Pagina 1 van 2

Eventjes dagdromen: station Brussel-Teirlinck

Geplaatst: 11 feb 2019, 16:25
door jan_olieslagers
De Vlaamse Overheid heeft, in grote wijsheid (?), een flink deel van haar ambtenaren overgebracht naar het zgn. Herman Teirlinckgebouw, vlakbij de aloude site "Tour & Taxis". De bereikbaarheid is nochtans verre van optimaal: ik hoor volop klachten over te grote loopafstand vanaf Brussel-Noord, en nog meer over onveiligheid, hetzij aangevoeld dan wel vastgesteld.

Het zou een niet al te zware investering zijn om een kopstation met een of twee sporen in te richten vlakbij dit gebouw, dat zou dan bediend worden door een aftakking van lijn 28. Vanuit Gent/Aalst/Denderleeuw kunnen daar betrekkelijk gemakkelijk een trein of twee-drie per uur worden tussengepast, toch zeker tijdens de spits. Of zo ziet deze outsider dat toch :lol: Toegegeven: dit zou een zeldzaam station zijn dat merendeels, misschien zelfs uitsluitend, door P-treinen zou bediend worden.

Tenslotte hebben de sporen er gelegen, tot zeer recent, voor goederenbediening van "den entrepot royal"? Als die ruimte niet gauw terug in gebruik wordt genomen dan gebeurt er iets anders mee, vermoedelijk onherroepelijk.

En iets zegt me dat niet alleen de Vlaamse ambtenaren hiervan gebruik zouden maken: ik laat me vertellen dat de broodjesbar van dat Teirlinckgebouw nogal wat klandizie krijgt vanuit een nabijgelegen hoofdkantoor van een grootbank - klandizie die de wandelafstand dus best aanvaardbaar lijkt te vinden - en die grootbank geeft nogal wat geld uit aan een pendelbus vanaf station Brussel-Noord - wie weet wil die wel meedoen in de investering?

Om zo'n investering echt te doen renderen zouden er ook treinen moeten kunnen aankomen vanuit Leuven/Mechelen/Vilvoorde maar dat wordt wellicht niet zo simpel om L50 te kruisen? Het minste dat zou kunnen is een pendel vanuit Schaarbeek (daar is er tenminste enige perroncapaciteit vrij, dacht ik) , één of hoop en al twee per uur? Misschien zelfs pendel Teirlinck-Schaarbeek-Vilvoorde?

Re: Eventjes dagdromen: station Brussel-Teirlinck

Geplaatst: 11 feb 2019, 16:51
door Steve
Absoluut onrealistisch, wat mij betreft. Dat hele terrein is z'n spoorwegstatus al lang kwijt, er is een (zeer succesvol) park ingericht op wat vroeger de aftakking en toegangsspoor waren, en voor het terrein zelf zijn er grote constructieplannen met woningen, winkels, scholen en dergelijke meer. Het is (politiek en anders) al moeilijk genoeg om daar nog een tram tussen te krijgen, laat staan dat er zomaar even een trein door zou rijden.

Daarnaast is de vraag volgens mij ook veel te klein. In de treinen uit L50 en L60 zal uiteindelijk slechts een klein percentage mensen zitten dat specifiek naar Teirlinck en omgeving moet (vergeet niet dat heel wat ambtenaren gewoon in de Albert II-laan en omgeving gebleven zijn) en al de rest straf je enorm, want je hebt zelfs geen metroaansluiting die naam waardig meer (zoals je die wel enigszins hebt bij haltes in Simonis en vooral Brussel-West), laat staan aansluiting met het nationale net (zoals in Noord, Centraal en Zuid).

Re: Eventjes dagdromen: station Brussel-Teirlinck

Geplaatst: 11 feb 2019, 17:16
door groentje
Of positiever gesteld, ik denk dat een tram over T&T, misschien de Brabantnettram naar Willebroek, niet alleen meer kans maakt, maar ook meer mensen zou helpen. Nieuwe kopstations zijn niet meer van deze tijd.

Re: Eventjes dagdromen: station Brussel-Teirlinck

Geplaatst: 11 feb 2019, 18:08
door Steve
Zelfs dat ligt helaas heel moeilijk. Er komt wellicht een tramlijn "langs" het terrein (via de Picardstraat en gelijknamige, nog te bouwen brug - ook het vermoedelijke tracé voor de Brabantnet-tram van de A12), er zijn meerdere buslijnen die ook langs het terrein rijden (Picardstraat, Havenlaan) en er zullen er de komende jaren nog 1 à 2 bij komen, maar uiteindelijk zal er wellicht slechts één buslijn (88) echt door de nieuwe wijk zelf rijden.

Re: Eventjes dagdromen: station Brussel-Teirlinck

Geplaatst: 11 feb 2019, 18:13
door jan_olieslagers
Hehe, "kansloos"? Waarom durven jullie niet buiten de lijntjes te kleuren? Dat Infrabel (en de gewaardeerde spreekbuis :) ) zo praten is al erg genoeg :) !

Zou een tram gepaster zijn? Langsheen de A12? Ok, die tram komt er, en het is een goede zaak. Maar het nut is nul-komma-nul voor de honderden die uit Gent en Brugge en Kortrijk naar Brussel komen werken, en uit Hasselt en uit Genk en uit Diest en noem maar op.

En zou een tram of lightrail of wat dan ook meer kans maken dan een trein? Ik betwijfel het. "Brussel" doet er vandaag al alles aan wat het kan om pendelaars uit Vlaanderen het leven zuur te maken (of waarom worden enkel de A12 en de E40 tot stadsboulevards omgevormd, langswaar men vooral vanuit Vlaanderen komt werken? Over de E411 hoort men niets, ook niet over de E19 vanuit het zuiden. Komiek, toch? :) ) Of het dan trein is of light-rail of tram, "Brussel" zal toch dwars liggen. En ik durf te hopen dat de Vlaamse overheid wat meer gewicht in de schaal kan leggen als het over treinen gaat - een beetje naief, misschien, toegegeven.

Trouwens, welk percentage van het Teirlinck-personeel zou er vanuit Willebroek komen? Bitter weinig, lijikt me, En voor die weinigen zou een watertram dan nog een beter aanbod zijn, zelfs met een sas in koop te nemen, in Kapelle-op-den-Bos of daaromtrent.

Waarom zouden kopstations niet meer van deze tijd zijn? Neem maar als tegenvoorbeeld Vilvoorde: dat was altijd een doorgangsstation langs L25/27, maar wordt meer en meer kopstation, bv. voor de S4. Idem ditto Mechelen voor de S5 en S7. Kopstations waren misschien "out" einde 20ste eeuw, maar in de 21ste zijn ze er helemaal terug, met de opkomst van de voorstadstreinen. Die moeten toch ergens kop maken, tenslotte.

Ik stelde het reeds in de opener: een dergelijk kopstation zou zeker een buitenbeen zijn, maar daarom hoeft het niet kansloos te zijn. Wie niet durft inspringen op nieuwe uitdagingen is vantevoren een verliezer!

Een tegenargument dat in mijn ogen zwaarder weegt is de onstandvastigheid van de politiek: vandaag zet de Vlaamse overheid al haar personeel in Terilinck - en waar gaat het over vijf jaar weer naartoe? Als ik Infrabel was dan eiste ik garanties over pakweg twintig jaar, en die zie ik geen enkele potentiële afnemer bieden. KBC dan nog eerst, wellicht.

Re: Eventjes dagdromen: station Brussel-Teirlinck

Geplaatst: 11 feb 2019, 18:37
door traxie
Met de recentste besparingen, die het moeilijk maken om het huidige net in de toekomst te onderhouden, is er geen ruimte voor foliekes. Qua investeringsbudget, er zijn al niet genoeg middelen om de prangende problemen op te lossen, laat staan onbestaande.

Daarnaast zijn we die rol van de trein toch al ontgroeid, niet? De trein als veredelde tram of metro is voorbij. Als je wilt dat een trein je op Bv 5 min lopen van je bestemming afzet vraagt dat een naar verhouding immens grote investering. De trein om naar Berlijn, Parijs of Rome te gaan, ja. De uitzondering daarop zijn wat ze noemen de S-bahn, snelle (voor)stedelijke netwerken, maar dat valt moeilijk te rijmen met een een kopstation en al zeker niet met een bediening enkel op de piekuren. Een s-bahn veronderstelt ook een grotere vraag dan wat een kantoorgebouw kan bieden.

Re: Eventjes dagdromen: station Brussel-Teirlinck

Geplaatst: 11 feb 2019, 18:43
door jan_olieslagers
traxie schreef: 11 feb 2019, 18:37 Daarnaast zijn we die rol van de trein toch al ontgroeid, niet? De trein als veredelde tram of metro is voorbij.
Integendeel! Het hele GEN/RER is niet anders dan een veredelde tram of metro. En daarvoor is er dus budget genoeg.

Voor een S-Bahn zijn de geesten in BE nog lang niet rijp - zeker niet de paleolitische NMBS en Infrabel. Die blijven 19de-eeuws denken aan prestigeprojecten á la HST, al kunnen ze dat concept wel goed aanpassen aan de hedendaagse technologie. Zelfs voor de Diabolo wilden ze niet zelf opdraaien, alleen, ze eisten een derde partij als medefinancier, met alle toeslaggevolgen vandien. En dat wordt dan natuurlijk alweer op de politiek afgeschoven.

Re: Eventjes dagdromen: station Brussel-Teirlinck

Geplaatst: 12 feb 2019, 17:36
door Portbou
De MIVB heeft al lang een plan liggen dat ik voor de ontsluiting van Thurn & Tassis ideaal vind.

Zie pagina 5 van dit document : http://www.mivb.be/irj/go/km/docs/STIB- ... 20_10N.pdf Afbeelding Vanaf Thurn & Tassis zou de tram gebruik maken van een nieuw aan te leggen west-oost-tunnel. Hiermee zou de snelst mogelijke verbinding tussen Thurn & Tassis en het ruime treinaanbod van het Noordstation ontstaan.

Aan de oostkant zou de tunnel aansluiten op de sporen van de huidige tram 25 naar het Meiserplein.

Geen idee of het plan nog actueel is...

Re: Eventjes dagdromen: station Brussel-Teirlinck

Geplaatst: 12 feb 2019, 17:49
door Shrek
jan_olieslagers schreef:
traxie schreef: 11 feb 2019, 18:37 Daarnaast zijn we die rol van de trein toch al ontgroeid, niet? De trein als veredelde tram of metro is voorbij.
Integendeel! Het hele GEN/RER is niet anders dan een veredelde tram of metro. En daarvoor is er dus budget genoeg.

Voor een S-Bahn zijn de geesten in BE nog lang niet rijp - zeker niet de paleolitische NMBS en Infrabel. Die blijven 19de-eeuws denken aan prestigeprojecten á la HST, al kunnen ze dat concept wel goed aanpassen aan de hedendaagse technologie. Zelfs voor de Diabolo wilden ze niet zelf opdraaien, alleen, ze eisten een derde partij als medefinancier, met alle toeslaggevolgen vandien. En dat wordt dan natuurlijk alweer op de politiek afgeschoven.
Die exotische financieringsvormen komen net vanuit de politiek omdat zij de kosten uit de begroting wilden houden...

Re: Eventjes dagdromen: station Brussel-Teirlinck

Geplaatst: 12 feb 2019, 18:20
door jan_olieslagers
@Portbou: dat ziet er heel wat realistischer uit dan mijn idee, ja :) temeer dat er heel wat tramsporen liggen die hierin zouden kunnen opgenomen worden. Een extra oost-west-tunnel onder het kanaal zou zeker geen kwaad kunnen, er is al niet veel en wat er is zit dus behoorlijk vol. Een mogelijke verfijning zou zijn om deze nieuwe tramlijn ook te laten passeren aan de huidige halte Evere op L26; daar is een grootschalig nieuwbouwproject in de maak - al hoor ik er niet veel meer van, de laatste tijd.

Maar nog altijd zou men moeten overstappen van de trein op de tram - een stap achteruit tegenover de eerdere situatie, waar de ambtenaren uit de trein stapten en na enkele minuten te voet hun bureau bereikten. Om dat te bereiken is een nieuw station nodig - maar ik geef grif toe dat het er wel niet zal komen; toch niet met de huidige mentaliteit bij overheid en spoorwegondernemers.

Re: Eventjes dagdromen: station Brussel-Teirlinck

Geplaatst: 12 feb 2019, 19:53
door groentje
Zelfs mocht geld geen bezwaar zijn, zie ik vooral te weinig potentieel in de door jou voorgestelde halte. Die paar duizend (?) ambtenaren gaan het niet maken. We bouwen toch ook geen lijn met terminus in de Wetstraat, waar nog veel meer mensen moeten zijn? Voor een halte op een doorgaande lijn, zoals Congres, is dat nog te verantwoorden, niet voor een kopstation. Laat ons eerlijk zijn, zelfs vandaag al is de afstand naar het Noord te doen, te voet, als er een betere verbinding zou komen in de vorm van een tramlijn (en die is voorzien, al zit die op de Picardstraat, met een nieuwe brug over het kanaal), zit je daar op rozen. En die is ook voor Brusselaars zelf nuttig...

Re: Eventjes dagdromen: station Brussel-Teirlinck

Geplaatst: 12 feb 2019, 20:03
door groentje
Overigens, de afbraak van het viaduct aan Hermann-Debroux en bijgevolg de downgrading van de E411 zit ook in de pijplijn. Dat Brussel graag Vlaminkjes pest is, excusez le mot, een hoop feces van een mannelijk rund. We willen wel een leefbare stad, en ons niet meer dubbel plooien om pendelaars zo vlot en snel mogelijk in en vooral uit de stad te krijgen.

Re: Eventjes dagdromen: station Brussel-Teirlinck

Geplaatst: 12 feb 2019, 20:52
door jan_olieslagers
Eventjes rondgekeken, het potentieel is inderdaad heel wat kleiner dan ik dacht: 1800 werkplekken, slechts! Die zullen nooit allemaal bezet zijn, en er zullen altijd wel mensen op andere manieren komen. Ter anderer zijde zouden er ook wel werknemers van andere bedrijven gebruik maken van zo'n station, maar dan nog lijkt het potentieel inderdaad stevig onvoldoende. Meer dan ooit betreur ik de kortzichtigheid van de keuze voor deze locatie - in deze 21ste eeuw is bereikbaarheid per openbaar vervoer een eerste vereiste voor iedere werkplek, zeker bij een overheid die een voorbeeld wil zijn!

Bron: https://www.vlaanderen.be/nl/vlaamse-ov ... inckgebouw

Re: Eventjes dagdromen: station Brussel-Teirlinck

Geplaatst: 12 feb 2019, 23:01
door Steve
Portbou schreef: 12 feb 2019, 17:36 De MIVB heeft al lang een plan liggen dat ik voor de ontsluiting van Thurn & Tassis ideaal vind.

Zie pagina 5 van dit document : http://www.mivb.be/irj/go/km/docs/STIB- ... 20_10N.pdf Afbeelding Vanaf Thurn & Tassis zou de tram gebruik maken van een nieuw aan te leggen west-oost-tunnel. Hiermee zou de snelst mogelijke verbinding tussen Thurn & Tassis en het ruime treinaanbod van het Noordstation ontstaan.

Aan de oostkant zou de tunnel aansluiten op de sporen van de huidige tram 25 naar het Meiserplein.

Geen idee of het plan nog actueel is...
Helaas niet, toch zeker niet op de korte of middellange termijn. We zullen het - als alles goed gaat - moeten doen met een tram op de Picardstraat (met het idee om die dan bovengronds richting Noord en Rogier te sturen, geen grote ondergronds verbinding richting oosten zoals geprojecteerd, noch verlenging richting tram 71 zoals ook ooit het plan was...) en dat is het qua enigszins hoogwaardig openbaar vervoer. Al de rest zal zo goed en zo kwaad mogelijk met bussen opgevangen worden.

Re: Eventjes dagdromen: station Brussel-Teirlinck

Geplaatst: 13 feb 2019, 15:42
door trainlovertje
jan_olieslagers schreef: 11 feb 2019, 18:13 Hehe, "kansloos"? Waarom durven jullie niet buiten de lijntjes te kleuren? Dat Infrabel (en de gewaardeerde spreekbuis :) ) zo praten is al erg genoeg :) !

En zou een tram of lightrail of wat dan ook meer kans maken dan een trein? Ik betwijfel het. "Brussel" doet er vandaag al alles aan wat het kan om pendelaars uit Vlaanderen het leven zuur te maken (of waarom worden enkel de A12 en de E40 tot stadsboulevards omgevormd, langswaar men vooral vanuit Vlaanderen komt werken? Over de E411 hoort men niets, ook niet over de E19 vanuit het zuiden. Komiek, toch? :) ) Of het dan trein is of light-rail of tram, "Brussel" zal toch dwars liggen. En ik durf te hopen dat de Vlaamse overheid wat meer gewicht in de schaal kan leggen als het over treinen gaat - een beetje naief, misschien, toegegeven.

Een tegenargument dat in mijn ogen zwaarder weegt is de onstandvastigheid van de politiek: vandaag zet de Vlaamse overheid al haar personeel in Terilinck - en waar gaat het over vijf jaar weer naartoe? Als ik Infrabel was dan eiste ik garanties over pakweg twintig jaar, en die zie ik geen enkele potentiële afnemer bieden. KBC dan nog eerst, wellicht.
Het is dan ook nooit Infrabel die beslist over waar en wanneer aanleggen van nieuwe spoorlijnen, dat wordt beslist door politici die daar eerst studies voor bestellen enzoverder. En dat bepaalt dan ook wat realistisch is en wat niet; ik weet zeker dat er geen enkele politieker met zo'n idee zit. Of ze gaan er weer een communautair complot in zien: "de Vlaamse ambtenaren krijgen hier een eigen station of wat?"
En zo slecht vind ik de verbinding naar het Noordstation van daaruit nu ook weer niet: lijnen 14, 20 en 57 rijden rechtstreeks naar het Noordstation, wat in de spits overeenkomt met een bus om de 4 à 5 minuten

En wat dat over het pesten van Vlaamse pendelaars betreft, lees dit eens: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/02/09 ... rschaos-z/
Het zal hoe dan ook niet voor extra files zorgen, zoveel is zeker als je wat van verkeerskunde snapt. En waarom dat niet bij de E411 of E19 gebeurt is zo simpel als wat: de E411 is heden ten dage al zo'n stadsboulevard (ok, de snelheid ligt er wel op 70 en niet op 50 km/h) en de E19 uit zuidelijke richting heeft niet eens een tak stadinwaarts en komt volledig op de Brusselse Ring R0 uit...