Voorstadsnetten in België (S-Net)

Alles over reizigerstreinen in België.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Voorstadsnetten in België (S-Net)

Bericht door rvdborgt »

Davy schreef: 14 dec 2018, 20:04 Inderdaad, zie deze vertrekstaat in Maastricht:
Die vertrekstaat is misschien wel gemaakt voordat de NMBS de naamswijziging had doorgegeven. Dat komt dan bij de volgende tussentijdse dienstregelingswijziging wel in orde, normaliter begin februari.
De boekingsmodule van NS Internationaal kent op dit moment beide benamingen.

Groetjes,
Rian
Jan-Mark
Berichten: 376
Lid geworden op: 08 feb 2017, 11:12

Re: Voorstadsnetten in België (S-Net)

Bericht door Jan-Mark »

Nou.... Ik denk dat het nog wel even duurt voordat dit is aangepast :mrgreen:
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Voorstadsnetten in België (S-Net)

Bericht door Asterix »

rvdborgt schreef: 14 dec 2018, 20:52 Die vertrekstaat is misschien wel gemaakt voordat de NMBS de naamswijziging had doorgegeven. Dat komt dan bij de volgende tussentijdse dienstregelingswijziging wel in orde, normaliter begin februari.
De boekingsmodule van NS Internationaal kent op dit moment beide benamingen.

Groetjes,
Rian
Ook de APQ op het perron gebruikt de oude benamingen. Dit moet toch in een handomdraai aan te passen zijn?
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Voorstadsnetten in België (S-Net)

Bericht door Paul »

De NMBS gebruikt zelf nog de oude benamingen. Zie bijvoorbeeld op de cover van de lijnfolders voor lijn 43, 125, 125a, ...
Dus misschien eerst de hand in eigen boezem steken voor we de Nederlanders iets verwijten :(
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Voorstadsnetten in België (S-Net)

Bericht door Asterix »

Paul schreef: 15 dec 2018, 10:55Dus misschien eerst de hand in eigen boezem steken voor we de Nederlanders iets verwijten :(
Vreemd argument want ik verwijt hen niets meer of minder dan de NMBS. Ik gebruik ook geen lijnfolders dus het was mij nog niet eerder opgevallen. Ik heb voor het overige met de NS niet méér van doen dan met de NMBS.
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Voorstadsnetten in België (S-Net)

Bericht door Paul »

Asterix schreef: 15 dec 2018, 13:48Vreemd argument want ik verwijt hen niets meer of minder dan de NMBS. Ik gebruik ook geen lijnfolders dus het was mij nog niet eerder opgevallen. Ik heb voor het overige met de NS niet méér van doen dan met de NMBS.
Ik heb in jouw bericht gelezen: "de NS gebruikt in Maastricht nog steeds de oude benamingen".
En daarop antwoord ik: "de NMBS gebruikt zelf nog de oude benamingen".
Meer moet je er niet achter zoeken.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Voorstadsnetten in België (S-Net)

Bericht door overweg13 »

Het spoorboekje en de lijnfolders worden nu eenmaal erg stiefmoederlijk behandeld, en dat al gedurende enkele jaren. Mijn eerste indruk is dat er dit jaar toch wat minder fouten instaan dan bij vorige edities, maar volledig betrouwbaar zal het wel niet zijn. Zo ontbreekt nog altijd P-trein 8446 Brussel-Zuid (17:48) - Visé (19:11) in tabel 36 en dat al enkele edities lang. En in de weekendedities is geen paginering te bekennen. Ik weet niet hoe men precies te werk gaat, maar ik heb de indruk dat men zich bezondigt aan het voortbouwen op bestaande gegevens, wat de informatica natuurlijk in de hand werkt. Nieuwigheden blijven daarom nogal eens achterwege; het meest extreme voorbeeld dat ik op dat vlak ken, was dat de IC Genk - Blankenberge in tabel 50A verkeerdelijk bleef opgenomen als een IC Genk - Blankenberge/Knokke.
Mijn afgedrukte spoorboekjes zijn ondertussen aangekomen bij de boekbinder; zodra ik de boekjes, nu ja: boeken, in de hand kan nemen, tref ik mogelijkerwijs nog wel wat fouten aan, al hoop ik zelf van niet. Tenslotte kost het inbinden me twee keer €25.00, wat ik nog schappelijk vind, maar dan wil ik ook exemplaren zonder fouten.
Met vriendelijke groet

overweg13
Willem.13
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 jul 2017, 22:33

Re: Voorstadsnetten in België (S-Net)

Bericht door Willem.13 »

Ik heb de naamsveranderingen in Luik en het ontbreken van de halte’s tussen Luik-Sint-Lambertus en Hasselt al tot 2x toe aangekaart bij NS, tot nu toe zonder resultaat. In de Nederlandse reisplanners staat het ook fout.
FireSea
Berichten: 125
Lid geworden op: 16 jun 2010, 23:59

Re: Voorstadsnetten in België (S-Net)

Bericht door FireSea »

De NS-reisplanner geeft tegenwoordig heel veel Belgische treinen correct weer. Weliswaar niet met alle informatie die je bij de NMBS zelf zult vinden, maar als je naar een buitenlandse bestemming plant die in de binnenlandse planner voorkomt, dan zul je alle tussenstops kunnen uitvouwen in het resultaat, ook al kun je naar veel van die tussenstations geen reis plannen. Als je bijvoorbeeld van Maastricht naar Lille plant, dan kun je een reis krijgen via Liège-Guillemins en dan met de trein via Brussel-Zuid en Gent-St-Pieters naar Kortrijk. Je krijgt dan haltes als De Pinte en Deinze gewoon te zien. Wel heel grappig in dit voorbeeld is dat je bij NS alleen naar Lille Europe kunt plannen en niet naar Lille Flandres. Maar hij kan je wel over de route via Gent en Kortrijk naar Lille Flandres sturen. Vervolgens stuurt hij je dan met de trein via Douai naar Arras en daar laat hij je een trein nemen naar Lille Europe. :lol: :mrgreen:
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Voorstadsnetten in België (S-Net)

Bericht door kika »

FireSea schreef: 17 dec 2018, 10:50Maar hij kan je wel over de route via Gent en Kortrijk naar Lille Flandres sturen. Vervolgens stuurt hij je dan met de trein via Douai naar Arras en daar laat hij je een trein nemen naar Lille Europe. :lol: :mrgreen:
Een paar jaar terug heb ik ook al zo'n parel uit de NMBS planner zien rollen. Voor een groot deel van de reizigers en trajecten zijn de planners prima, maar terreinkennis of lijnfiches blijven verdraaid handig.
Spoor Z
Berichten: 14
Lid geworden op: 07 jan 2020, 21:35

Re: Voorstadsnetten in België (S-Net)

Bericht door Spoor Z »

Is er eigenlijk een reden dat men in Antwerpen geen s31 heeft? Er is de s32, s33 en de s34, maar geen s31. Is dit misschien om verwarring met de s1 te vermeiden?
Bij andere steden (zoals Gent) is men wel gewoon bij 1 beginnen nummeren.
desirootje
Berichten: 644
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Voorstadsnetten in België (S-Net)

Bericht door desirootje »

Ik herinner me van een tijdje terug dat er vermeld werd dat half Antwerpen-Berchem platgelegd moest worden voor de S32's omdat die over een heel stuk wissels moeten tussen lijn 59 en de -2 van Antwerpen-Centraal richting lijn 12. Zou het in de (verre) toekomst na het afwerken van het station van Mechelen de bedoeling zijn om de S1 en S32 treinen aan elkaar te hangen? Een S1 Nivelles-Mechelen, S31 Mechelen-Roosendaal en S32 Puurs-Antwerpen-Centraal.
Want hoe ik het nu begrijp is er geen extra capaciteit in Mechelen om er 4 extra treinen per uur te stallen voor een tijdje (2 S1's en 2 S31's) maar in de toekomst mss wel. De S1 is ook een vreemde eend in de bijt, want Antwerpen is verre van deel van de Brusselse voorstad.

Bijkomend, gaat er eindelijk iets gebeuren met het Gentse S-netwerk. Ik besef dat de S53 niet logisch is vanwege goederenpaden en het tekort aan reizigers op die verbinding, maar de S51 en S52 kunnen dat toch wel veroorloven, er komen MW41's vrij vanuit de kempen, kunnen we die dan daar niet inzetten? (ik besef dat een half uur dienst naar Eeklo moeilijk is, maar naar Oudenaarde of Ronse moet toch lukken) of heet GSP daar geen capaciteit voor tijdens de werken?
Momenteel is het het kleinste van de 4 (niet Brusselse) netwerken en de enige met enkel uurdiensten.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Voorstadsnetten in België (S-Net)

Bericht door Shrek »

De S1 is net zo succesvol omdat hij Antwerpen en Brussel bedient, die treinen opsplitsen zou de situatie voor veel reizigers enorm verslechteren, dat zal dus niet gebeuren.
De aanschakeling van de S-treinen naar Puurs en Essen/Roosendaal zie ik in de verre toekomst nog wel veranderen. Zeker als de tweede haventoegang er ooit komt of het ringspoor weer in gebruik genomen wordt zijn er mogelijkheden genoeg die minder capaciteit rond Berchem eisen.
Rond Gent zijn er, wanneer het station afgewerkt zal zijn, nog uitbreidingsmogelijkheden. Halfuurse S-diensten richting Eeklo en Geraardsbergen zitten er dan wel aan te komen.
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Voorstadsnetten in België (S-Net)

Bericht door ovspotter_be »

desirootje schreef: 08 jan 2022, 22:50 Want hoe ik het nu begrijp is er geen extra capaciteit in Mechelen om er 4 extra treinen per uur te stallen voor een tijdje (2 S1's en 2 S31's) maar in de toekomst mss wel. De S1 is ook een vreemde eend in de bijt, want Antwerpen is verre van deel van de Brusselse voorstad.
Mechelen is momenteeel echt een flessenhals onderaan, vooral nu spoor 1 ook gesloten is.
De meeste doorgaande treinen gaan nu over sporen 3 en 4 aangezien sporen 5 en 6 meestal bezet is door treinen die keren te Mechelen (S4, S5, P van/naar Leuven/Sint-Niklaas).
Shrek schreef: 09 jan 2022, 07:58 De S1 is net zo succesvol omdat hij Antwerpen en Brussel bedient, die treinen opsplitsen zou de situatie voor veel reizigers enorm verslechteren, dat zal dus niet gebeuren.
De aanschakeling van de S-treinen naar Puurs en Essen/Roosendaal zie ik in de verre toekomst nog wel veranderen.
Zo enorm de situatie verslechteren zou het opsplitsen van die trein niet zijn, als ze het goed doen.
Als ze bijvoorbeel in Mechelen met het treinstel komende uit Nivelles als S1 verder rijden richting Roosendaal als S31 blijft de situatie nagenoeg hetzelfde, als de trein natuurlijk niet te lang in Mechelen blijft stilstaan.
In de vorige dienstregeling (dec. 2020-dec. 2021) was er één S1-trein die na Antwerpen doorreed richting Puurs als S32 en op alle reizigersinformatie tussen Nivelles en Antwerpen-Berchem stond deze aangegeven als S1 Antwerpen Puurs.

Als je trouwens kijkt naar de netkaarten van de S-netten zie je trouwens dat de S1 op de Antwerpse kaart netjes staat aangegeven met een pijltje na Mechelen om aan te geven dat deze verder gaat richting Brussel.
S1_1.png
Maar in de Brusselse versie staat deze aangegeven alsof de eindhalte van de S1 in Mechelen is aangezien de pijl naar Antwerpen enkel voor de IC-treinen is, en niet de S1.
S1_2.png
S1_2.png (59.12 KiB) 2516 keer bekeken
BlackEagle
Berichten: 316
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: Voorstadsnetten in België (S-Net)

Bericht door BlackEagle »

Shrek schreef: 09 jan 2022, 07:58 De S1 is net zo succesvol omdat hij Antwerpen en Brussel bedient, die treinen opsplitsen zou de situatie voor veel reizigers enorm verslechteren, dat zal dus niet gebeuren.
De S1 verknoopt in Mechelen wel min of meer met de IC-trein Antwerpen-Brussel, althans in de richting van Antwerpen. Vroeger (voor de werken) in de spits soms zelfs cross-platform (S1 op spoor 8, IC op spoor 7). Als je de S1 splitst en de rittijd een paar minuten opschuift kan je daar wel een knoop in twee richtingen van maken. Reizigers Kontich-Brussel (bijvoorbeeld) stappen dan over in Mechelen, net zoals reizigers Weerde-Antwerpen nu.

Uiteraard alleen nadat alle zes lage sporen in Mechelen terug beschikbaar zijn.
Plaats reactie