Het verhaal achter de M4 rijtuigen?

Alles over reizigerstreinen in België.
Jurgen
Berichten: 58
Lid geworden op: 07 jun 2012, 15:20
Locatie: Aarschot

Het verhaal achter de M4 rijtuigen?

Bericht door Jurgen »

Hey allemaal, ik ben vooral actief op het Modelspoorforum, maar grootbedrijf wekt ook mijn interesse.

Zo hou ik, vooral voor mezelf, een soort van naslagwerk bij van enkele types van rijtuigen zoals de M4-rijtuigen. (Ook de M2-rijtuigen, maar daarvan heb ik al veel gevonden)

Op het Modelspoorforum heb ik deze vraag ook gesteld, klik hier maar eens als je wenst, of lees hieronder verder, maar veel informatie heb ik er nog niet gevonden.

Daarom hoop ik dat hier toch enkele kenners zitten die misschien zelfs aan de bron zitten en toch meer informatie kunnen geven.

De zoektocht begon naar aanleiding van dit artikel: Klik

Even een copy/paste van het MSM-forum:
Ondertussen weet ik het volgende:
De verschillende rijtuigen werden in 7 bouwschijven gebouwd.

Rijtuig 50 88 81-78 012-8 staat opgesteld bij Micro-Services in Pecq (Zie artikel hierboven), maar ik weet niet wanneer het geschrapt werd.
Rijtuig 50 88 81-78 058-1 raakte onherstelbaar beschadigd bij het treinongeval in Izegem op 26-4-2007
Ook rijtuig 50 88 81-78 053-2 werd beschadigd bij ditzelfde ongeval, maar werd het hersteld?
Rijtuig 50 88 81-78 042-5 raakte beschadigd bij het ongeval in Buizingen op 15-2-2010, maar werd dit hersteld?

Verder waren er nog andere rijtuigen die opgenomen waren in bovenstaande ongevallen, maar die werden wel hersteld en rijden dus nog rond.

De A- en ADx-rijtuigen werden in 1984 en 1985 omgebouwd voor trek-/duwsysteem (data staan op de website van lijn 58), maar van de B-rijtuigen heb ik geen data. Vanaf 1984, dat lijkt me duidelijk, maar welke data precies?

Het rijtuig 51050 stond in 2007 al aan de kant, getuige deze foto van Sicco.
Ik heb ergens hiervan een document gevonden dat het te koop werd aangeboden voor verschroting, dus het zal wel weg zijn. Maar is er iemand die het verhaal erachter weet? Waarom stond het aan de kant? Waarom geen herstelling?


Wat wil ik nog weten?
Welke ADx-rijtuigen hebben een blauw en welke een zwart B-logo? (Heb ik ondertussen gevonden)
Zijn alle trek-/duwrijtuigen toegelaten in Frankrijk (Op de ADx-en na die niet toegelaten zijn uiteraard)?
Welke locs kunnen deze rijtuigen trekken?
Wanneer werden ze omgeschilderd?
Zijn er nog rijtuigen geschrapt en wanneer?

En verder gewoon alle info die je hebt mag hier vermeld worden. Ik ben alvast benieuwd.
Op de website van Lijn 58 kan je ook een technische fiche terugvinden en een overzicht van de rijtuignummers.
Verder vond ik ook het volgende op de website van lijn58.be
Buiten dienst stelling van de HV 52152, 52158, 52237, 52324, 52331, 52421 en 59927 (PV18-xxx)
Kent iemand de data van schrappingen?


Ik hoop dat er hier wat meer informatie te rapen valt. Internet brengt me voorlopig niet meer wijsheid.

Mocht deze vraag op de verkeerde plaats staan, verplaats dan gerust, maar volgens mij leek hier het meest geschikte.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Het verhaal achter de M4 rijtuigen?

Bericht door Steve »

Zo, dat zijn behoorlijk gedetailleerde vragen. Die van de locs die ze mogen trekken is gelukkig vrij eenvoudig: allemaal, al zul je ze vooral met HLE 21, HLE 27 en HLE 18 aantreffen. In vroegere tijden hebben ook HLE 11, 12, 22, 23, 25 en HLD 55 er zeer frequent mee gereden, vrijwel alle andere locs ook maar minder vaak. De stuurstandrijtuigen zijn enkel compatibel met HLE 21 en 27, vroeger ook 11 en 12.
Jurgen
Berichten: 58
Lid geworden op: 07 jun 2012, 15:20
Locatie: Aarschot

Re: Het verhaal achter de M4 rijtuigen?

Bericht door Jurgen »

Steve schreef: 19 okt 2018, 21:18 Zo, dat zijn behoorlijk gedetailleerde vragen.
Tja, ofwel verdiep je jezelf in iets ofwel niet hé. :lol: :roll: :wink:

Ik stel ze hier omdat ik wel al een zoektochtje op het www erop heb zitten met een schat aan informatie. Alleen deze vragen krijg ik, voorlopig, niet opgelost.

Maar de antwoorden zullen waarschijnlijk wel via via moeten komen want ik denk niet dat ze kant en klaar op het internet zullen verschijnen.

Alvast bedankt voor jouw antwoord.
Jurgen
Berichten: 58
Lid geworden op: 07 jun 2012, 15:20
Locatie: Aarschot

Re: Het verhaal achter de M4 rijtuigen?

Bericht door Jurgen »

Aangezien er hier weinig reactie op komt vrees ik dat ik nog even met deze vragen zal blijven zitten.

Mochten er toch dingen zijn die jullie te binnen schieten, laat het dan gerust weten!
traxie
Berichten: 266
Lid geworden op: 27 apr 2015, 06:38
Locatie: Gent

Re: Het verhaal achter de M4 rijtuigen?

Bericht door traxie »

Kwestie van de locs, nu kan enkel een hle21 die met de cde kabels is uitgerust er nog mee rijden, aangezien de m4 geen mux heeft.
260689
Berichten: 3301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Het verhaal achter de M4 rijtuigen?

Bericht door 260689 »

traxie schreef: 14 jan 2019, 02:28 Kwestie van de locs, nu kan enkel een hle21 die met de cde kabels is uitgerust er nog mee rijden, aangezien de m4 geen mux heeft.
M4 stuurrijtuigen hebben allemaal MUX gekregen, eveneens de stuurrijtuigen M5 hebben MUX gekregen en kunnen dus bijgevolg zowel met een T21 als T27 rijden in trek/duw.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Het verhaal achter de M4 rijtuigen?

Bericht door Asterix »

Rijden er eigenlijk nog T21's?
Jan-Mark
Berichten: 376
Lid geworden op: 08 feb 2017, 11:12

Re: Het verhaal achter de M4 rijtuigen?

Bericht door Jan-Mark »

Een groot deel der P-treinen en M4 rammen wordt nog door T21’ers getrokken of geduwd, ze zijn zeker nog niet in park geplaatst of geschrapt.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Het verhaal achter de M4 rijtuigen?

Bericht door Steve »

In 2014 zijn er een 15-tal stuks "in park" gezet en ik denk niet dat die in de tussentijd opnieuw in dienst gekomen zijn. Daarnaast zijn er ook locomotieven naar Lineas overgegaan. Alles bij elkaar is nog maar een ruime helft van de locomotieven inzetbaar bij de NMBS.

Behalve P-treinen doen ze ook een paar ritten op een aantal IC's, onder meer Brussel - Namen - Luik en Gent - Tongeren.
Jan-Mark
Berichten: 376
Lid geworden op: 08 feb 2017, 11:12

Re: Het verhaal achter de M4 rijtuigen?

Bericht door Jan-Mark »

Bij Lineas rijden geen 21’ers meer.
Trein30
Berichten: 1398
Lid geworden op: 25 jun 2013, 11:29
Locatie: FCV

Re: Het verhaal achter de M4 rijtuigen?

Bericht door Trein30 »

Steve schreef: 14 jan 2019, 10:29 In 2014 zijn er een 15-tal stuks "in park" gezet en ik denk niet dat die in de tussentijd opnieuw in dienst gekomen zijn. Daarnaast zijn er ook locomotieven naar Lineas overgegaan. Alles bij elkaar is nog maar een ruime helft van de locomotieven inzetbaar bij de NMBS.
Die 17 T21s die 'in park' stonden, zitten ondertussen toch al zo'n jaar bij hun nieuwe eigenaar in Polen (getransporteerd in twee schijven, namelijk de 2103, 2104, 2109, 2119, 2120, 2125, 2128 en 2129 in oktober 2017, en de 2101, 2102, 2106, 2110, 2112, 2116, 2117, 2126 en 2127 in mei 2018...) Voor de 2111, 2113, 2121 en 2130 is het verhaal ondertussen al een tijdje gedaan (gesloopt te Ecore in Aubange, behalve de 2121 die bij de Keyzer in Courcelles onder de versnijder staat).
AfbeeldingAfbeelding
Jurgen
Berichten: 58
Lid geworden op: 07 jun 2012, 15:20
Locatie: Aarschot

Re: Het verhaal achter de M4 rijtuigen?

Bericht door Jurgen »

Ondertussen worden er weer 3 M4-rijtuigen verkocht.

Het gaat om de B-rijtuigen 52085 en 52363 en het bagagerijtuig zonder stuurstand 58008.

Je kan nog een bod doen tot 3 december 2019 via http://www.nmbs-technics-sales.eu/sites ... 19.236.pdf

Indien iemand een idee heeft van de exacte schrappingsdatum, laat het dan maar weten!
Jurgen
Berichten: 58
Lid geworden op: 07 jun 2012, 15:20
Locatie: Aarschot

Re: Het verhaal achter de M4 rijtuigen?

Bericht door Jurgen »

Ondertussen zijn er weer 13 rijtuigen die te koop aangeboden worden voor schroot, deze zijn niet meer rijvaardig en zijn al deels ontdaan van bepaalde zaken. Het gaat om de volgende rijtuigen:
  • B-rijtuigen: 52059, 52087, 52097, 52158, 52237, 52254, 52324,
    52331, 52357, 52421, 52152
  • AD: 58028
  • BD: 59934
Daarnaast doet men nu een oproep tot kandidaatstelling voor meer dan 500 rijtuigen type M4 die progressief buiten dienst worden gesteld.

Ik hoop dat er toch enkele van deze rijtuigen tot bij de museumbedrijven terecht zullen komen, ondanks het plaatsgebrek.

Ik ben nog steeds op zoek naar de schrappingsdata en andere info die nuttig kan zijn om in een document opgenomen te worden. Wie ze heeft mag ze altijd bezorgen!
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Het verhaal achter de M4 rijtuigen?

Bericht door groentje »

Zullen er zitbanken te koop worden gezet? Want die eersteklas zetels vond ik best fijn...
TreinfanNL
Berichten: 22
Lid geworden op: 24 dec 2018, 10:30

Re: Het verhaal achter de M4 rijtuigen?

Bericht door TreinfanNL »

Jurgen schreef: 15 feb 2020, 19:37 Ondertussen zijn er weer 13 rijtuigen die te koop aangeboden worden voor schroot, deze zijn niet meer rijvaardig en zijn al deels ontdaan van bepaalde zaken. Het gaat om de volgende rijtuigen:
  • B-rijtuigen: 52059, 52087, 52097, 52158, 52237, 52254, 52324,
    52331, 52357, 52421, 52152
  • AD: 58028
  • BD: 59934
Daarnaast doet men nu een oproep tot kandidaatstelling voor meer dan 500 rijtuigen type M4 die progressief buiten dienst worden gesteld.

Ik hoop dat er toch enkele van deze rijtuigen tot bij de museumbedrijven terecht zullen komen, ondanks het plaatsgebrek.

Ik ben nog steeds op zoek naar de schrappingsdata en andere info die nuttig kan zijn om in een document opgenomen te worden. Wie ze heeft mag ze altijd bezorgen!

500 stuks zijn er behoorlijk veel, vraag mij af waar je al die rijtuigen neer wilt zetten als ze buiten dienst gaan. Zo’n soort problemen hebben we in Nederland nu ook, komende jaren veel materieel buiten dienst en weinig opstelruimte omdat veel spoor is gesaneerd de laatste jaren...
Plaats reactie