Mobipulse

Alles over reizigerstreinen in België.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 3936
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Mobipulse

Bericht door overweg13 » 20 mei 2018, 20:07

Sinds enkele weken publiceert Infrabel op deze plek https://mobipulse.infrabel.be/indexnl.html stiptheidsgegevens. Nu staan daar soms toch wel eens dingen op waar mijn matige wiskundige geest niet echt bij kan. Neem nu vanmorgen 20.05: volgens Mobipulse reed 100% van de treinen van Kortrijk naar Brussel stipt. Toch was de reistijd niet de voorziene 1u15, maar wel 1u22. Hoe valt dat te rijmen? Gemiddeld 7 minuten meer en toch 100% op tijd. Of nog: Charleroi - Brussel: 80% op tijd en toch maar 1 minuut reistijd meer. Als je het elke dag volgt, zul je meer van deze dingen merken. Iemand een verklaring?
Met vriendelijke groet

overweg13


Gebruikersavatar
groentje
Berichten: 5983
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Mobipulse

Bericht door groentje » 20 mei 2018, 21:06

Ik vermoed dat het over de as van lijn 89 gaat, niet over de snelste verbinding over Gent...

Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 3936
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Mobipulse

Bericht door overweg13 » 20 mei 2018, 21:20

Dat denk ik ook als je het kaartje bekijkt. Maar dat lost het wiskundig probleem niet op.
Met vriendelijke groet

overweg13

Gebruikersavatar
Asterix
Berichten: 3617
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Mobipulse

Bericht door Asterix » 21 mei 2018, 00:32

Als ten gevolge van werken de voorziene reistijd met pakweg 7 minuten wordt verlengd en alle treinen leggen hun traject met 7 extra minuten af, dan rijden ze op tijd.

Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 3936
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Mobipulse

Bericht door overweg13 » 21 mei 2018, 12:42

Er is duidelijk iets anders aan de hand: treinen 2304 tot 2307 kwamen maximaal met 1 minuut vertraging in Brussel-Centraal aan. Toch duurde de reële reistijd 7 minuten meer dan de voorziene. Ik zie niet in waarom infrabel bewust de zaken slechter zou voorstellen dan ze zijn, dus is er waarschijnlijk iets fout in de berekening. (Van werken en verlengde reistijden was er geen sprake, dacht ik.)
Met vriendelijke groet

overweg13

profke
Berichten: 544
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Mobipulse

Bericht door profke » 21 mei 2018, 22:00

overweg13 schreef:
21 mei 2018, 12:42
Er is duidelijk iets anders aan de hand: treinen 2304 tot 2307 kwamen maximaal met 1 minuut vertraging in Brussel-Centraal aan. Toch duurde de reële reistijd 7 minuten meer dan de voorziene. Ik zie niet in waarom infrabel bewust de zaken slechter zou voorstellen dan ze zijn, dus is er waarschijnlijk iets fout in de berekening. (Van werken en verlengde reistijden was er geen sprake, dacht ik.)
zelfde probleem trouwens vanuit hasselt.
ik heb de tekening even toegevoegd omwille van geschiedkundige redenen (morgen is het een andere)
mobipulse.png

Gebruikersavatar
Asterix
Berichten: 3617
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Mobipulse

Bericht door Asterix » 25 jul 2018, 16:17

Hebben jullie recent nog onregelmatigheden opgemerkt?

Plaats reactie