Aansluiting in Bertrix

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1793
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Aansluiting in Bertrix

Bericht door Portbou »

Ik ben een uitstapje voor morgen aan het plannen.

Nu stoot ik op iets vreemds :
- Trein uit Houyet komt in Bertrix aan om 14h05.
- Trein naar Virton vertrekt daar om 14h06.

Hierdoor krijg je van de website een overstaptijd van 02h01.
Is dit een vergissing ? De aansluiting naar Virton zal toch wel wachten ?
Afbeelding
pastore

Re: Aansluiting in Bertrix

Bericht door pastore »

1 minuut is normaal gezien te weinig overstaptijd, dus daarom dat ze de volgende aansluiting nemen.
In principe zou deze trein dus niet mogen wachten.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5266
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Aansluiting in Bertrix

Bericht door overweg13 »

Ik zou daar niet zo zeker van zijn. Vermoedelijk zal alles afhangen van de goeie wil van het personeel. Blijkbaar wordt de trein tussen Dinant en Houyet vervangen door een bus, waardoor de trein in Houyet later vertrekt.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Aansluiting in Bertrix

Bericht door Shrek »

En in Houyet zal de trein hoogstwaarschijnlijk wel wachten op de bus als die wat later is, waardoor je overstap in Bertrix nog minder zeker is.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1793
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Aansluiting in Bertrix

Bericht door Portbou »

Ik heb mijn plannen dan maar aangepast, mooie plekken genoeg in de Ardennen.

Maar waarom de trein naar Virton niet gewoon aansluiting kan geven ontgaat me volledig.
Herbenuttigingstijd in Virton is bijna 2h (16h37 -> 18h22) dus zelfs al moest hij in Bertrix een halfuur wachten is er nog geen probleem.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1793
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Aansluiting in Bertrix

Bericht door Portbou »

overweg13 schreef: 21 apr 2018, 20:00 Vermoedelijk zal alles afhangen van de goeie wil van het personeel.
Sorry maar een ernstig bedrijf laat geen zaken afhangen van de goede wil van zijn personeel.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5266
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Aansluiting in Bertrix

Bericht door overweg13 »

En toch mag je er zeker van zijn dat zowat alles afhangt van de goeie wil van de werknemers. Gelukkig is het zo dat de overgrote meerderheid van het Infrabel- en NMBS-personeel zich wil inzetten voor een zo goed mogelijke treindienst. Maar tegen overmacht is geen kruid gewassen, vandaar dat het toch vaak mis loopt.
Overigens: in welk bedrijf hangen de prestaties niet af van de goede wil van het personeel?
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1793
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Aansluiting in Bertrix

Bericht door Portbou »

overweg13 schreef: 21 apr 2018, 20:14 Overigens: in welk bedrijf hangen de prestaties niet af van de goede wil van het personeel?
Het kan toch niet de bedoeling zijn dat het rijdend personeel zelf kan beslissen of ze de aansluiting verzekeren of niet ?
De richtlijnen daarvoor moeten toch van hogerhand vastgelegd worden.

Of alles dan volgens plan verloopt (of niet) hangt inderdaad wel af van de goede wil van het personeel.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Aansluiting in Bertrix

Bericht door Shrek »

Portbou schreef: 21 apr 2018, 21:01
overweg13 schreef: 21 apr 2018, 20:14 Overigens: in welk bedrijf hangen de prestaties niet af van de goede wil van het personeel?
Het kan toch niet de bedoeling zijn dat het rijdend personeel zelf kan beslissen of ze de aansluiting verzekeren of niet ?
De richtlijnen daarvoor moeten toch van hogerhand vastgelegd worden.

Of alles dan volgens plan verloopt (of niet) hangt inderdaad wel af van de goede wil van het personeel.
Vermits de planner dit weergeeft kan je er vanuit gaan dat er geen aansluiting verzekerd moet worden, het personeel moet dat dan ook helemaal niet doen.
Alleen zal je personeelsleden hebben die -tegen de planning in- toch aansluiting zullen verzorgen.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5266
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Aansluiting in Bertrix

Bericht door overweg13 »

Het is niet het rijdend personeel dat zo iets moet beslissen, wel het toezichthoudend personeel in het station. Alleen weet dat tegenwoordig zelf te weinig om de situatie te overzien. En dat is een spijtige evolutie. Vroeger werd het treinverkeer als het ware ter plekke geregeld, nu gebeurt het van te veraf, o.a. door een informaticasysteem dat onmogelijk het belang van een aansluiting kan inschatten. En dat vermoedelijk niet geprogrammeerd is om aansluitingen van een minuut te realiseren. Maar de meest pertinente vraag is in mijn ogen nog altijd: waarom past men de dienstregeling van die L naar Virton niet mee aan aan de rest?
Met vriendelijke groet

overweg13
pastore

Re: Aansluiting in Bertrix

Bericht door pastore »

Het toezichthoudend personeel in het station kan dit in principe wel inschatten hoor. Alleen kunnen zij bij een niet voorziene aansluiting (zoals hier) in principe ook geen toestemming geven om toch te wachten. Dan zou er al toestemming moeten gegeven worden van TC/RDV en enkel bij uitzonderlijke omstandigheden.
Als men dan elk uur een trein vertraging geeft voor een niet voorziene aansluiting, dan komt dit ook niet goed. Dan moet het stationspersoneel deze vertraging al op zich nemen.
Of men moet inderdaad de dienstregeling aanpassen.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1793
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Aansluiting in Bertrix

Bericht door Portbou »

Live uit Bertrix :
Mijn trein uit Houyet is aangekomen om 16h03 ipv 16h05.
De trein uit Libramont naar Virton rijdt binnen om 16h07.
Aansluiting werkt dus wel.

Is dit niet gewoon een vergetelheid geweest bij de planners ?
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1793
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Aansluiting in Bertrix

Bericht door Portbou »

pastore schreef: Of men moet inderdaad de dienstregeling aanpassen.
Ja, dat zou inderdaad wel de simpelste oplossing zijn. De herbenuttigingstijd in Virton is groot genoeg dus aanpassen kon op een simpele manier. Te simpel allicht voor de dames en heren planners in Brussel.

Of is het een weldoordacht plannetje ?

Maakt men van deze werken gebruik te om de laatste schaarse gebruikers van lijn 166 nog eens extra goed te pesten ?

In de hoop dat ze nu eindelijk wegblijven en de lijn gesloten kan worden wegens gebrek aan reizigers ?
pastore

Re: Aansluiting in Bertrix

Bericht door pastore »

[/quote]

Of is het een weldoordacht plannetje ?

Maakt men van deze werken gebruik te om de laatste schaarse gebruikers van lijn 166 nog eens extra goed te pesten ?

In de hoop dat ze nu eindelijk wegblijven en de lijn gesloten kan worden wegens gebrek aan reizigers ?
[/quote]

Ik denk dat het daarom gaat ja...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Aansluiting in Bertrix

Bericht door Shrek »

pastore schreef:

Of is het een weldoordacht plannetje ?

Maakt men van deze werken gebruik te om de laatste schaarse gebruikers van lijn 166 nog eens extra goed te pesten ?

In de hoop dat ze nu eindelijk wegblijven en de lijn gesloten kan worden wegens gebrek aan reizigers ?
Ik denk dat het daarom gaat ja...
Jullie zien echt spoken hoor...

L165/166 staat bovendien helemaal niet op het lijstje met mogelijk te sluiten lijnen, die is gewoon te belangrijk voor het goederenvervoer.
Plaats reactie