Pagina 1 van 1

Buitendienststellingen

Geplaatst: 10 apr 2019, 14:25
door Davy
Misschien eens handig als overzichtstopic voor rollend materieel dat uit dienst gaat.

Mijn vraag ook: wat is op dat vlak de nabije toekomst van NMBS-materieel, zijn er op korte termijn buitendienststellingen te verwachten? Materieel zoals M4-rijtuigen, HLE21/27,...

Re: Buitendienststellingen

Geplaatst: 10 apr 2019, 15:31
door dantjebram72
Vanaf 2025 is etcs verplicht op elke voertuig binnen Belgie. Volgend materieel wordt niet met etcs uitgerust en verdwijnt dus ten laatste tegen dan van de sporen :
-> De HLE 21/27
-> De oude eurostar treinen. (Al kunnen ze nog wel ingezet worden in Frankrijk en de UK)
-> M4 (De stuurrijtuigen mogen niet meer gebruikt worden maar gesleept mag wel, al heb ik wel gegrepen dat ze weg gaan)
-> De Klassiek motorstellen

De M5 zullen wel blijven rijden maar enkel gesleept door de HLE18/19.

Re: Buitendienststellingen

Geplaatst: 10 apr 2019, 17:04
door Shrek
dantjebram72 schreef:Vanaf 2025 is etcs verplicht op elke voertuig binnen Belgie. Volgend materieel wordt niet met etcs uitgerust en verdwijnt dus ten laatste tegen dan van de sporen :
-> De HLE 21/27
-> De oude eurostar treinen. (Al kunnen ze nog wel ingezet worden in Frankrijk en de UK)
-> M4 (De stuurrijtuigen mogen niet meer gebruikt worden maar gesleept mag wel, al heb ik wel gegrepen dat ze weg gaan)
-> De Klassiek motorstellen

De M5 zullen wel blijven rijden maar enkel gesleept door de HLE18/19.
Niet helemaal juist: de E300 eurostars krijgen wel ETCS.

Re: Buitendienststellingen

Geplaatst: 12 apr 2019, 07:55
door Gotloc17
Breaks hebben toch TBL1+ wat gaan ze dan daarmee doen

Verstuurd vanaf mijn motorola one met Tapatalk


Re: Buitendienststellingen

Geplaatst: 12 apr 2019, 08:49
door traxie
Gotloc17 schreef:Breaks hebben toch TBL1+ wat gaan ze dan daarmee doen

Verstuurd vanaf mijn motorola one met Tapatalk
Die krijgen etcs, net zoals de mr96

Re: Buitendienststellingen

Geplaatst: 13 apr 2019, 08:09
door 260689
traxie schreef: 12 apr 2019, 08:49
Gotloc17 schreef:Breaks hebben toch TBL1+ wat gaan ze dan daarmee doen

Verstuurd vanaf mijn motorola one met Tapatalk
Die krijgen etcs, net zoals de mr96
En de MR 86 (912) is al voorzien van ETCS door CW Salzinnes voor homoligatieritten. Bij de MR96: (514) en een 4xx reeks zijn in CW Mechelen uitgerust met ETCS.

Re: Buitendienststellingen

Geplaatst: 14 apr 2019, 00:48
door Lorre
Gingen de MR86 (Sprinters) er ook niet uit gaan in de 'nabije' toekomst? Deze hebben toch geen gesloten toiletsysteem en dat ging men vanuit Europa toch verbieden. Dat ze op een Sprinter dan nog ETCS zouden zetten, lijkt me een overbodige kost dan.

Re: Buitendienststellingen

Geplaatst: 14 apr 2019, 00:51
door Lorre
traxie schreef: 12 apr 2019, 08:49
Gotloc17 schreef:Breaks hebben toch TBL1+ wat gaan ze dan daarmee doen

Verstuurd vanaf mijn motorola one met Tapatalk
Die krijgen etcs, net zoals de mr96
Er zijn er al enkele met ETCS aan het rijden, tot nu toe enkel op de verbinding Luik-Quievrain. Er zijn ook al heel wat bestuurders uit verschillende depots die de opleiding ervan hebben gekregen of momenteel aan het krijgen zijn. Zo staat er al enkele weken een MR80 ETCS in de bundel P in Leuven voor deze opleidingen

Re: Buitendienststellingen

Geplaatst: 24 jun 2019, 14:25
door msts.be
Shrek schreef: 10 apr 2019, 17:04
dantjebram72 schreef:Vanaf 2025 is etcs verplicht op elke voertuig binnen Belgie. Volgend materieel wordt niet met etcs uitgerust en verdwijnt dus ten laatste tegen dan van de sporen :
-> De HLE 21/27
-> De oude eurostar treinen. (Al kunnen ze nog wel ingezet worden in Frankrijk en de UK)
-> M4 (De stuurrijtuigen mogen niet meer gebruikt worden maar gesleept mag wel, al heb ik wel gegrepen dat ze weg gaan)
-> De Klassiek motorstellen

De M5 zullen wel blijven rijden maar enkel gesleept door de HLE18/19.
Niet helemaal juist: de E300 eurostars krijgen wel ETCS.
Misschien wat laat in de reactie, maar ik geloof nooit dat de E300 nog ETCS gaan krijgen. Die gaan namelijk vooral ingezet worden op de Zomer- en Winter-Eurostars naar Marseille/de ski-gebieden, en daar is nergens een lijn met ETCS uitgerust (en die zullen ook nog niet snel uitgerust worden).
Zelfs op London-Parijs/Disneyland kan men nog lang zonder ETCS rijden, dus ook nog een mogelijkheid.
De Velaro's gaan volledig de diensten naar Brussel en Amsterdam overnemen, zowel vanwege de verplichting in 2025 in België als vanwege L4/HSL-Zuid vandaag.

Re: Buitendienststellingen

Geplaatst: 24 jun 2019, 18:47
door Shrek
msts.be schreef:

Misschien wat laat in de reactie, maar ik geloof nooit dat de E300 nog ETCS gaan krijgen. Die gaan namelijk vooral ingezet worden op de Zomer- en Winter-Eurostars naar Marseille/de ski-gebieden, en daar is nergens een lijn met ETCS uitgerust (en die zullen ook nog niet snel uitgerust worden).
Zelfs op London-Parijs/Disneyland kan men nog lang zonder ETCS rijden, dus ook nog een mogelijkheid.
De Velaro's gaan volledig de diensten naar Brussel en Amsterdam overnemen, zowel vanwege de verplichting in 2025 in België als vanwege L4/HSL-Zuid vandaag.
Daar vergis je je toch. Zowel Infrabel (L96N en LGV1), HS1 als Eurotunnel gaan ETCS installeren vòòr het levenseinde van de E300.