs-Roosendaal wordt Puurs-Essen

Geplaatst: 07 mei 2018, 16:07
door jan_olieslagers
Zes sporen vol in die bundel? Dat zal wel niet zo vaak voorkomen, zeker? ;)

Voor wie probeert de toestand in Essen te doorgronden: een voorstelling die erg goed overeenkomt met wat hier wordt gemeld staat op https://www.openstreetmap.org/#map=17/51.46696/4.44869

Spoor 1 is blijkbaar het meest oostelijke, dat verwacht men niet als men lijnen 25-26-27 gewend is :) Maar is wel het dichtste bij het stationsgebouw, natuurlijk.

Re: Puurs-Roosendaal wordt Puurs-Essen

Geplaatst: 07 mei 2018, 19:15
door dentheo
Steve schreef: 07 mei 2018, 13:47 Het zal lachen worden als de Benelux en HST daarlangs omgeleid moeten worden bij een probleem op lijn 4...
Twee zaterdagen geleden ging de Eurostar volgens foto op internet via spoor 3 !!
Volgens "kwade tongen" (?) kwam dit omdat de allereerste keer dat de Eurostar naar Nederland ging, hij een half uur lang spoor 2 geblokkeerd heeft.
Roosendaal was toen blijkbaar verrast dat hij er al was en moest de papieren nog nakijken (?) :)

Re: Puurs-Roosendaal wordt Puurs-Essen

Geplaatst: 07 mei 2018, 19:34
door rvdborgt
dentheo schreef: 07 mei 2018, 19:15Twee zaterdagen geleden ging de Eurostar volgens foto op internet via spoor 3 !!
Volgens "kwade tongen" (?) kwam dit omdat de allereerste keer dat de Eurostar naar Nederland ging, hij een half uur lang spoor 2 geblokkeerd heeft.
Roosendaal was toen blijkbaar verrast dat hij er al was en moest de papieren nog nakijken (?) :)
Het is ook in omgekeerde richting al gebeurd dat een omgeleide Thalys pas aan Infrabel werd gemeld als hij al in Roosendaal was. Je zou denken dat er voor de normale omleidingsroute toch al een protocol zou zijn dat dan ook bij iedereen bekend is.

Groetjes,
Rian

Re: Puurs-Roosendaal wordt Puurs-Essen

Geplaatst: 07 mei 2018, 19:41
door dentheo
jan_olieslagers schreef: 07 mei 2018, 16:07 Zes sporen vol in die bundel? Dat zal wel niet zo vaak voorkomen, zeker? ;)
Uit goede bron weet ik dat slechts een deel van de bundel ter beschikking is van de verkeersleiding, andere deel zou vast voorbehouden zijn voor Infrabel.
Of dat inhoudt dat die sporen niet gedetecteerd en de wissels niet bedienbaar zijn weet ik niet, bovenleiding weet ik zelfs niet.

Re: Puurs-Roosendaal wordt Puurs-Essen

Geplaatst: 07 mei 2018, 20:22
door Zwoopaman
dentheo schreef: 07 mei 2018, 19:41 Uit goede bron weet ik dat slechts een deel van de bundel ter beschikking is van de verkeersleiding, andere deel zou vast voorbehouden zijn voor Infrabel.
Of dat inhoudt dat die sporen niet gedetecteerd en de wissels niet bedienbaar zijn weet ik niet, bovenleiding weet ik zelfs niet.
Sporen 4, 5 en 6 hebben nog bovenleiding. De andere 3 niet.

Re: Puurs-Roosendaal wordt Puurs-Essen

Geplaatst: 07 mei 2018, 21:54
door Eimai
En voor sporen 7, 8 en 9 zijn het daarbovenop ook nog handgedraaide wissels. Die kunnen zelfs dus nooit gebruikt worden om doorgaande treinen te laten rijden. Zoals hierboven staat zijn het sporen die Infrabel gebruikt om materieel weg te zetten indien nodig.

Re: Puurs-Roosendaal wordt Puurs-Essen

Geplaatst: 07 mei 2018, 22:01
door Steve
Bij het bestuderen van de sporen rond Essen valt het me trouwens op dat er een doodlopend uitwijkspoor is dat volledig op Nederlands grondgebied ligt (en volgens mij officieel dus onder het beheer van ProRail valt, er staat alvast een bord in die zin aan de overweg) terwijl het enkel voor Belgisch gebruik kan dienen. Vrij unieke situatie, lijkt me. Wordt dat spoor frequent gebruikt? En mag daar om het even wat op gezet worden, of enkel materieel dat toegelaten is in Nederland cq. in Roosendaal?

Re: Puurs-Roosendaal wordt Puurs-Essen

Geplaatst: 07 mei 2018, 22:16
door Steven
Dat bord aan de overweg is niet bedoeld voor dat doodspoor want het staat aan de verkeerde kant van dat spoor.

Re: Puurs-Roosendaal wordt Puurs-Essen

Geplaatst: 07 mei 2018, 22:20
door Eimai
Steve schreef: 07 mei 2018, 22:01 Bij het bestuderen van de sporen rond Essen valt het me trouwens op dat er een doodlopend uitwijkspoor is dat volledig op Nederlands grondgebied ligt (en volgens mij officieel dus onder het beheer van ProRail valt, er staat alvast een bord in die zin aan de overweg) terwijl het enkel voor Belgisch gebruik kan dienen. Vrij unieke situatie, lijkt me. Wordt dat spoor frequent gebruikt? En mag daar om het even wat op gezet worden, of enkel materieel dat toegelaten is in Nederland cq. in Roosendaal?
Dat spoor wordt heel vaak gebruikt voor treinen van het perron naar de bundel te laten rijden en omgekeerd, ook desiro's bijvoorbeeld, en valt onder de Belgische reglementering, ook al ligt het eigenlijk in Nederland, dat bord dat je ziet telt enkel voor de twee hoofdsporen. Of Prorail of Infrabel verantwoordelijk is, geen idee, het beetje seininrichting op dat spoor is Belgisch alleszins, en je hebt ook geen Nederlandse bevoegdheid nodig om daarop te mogen rijden. Dus wat infrastructuur betreft is het alsof dat spoor gewoon in België ligt.

Re: Puurs-Roosendaal wordt Puurs-Essen

Geplaatst: 07 mei 2018, 23:42
door trainlovertje
Steve schreef: 07 mei 2018, 22:01 Bij het bestuderen van de sporen rond Essen valt het me trouwens op dat er een doodlopend uitwijkspoor is dat volledig op Nederlands grondgebied ligt (en volgens mij officieel dus onder het beheer van ProRail valt, er staat alvast een bord in die zin aan de overweg) terwijl het enkel voor Belgisch gebruik kan dienen. Vrij unieke situatie, lijkt me. Wordt dat spoor frequent gebruikt? En mag daar om het even wat op gezet worden, of enkel materieel dat toegelaten is in Nederland cq. in Roosendaal?
Een gelijkaardige situatie heb je bijvoorbeeld in Konstanz in Duitsland, waarbij het opstelterrein op Zwitserse grond ligt. Ik weet wel zeker dat dat onder DB Netz AG valt, ook al ligt er daar een overweg op Zwitserse bodem die al met Zwitserse signalisatie (voor het wegverkeer) is uitgerust. En dan heb je natuurlijk ook nog bijvoorbeeld Basel Badischer Bahnhof, of de spoorlijnen naar Schaffhausen op Zwitserse grond die onder DB vallen (tot net voor het station van Schaffhausen), en ook omgekeerd: de spoorlijn Eglisau-Schaffhausen deels op Duitse bodem die onder de SBB valt. Allemaal aan de Duits-Zwitserse grens. Voor de rest kan ik niet meteen een gelijkaardig voorval bedenken, maar dat leidt ons dan weer te ver af van het oorspronkelijke thema..

Re: Puurs-Roosendaal wordt Puurs-Essen

Geplaatst: 08 mei 2018, 00:55
door Asterix
Nabij Erquelinnes ligt ook een spooraansluiting naar een fabriek op Frans grondgebied maar bediend vanuit Charleroi volgens Belgische reglementering.

Re: Puurs-Roosendaal wordt Puurs-Essen

Geplaatst: 08 mei 2018, 08:15
door ostbahnhof
stefanic schreef: 07 mei 2018, 13:36
ostbahnhof schreef: 06 mei 2018, 16:58 was daarstraks even in Essen en las op de gele afgiches dat de treinen niet op hetzelfd spoor toekomen en vertrekken. Men maakt gebbruik van spoor 1 en 2. Spoor 1 voor de Roosendaal pendel, spoor 2 voor de Puurs trein. Is dit in de praktijk ook zo of wijkt men van de gele affiches af? Kon het niet waarnemen want vandaag reden er bussen 🤪.
Waarschijnlijk restand van de allereerste 'werkbulletin', waarbij de relatie naar Roosendaal gewoon geknipt was in Essen 'zonder meer'.
Concreet kwam de L-trein (weekend!) telkens toe op spoor 3. Een navette was er al helemaal niet natuurlijk, gezien er een busnavette reed.
Op weekdagen (30/4 + 2/5) keerde de geknipte trein op spoor 2

Bij de knip ten gevolge homologatie (normaal vanaf 26/5) zal tijdens het weekend de beperkte trein ook toekomen op spoor 3, en de pendel op spoor 2. Op weekdagen zullen zowel de geknipte trein als de pendel keren op spoor 2.

Wisselconfiguratie in Essen is simpel:
Komende van Antwerpen kan je enkel vóór Essen van spoor 1 naar 2, 3 en bundel (en er voorbij weer omgekeerd tot op spoor 1 naar Roosendaal
Vanuit Roosendaal kan je enkel van spoor 1 richting spoor 2, 3 of bundel). Dus inderdaad vanaf spoor 1 kan je niet richting NL wegrijden en oversteken naar het linkse spoor.

Pendeltrein uit Roosendaal wisselt dus naar tegenspoor 2 bij aankomst in Essen, en rijdt zo ook via normaalspoor 2 naar Roosendaal terug.
L-trein uit Antwerpen/Puurs blijft bij aankomst op normaalspoor 2 (of spoor 3 in het weekend) , en rijdt ook weer weg naar normaalspoor
Nu viel daarstraks mijne frank, natuurlijk melden de affiches nog spoor 1 en 2, de pendel start immers pas eind mei... 😎

Re: Puurs-Roosendaal wordt Puurs-Essen

Geplaatst: 08 mei 2018, 09:33
door kika
Eimai schreef: 07 mei 2018, 21:54 En voor sporen 7, 8 en 9 zijn het daarbovenop ook nog handgedraaide wissels. Die kunnen zelfs dus nooit gebruikt worden om doorgaande treinen te laten rijden. Zoals hierboven staat zijn het sporen die Infrabel gebruikt om materieel weg te zetten indien nodig.
Absoluut ongewenst zou ik snappen, maar waarom nooit? Toegegeven een tram van 30 naar 0 naar 30km/h laten versnellen is een andere categorie, maar daar gebeurd dat toch ook (on)regelmatig dat de wattman moet uitstappen om even een wissel goed te leggen?

Re: Puurs-Roosendaal wordt Puurs-Essen

Geplaatst: 08 mei 2018, 09:38
door Shrek
kika schreef: 08 mei 2018, 09:33
Eimai schreef: 07 mei 2018, 21:54 En voor sporen 7, 8 en 9 zijn het daarbovenop ook nog handgedraaide wissels. Die kunnen zelfs dus nooit gebruikt worden om doorgaande treinen te laten rijden. Zoals hierboven staat zijn het sporen die Infrabel gebruikt om materieel weg te zetten indien nodig.
Absoluut ongewenst zou ik snappen, maar waarom nooit? Toegegeven een tram van 30 naar 0 naar 30km/h laten versnellen is een andere categorie, maar daar gebeurd dat toch ook (on)regelmatig dat de wattman moet uitstappen om even een wissel goed te leggen?
Je hebt Infrabel-personeel terplekke nodig om het slot te geven.