Pagina 9 van 11

Re: Dienstregeling december 2018

Geplaatst: 10 dec 2018, 19:11
door CursorX
Shrek schreef: 10 dec 2018, 17:25 Die worden in sneltempo binnengehaald voor de inbouw ETCS. Vanaf 1 januari wordt TBL2 immers afgeschaft en daartegen moeten er dus genoeg omgebouwd zijn.
Klopt, bestuurders hebben zelfs het bericht gehad dat vanaf 16 december er niet meer met tbl2 mag gereden worden op lijn 2, dus ze moeten er spoed achter zetten.

Re: Dienstregeling december 2018

Geplaatst: 10 dec 2018, 19:22
door rvdborgt
CursorX schreef: 10 dec 2018, 19:11
Shrek schreef: 10 dec 2018, 17:25 Die worden in sneltempo binnengehaald voor de inbouw ETCS. Vanaf 1 januari wordt TBL2 immers afgeschaft en daartegen moeten er dus genoeg omgebouwd zijn.
Klopt, bestuurders hebben zelfs het bericht gehad dat vanaf 16 december er niet meer met tbl2 mag gereden worden op lijn 2, dus ze moeten er spoed achter zetten.
En dan is TBL2 al een jaar langer in dienst gebleven dan de bedoeling was. Is er een bijzondere reden dat ze pas zo laat ETCS inbouwen?

Groetjes,
Rian

Re: Dienstregeling december 2018

Geplaatst: 10 dec 2018, 22:58
door Shrek
rvdborgt schreef: 10 dec 2018, 19:22 En dan is TBL2 al een jaar langer in dienst gebleven dan de bedoeling was. Is er een bijzondere reden dat ze pas zo laat ETCS inbouwen?
Ik vermoed dat ze de homologatie in Luxemburg rond wouden hebben vooraleer ze aan de hele reeks begonnen, maar dat is maar een vermoeden.

Re: Dienstregeling december 2018

Geplaatst: 12 dec 2018, 17:45
door 260689
Merkwaardige toestanden in de treinnummering.

E2666 zou van Turnhout komen en via Antwerpen centraal naar Dendermonde gaan. Normaal is dit Antwerpen - Dendermonde. Als je dan op E4215 kijk juist hetzelfde. Wat wel klopt is dat die trein effectief in Turnhout vertrek en in Antwerpen-Centraal doorrijd naar Dendermonde.

Hetzelfde voor de E8088. Op papier Sint-Niklaas - Mechelen - Leuven. Maar als je kijkt in de app zie je dat die verder rijd naar Brussel-Luxemburg en Eigenbrakel.

Vind dat ergens een goeie maatregel. Dan weten de mensen op zn minst dat ze gerust kunnen blijven zitten

Re: Dienstregeling december 2018

Geplaatst: 12 dec 2018, 20:43
door am62
Ook 8084 - 8968 Eeklo - Gent - Geraardsbergen is er zo eentje alsook 7593 Geraardsbergen - Ath - Mons
3377 Mechelen - Denderleeuw via Geraardsbergen.
Inderdaad een goede beslissing ! Er zullen wel nog tal van voorbeelden zijn, vermoed ik.

Re: Dienstregeling december 2018

Geplaatst: 12 dec 2018, 23:23
door Freken
Die technische koppelingen stonden er al een paar dagen voor de nieuwe dienstregeling in, inderdaad een goede zaak maar in de Nederlandstalige versie van de applicatie staan er nog vraagtekens (wegens geen aanwezige vertaling?) waar er eigenlijk "Deze trein rijdt verder als..." moet staan.
In de vorige versie en in het Engels werkt dat daarentegen wel.

Re: Dienstregeling december 2018

Geplaatst: 12 dec 2018, 23:39
door overweg13
De vraag die ik me stel is: waarom moeten die treinen zo nodig van nummer veranderen? Er zullen wel goede redenen voor zijn, maar ik zie ze niet meteen.

Re: Dienstregeling december 2018

Geplaatst: 13 dec 2018, 00:07
door groentje
Vooral om te vermijden dat op gedeeltelijk gelijke trajecten, een trein (treinnummer, dus), tweemaal voorkomt, éénmaal in de ene richting, en een keer in de andere richting. In Frankrijk gaan ze zelfs zover om bij een frontverandering van nummer te veranderen, heb ik de indruk.

Re: Dienstregeling december 2018

Geplaatst: 13 dec 2018, 00:21
door Steven
In Frankrijk zie je aan een nummer of de trein van of naar Parijs gaat. Even is naar Parijs toe, oneven is van Parijs weg. Daardoor hebben de TGV’s van het zuiden naar CDG en Brussel 2 nummers, ook de trein uit Straatsburg naar Brussel heeft twee nummers.

Re: Dienstregeling december 2018

Geplaatst: 13 dec 2018, 09:19
door Hobbes
Steven schreef: 13 dec 2018, 00:21 In Frankrijk zie je aan een nummer of de trein van of naar Parijs gaat. Even is naar Parijs toe, oneven is van Parijs weg. Daardoor hebben de TGV’s van het zuiden naar CDG en Brussel 2 nummers, ook de trein uit Straatsburg naar Brussel heeft twee nummers.
Treinnummers in Frankrijk hangen mee vast aan het spoor(nummer) waar je op rijdt: Ofwel "sens pair", ofwel "sens impair".
In functie daarvan is je treinnummer even of oneven, en is het goed mogelijk dat je verschillende keren je treinnummer moet veranderen onderweg.

Men vertrekt bv in Thionville met een 40320, en je rijdt "sens pair" tot Longuyon, waar je treinnummer 40321 wordt aangezien je daar van lijn verandert en je op een spoor "sens impair" gaat rijden.

Re: Dienstregeling december 2018

Geplaatst: 13 dec 2018, 09:50
door Steven
Mijn uitleg is gekoppeld aan alle ritten TGV Thalys en Eurostar waarbij een door SNCF bepaald systeem word gebruikt. Hoe het met andere treinen in Frankrijk zit weet ik niet. Maar toch dank voor de aanvulling.

Re: Dienstregeling december 2018

Geplaatst: 13 dec 2018, 10:05
door overweg13
groentje schreef: 13 dec 2018, 00:07 Vooral om te vermijden dat op gedeeltelijk gelijke trajecten, een trein (treinnummer, dus), tweemaal voorkomt, éénmaal in de ene richting, en een keer in de andere richting. In Frankrijk gaan ze zelfs zover om bij een frontverandering van nummer te veranderen, heb ik de indruk.
Die mogelijke verwarring is inderdaad een pertinente reden, maar er zijn andere treinen waar dat zeker niet het geval is. Ik denk aan die 2 IC-treinen Liers - Namur - Brussel die dan als P-trein doorrijden naar Tournai.

Re: Dienstregeling december 2018

Geplaatst: 25 dec 2018, 16:44
door Davy
Voor de liefhebbers: op Beluxtrains staan nu alle samenstellingen vermeld.

Re: Dienstregeling december 2018

Geplaatst: 25 dec 2018, 19:40
door Steve
Vrij opvallend: P 7445 Visé- Brussel-Zuid (via HSL 2) is nu kennelijk verlengd naar Braine-le-Comte. Vrij unieke verschijning op L96 met de I11/I10, en ook non-stop dus zonder haltes in Halle of Tubize. Geen idee wat het verhaal erachter is, temeer daar de terugrit gewoon in Brussel-Zuid begint.

Re: Dienstregeling december 2018

Geplaatst: 26 dec 2018, 07:16
door 260689
Steve schreef: 25 dec 2018, 19:40 Vrij opvallend: P 7445 Visé- Brussel-Zuid (via HSL 2) is nu kennelijk verlengd naar Braine-le-Comte. Vrij unieke verschijning op L96 met de I11/I10, en ook non-stop dus zonder haltes in Halle of Tubize. Geen idee wat het verhaal erachter is, temeer daar de terugrit gewoon in Brussel-Zuid begint.
Dat klopt. Rijd van Braine-Le-Comte leeg naar Vorst rijtuigen. Dit omdat er werken zijn aan de inrit en maar een beperkt aantal treinen kunnen passeren.