effectieve vertragingen.

Alles over reizigerstreinen in België.
Plaats reactie
JPV
Berichten: 50
Lid geworden op: 13 apr 2018, 07:04

effectieve vertragingen.

Bericht door JPV »

Ik zou graag eens voor een jaar alle échte vertragingen van alle treinen in België bijhouden (en niet enkel die van meer dan 5 minuten).

Manueel natuurlijk een gigantisch werk, maar gelukkig is er de NMBS die fantastische tools heeft. Allez, toch als we in de toekomst kijken ;).

Ik zoek dan ook naar een systeem om dat iets te automatiseren. Zodat ik bvb 2 keer per week een tool moet laten draaien en ik alle data binnenhaal. Daarvoor zou ik wel een minimale hulp nodig hebben en ik vroeg me af of er iemand mij hier wat in kan helpen.

De effectieve vertragingen op alle treinen in België kan je relatief gemakkelijk in XML-code terugvinden. Dit bvb via hier:
https://api.irail.be/vehicle/?id=BE.NMB ... ate=151018

Er zijn 2 zaken die ik nodig zou hebben vooraleer ik verder via Excel/access mijn plan zou kunnen trekken:
- een lijst van alle bestaande treinen in België. (P8008, IC1530, ...) Heeft iemand deze?
- een manier om al die XML bestanden van de duizenden treinen per dag te kunnen downloaden. Hiervoor heb ik Metaproducts Offline Explorer, die het werk wel zou kunnen doen. Maar mss ziet iemand nog een betere manier?

Kan iemand van jullie me aan het eerste helpen? Dan hoop ik eind 2019 eens deftige statistieken over de échte vertragingen te kunnen presenteren :). Mocht iemand dan nog aan bezettingscijfers per trein kunnen geraken, zou het écht wel top zijn, dan kunnen we zelfs zien hoeveel mensen hoeveel minuten vertraging hebben.
kika
Berichten: 2858
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: effectieve vertragingen.

Bericht door kika »

JPV schreef: 18 okt 2018, 09:18Mocht iemand dan nog aan bezettingscijfers per trein kunnen geraken, zou het écht wel top zijn, dan kunnen we zelfs zien hoeveel mensen hoeveel minuten vertraging hebben.
Je mist nog de aansluitingen. Met 4 minuten vertraging op trein A kan trein B al weg zijn en is mijn reizigersvertraging plots 34 minuten (bijvoorbeeld). Ik kijk er al naar uit, je resultaten.
jpvdveer
Berichten: 263
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: effectieve vertragingen.

Bericht door jpvdveer »

Die verloren aansluitingen zijn relevant maar niet te meten. Maar de combinatie met de bezettingsgraad zou wel een mooie zijn. Het resultaat zal schokkend zijn en zeker door alle nieuwsmedia worden opgepikt. Dus het is de moeite waard!
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: effectieve vertragingen.

Bericht door Shrek »

jpvdveer schreef: 19 okt 2018, 12:22 Die verloren aansluitingen zijn relevant maar niet te meten. Maar de combinatie met de bezettingsgraad zou wel een mooie zijn. Het resultaat zal schokkend zijn en zeker door alle nieuwsmedia worden opgepikt. Dus het is de moeite waard!
Om correct te zijn moet je wel rekening houden met achteropliggende treinen. Als er op Gent-Brussel om de 10 minuten een trein is en één trein heeft 25 minuten vertraging dan hebben de reizigers van die trein op het stuk Gent-Brussel slechts 10 minuten vertraging.
Dit effect speelt vooral op de hoofdassen waar je de drukstbezette treinen tegenkomt.
JPV
Berichten: 50
Lid geworden op: 13 apr 2018, 07:04

Re: effectieve vertragingen.

Bericht door JPV »

Heeft iemand een lijst met alle treinen in België? (allez, behalve die speciale-evenemententreinen)
Jan-Mark
Berichten: 376
Lid geworden op: 08 feb 2017, 11:12

Re: effectieve vertragingen.

Bericht door Jan-Mark »

Op Beluxtrains vind je een lijst van alle treinen, met dan een optie voor een doordeweekse lijst en een lijst met ritten in het week-end.
JPV
Berichten: 50
Lid geworden op: 13 apr 2018, 07:04

Re: effectieve vertragingen.

Bericht door JPV »

Jan-Mark schreef: 25 okt 2018, 12:38 Op Beluxtrains vind je een lijst van alle treinen, met dan een optie voor een doordeweekse lijst en een lijst met ritten in het week-end.
Merci!
Nadleeh
Berichten: 242
Lid geworden op: 30 nov 2015, 19:54

Re: effectieve vertragingen.

Bericht door Nadleeh »

JPV schreef: 18 okt 2018, 09:18- een manier om al die XML bestanden van de duizenden treinen per dag te kunnen downloaden. Hiervoor heb ik Metaproducts Offline Explorer, die het werk wel zou kunnen doen. Maar mss ziet iemand nog een betere manier?
Ik weet niet in hoeverre je technisch kennis rijkt, maar dit kan je gemakkelijk automatiseren met een cronjob op een Linux/unix systeem.
Plaats reactie