Moeilijkheden in Brussel-Noord

Alles over reizigerstreinen in België.
Plaats reactie
Laurentdw
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 mei 2018, 09:04

Moeilijkheden in Brussel-Noord

Bericht door Laurentdw » 04 jul 2018, 08:46

http://m.standaard.be/cnt/dmf20180703_03596737

Dus als ik het goed voorheb, een opeenvolging van 3 problemen:
- Trein rijdt niet volledig tot aan het perron.
- Deuren willen niet sluiten.
- Trein vast achter de trein in kwestie.

Lijkt me dat het eerste en derde probleem aan elkaar gerelateerd zijn? De trein blokkeert eveneens de wissel net achter hem waardoor de sectie daar als bezet staat?

Er wordt ook over treinstel gesproken, maar lijkt me toch een gesleepte M5 te zijn? (die ook geen airco hebben - daar wordt er dan géén probleem van gemaakt.)

Weet iemand precies wat er is gebeurd?


Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 20380
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Moeilijkheden in Brussel-Noord

Bericht door Steven » 04 jul 2018, 11:37

In het artikel zoals het gezien had spreken ze dat de trein zonder airco maar tot Mechelen reed. Dat lijkt mij dus de trein naar Turnhout te zijn en dan moeten mensen met bestemming Antwerpen daar inderdaad nog eens overstappen.

Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 4042
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Moeilijkheden in Brussel-Noord

Bericht door Steve » 04 jul 2018, 12:00

Mij lijkt het ook nogal opgeblazen, ik maak er het volgende op uit:

- Een IC (ex-IR) Brussel - Antwerpen (met M5) ondervindt problemen met de deuren en kan daardoor niet verder, info komt druppelsgewijs door.
- Er wordt verwezen naar een IC Charleroi - Antwerpen, maar uiteindelijk blijkt dat die erachter geblokkeerd zit
- Uiteindelijk komt er een andere trein die op een ander spoor geleid kan worden en afgaand op de beschrijving zal dat inderdaad een IC naar Turnhout geweest zijn. Daar rijden onder meer de MS08 op waar de woordvoerder naast verwijst, en mogelijk was de airco defect in minstens een van de stellen. Tenzij men met het gebrek aan airco toch naar de oorspronkelijke trein verwijstt, M5 heeft weliswaar ramen die openkunnen maar bij stilstand zal de temperatuur alsnog snel oplopen.

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 20380
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Moeilijkheden in Brussel-Noord

Bericht door Steven » 04 jul 2018, 14:03

Naar Turnhout toe zitten er ook M4 rijtuigen en die hebben evenmin airco. Net als de 800 en de sprinter en de breaks en klassiekjes.

Gebruikersavatar
Asterix
Berichten: 3617
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Moeilijkheden in Brussel-Noord

Bericht door Asterix » 04 jul 2018, 14:31

Wat is er gebeurd?

Om 18.05u komt E2016 naar Antwerpen (HLE18 + M6) toe op spoor 11, korte tijd later gevolgd door E3117 naar Antwerpen (2 x MS08).

Op dat ogenblik staat E2016 nog altijd aan het perron met wispelturige deuren. Dat het vertrek iets langer duurt, is niet abnormaal tijdens het spitsuur. E3117 staat echter aan de kop van het perron van spoor 11 en kan niet aan het perron komen omdat E2016 er nog staat. Net om tijdens de spits de spoorcapaciteit maximaal te kunnen benutten, kunnen treinen naar het spoor 11 vanuit de NZV tot aan de kop van het perron komen. Er staat daar immers nog een niet-beheerd sein. Het probleem is dan wel dat die achteropkomende trein deels in het rooster kant NZV blijft staan.

Er wordt vervolgens besloten om E2016 leeg te maken en zo snel mogelijk met de defecte deuren te laten uitwijken in Schaarbeek zodat E3117 aan het perron kan komen en de reizigers naar Antwerpen in die trein kunnen instappen. Alleen blijkt op dat ogenblik de boordchef onvindbaar en loopt ook de communicatie intern bij de NMBS niet van een leien dakje.

Het is inmiddels 18.36u en de boel staat nog altijd vast. Er wordt overwogen om E3117 terug naar de NZV te sturen en vervolgens aan een ander perron te laten komen maar procedureel neemt zoiets veel tijd in beslag en in het spitsuur is dat geen sinecure. Het zou hetzelfde zijn als de autosnelweg in de spits afsluiten om een wagen al spookrijdend te laten terugrijden. Er wordt dan maar besloten om E3318 (HLE 27 + M5) aan hetzelfde perron (spoor 10) te laten komen zodat de gestrande reizigers van E2016 kunnen overstappen. E3318 vertrekt korte tijd later en rijdt de rit uit. Maar inderdaad, geen airco op de M5.

Om 18.58u is de boordchef en iedereen die bij NMBS denkt iets te zeggen te hebben klaar om E2016 uit te wijken naar Schaarbeek.

Om 19.00u komen de gestrande reizigers van E3117 aan het perron. Gaan we dan rijden? Neen! Eerst is het tijd voor water en wafels! Het voorstel om de bedeling al rijdend te doen, wordt door NMBS afgewezen. Het personeel moet in het station blijven.

Om 19.11u heeft iedereen gegeten en gedronken en vertrekt E3117, nota bene op ontblokking van E3118. Hij wordt dan ook logischerwijze beperkt te Mechelen.

Ducktape
Berichten: 109
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: Moeilijkheden in Brussel-Noord

Bericht door Ducktape » 04 jul 2018, 22:52

Waar er allemaal artikels over gemaakt worden tegenwoordig... Bedankt voor de duidelijke uitleg, Asterix.

Plaats reactie