Verkiezingen in aantocht! Wat mogen we verwachten/verlangen?

Alles over reizigerstreinen in België.
kika

Re: Verkiezingen in aantocht! Wat mogen we verwachten/verlangen?

Bericht door kika » 09 mar 2019, 17:03

traxie schreef:
08 mar 2019, 19:20
Je moet steeds de afweging maken tussen kosten en baten. Een hogere amplittude is goed maar bij voorkeur kostendekkend.
Je hebt zeker gelijk dat er een afweging gemaakt moet worden tussen kosten en baten, maar met het tweede deel ben ik het niet eens. Kostendekking moet je net vanaf willen als dogma, helemaal als je het per trein bekijkt. Treinvervoer is zelden aantrekkelijk als er niet een zak geld in wordt gestoken vanuit de maatschappij, een verdubbeling van de ticketprijs of het afschaffen van treinen waar wat minder mensen op zitten hebben duidelijke negatieve gevolgen. De rendabiliteit van parkbankjes en geleegde vuilnisbakken zijn ook niet zonder reden irrelevant in besluitvorming.
traxie schreef:
1 mans bediening vereist investeringen, in bv poortjes, ontwaardingstoestellen op de perrons en is geen directe besparing, meer ticket control teams en securail. Daarnaast zal je op ic's met boordpersoneel blijven zitten.
Ticket controleurs zouden een verschuiving van de kost zijn. Ik weet niet hoe het financiële plaatje er uit zou zien op het huidige treinnetwerk. Bij stads- en streekvervoer wordt er vaak van ene naar andere knooppunt mee gerezen of er zijn extra controles bij een aantal specifieke stations voor enkele uren. Poortjes of ontwaardingstoestellen hoeven er ook niet te zijn, je lijkt vast te zitten in het OV-chip-verhaal :mrgreen:

traxie

Bericht door traxie » 09 mar 2019, 17:11

Je kan bv zeggen dat het doel is om de s-treinen zonder bestuurder te laten rijden, over pakweg 20-30 Jr. Tegen die tijd ligt er wrs al overal etcs 2, dat lijkt me haalbaar en te rechtvaardigen. Maar daarvoor zijn veel randvoorwaarden, dus je moet nu het plan maken. De flessenhals van de n-z oplossen binnen 10 jaar. Faciliteren van Internationale treinen. Er zijn zo veel mogelijke

Shrek

Bericht door Shrek » 16 mei 2019, 01:09

Als ik het debat van gisterenavond op één zag maak ik mij toch zorgen. Hoewel de VRT in het inleidende filmpje enkele concrete problemen aankaartte is er geen enkele van de aanwezige politici (verschillende partijen, 2 ministers van mobiliteit...) die ook maar iets aandragen dat tot een oplossing zou kunnen leiden.
1 raak punt werd wel gezegd: de politici moeien zich teveel met de dagelijkse werking. Daar moeten ze mee stoppen, maar in de plaats zouden ze een langetermijnvisie moeten ontwikkelen met doelen waar de spoorwegen over 20 jaar moeten staan en hoe we daar geraken.
Helaas was er van visie of inzicht geen spoor te bespeuren, het lijkt wel of de spoorwegen interesseren onze politici niet.

wbrm

Bericht door wbrm » 16 mei 2019, 21:18

Ik zag het debat ook.
Dat er al die jaren geen beheersovereenkomst is getekend kwamen de regeringspartijen ook maar makkelijk mee weg.

Ouwe

Bericht door Ouwe » 16 mei 2019, 22:40

traxie schreef:
kika schreef:Verlangen: een dozijn politici van verschillende kleur die een fatsoenlijk OV echt boeit, met visie en dossierkennis. Minder materieel dat buiten dienst/in onderhoud is.
Ik droom ook van het schrappen van de extra marge minuten die overal bij elkaar gesprokkeld zijn: hier voor afgesloten werken, daar voor getrokken oud materieel en ginds voor de te drukke spits. Steek die minuten op de keerpunten. Of misschien enkel behouden in de spits? Al zal dan de planningsdienst verdubbeld mogen worden vrees ik. Hogere amplittude, meer in de avonden.

Ik ben niet bang van 1-mansbediening, maar ik ben wel bang voor een ondoordachte 'bespaar hier-'reflex waarbij dat uitgespaarde geld niet elders geïnvesteerd wordt.
Ik denk dat we dringend duidelijke keuzes moeten maken, op alle vlak.

Ik hoop dat er eens een toekomstvisie wordt opgesteld, vanuit de politiek. Waar willen we binnen 10-15-20-25 jaar staan met ov en hoe gaan we dat doen, inclusief budgetten. Als je binnen 10 jaar een trein wilt hebben moet je vandaag de infrastructuur aanleggen.

Een van de redenen van de marges is doorheen de dag de verschillende soorten materieel, dat kan opgelost worden.

Je moet steeds de afweging maken tussen kosten en baten. Een hogere amplittude is goed maar bij voorkeur kostendekkend.

1 mans bediening vereist investeringen, in bv poortjes, ontwaardingstoestellen op de perrons en is geen directe besparing, meer ticket control teams en securail. Daarnaast zal je op ic's met boordpersoneel blijven zitten. Op lange termijn zie ik meer toekomst in treinen zonder bestuurder.
In Nederland en Duitsland zijn er genoeg treindiensten met 1-mans bediening, maar steeds meer van deze treindiensten krijgen toch weer een vaste controleur aan boord. De kosten van een controleur aan boord verdient zich terug. Tegenover een besparing op medewerkers staat wel dat er meer zwartreizigers komen, dat er meer overlast in de trein plaats vind en dat de tevredenheid achteruit gaat. Het blijft een probleem mij politici om telkens het wiel opnieuw uit te vinden en niet te kijken naar ervaringen in het buitenland.
Eurovisie: De Nederlandse bal was niet goed genoeg, dus werd een belgische bal ingevlogen. Hopelijk staat het atomium nog recht.

Plaats reactie