Buitendienststellingen

Alles over reizigerstreinen in België.
Plaats reactie
Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Buitendienststellingen

Bericht door Davy »

Misschien eens handig als overzichtstopic voor rollend materieel dat uit dienst gaat.

Mijn vraag ook: wat is op dat vlak de nabije toekomst van NMBS-materieel, zijn er op korte termijn buitendienststellingen te verwachten? Materieel zoals M4-rijtuigen, HLE21/27,...
dantjebram72
Berichten: 113
Lid geworden op: 13 jul 2008, 09:58
Locatie: antwerpen

Re: Buitendienststellingen

Bericht door dantjebram72 »

Vanaf 2025 is etcs verplicht op elke voertuig binnen Belgie. Volgend materieel wordt niet met etcs uitgerust en verdwijnt dus ten laatste tegen dan van de sporen :
-> De HLE 21/27
-> De oude eurostar treinen. (Al kunnen ze nog wel ingezet worden in Frankrijk en de UK)
-> M4 (De stuurrijtuigen mogen niet meer gebruikt worden maar gesleept mag wel, al heb ik wel gegrepen dat ze weg gaan)
-> De Klassiek motorstellen

De M5 zullen wel blijven rijden maar enkel gesleept door de HLE18/19.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Buitendienststellingen

Bericht door Shrek »

dantjebram72 schreef:Vanaf 2025 is etcs verplicht op elke voertuig binnen Belgie. Volgend materieel wordt niet met etcs uitgerust en verdwijnt dus ten laatste tegen dan van de sporen :
-> De HLE 21/27
-> De oude eurostar treinen. (Al kunnen ze nog wel ingezet worden in Frankrijk en de UK)
-> M4 (De stuurrijtuigen mogen niet meer gebruikt worden maar gesleept mag wel, al heb ik wel gegrepen dat ze weg gaan)
-> De Klassiek motorstellen

De M5 zullen wel blijven rijden maar enkel gesleept door de HLE18/19.
Niet helemaal juist: de E300 eurostars krijgen wel ETCS.
Gotloc17
Berichten: 37
Lid geworden op: 14 jun 2018, 19:39

Re: Buitendienststellingen

Bericht door Gotloc17 »

Breaks hebben toch TBL1+ wat gaan ze dan daarmee doen

Verstuurd vanaf mijn motorola one met Tapatalk

traxie
Berichten: 266
Lid geworden op: 27 apr 2015, 06:38
Locatie: Gent

Re: Buitendienststellingen

Bericht door traxie »

Gotloc17 schreef:Breaks hebben toch TBL1+ wat gaan ze dan daarmee doen

Verstuurd vanaf mijn motorola one met Tapatalk
Die krijgen etcs, net zoals de mr96
260689
Berichten: 3302
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Buitendienststellingen

Bericht door 260689 »

traxie schreef: 12 apr 2019, 08:49
Gotloc17 schreef:Breaks hebben toch TBL1+ wat gaan ze dan daarmee doen

Verstuurd vanaf mijn motorola one met Tapatalk
Die krijgen etcs, net zoals de mr96
En de MR 86 (912) is al voorzien van ETCS door CW Salzinnes voor homoligatieritten. Bij de MR96: (514) en een 4xx reeks zijn in CW Mechelen uitgerust met ETCS.
Lorre
Berichten: 56
Lid geworden op: 21 jul 2015, 01:21
Locatie: Hoeleden

Re: Buitendienststellingen

Bericht door Lorre »

Gingen de MR86 (Sprinters) er ook niet uit gaan in de 'nabije' toekomst? Deze hebben toch geen gesloten toiletsysteem en dat ging men vanuit Europa toch verbieden. Dat ze op een Sprinter dan nog ETCS zouden zetten, lijkt me een overbodige kost dan.
Lorre
Berichten: 56
Lid geworden op: 21 jul 2015, 01:21
Locatie: Hoeleden

Re: Buitendienststellingen

Bericht door Lorre »

traxie schreef: 12 apr 2019, 08:49
Gotloc17 schreef:Breaks hebben toch TBL1+ wat gaan ze dan daarmee doen

Verstuurd vanaf mijn motorola one met Tapatalk
Die krijgen etcs, net zoals de mr96
Er zijn er al enkele met ETCS aan het rijden, tot nu toe enkel op de verbinding Luik-Quievrain. Er zijn ook al heel wat bestuurders uit verschillende depots die de opleiding ervan hebben gekregen of momenteel aan het krijgen zijn. Zo staat er al enkele weken een MR80 ETCS in de bundel P in Leuven voor deze opleidingen
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: Buitendienststellingen

Bericht door msts.be »

Shrek schreef: 10 apr 2019, 17:04
dantjebram72 schreef:Vanaf 2025 is etcs verplicht op elke voertuig binnen Belgie. Volgend materieel wordt niet met etcs uitgerust en verdwijnt dus ten laatste tegen dan van de sporen :
-> De HLE 21/27
-> De oude eurostar treinen. (Al kunnen ze nog wel ingezet worden in Frankrijk en de UK)
-> M4 (De stuurrijtuigen mogen niet meer gebruikt worden maar gesleept mag wel, al heb ik wel gegrepen dat ze weg gaan)
-> De Klassiek motorstellen

De M5 zullen wel blijven rijden maar enkel gesleept door de HLE18/19.
Niet helemaal juist: de E300 eurostars krijgen wel ETCS.
Misschien wat laat in de reactie, maar ik geloof nooit dat de E300 nog ETCS gaan krijgen. Die gaan namelijk vooral ingezet worden op de Zomer- en Winter-Eurostars naar Marseille/de ski-gebieden, en daar is nergens een lijn met ETCS uitgerust (en die zullen ook nog niet snel uitgerust worden).
Zelfs op London-Parijs/Disneyland kan men nog lang zonder ETCS rijden, dus ook nog een mogelijkheid.
De Velaro's gaan volledig de diensten naar Brussel en Amsterdam overnemen, zowel vanwege de verplichting in 2025 in België als vanwege L4/HSL-Zuid vandaag.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Buitendienststellingen

Bericht door Shrek »

msts.be schreef:

Misschien wat laat in de reactie, maar ik geloof nooit dat de E300 nog ETCS gaan krijgen. Die gaan namelijk vooral ingezet worden op de Zomer- en Winter-Eurostars naar Marseille/de ski-gebieden, en daar is nergens een lijn met ETCS uitgerust (en die zullen ook nog niet snel uitgerust worden).
Zelfs op London-Parijs/Disneyland kan men nog lang zonder ETCS rijden, dus ook nog een mogelijkheid.
De Velaro's gaan volledig de diensten naar Brussel en Amsterdam overnemen, zowel vanwege de verplichting in 2025 in België als vanwege L4/HSL-Zuid vandaag.
Daar vergis je je toch. Zowel Infrabel (L96N en LGV1), HS1 als Eurotunnel gaan ETCS installeren vòòr het levenseinde van de E300.

Plaats reactie