Verkiezingen in aantocht! Wat mogen we verwachten/verlangen?

Alles over reizigerstreinen in België.
kika

Re: Verkiezingen in aantocht! Wat mogen we verwachten/verlangen?

Bericht door kika » 09 mar 2019, 17:03

traxie schreef:
08 mar 2019, 19:20
Je moet steeds de afweging maken tussen kosten en baten. Een hogere amplittude is goed maar bij voorkeur kostendekkend.
Je hebt zeker gelijk dat er een afweging gemaakt moet worden tussen kosten en baten, maar met het tweede deel ben ik het niet eens. Kostendekking moet je net vanaf willen als dogma, helemaal als je het per trein bekijkt. Treinvervoer is zelden aantrekkelijk als er niet een zak geld in wordt gestoken vanuit de maatschappij, een verdubbeling van de ticketprijs of het afschaffen van treinen waar wat minder mensen op zitten hebben duidelijke negatieve gevolgen. De rendabiliteit van parkbankjes en geleegde vuilnisbakken zijn ook niet zonder reden irrelevant in besluitvorming.
traxie schreef:
08 mar 2019, 19:20
1 mans bediening vereist investeringen, in bv poortjes, ontwaardingstoestellen op de perrons en is geen directe besparing, meer ticket control teams en securail. Daarnaast zal je op ic's met boordpersoneel blijven zitten.
Ticket controleurs zouden een verschuiving van de kost zijn. Ik weet niet hoe het financiële plaatje er uit zou zien op het huidige treinnetwerk. Bij stads- en streekvervoer wordt er vaak van ene naar andere knooppunt mee gerezen of er zijn extra controles bij een aantal specifieke stations voor enkele uren. Poortjes of ontwaardingstoestellen hoeven er ook niet te zijn, je lijkt vast te zitten in het OV-chip-verhaal :mrgreen:

traxie

Re: Verkiezingen in aantocht! Wat mogen we verwachten/verlangen?

Bericht door traxie » 09 mar 2019, 17:11

Je kan bv zeggen dat het doel is om de s-treinen zonder bestuurder te laten rijden, over pakweg 20-30 Jr. Tegen die tijd ligt er wrs al overal etcs 2, dat lijkt me haalbaar en te rechtvaardigen. Maar daarvoor zijn veel randvoorwaarden, dus je moet nu het plan maken. De flessenhals van de n-z oplossen binnen 10 jaar. Faciliteren van Internationale treinen. Er zijn zo veel mogelijke

Plaats reactie