Aansluiting in Bertrix

Alles over reizigerstreinen in België.
Hobbes
Berichten: 746
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: Aansluiting in Bertrix

Bericht door Hobbes »

Als ik de reacties lees rijden er blijkbaar weer eens alleen reizigerstreinen in België.

Al eens iemand gedacht aan de gevolgen voor het toch wel redelijk drukke goederenverkeer op de Athus-Meuse?

Infrabel plant maar werken in naar goeddunken, werken die regelmatig ettelijke maanden aanslepen, met serieuze gevolgen voor het treinverkeer, en ja, goederentreinen rijden ook met een uurregeling.

Als men al een voorziene rijtijd heeft van 7h (Antwerpen-Woippy bijvoorbeeld), kan men zulke zaken missen als kiespijn.

Vorig jaar heeft men bijna gans het jaar "gewerkt" tussen Anseremme en Gendron-Celles, met dienst op enkel spoor.
Eindelijk waren die achter de rug, de NMBS verhoogt het aanbod van de L trein naar om het uur, en het is weer van patat, enkel spoor tussen Anseremme en Gendron-Celles voor ettelijke maanden (vervanging van een brugdeel), met alle gevolgen vandien...

Tussen Halanzy en Virton is het ook weer enkel spoor, hoe lang dat weer gaat duren is koffiedik kijken...

En maar aankondigen dat er vrachtwagens van de baan moeten en de trein op, dan toch zonder medewerking van Infrabel...

Werken aan de infra zijn nodig, maar het loopt op bepaalde lijnen echt de spuigaten uit, en het gaat ook niks vooruit, waarschijnlijk zal dit weer budgetgerelateerd zijn...

Een paar lichtpuntjes:
- De reizigerstreinen tussen Virton en Athus zijn vervangen door bussen, uitgezonderd in de spits, zodat de treinen die zo goed als leeg rijden toch al niet in de weg rijden van het goederenverkeer.
- De "tijdelijke snelheidsbeperking" van 40km/h in Florenville op L165 die er al jaren stond, is na de werken daar eindelijk weg.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Aansluiting in Bertrix

Bericht door overweg13 »

Portbou schreef: 22 apr 2018, 16:08 Live uit Bertrix :
Mijn trein uit Houyet is aangekomen om 16h03 ipv 16h05.
De trein uit Libramont naar Virton rijdt binnen om 16h07.
Aansluiting werkt dus wel.

Is dit niet gewoon een vergetelheid geweest bij de planners ?
Of de aansluiting echt werkt, zullen we op die manier nooit weten. Mij lijkt het eerder een toevallige aansluiting doordat één trein wat vroeger rijdt en de andere wat later. Dat gebeurt wel vaker. Maar ik gun je je aansluiting wel, hoor. Ik zou er zelf ook erg gelukkig mee zijn.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Aansluiting in Bertrix

Bericht door Shrek »

Portbou schreef: 22 apr 2018, 16:08 Is dit niet gewoon een vergetelheid geweest bij de planners ?
Dat klinkt toch veel realistischer dan vergezochte complottheoriën over lijnsluitingen.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Aansluiting in Bertrix

Bericht door Portbou »

Shrek schreef: 22 apr 2018, 19:34
Portbou schreef: 22 apr 2018, 16:08 Is dit niet gewoon een vergetelheid geweest bij de planners ?
Dat klinkt toch veel realistischer dan vergezochte complottheoriën over lijnsluitingen.
Toch jammer dat er dan niemand van het plaatselijk personeel in Bertrix het initiatief nam om naar Brussel te bellen en hen op de vertegelheid te wijzen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Aansluiting in Bertrix

Bericht door Steven »

Welk personeel? Er loopt daar amper iemand rond hoor.
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Aansluiting in Bertrix

Bericht door DR-fan »

Hobbes schreef: 22 apr 2018, 17:46 Infrabel plant maar werken in naar goeddunken, werken die regelmatig ettelijke maanden aanslepen, met serieuze gevolgen voor het treinverkeer, en ja, goederentreinen rijden ook met een uurregeling.

Als men al een voorziene rijtijd heeft van 7h (Antwerpen-Woippy bijvoorbeeld), kan men zulke zaken missen als kiespijn.

Vorig jaar heeft men bijna gans het jaar "gewerkt" tussen Anseremme en Gendron-Celles, met dienst op enkel spoor.
Eindelijk waren die achter de rug, de NMBS verhoogt het aanbod van de L trein naar om het uur, en het is weer van patat, enkel spoor tussen Anseremme en Gendron-Celles voor ettelijke maanden (vervanging van een brugdeel), met alle gevolgen vandien...

Tussen Halanzy en Virton is het ook weer enkel spoor, hoe lang dat weer gaat duren is koffiedik kijken...

En maar aankondigen dat er vrachtwagens van de baan moeten en de trein op, dan toch zonder medewerking van Infrabel...

Werken aan de infra zijn nodig, maar het loopt op bepaalde lijnen echt de spuigaten uit, en het gaat ook niks vooruit, waarschijnlijk zal dit weer budgetgerelateerd zijn...

Een paar lichtpuntjes:
- De reizigerstreinen tussen Virton en Athus zijn vervangen door bussen, uitgezonderd in de spits, zodat de treinen die zo goed als leeg rijden toch al niet in de weg rijden van het goederenverkeer.
- De "tijdelijke snelheidsbeperking" van 40km/h in Florenville op L165 die er al jaren stond, is na de werken daar eindelijk weg.
Uiteraard kan Infrabel ook beslissen om die werken niet uit te voeren en over enkele jaren rij je dan over het hele traject naar Woippy aan 40 km/h... Lijnen met intensief goederenverkeer vragen nu eenmaal veel meer onderhoud dan een lijntje met één Desiro per uur en de slechte bereikbaarheid van zowat de hele Athus-Meuse (met zwaar werkmateriaal) helpt ook niet om alles snel te laten verlopen. Of het vervangen van treinen door bussen op lange termijn zo goed is durf ik te betwijfelen. Lineas zou wat meer treinen via lijn 162 kunnen laten rijden. Ik weet het, daar zijn ook werken, maar er is wel nog capaciteit vrij. Dan moeten ze natuurlijk wel investeren in bijkomende lijnkennis en dan is Infrabel vervloeken natuurlijk goedkoper.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Aansluiting in Bertrix

Bericht door kika »

Steven schreef: 23 apr 2018, 23:35 Welk personeel? Er loopt daar amper iemand rond hoor.
Rijdend personeel dan? :wink:
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Aansluiting in Bertrix

Bericht door Portbou »

Steven schreef: 23 apr 2018, 23:35 Welk personeel? Er loopt daar amper iemand rond hoor.
Bertrix heeft 7/7 bemande loketten van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Aansluiting in Bertrix

Bericht door trainlovertje »

Portbou schreef: 24 apr 2018, 10:24
Steven schreef: 23 apr 2018, 23:35 Welk personeel? Er loopt daar amper iemand rond hoor.
Bertrix heeft 7/7 bemande loketten van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat.
Maar loketbedienden hebben daar totaal geen inspraak in. Loketbedienden behoren dan ook tot de tak 'Marketing & Sales' en niet tot 'Transport' zoals de onderstationschefs.
En dat is ook weer het probleem van die hiërarchische bedrijfscultuur, waar de CEO nu van af wil stappen. Hopelijk krijgt het personeel binnenkort meer inspraak over zulke zaken en wordt er minder in hokjes gewerkt.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Aansluiting in Bertrix

Bericht door jan_olieslagers »

Toch jammer dat er dan niemand van het plaatselijk personeel in Bertrix het initiatief nam om naar Brussel te bellen en hen op de vertegelheid te wijzen.
Hebben loketbedienden echt niet de bevoegdheid om naar een (verre) collega te telefoneren of te mailen?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Aansluiting in Bertrix

Bericht door Portbou »

trainlovertje schreef: 24 apr 2018, 10:50 Maar loketbedienden hebben daar totaal geen inspraak in. Loketbedienden behoren dan ook tot de tak 'Marketing & Sales' en niet tot 'Transport' zoals de onderstationschefs.
En is er dan geen stationschef of onderstationschef in Bertrix ?
Hobbes
Berichten: 746
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: Aansluiting in Bertrix

Bericht door Hobbes »

DR-fan schreef: 24 apr 2018, 08:32
Uiteraard kan Infrabel ook beslissen om die werken niet uit te voeren en over enkele jaren rij je dan over het hele traject naar Woippy aan 40 km/h... Lijnen met intensief goederenverkeer vragen nu eenmaal veel meer onderhoud dan een lijntje met één Desiro per uur en de slechte bereikbaarheid van zowat de hele Athus-Meuse (met zwaar werkmateriaal) helpt ook niet om alles snel te laten verlopen. Of het vervangen van treinen door bussen op lange termijn zo goed is durf ik te betwijfelen. Lineas zou wat meer treinen via lijn 162 kunnen laten rijden. Ik weet het, daar zijn ook werken, maar er is wel nog capaciteit vrij. Dan moeten ze natuurlijk wel investeren in bijkomende lijnkennis en dan is Infrabel vervloeken natuurlijk goedkoper.
Mijn post goed lezen, ik heb geschreven dat werken aan de infra uiteraard nodig zijn, maar ik vraag mij af waarom dit altijd zo lang moet duren, dus ik vermoed dat het een geldkwestie is.

L139 bijvoorbeeld is onlangs meer dan een week dicht geweest, maar daar is men er wél in geslaagd om ingrijpende werken binnen een aanvaardbare termijn af te krijgen. Het kan dus wel als men wil...

Wat lijn 162 betreft, dit heeft niks met lijnkennis te maken, vorig jaar zijn er heel wat treinen omgeleid langs daar door het ongeval te Aubange waardoor de meeste bestuurders die lijnkennis nu hebben. Wat meer speelt is de beperking in last op die lijn, 800T per loc is nu eenmaal niet veel voor een goederentrein... Misschien als de lijn ooit eens op 25KV geraakt dat we dan terug meer treinen langs daar kunnen omleiden...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Aansluiting in Bertrix

Bericht door Steven »

Als er geen bewegingen zijn die een onderstationchef vereist dan heft men die functie daar gewoon op.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Aansluiting in Bertrix

Bericht door jan_olieslagers »

[[ off topic ]] sorry voor de zijsprong, maar hoe gaat eigenlijk zo'n verre rit, bv. naar Woippy? Ik neem aan dat men de loc zo gauw mogelijk wil zien terugrijden, liefst met een trein erachter, maar dat de bestuurder een minimaal uren moet rusten. Slaapt de bestuurder in de loc, zoals vrachtwagenchauffeurs wel doen? Of gaat hij op hotel op kosten van de baas? En staat er dan een vorige bestuurder uitgeslapen en wel te wachten om de loc over te nemen?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Hobbes
Berichten: 746
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: Aansluiting in Bertrix

Bericht door Hobbes »

jan_olieslagers schreef: 24 apr 2018, 21:02 [[ off topic ]] sorry voor de zijsprong, maar hoe gaat eigenlijk zo'n verre rit, bv. naar Woippy? Ik neem aan dat men de loc zo gauw mogelijk wil zien terugrijden, liefst met een trein erachter, maar dat de bestuurder een minimaal uren moet rusten. Slaapt de bestuurder in de loc, zoals vrachtwagenchauffeurs wel doen? Of gaat hij op hotel op kosten van de baas? En staat er dan een vorige bestuurder uitgeslapen en wel te wachten om de loc over te nemen?
Wij rijden onder Sibelit, dus er zijn verschillende TB's in de "pool". (bestuurders Lineas, SNCF, CFL).

Het hangt er een beetje vanaf hoe die dienst geregeld is, maar overnachtingen (worden uitslapen genoemd) gebeuren steeds in een hotel, in Thionville is dit de Mercure of de Kyriad, dus deftige hotels.

Wat er met de loc moet gebeuren dat kan vanalles zijn: In het weekeinde kan het zijn dat de loc in het depot van Woippy gestald wordt (in het voorbeeld van Woippy), waarna men een taxi neemt naar Thionville om te gaan overnachten, het kan zijn dat men de loc naar Thionville moet rijden voor daar te gaan zetten of om daar afgelost te worden.

De meeste treinen verzekeren we echter tot Thionville, Uckange, Bettembourg of zelfs maar tot Athus.

In ieder geval zijn we (gelukkig maar) nog veraf van de uitbuiting zoals van vrachtwagenchauffeurs, Europa legt trouwens ook bepaalde regels op; Bij Lineas is rust tijdens een uitslaap min 9h tussen twee diensten, meestal is dat zelfs langer.
Plaats reactie